Partner wydania: TWARZ WIECZORU Jedną z oczywistych funkcji konferansjera jest bycie twarzą wieczoru. To on bierze wszystko na siebie. To on ma wprowadzać pozytywną energię na całe wydarzenie. Jest pewnego rodzaju współgospodarzem i dyrygentem wydarzenia, jakie organizujesz. Zadanie konferansjera stanowi przedstawienie elementów wieczoru i prowadzenie niektórych z nich – np. wręczenie nagród, przedstawienie konkursu, loterii, zapraszanie na scenę artystów, zapowiadanie przemówień, podsumowywanie wieczoru. To wszystko wymaga odpowiedniego przygotowania. Im więcej informacji o wydarzeniu przekażesz konferansjerowi, tym lepiej. Liczba osób, ranga wydarzenia, nazwiska i zdjęcia najważniejszych gości, a nawet historia firmy czy przedsięwzięcia, z okazji którego odbywa się całość wydarzenia – to wszystko pozwala przygotować się dobrze do tekstów, które mają być wygłoszone, ale również pozwala na improwizację, jeśli trzeba czymś zapełnić czas. SCENARIUSZ Kto go sporządza? Konferansjer może stworzyć dla klienta prosty scenariusz wieczoru. Ale nawet, jeśli tworzysz go samodzielnie po swojej stronie, dobrze, żeby konferansjer brał udział w tych pracach na zasadzie konsultacji. Zazwyczaj masz po prostu do czynienia z człowiekiem, który ma za sobą setki imprez, może zauważyć i skorygować pewne problemy logistyczne jeszcze w fazie przygotowań. Dzięki temu próby przed wydarzeniem są szybsze, prostsze i skutkują mniejszą liczbą zmian wprowadzanych na ostatnią chwilę. STYL I CHARAKTER IMPREZY Mało osób o tym wie, ale konferansjerkę można nacechować. Tzn. można pobawić się z nią aktorsko i np. wystylizować całość na okres renesansu, nawiązując do charakteru imprezy nie tylko strojem, ale również stylem mówienia. Konferansjer może też być narratorem części artystycznej, przez co staje się jej częścią. Wtedy nawet nie musi zawsze wychodzić na scenę, tylko np. mówić głosem z tzw. offu (ang. off stage – spoza sceny). Można też z konferansjerki zrobić osobną atrakcję. Wtedy możliwe jest tworzenie równoległej historii, której kolejne odcinki pojawiają się pomiędzy kolejnymi prelekcjami, modułami czy atrakcjami. Jeśli ta równoległa historia nawiązuje do tematu wieczoru, to stanowi jego naturalną ramę. Takie rozwiązania sprawiają, że całe wydarzenie staje się od razu bardziej harmonijne, nawet jeśli zawiera wiele różnorodnych elementów. POZNAJ PROFESJONALIZM Wbrew pozorom jest to bardzo proste. Im ktoś poważniej podchodzi do swojego zadania, tym więcej czasu wymaga na jego przygotowanie. W moim przypadku, jeśli klient chce, bym przygotował swoje własne wypowiedzi, to scenariusz występu musi mi dostarczyć co najmniej na dwa tygodnie przed imprezą. Zapas czasowy pozwala poświęcić temu projektowi co najmniej kilka godzin, mając nawet napięty kalendarz codziennych imprez. Profesjonalizm można też poznać po dobrym podejściu do swojej pracy. To, że impreza ma być poprowadzona poważnie, nie znaczy, że współpraca ma przebiegać sztywno. Im więcej czuć u kogoś zwykłej, ludzkiej serdeczności, tym lepsza ostatecznie jest współpraca. A to też ma ogromne znaczenie, szczególnie przy stałych podwykonawcach i klientach. NIEPRZEWIDZIANE OKOLICZNOŚCI Pamiętam, gdy w czasie ostatnich wyborów prezydenckich w Polsce tuż przed ogłoszeniem wyników wstępnych okazało się, że czas głosowania wydłużył się o godzinę ze względu na czasową niedostępność jednego z lokali wyborczych w kraju. Prezenter prowadzący wieczór wyborczy w telewizji, który miał właśnie zapowiedzieć ogłoszenie wyników, gdy tylko dostał informację o tym, że wyniki będą za godzinę, przeszedł do dalszych wypowiedzi, na bieżąco tworząc kolejne punkty programu, które nie były przewidziane wcześniej. Widz nie odczuwał tego, że stało się coś nieprzewidzianego, bo jakość tego prowadzenia programu nie zmieniła się w żadnej mierze. Na tym właśnie polega profesjonalne podejście konferansjera. Gdy dzieje się coś nieprzewidzianego, konferansjer działa tak, żeby nikt nic nie zauważył. No, chyba że padnie elektrownia, zabraknie prądu i siądzie na imprezie absolutnie wszystko. Wtedy może się nie udać. CENA Dobry konferansjer nie jest tani. Najbardziej znane w kraju osoby za jedno prowadzenie imprezy biorą nawet kilkanaście tysięcy złotych. Czasami oczywiście wydarzenie wymaga znanej twarzy. Często jednak klienci po prostu nie wiedzą, kogo innego można wynająć. Jeśli jednak nie jest konieczne, by imprezę prowadził celebryta albo znany dziennikarz, to można zdecydować się na kogoś kilkukrotnie tańszego, a kto zapewni obsługę na takim samym profesjonalnym poziomie. Dobry konferansjer jest jednak inwestycją, która się zwraca. Po pierwsze, jest to zwiększenie prestiżu imprezy i lepszy wizerunek firmy w oczach gości. Po drugie, jest to po prostu wygoda, bo gdy konferansjer prowadzi imprezę, kluczowe osoby z firmy mogą zajmować się swoimi najważniejszymi gośćmi, co na pewno zostanie zauważone. ALEKSANDER DUMAŁA // Doświadczony konferansjer, iluzjonista i mówca. Współtworzy wydarzenia, prowadzi je i występuje na nich samemu albo przy współpracy z takimi agencjami, jak Ogilvy, WALK, Select Events i wiele innych. Więcej informacji znajdziecie na stronie: http://aleksanderdumala.pl. 36 KNOW-HOW ORGANIZATORA
RkJQdWJsaXNoZXIy MTMwMjc0Nw==