Wiosna, lato i wczesna jesień – termometr z uporem wskazuje wartości dużo powyżej 0, a konsumenci pragną spędzać czas na świeżym powietrzu. Marki doskonale o tym wiedzą, oferując szeroki wachlarz imprez plenerowych – pikników, festynów, festiwali, koncertów, imprez sportowych i wielu innych eventów. Wyliczać można praktycznie bez końca. Co jednak powoduje, że wychodzimy z domu i kierujemy nasze kroki w stronę tego jednego, wybranego wydarzenia? Dlaczego czujemy, że to właśnie tam nie może nas zabraknąć, że chcemy zobaczyć, poznać, dotknąć? Klucze do sukcesu są dwa: bardzo dobrze przemyślany i zorganizowany event oraz skuteczna komunikacja. O tym pierwszym napisano już wiele, o drugim – nie mówi się zbyt często. A przecież, jeśli nikt nie usłyszy o naszym wydarzeniu, to szansa na sukces frekwencyjny, a tym bardziej wizerunkowy jest niewielka. Porozmawiajmy więc o public relations. LUDZIE TO PODSTAWA Działania powinniśmy rozpocząć od stworzenia dedykowanego zespołu, złożonego ze starannie dobranych specjalistów. Komunikacja eventowa to ciężki kawałek chleba, a więc nie każdy sprawdzi się przy takich projektach. Oczywiście na pierwszym miejscu stawiamy doświadczenie w realizacji tego rodzaju działań, a zaraz za nim takie cechy, jak: odporność na stres, wytrwałość, eventowy szósty zmysł, intuicja i wyobraźnia, rozumiana jako umiejętność przewidywania zdarzeń. Nie mniej ważna jest też akceptacja ze strony rodziny na pracę często wieczorami i w weekendy. Wymagania nie są małe, a praca do najłatwiejszych nie należy. Jednak w Polsce jest coraz więcej takich osób i… chwała im za to. Jak twierdzi Marta Lesiewska (PR account director z agencji Walk), prowadzenie komunikacji eventów, zwłaszcza plenerowych, to bez wątpienia praca pełna wyzwań, o wysokiej amplitudzie emocjonalnej, dająca chwilowe skoki adrenaliny, a po evencie WIOSNA OBUDZIŁA PLENER, ALE KOMUNIKACJA EVENTOWA WSTAŁA DUŻO WCZEŚNIEJ Z artykułu dowiesz się: Jakie cechy charakteru powinna mieć osoba, która podejmuje się realizacji działań komunikacyjnych przy dużych wydarzeniach plenerowych. Które czynniki determinują datę rozpoczęcia działań komunikacyjnych. Dlaczego planując swoje wydarzenie, warto pamiętać o cyklu wydawniczym prasy i czym różni się praca z poszczególnymi mediami. Co powinniśmy zrobić, by przygotować odpowiednie działania prewencyjne i umieć reagować na sytuacje kryzysowe. Tekst: Karolina Kowalska JAKIE CZYNNIKI DETERMINUJĄ CZAS ROZPOCZĘCIA KOMUNIKACJI? // Jest wiele elementów, które wpływają na to, jak komunikacja powinna zostać zorganizowana i poprowadzona. To, co dla nas jest najważniejsze, to wyznacznik postawiony przez klienta. Może nim być frekwencja lub wizerunek. Należy też brać pod uwagę, do kogo jest skierowane wydarzenie, jakie są atrakcje, czy mamy sponsorów, a jeśli tak – jakie są nasze zobowiązania wobec nich. Bardzo istotny jest również rodzaj imprezy – wydarzenie cykliczne czy jednorazowe, biletowane czy otwarte. To m.in. te czynniki determinują datę rozpoczęcia komunikacji i timingi kolejnych działań, kanały czy styl komunikatów. Weźmy chociażby pod uwagę to, czy impreza będzie biletowana, czy nie. W przypadku tej pierwszej okres komunikacji powinien się wydłużyć odpowiednio do oczekiwanych wyników. Czasami działania należy rozpocząć nawet rok czy pół roku przed wydarzeniem, a działania PR – wzmocnić kampanią reklamową. Jeśli natomiast event jest otwarty, komunikację zazwyczaj trzeba zacząć ok. trzy miesiące wcześniej, a „uderzenie” zaplanować na dwa tygodnie przed. Wszystko musi być dokładnie przemyślane i zaplanowane. W PR eventów, jak w samej produkcji, nie ma miejsca na rzeczy przypadkowe. Marta Lesiewska PR account director, Walk Partner wydania: 26 KNOW-HOW ORGANIZATORA
RkJQdWJsaXNoZXIy MTMwMjc0Nw==