Partner wydania: ANNA LEDWOŃ // creative director, More Bananas Fascynatka mediów społecznościowych oraz marketingu internetowego. Doświadczenie zdobywała podczas pracy w dwóch krakowskich agencjach interaktywnych. Obecnie dyrektor kreatywna w agencji More Bananas. Autorka tekstów eksperckich do takich magazynów, jak „Online Marketing”, „Social Press”, „AdMonkey”, „Nowy Marketing” czy „Wirtualne Media”. Występowała na wielu konferencjach branżowych, szkoląc z social media, kampanii internetowych czy Facebook Ads. Organizatorka i pomysłodawczyni CRASH Mondays – cyklicznych spotkań z zakresu marketingu w Krakowie. Ukończyła studia podyplomowe z zakresu technologii informacyjnych w marketingu, a także studia magisterskie z zarządzania i marketingu na Akademii Górniczo-Hutniczej. DOSTĘPNE MODELE ROZLICZEŃ NA FACEBOOKU CPM, czyli koszt 1000 wyświetleń. Dobry do budowania świadomości marki oraz zasięgu. Optymalizuje reklamę pod kątem wyświetleń. Rekomendowana wielkość grupy docelowej jest dowolna. CPC, czyli koszt kliknięcia. Dobry do generowania kliknięć, Facebook optymalizuje reklamę pod osoby „klikające”, a rekomendowana wielkości grupy docelowej to ponad 50 000. oCPM, czyli zoptymalizowany koszt 1000 wyświetleń. Najlepszy do generowania określonych przez nas działań, idealny do konwersji, rekomendowana wielkość grupy to ponad 300 000. Na Facebooku możesz rozliczać się w budżecie dziennym oraz całkowitym. Szczerze mówiąc, jeżeli chodzi o efektywność rozwiązania, te za bardzo nie różnią się między sobą. Budżet całkowity jest jednak bezpieczniejszy – masz pewność, że wydasz nie więcej, niż sobie zaplanowałeś, a reklama zakończy się w konkretnym dniu o konkretnej godzinie. CZY ISTNIEJE MINIMALNY BUDŻET? Tak i wynosi on 2 zł. Poza tym masz pełną dowolność. Im więcej jednak zainwestujesz, tym większa możliwość optymalizacji reklamy, czyli doboru odpowiednich grup docelowych czy kreacji. Po testach najlepiej wydawać na Facebooku tyle, ile wymaga od Ciebie spełnienie założonych celów, a przede wszystkim osiągnięcie stopy zwrotu z inwestycji. Pisząc o stopie zwrotu, nie sposób nie wspomnieć o podstawowych pojęciach, które powinieneś znać, czyli CTR, CR oraz ROI. CTR – ClickTroughRate – procent przypadków, w których odbiorca reklamy w nią kliknął. CR – ConvertionRate – procent przypadków, w których odbiorca dokonał oczekiwanej przez nas czynności, czyli konwersji, np. zakup biletu czy rejestracja na wydarzenie. ROI – Return of Investment – wskaźnik zwrotu z inwestycji, a w Twoim przypadku – reklamy. Nie ma jednoznacznej odpowiedzi, ile kosztuje reklama na Facebooku czy w social mediach. Im większa jest Twoja wiedza na temat danego narzędzia, optymalizacji reklam, ale również (a może i przede wszystkim) swojej firmy, tym mniej wydasz, by osiągnąć zakładane oferty ILE TO TAK NAPRAWDĘ KOSZTUJE? Tyle, ile wydasz na Facebooku + 23-proc. VAT. Dlatego pamiętaj, aby w managerze reklam / managerze biznesowym Facebooka dodać informacje o tym, że kupujesz reklamy w celach biznesowych oraz wpisać dane swojej firmy. Jeżeli jeszcze tego nie zrobiłeś, wejdź w Ustawienia i zaznacz zakreśloną na rys. 1. opcję oraz wypełnij dane. 20 MARK E T I NG
RkJQdWJsaXNoZXIy MTMwMjc0Nw==