Partner wydania: 3. Pamiętaj o wymiarach Każdy element, który ma się znaleźć na stoisku, zajmuje określoną powierzchnię. Już na etapie planowania powinniśmy określić, co będzie potrzebne, i możemy założyć ogólnie przyjęte wymiary. Przykładowo zestaw składający się ze stolika i 4 krzeseł potrzebuje przestrzeni rzędu 2 × 2 m, a dwie 2-3-osobowe sofy ze stolikiem kawowym pomiędzy nimi zajmą przynajmniej 2 × 2,5 m. Osoba stojąca za ladą potrzebuje 80-100 cm, żeby móc swobodnie się poruszać. NAJPOPULARNIEJSZE ARANŻACJE Obecnie trzema najczęściej zauważanymi trendami, które dominują na stoiskach targowych, są elegancja, ekskluzywność i otwartość. O ile wszystkie trzy mogą występować równocześnie, o tyle stworzenie każdego stylu wymaga nieco innych środków w zależności od dostępnej powierzchni. 1. „Chcę mieć ekskluzywne, oddzielone miejsce spotkań na stoisku. Mam do dyspozycji...” a) Niewiele miejsca lub małe stoisko: Zgaduję, że zakładasz, że Twoje stoisko odwiedzi niewiele osób i chcesz, żeby każdy czuł się wyjątkowo. Druga możliwość to umówione rozmowy z ważnymi klientami. Tak czy inaczej przy niewielkiej przestrzeni pole do popisu jest ograniczone, ale zawsze da się stworzyć coś wyjątkowego. Na początek warto rozważyć wykorzystanie designerskich mebli. Wypożyczalnie wynajmują je za nieco wyższą opłatę, ale dzięki temu jesteśmy w stanie wyróżnić się spośród dziesiątków stoisk o identycznym wyglądzie. Kolejnym dodatkiem może być wydzielenie naszej specjalnej przestrzeni innym rodzajem podłogi. Może to być wykładzina innego koloru lub podest – w zależności od potrzeb można wykorzystać zarówno płytę meblową, jak i panele lub wyższe podesty sceniczne. Przy wyższych podestach należy pamiętać o barierkach i podjazdach dla niepełnosprawnych – na wielu targach jest to obowiązkowe. Przy niewielkiej powierzchni unikałbym tworzenia całkiem zamkniętych pomieszczeń, które nie tylko pomniejszą optycznie stoisko, ale same w sobie będą sprawiały klaustrofobiczne wrażenie. Zamiast ścian warto rozważyć stosowanie ażurowych przesłon, które pozwolą na częściowe otwarcie przestrzeni spotkań. b) Średnią ilość miejsca lub stoisko średniej wielkości: Przy stoiskach średniej wielkości (40- -150 m²) możliwości aranżacji nieco się zwiększają. Prezentując niewielką liczbę eksponatów, możemy zastanowić się nad stworzeniem kilku zamkniętych pokoi spotkań jako dodatek do stolików rozstawionych na stoisku. Ewentualne wydzielenie przestrzeni poprzez inny rodzaj podłogi również świetnie się sprawdzi, tak samo jak w przypadku mniejszych stoisk. Dodatkowo warto rozważyć wykorzystanie sufitów w pokojach i nad miejscami spotkań. Dodanie sufitu do pomieszczenia pozwala na stworzenie odczucia dużo bliższego temu, które mamy na co dzień w biurze, i dodatkowo zapewnia barierę akustyczną. W takim „pokoju biurowym” możemy umieścić biurowe fotele na kółkach, elegancki stół konferencyjny, kilka zdjęć naszych produktów na ścianach, telewizor do prezentacji i ozdobne rośliny. W dobrym tonie jest przeszklenie jednej ze ścian pomieszczenia, aby uniknąć klaustrofobicznego poczucia zamknięcia. Szkło można okleić wzorem z folii szronionej, aby częściowo zachować prywatność. Innym rozwiązaniem w wypadku np. dużej liczby eksponatów może być wykorzystanie konstrukcji piętrowej. Zaczynając od 16 m², a kończąc na zabudowaniu całej powierzchni stoiska, możemy podwoić powierzchnię użytkową i stworzyć strefę VIP, w której będą się odbywać nasze rozmowy z klientami. IDEALNE STOISKO PRZYCIĄGA UWAGĘ // Stoisko idealne powinno przyciągać uwagę, a zarazem być funkcjonalne i wygodne. Pamiętajmy, że inaczej zaaranżujemy je na targach B2C, a nieco inaczej na B2B. W drugim przypadku liczba zwiedzających będzie mniejsza, ale jednemu klientowi poświęcimy więcej czasu. Koniecznie trzeba więc zaaranżować przestrzeń do rozmów z miejscami do siedzenia. Niezależnie od typu targów jednym z elementów stoiska powinna być lada, przy której zawsze będzie dostępna przynajmniej jedna osoba z personelu gotowa odpowiedzieć na wszelkie pytania. W tym miejscu bezwzględnie powinny znaleźć się wizytówki firmy. Pamiętajmy, że najważniejsze są produkty czy usługi, które promujemy. Zadbajmy o to, aby były odpowiednio wyeksponowane. Goście powinni mieć możliwość nie tylko obejrzenia ich w gablotach, ale, jeśli to możliwe, ich dotknięcia, sprawdzenia, jak działają. Znajdźmy też miejsce na materiały promocyjne. W zależności od dostępnego miejsca możemy położyć je na ladzie lub zaopatrzyć się w stojaki czy specjalne półki. Nie mniej istotną rzeczą jest zaplecze, gdzie schowamy cały „bałagan” (zapasowe foldery, katalogi, artykuły spożywcze), a także przygotujemy kawę dla gości. Zawsze jednak podkreślam, że niezależnie od rodzaju targów najważniejsza jest obsługa – kompetentna, otwarta i dobrze przygotowana do rozmów z klientami. Ewa Woch wiceprezes firmy Targi w Krakowie Sp. z o.o., właściciela i operatora Międzynarodowego Centrum Targowo-Kongresowego EXPO Kraków 23
RkJQdWJsaXNoZXIy MTMwMjc0Nw==