sprzedawców, którzy w trakcie przerwy kawowej mieli przekonać jak najwięcej osób do skorzystania z ich oferty. Efekt szkolenia, jak można się domyślić, nie był zadowalający, a prezesi obu firm mieli duże pretensje, że nie sprawdzono, że w tym samym czasie na terenie obiektu konkurencja przeprowadza bliźniaczy event. 3. ŚRUBOWANIE CEN I ARGUMENT „KLIENT NIE MA BUDŻETU” To częsta bolączka, aczkolwiek wiele osób uważa, że powyższe zdanie stało się już tylko frazesem i próbą uzyskania jak największego rabatu. Oczywiście budżet nie jest z gumy, a umiejętne jego planowanie to prawdziwa sztuka. Niemniej jednak warto brać siły na zamiary i dostosowywać ofertę do budżetu. Jeżeli klient nie ma budżetu na zastosowanie rozwiązań, o jakich marzy, wówczas musi się pogodzić z faktem, że otrzyma produkt adekwatny do środków finansowych, które może na niego przeznaczyć. 4. LAKONICZNE ZAPYTANIE, BEZ SZCZEGÓŁÓW Każdy event manager szanuje klientów, którzy przygotowują szczegółowe briefy. Tymczasem zdarza się, że event managerowie sami wysyłają zapytania pozbawione jakichkolwiek specyfikacji i danych technicznych i wygląda np. tak: „Proszę o wycenę hali namiotowej dla 200 osób. Termin maj 2018. Lokalizacja Warszawa”. Niby informacje podstawowe są, ale brak w zapytaniu jest chociażby informacji o rodzaju hali namiotowej, wielkości, jaką event manager preferuje, i o tym, czy hala namiotowa powinna mieć podłogę, czy nie. Ważną informacją jest również, czy podana liczba osób, jaka ma znaleźć się w hali, ma być usadzona w układzie teatralnym czy bankietowym. Zawarcie tych wszystkich informacji w zapytaniu świadczy o wysokim profesjonalizmie składającego zapytanie oraz jednocześnie nadaje kierunek do przygotowania spersonalizowanej oferty, która będzie dostosowana do konkretnych wymogów. 5. PŁATNOŚCI To największy z grzechów, jaki popełniają niektóre agencje eventowe, czyli opóźnione płatności za realizację usług. Oczywiście w całej sytuacji nie pomagają główni zleceniodawcy, rozciągając terminy ostatecznej zapłaty czasem nawet do 120 dni. Często agencje eventowe są kredytującymi wydarzenia, co nie jest poprawnym rynkowym rozwiązaniem. Na zachodzie zaliczki wypłacane są terminowo, a zdarza się, że płatność za realizację przed eventem wynosi nawet 80%. W Polsce sytuacja wygląda zupełnie inaczej. W pierwszej fazie rozmów akceptowany jest 14-dniowy termin płatności, który następnie zdarza się, że nie jest dotrzymywany i wydłużany w nieskończoność. Lista niepłacących stale rośnie, a spraw w sądach przybywa. Takie działania doprowadzą niebawem do sytuacji, że za zakup danej usługi eventowej będzie trzeba, tak jak np. w przypadku wyjazdu zagranicznego, wycieczki, biletu lotniczego czy noclegu w hotelu, po prostu zapłacić 100% przed realizacją, a nie po niej. Przedstawionych 5 grzechów organizatorów wydarzeń to te, które w rozmowach bezpośrednich i kuluarowych z branżą pojawiają się najczęściej. Nie jest jednak źle. Z roku na rok możemy zaobserwować poprawę jakości branży eventowej, większe partnerstwo i dobrą współpracę. Warto pamiętać o wzajemnym partnerstwie i szacunku oraz fundamentalnych zasadach współpracy, bo wszystkim przecież zależy na spektakularnych realizacjach. ANNA NOWAKOWSKA // członek zarządu SBE ds. edukacji, blogerka StrefaMICE.pl, ekspert MICE Venue Jedna z inicjatorek założenia Stowarzyszenia Branży Eventowej, w którym przez 8 lat sprawowała funkcję członka zarządu ds. edukacji. Odpowiedzialna za projekt Studium Event Management współtworzony z Fundacją na rzecz Wydziału Zarządzania Uniwersytetu Warszawskiego oraz za współpracę z uczelniami wyższymi w zakresie tworzenia programów edukacyjnych. Autorka programu studium oraz licznych szkoleń z dziedziny eventów oraz MICE Venue Management. Hotelarz. Swoja przygodę z hotelarstwem rozpoczęła jako specjalista ds. konferencji i bankietów w Mazurkas Conference Centre i Hotelu Mazurkas w Ożarowie Mazowieckim. Następnie związana z Hotelem NARVIL**** Conference & Spa jako manager ds. kluczowych klientów. Konsultant z zakresu event marketingu, event managementu, MICE Venue managementu oraz stosowania eventu jako narzędzia wsparcia sprzedaży. Wykładowca turystyki biznesowej oraz przedmiotów związanych z zarządzaniem obiektami i miejscami spotkań oraz szeroko rozumianą branżą eventową i hotelarską. Prelegentka i panelistka wielu konferencji branżowych. Autorka licznych publikacji eksperckich. Laureatka konkursu Tourism Trends Awards 2016. Jurorka w konkursach „Hotel z Pomysłem” (Hotelarz), „Top Event FBE 2015” i Top Event FBE 2016 (Forum Evential) oraz „Najlepsze wydarzenie lata 2015” (Brief). Nominowana w konkursie MP POWER AWARDS 2017 w kategorii OPEN. Członek Rady Etyki branży eventowej. Członek Stowarzyszenia Konferencje i Kongresy w Polsce. Prowadzi bloga branżowego – www.strefaMICE.pl Partner wydania: 57

RkJQdWJsaXNoZXIy MTMwMjc0Nw==