Partner wydania: Pamiętaj! Nie ma nic za darmo, a posty, które tworzysz na Facebooka sam – w ogóle ich nie promując – kosztują Twój najcenniejszy zasób, czyli właśnie czas. KRÓTKIE ĆWICZENIE Ile czasu poświęcasz miesięcznie na prowadzenie działań w social mediach? Wiesz już? Teraz ten czas przemnóż przez swoją stawkę godzinową. Opłacalne czy nie? A może warto zatrudnić agencję lub całkowicie zrezygnować z pewnych działań, jeżeli nie przynoszą zamierzonych efektów? Wszakże czas na ich wykonanie mógłbyś ulokować w bardziej efektywnym zajęciu. Koszt prowadzenia działań agencyjnych zaczyna się już od 1000 zł netto, ale często wydasz na nie zdecydowanie więcej. Oczywiście można znaleźć kogoś, kto zrobi to za zdecydowanie mniejszą kwotę, ale pamiętaj, że szybkość, jakość i cena rzadko kiedy idą ze sobą w parze. Tyle samo czasu, ile poświęcasz na realizację planów (przynajmniej w początkowym etapie działania), powinieneś poświęcać na ich analizę i ewaluację. Jak w zasadzie Pareto – często 20% naszych działań w social mediach przynosi 80% efektów. Warto wiedzieć, o których 20% jest mowa. Z czasem jednak optymalizacja działań i ich analiza będą coraz prostsze, a przede wszystkim wejdą Ci w pozytywny nawyk. Ważne, aby czas (i pieniądze!) poświęcić również na badanie trendów oraz stałe doszkalanie się. Media społecznościowe zmieniają się z dnia na dzień – niewiedza i bycie o krok do tyłu może kosztować Cię w dłuższej perspektywie sporo pieniędzy. Kolejna niezwykle ważna część prowadzenia działań w mediach społecznościowych to obsługa klienta. Jeden niezadowolony klient (uczestnik Twojego wydarzenia) to dwunastu zadowolonych. Hejt i niezadowolenie niestety idą ze sobą w parze w mediach społecznościowych i osiągają spore zasięgi. Poświęć czas na to, aby zbadać, jak zachowują się niezadowolone osoby w Twoich kanałach, zbuduj potencjalne scenariusze sytuacji i odpowiedzi na nie oraz swoistego rodzaju FAQ. Obsługa klienta wiąże się także w dzisiejszych czasach z automatyzacją. Coraz większy nacisk kładzie się na boty – właśnie w social media. Zaplanuj w swoim budżecie ich stworzenie, jeżeli nie w tym, to w następnym roku. Do naszych kosztów należy również zaliczyć różnego typu narzędzia, w tab. 2. znajdziesz część z nich, z których warto korzystać (a często i za nie zapłacić). Tab. 1. Strategia kampanii krok po kroku Sytuacja wyjściowa Jak działa moja konkurencja? Co do tej pory było skuteczne, a co nieskuteczne w działaniach mojej firmy? Cel Sprzedaż, zbudowanie świadomości marki, zebranie leadów, wzbudzenie lojalności? Ważne, aby cele były mierzalne i jednoznaczne Grupa odbiorców Dane demograficzne, dane behawioralne, scenariusze zachowań naszej grupy docelowej, jej zainteresowania Kanały komunikacji Nie bądź wszędzie, bo tak trzeba. Wybierz kanały social mediów, które pasują do Twojej grupy docelowej, wcześniej się sprawdzały, masz czas i wiedzę, aby je prowadzić Główne komunikaty/Big idea Ogólna koncepcja działań komunikacyjnych oraz sformułowanie głównych przekazów Harmonogram i budżet Ważne, aby zaplanować nasze wydatki wewnętrzne, zewnętrzne, koszt pracy podwykonawców, budżet mediowy. Ich zaplanowanie pozwoli na efektywniejsze wykonywanie działań oraz ich mierzenie Realizacja Praca trwa Ewaluacja Ważne, aby dokonywała się cały czas, równocześnie z realizacją projektu – nie tylko na jego zakończenie. To pozwoli na skuteczną optymalizację 17

RkJQdWJsaXNoZXIy MTMwMjc0Nw==