Partner wydania: Wiązało się z awansem ekonomicznym wielu osób towarzysko niewyrobionych, jaki przyniosła transformacja ustrojowa. Nie miało to jednak nic wspólnego z networkingiem. Co najwyżej skutkowało tym, że ktoś stawał się adresatem niechcianych reklam. Networking to przede wszystkim nawiązanie kontaktu z wybraną świadomie osobą. Ta więź ma potencjał albo nie – to zależy tylko od nas. Wizytówka to tylko sposób szybkiego wymieniania danych adresowych, by nie tracić czasu na ich zapisywanie. Sam jestem raczej zwolennikiem proszenia kogoś o wizytówkę niż wręczania swoich każdej napotkanej osobie. Gdy ktoś daje nieproszony, wzrasta ryzyko, że może być odebrany jako osoba nachalna. 7. „Networking to namolne zbieranie wizytówek” Znamy ludzi, którzy posiadają imponujące bazy kontaktów, jednak ich nie pielęgnują. Nie nadali priorytetów swojej kolekcjonerskiej aktywności. Nie wiedzą nic o potrzebach, marzeniach, słabych i mocnych stronach – ani też o talentach i umiejętnościach osób, z którymi nawiązali kontakty. Jeśli jednak ktoś ma talent „łącznika”, dealmakera i potrafi pomóc innym – świetnie. Warto zaangażować się w tej roli na konferencjach, eventach, w klubach biznesu, stowarzyszeniach czy izbach gospodarczych. W tym wypadku zbieranie od wszystkich wizytówek i kontaktowanie się ze wszystkimi ma sens. Dzięki temu goście obecni na imprezach tych organizacji czy na konferencjach czują się docenieni, a część z nich dzięki temu dołączy do danej społeczności. 8. „Networking to sprzedawanie na przyjęciach i imprezach” Jak każde zachowanie, to również wymaga taktu. Trzeba umieć rozdzielić funkcje różnych spotkań publicznych. Możemy nawiązać kontakt na weselu, natomiast do interesów przechodźmy po kilku dniach od zawarcia znajomości. Błąd nachalnego sprzedawania popełniają często osoby zaangażowane w marketing wielopoziomowy i początkujący handlowcy. Niszczą w ten sposób swoją reputację i relacje z potencjalnymi klientami. Potwierdzają ogólne negatywne opinie o tego rodzaju firmach i profesji. 9. „Networking to szczebiotanie o niczym” Tak się wydaje niektórym. Nawiązanie kontaktu w czasie eventu wiąże się zazwyczaj dość szybko z ustaleniem, co mamy z rozmówcą wspólnego i w czym ewentualnie możemy mu pomóc. Jednak pogaduszki i pogawędki, czy jak to niektórzy nazywają „luźne gadki”, to bardzo ważny element przy nawiązywaniu relacji. Część osób umniejsza ich znaczenie, ponieważ albo tego nie potrafi, albo uważa, że to niegodne wykształconych osób. W rzeczywistości jednak przełamanie lodów wymaga jakiegoś sposobu i wyjścia ze strefy komfortu. Luźniejsza rozmowa pozwala łatwo nawiązać kontakt, który potem może się okazać bardzo wartościowy biznesowo. Jeśli w następnym kroku wywołamy ciekawość rozmówcy, szybko przejdziemy do innych tematów. Im szybciej odkryjemy, jakie podobieństwa nas zbliżają, a jakie różnice… rozwijają – tym łatwiej zbudujemy relację. Podczas small talków działa też zasada wzajemności: jeśli ja pomogę Tobie, w zamian i Ty będziesz chciał pomóc mnie. 10. „Networking to zasypywanie ludzi spamem” Jeśli rzeczywiście tak postępujemy, to jest to najprostszy sposób na wylądowanie w koszu SPAM i w regule „antyspam”. I na zdobycie etykietki osoby niepoważnej biznesowo. Można natomiast (i warto) raz na jakiś czas wysłać wartościową informację. Raz na jakiś czas oznacza: w zależności od stopnia zażyłości. Raz na miesiąc lub/i raz na kwartał. Do dobrego tonu należy danie każdemu możliwości prostego wypisania się z naszej listy mailingowej. GRZEGORZ TURNIAK // Inspirujący mówca. Niestrudzony orędownik, mentor i pasjonat idei networkingu. Mingling maven – poprowadził ponad 1200 sesji networkingowych dla przeszło 120 000 uczestników. W lutym 2006 r. wprowadził na rynek krajowy firmę BNI Polska. Obecnie jest prezesem spółki szkoleniowo-doradczej Akademia Rekomendacji. Wcześniej był prezesem Jobpilot Polska, HR sector sales managerem SAP Polska, managing directorem w Neumann Management Institute, dyrektorem Polskiej Międzynarodowej Szkoły Zarządzania. Absolwent Wydziału Elektroniki Politechniki Warszawskiej. Certyfikowany konsultant OD (OD Institute Ohio). Nauczyciel przedsiębiorczości (Babson College). Certyfikowany coach ICC (International Coaching Community). W latach 2002-2003 członek zarządu PSZK. Założyciel i od 2006 do 2016 r. prezes Stowarzyszenia Profesjonalnych Mówców. Członek Stowarzyszenia Branży Eventowej, grupy rekomendacji biznesowych BNI WSPÓLNA. Jest autorem książki Nigdy nie stój sam i współautorem książek: Alchemia kariery (z J. Santorskim), Profesjonalny networking. Kontakty, które procentują (z R. Wendtem), Praktyczny poradnik networkingu (z W. Antosiewiczem), Zanurz się w błękitnym oceanie. Jak networking wspiera rozwój firm (z K. Rumianowskim), Nigdy nie stój sama (z A. Dynoch). 12 OKIEM EKSPERTA
RkJQdWJsaXNoZXIy MTMwMjc0Nw==