Organizacja eventu, jakim jest ceremonia otwarcia finałów UEFA, to duża rzecz. Jak się z tym czujesz? Czuję się bardzo podekscytowany. To bardzo pozytywny przekaz, kiedy na boisku pojawiają się młodzi wykonawcy, dostarczający energii. Słynni piosenkarze i artyści przyjeżdżają z całego kraju, aby poprzez swoją muzykę przekazać swoją energię i orędzie pokoju. To w zasadzie jedyny czas imprezy, w którym kibice, bez względu na barwy drużynowe, mogą wspólnie wiwatować. To wielki symbol jedności. Myślę, że to bardzo ekscytujące. Podczas wydarzenia jest dużo adrenaliny i rzeczy do zorganizowania. Czuję się bardzo szczęśliwy, podekscytowany i skoncentrowany. Zawsze muszę się upewnić, że wszystko przebiega zgodnie z planem i wszystko dzieje się na czas. Naszym zadaniem jest zagwarantowanie, by wszyscy wykonawcy i artyści mogli występować w jak najlepszych warunkach. Czy taka praca jest spełnieniem Twoich marzeń? To jest coś, o czym naprawdę marzyłem – organizowanie uroczystości. Posiadanie ostatecznego wyboru i odpowiedzialności za zapewnienie, że artystycznie wszystko idzie we właściwym kierunku. To coś, co bardzo lubię, co było dla mnie pasją, kiedy byłem młodszy. Moja mama przyprowadzała mnie do teatru, bardzo pasjonowała mnie muzyka. Zawsze byłem bardzo zainteresowany wydarzeniami na żywo. Kiedy zaczynałem swoją karierę zawodową, pracowałem na igrzyskach olimpijskich i brałem udział w ceremonii otwarcia igrzysk paraolimpijskich. Czuję, jakby ta praca była mi przeznaczona. Ludzie, pasja, pomysł? Jesteś w stanie wymienić najważniejsze czynniki, które są potrzebne do organizacji wydarzeń? Powiedziałbym, że najważniejszą rzeczą jest zapewnienie ludziom przyjemności z podróży. Bądźmy szczerzy: ludzie nie przychodzą oglądać ceremonii otwarcia. Oni przychodzą obejrzeć mecz. Ale nie możemy kontrolować gry. Nie możemy kontrolować liczby bramek ani tego, kto wygra. Najważniejsze dla mnie jest to, aby każdy, kto przyszedł na stadion, odszedł z dobrymi wspomnieniami niezależnie od wyniku meczu. Ich podróż powinna być wspaniałym przeżyciem. Ta ceremonia jest częścią tego doświadczenia. Tworzy je muzyka, którą wybieramy, atmosfera, którą zapewniamy, układy taneczne, które wykonujemy. Jest to część pracy zespołowej ze wszystkimi moimi kolegami. Staramy się, aby kibice mieli jak najlepsze warunki do wzięcia udziału w niezwykłym wydarzeniu. To nie tylko mecz piłki nożnej, to staje się pełnym wydarzeniem. To jest najważniejsze. Wiele opowiadasz o ludziach i emocjach. Ile osób z Tobą współpracuje? Tak naprawdę jesteśmy tylko dwiema osobami w UEFA, które przez cały rok pracują nad przygotowaniem obchodów, ale zawsze mamy wsparcie agencji produkcyjnych. Na przykład Platige będzie organizować ligę europejską. Robili to przez kilka ostatnich lat i byli przy nas również podczas organizacji innych wydarzeń. Nad aspektem produkcyjnym ceremonii pracuje w sumie 5-10 osób. Na miejscu jest ok. 50 osób oraz ok. 60 kolejnych, które manipulują różnymi elementami spektaklu, 180 tancerzy i 5 artystów na scenie. Zaskoczyłeś mnie! Myślałam, że jest Was zdecydowanie więcej. Kiedy rozpoczynacie planowanie koncepcji kreatywnych? Zasadniczo zaczynamy prawie 9-10 mie- sięcy przed występem, ale oczywiście na 6 miesięcy wcześniej, gdy naprawdę zabieramy się za zestawienie artystów, koncepcję, muzykę, pirotechnikę i rekrutujemy tancerzy, robi się coraz bardziej gorączkowo. Jest wiele problemów logistycznych, które musimy przewidzieć. Na przykład musimy wiedzieć, gdzie znajdują się pomieszczenia, z których artyści i wykonawcy będą korzystać. Pomimo że nie mamy jeszcze ostatecznej koncepcji, musimy wiele przewidzieć. Wiemy, jaka jest skala naszej imprezy i staramy się rozplanować taką liczbę osób na stadionie. Wszystkie wątpliwości natury logistycznej muszą więc zostać wyjaśnione po drodze – od 10 mie- sięcy przed wydarzeniem aż do jego rozpoczęcia. Wraz ze skalą wydarzenia wzrasta ryzyko. Musisz być przygotowany na wszystko, prawda? To jest piękno tego zawodu. Wydarzenia na żywo to coś, co kocham. Podoba mi się adrenalina, lubię to, że Rozmawiała: Maria Ledeman Julien Pateau ekspert eventowy i organizator ceremonii otwarcia największych wydarzeń sportowych Od 2011 r. odpowiedzialny za produkcję oraz koncepcje kreatywne ceremonii otwarcia poprzedzających największe wydarzenia sportowe organizowane przez UEFA (Union European Football Associations). W tym czasie zajmował się organizacją ceremonii otwierających finały i mecze grupowe EURO 2016 i 2012, finały Champions League (2013-2018), Ligi Europy UEFA (2013-2018), Superpucharu Europy UEFA (2014-2018) oraz Women EURO 2013. Obecnie współpracuje z FIFA przy produkcji, organizacji i kreacji wszystkich ceremonii poprzedzających mecze odbywające się w ramach FIFA World Cup Russia 2018. Warto wspomnieć również o zespole ekspertów Platige Events. Platige Events odpowiadał za produkcję, m.in.: ceremonii otwarcia siedmiu meczów dla piłkarskiej organizacji UEFA oraz prestiżowego turnieju piłkarskiego Audi Cup 2017; konferencji Global Forum (2017), gali rozdania nagród Freedom Awards (2017), konferencji Warsaw Summit Experts’ Forum podczas szczytu NATO w Warszawie (2016), otwarcia Muzeum Warszawy (2017) czy ekspozycji podczas EXPO 2015 w Mediolanie. Podczas wydarzenia jest dużo adrenaliny i rzeczy do zorganizowania. Czuję się bardzo szczęśliwy, podekscytowany i skoncentrowany. Zawsze muszę się upewnić, że wszystko przebiega zgodnie z planem i wszystko dzieje się na czas. Naszym zadaniem jest zagwarantowanie, by wszyscy wykonawcy i artyści mogli występować w jak najlepszych warunkach. Partner wydania: 14 TWARZĄ W TWARZ
RkJQdWJsaXNoZXIy MTMwMjc0Nw==