nie możemy niczego ukryć i zatrzymać. Spektakl musi trwać. Musimy grać coś, co ćwiczyliśmy przez wiele tygodni, a czasem nawet miesięcy naszej pracy. Są rzeczy, którymi możemy sterować, jak produkcja różnych elementów, choreografia. Przygotowujemy się z tygodniowym wyprzedzeniem, więc nie martwię się i nie uważam, że ryzyko porażki w części artystycznej jest możliwe. Chodzi raczej o to, czy np. pada deszcz, czy jest burza. To może być ryzyko i musimy zagwarantować bezpieczeństwo wykonawców. W zeszłym roku musieliśmy odwołać ceremonię, ponieważ przed meczem w Sztokholmie, kiedy grał Manchester, doszło do ataku terrorystycznego w Manchesterze. To było naprawdę trudne. Pod względem przygotowania, jak w Lidze Mistrzów, mamy kilka dużych elementów do opracowania, więc trenujemy dużo, aby uniknąć opóźnienia jakichkolwiek etapów na środku boiska. Zawsze staramy się mieć plan zapasowy i wystarczająco dużo osób. Naprawdę dużo myślimy o wszystkim, co może się wydarzyć. Pracując, zwiedziłeś już wiele krajów. Zauważyłeś jakieś różnice w podejściu organizatorów do przygotowywania eventów? To bardzo dobre pytanie. Odpowiedź brzmi: „tak”. Jest zupełnie inaczej. Chociażby talenty są różne. Na przykład poziom tancerzy w niektórych krajach jest wyższy niż w innych. Sposób, w jaki ludzie pracują. Na przykład w Japonii byłem pod ogromnym wrażeniem poziomu ich organizacji, szczegółów ich przygotowania. Podczas ostatniej ceremonii otwarcia Pucharu Narodów Afrykańskich w Gabonie byłem pod wrażeniem poziomu tancerzy. Mam wielkie szczęście organizować ceremonie, podczas których ludzie mogą wyrazić swoją pasję. Odczuwam ich entuzjazm na całym świecie, co sprawia, że jestem bardzo pozytywnie nastawiony do pokolenia młodych ludzi, pełnego talentów i kreatywności! Dzisiaj potrzebujemy takich ludzkich projektów, aby zbliżyć ludzi do siebie podczas wspólnego tworzenia. Dla występujących jest to ogromna szansa, jedyne takie doświadczenie w ich życiu, ponieważ zazwyczaj do pracy w uroczystości bierzemy wolontariuszy. Są to bardzo młodzi artyści w wieku od 10 do 18 lat. Wyobraźcie więc sobie, że występ przed pełnym stadionem liczącym 60-80 tysięcy osób, to dla nich niepowtarzalne przeżycie. Wspólnym mianownikiem jest to, że każdy chce stworzyć jak najlepszy show. Nigdy nie spotkałem się z sytuacją, w żadnym kraju, która byłaby naprawdę problematyczna. Owszem, państwa mają swoją specyfikę, swoje zachowania kulturowe, ale generalnie za każdym razem bardzo się cieszę, że młodzież jest chętna do udziału w takich wydarzeniach. Staramy się dostosować do każdego kraju i mieć na uwadze to, gdzie się znajdujemy. Dopasować muzykę, symbole, choreografię, zaadaptować różne elementy spektaklu. Ostatecznie jest to bardzo subiektywne. Naprawdę dbamy o to, by zadowolić widzów przybywających do różnych krajów. Wiem, że jest to trudne pytanie, ale jakie jest najlepsze wydarzenie, które widziałeś? Bardzo podobała mi się ceremonia otwarcia igrzysk olimpijskich w 2004 r. w Atenach. Igrzyska w 2008 r. w Pekinie również były imponujące. Chociażby precyzja bębniarzy rozpoczynających ceremonię. W Londynie w 2012 r. włączenie w ceremonię humorystycznych rzeczy, jak np. Jaś Fasola i udział królowej brytyjskiej, było bardzo śmieszne. Cała pierwsza część ceremonii, podczas której przedstawiali rewolucję przemysłową, była całkowicie szalona i wybitna. Pasjonują mnie taniec i pokazy. Chodzi o to, by mieć oczy szeroko otwarte i czerpać inspirację. Występ zawsze wymaga różnych elementów i zmontowania ich w inny sposób niż dotychczas. To jak obraz. Istnieją kolory podstawowe i to, co się różni, to sposób ich mieszania i to, co z nimi zrobisz. Tak samo jest tutaj z widowiskiem – są takie elementy, jak taniec, muzyka, kostiumy, efekty specjalne, wideo i światło – od Ciebie zależy, jak je zmontujesz i stworzysz niepowtarzalny, pełen emocji spektakl. Jakie cechy powinien posiadać idealny event manager? Najważniejsze jest bycie liderem drużyny. Wydarzenie to projekt z zakresu zarządzania ludźmi. To, jak możesz szerzyć swoją pasję, jak przekonujesz wszystkich, że będzie to niesamowite show i jak bardzo polegamy na każdym z nich, by byli skoncentrowani i dali z siebie wszystko, co najlepsze. Jest tak wiele osób zaangażowanych w pokaz, że trzeba być w stanie śledzić wszystkie kanały komunikacji i upewnić się, że wszystkie informacje są dostarczane na czas. Musisz być pewien, że organizacja działa sprawnie. Tak więc dwie najważniejsze cechy event managera to: sposób, w jaki jesteś w stanie wprowadzić wszystkich na pokład, i sprawienie, że każdy otrzyma odpowiednie informacje wymagane do wykonania swojej pracy na czas. Ceremonia otwarcia UEFA Super Cup – Tblisi 2015 (fot. Platige Image/Platige Event) Wydarzenia na żywo to coś, co kocham. Podoba mi się adrenalina, lubię to, że nie możemy niczego ukryć i zatrzymać. Spektakl musi trwać. Musimy grać coś, co ćwiczyliśmy przez wiele tygodni, a czasem nawet miesięcy naszej pracy. Partner wydania: 16 TWARZĄ W TWARZ
RkJQdWJsaXNoZXIy MTMwMjc0Nw==