Partner wydania: ALEKSANDRA DALECKA // adwokat, Kancelaria Radców Prawnych Marek Zdanowicz i Wspólnicy Spółka komandytowa Adwokat od 2004 r., absolwentka Wydziału Prawa i Administracji Uniwersytetu Warszawskiego, szefowa Hospitality Department w Kancelarii Radców Prawnych Marek Zdanowicz i Wspólnicy Spółka komandytowa. W swojej praktyce zajmuje się w szczególności przygotowywaniem i negocjowaniem umów. Kancelaria, oprócz bieżącej obsługi prawnej dla przedsiębiorców, w tym przygotowywania i negocjowania umów, świadczy usługi w zakresie kompleksowej obsługi prawnej przedsiębiorców, w tym podatkowej, procesowej, windykacyjnej. wyobrażeń zlecającego event w przedstawionym nam projekcie kontraktu na event i zweryfikujmy go z prawnikiem. Część tych postanowień zapewne jest negocjowalnych i może spowodować ograniczenie naszej odpowiedzialności. Po drugie, zabezpieczajmy się faktycznie – zawsze warto podpisać protokoły zdawczo-odbiorcze, wezwać świadków do zdarzenia powodującego szkodę, zrobić materiał zdjęciowy czy filmowy. Po trzecie, rozważmy dobrze kwestię ubezpieczenia i nabądźmy stosowne polisy. 9. REGRES Regres jest to roszczenie zwrotne, które mamy względem faktycznego sprawcy szkody, jeśli event manager musiał pokryć z własnej kieszeni koszty związane z uszkodzeniem mienia. Jeśli odszkodowanie płacimy w celu uniknięcia sporu sądowego, należy najpierw sprawcę szkody wezwać do dobrowolnego zwrotu pokrytej przez nas szkody, a jeśli to będzie bezowocne, wówczas niestety pozostaje jedynie droga sądowa. W takim przypadku zastanówmy się przed wytoczeniem powództwa, czy mamy dobre dowody wskazujące na sprawcę szkody oraz czy jego odpowiedzialność regresowa nie jest ograniczona, tak jak w przypadku naszych pracowników, a niekiedy także w przypadku zleceniobiorców czy podwykonawców, jeśli zastrzegli sobie takie ograniczenia stosownymi klauzulami umownymi, o czym szerzej pisałam powyżej. 10. UBEZPIECZENIA Na rynku jest cała paleta ubezpieczeń, które mogą wyłączyć lub ograniczyć ryzyko finansowe event managera w związku z odpowiedzialnością za szkody. Można w szczególności rozważyć ogólne ubezpieczenie OC (obowiązkowe w przypadku imprez masowych), OC najemcy nieruchomości (jeśli na potrzeby imprezy wynajmujemy obiekt), OC najemcy rzeczy ruchomych (np. gdy dla eventu wypożyczamy drogą zastawę stołową czy profesjonalny sprzęt nagłaśniający), OC przechowawcy, polisę od odpowiedzialności deliktowej, od odpowiedzialności kontraktowej, od odpowiedzialności za podwykonawców. O czym należy pamiętać? Przede wszystkim przeczytajmy wyłączenia, czyli przypadki, za które zakład ubezpieczeń nie odpowiada (tzw. drobny druczek). Pamiętajmy też, że produkt spersonalizowany jest z reguły droższy niż produkt masowy. Po trzecie, jeśli polisa jest bez regresu do nas (a przecież o taką nam chodzi), będzie ona droższa niż polisa z regresem dla zakładu ubezpieczeń. 11. SPRAWA W SĄDZIE Jeśli nie wykupiliśmy ubezpieczenia albo nasze ubezpieczenie nie obejmuje wyrządzonej szkody, a nie załatwiliśmy sprawy w drodze ugody ze zgłaszającym roszczenia z tytułu uszkodzenia mienia, należy się liczyć, że pewnego dnia sąd doręczy nam pozew o zapłatę odszkodowania. W sprawie sądowej będziemy oczywiście mogli się bronić i przedstawiać własne dowody. Jeśli znamy faktycznego sprawcę szkody, wówczas możemy z reguły skorzystać z tzw. instytucji przypozwania, która uregulowana jest w art. 84 Kodeksu postępowania cywilnego, a mianowicie: strona, której w razie niekorzystnego dla niej rozstrzygnięcia przysługiwałoby roszczenie względem osoby trzeciej (pozwany event manager mający regres wobec sprawcy szkody), może zawiadomić taką osobę o toczącym się procesie i wezwać ją do wzięcia w nim udziału. W tym celu strona wnosi do sądu pismo procesowe wskazujące przyczynę wezwania i stan sprawy. Pismo to doręcza się niezwłocznie osobie trzeciej, która może zgłosić swe przystąpienie do strony jako interwenient uboczny. W sprawie o odszkodowanie można bronić się na różne sposoby. W tym miejscu można wskazywać np. zachowanie należytej staranności przy organizacji imprezy, brak adekwatnego związku przyczynowego między szkodą a działaniami bądź zaniechaniami event managera. Można kwestionować wysokość szkody zgłaszanej przez poszkodowanego, przy czym często jest to trafna strategia – powód nie dysponuje wystarczającymi dowodami, nie przedstawił żadnego dowodu, że de facto poniósł szkodę w określonej wysokości – przykład: szacunkowa wycena naprawienia uszkodzonego sprzętu nie zawsze jest wystraczającym dowodem, że poszkodowanego tyle właśnie będzie uszkodzenie kosztować (de facto nawet fakturę wystawioną z tytułu naprawy można kwestionować, jeśli nie jest to wartość rynkowa). 57
RkJQdWJsaXNoZXIy MTMwMjc0Nw==