Dla obiektu goszczącego uczestników konferencji ważne jest jednak przede wszystkim: 1. Jak zbudować ofertę dla kontrahenta? Czyli na co klienci zwracają uwagę. 2. Czy kluczowa jest cena, kuchnia, a może odległość od siedziby firmy? 3. Jaki wpływ mają jakość świadczonych usług i opinia innych? Najważniejszymi kryteriami dotyczącymi wyboru miejsca na konferencję czy spotkanie według badanych są trzy czynniki: cena, łatwość dojazdu oraz jakość kuchni. Dla 76% badanych cena stanowi najważniejsze kryterium. W tym roku następnym istotnym kryterium jest łatwość dojazdu, ważna dla niemal połowy badanych. Na trzeciej pozycji uplasowała się właśnie jakość kuchni, istotna prawie dla 45% badanych. Na poziomie trzech kluczowych czynników w stosunku do roku poprzedniego nastąpiły zmiany. Na znaczeniu straciło kryterium cenowe, wzrosło natomiast znaczenie łatwości dojazdu. Zmiana ta obrazuje, jak bardzo zmienia się nasze tempo życia, jak bardzo zaczyna nam brakować czasu. NOWE OBSZARY BADANIA II edycja badań została poszerzona o nowe pytania i obszary. W tym roku badaniom poddano aspekt poznania potrzeb nie tylko organizatorów, ale także uczestników konferencji. Ciekawym wątkiem jest zatem pytanie, jakie są (oraz czy w ogóle są) rozbieżności na poziomie postrzegania organizacyjnych aspektów konferencji między opinią uczestnika a priorytetami organizatorów. W zakresie najważniejszych czynników, które wpływają na satysfakcję uczestników konferencji/spotkania według organizatorów, są m.in. jakość kuchni, standard pokoi i łatwość dojazdu. Prawie połowa uczestników zwraca uwagę na jakość kuchni, ponad 40% za ważny uważa standard pokoi. Na kolejnym miejscu plasuje się natomiast łatwość dojazdu (39%). Najistotniejszym czynnikiem wyjazdu firmowego z perspektywy jego uczestnika jest jakość kuchni (40%), następnie bliskość natury (35%) oraz standard pokoi (34%). Uczestnicy konferencji najchętniej na wyjazd firmowy wybraliby się w miejsca będące blisko natury (tak twierdzi prawie 30%). Jeden z czynników, który wyraźnie może podzielić opinie organizatora oraz uczestnika konferencji, to czas jej organizacji. W badaniu sprawdzono także, jakie dni tygodnia są dla jednych i drugich dobre na uczestnictwo w konferencji. Dla 50% uczestników dni tygodnia są bez znaczenia. W weekend (chętniej niż firmy) w spotkaniach służbowych uczestniczyliby pracownicy, dla 16% weekend to dobry czas na wydarzenie pracownicze, a tylko 9% firm jest gotowych na poświęcenie czasu na spotkania firmowe podczas weekendu. Jak widać, weekend przestaje być przez uczestników konferencji utożsamiany z czasem wypoczynku. Granica ta przeciąga się już na dni zwyczajowo traktowane jako wolne. Być może nowe trendy nakreślają m.in. millenialsi (osoby urodzone pomiędzy 1980 a 2000 r.). W tym pokoleniu bowiem modne stają się podróże typu bleisure, czyli połączenie wyjazdu biznesowego z wyjazdem w celach turystycznych. Wiąże się to m.in. z preferowaniem wyjazdów biznesowych na koniec lub początek tygodnia, aby móc połączyć je z weekendem. Zadowoleni goście stanowią dla obiektu podstawowy cel. Zaplanowanie i skoordynowanie zabiegów wszystkich osób, które zarządzają organizacją konferencji, to wprowadzenie w życie wszystkich założeń, które mogą zapewnić maksymalny komfort i najcenniejsze – pozytywne wrażenie wywiezione (poza celem biznesowym) z konferencji. NA JAKIE ASPEKTY ZWRACAMY UWAGĘ? Aktualne tendencje pokazują wyraźnie, że dla organizatorów i uczestników konferencji oprócz podstawowego wyposażenia, jak tablice, multimedia, nagłośnienie, scena, przestrzeń ze światłem dziennym itp., istotne przy wyborze miejsca do organizacji konferencji są wartości dodane: możliwość elastycznej aranżacji przestrzeni, atrakcyjne, naturalne otoczenie, SPA, nowoczesny design, mnogość opcji rekreacji w hotelu. Ważnym czynnikiem jest także kuchnia, która staje się jednym z głównych determinantów wyboru. Czy możemy zatem wybrać i wskazać finalnie czynniki, które warunkują wybór lokalizacji? Czy cena ciągle jest tak ważna, jak przy wstępnych założeniach? Co rzeczywiście wpływało na podjętą decyzję? Planując ważne, biznesowe przedsięwzięcie, po wstępnych analizach, zdefiniowaniu swoich potrzeb, analizie ofert, klienci muszą dokonać ostatecznej weryfikacji i podjąć decyzję dotyczącą wyboru obiektu na konferencję czy spotkanie biznesowe. W tym zakresie badania potwierdziły, że cena i bliskość/dogodny dojazd dla uczestników to dwa najważniejsze czynniki. To one decydują ostatecznie o wyborze lokalizacji. GRAŻYNA KOWALCZYK // dyrektor generalna hotelu Narvil Conference & Spa**** W hotelarstwie pracuje od ponad 30 lat. Rozpoczynała w latach 80. w hotelach sieci Orbis, a potem Accor. Przeszła przez wszystkie szczeble kariery hotelarskiej – od stanowisk recepcyjnych przez funkcje zarządcze. Wykształcenie zdobyła w szkole hotelarskiej przy ul. Krasnołęckiej w Warszawie, a studia o specjalności zarządzanie i marketing w Polish Open University. W latach 2001-2011 pełniła funkcję dyrektora generalnego hotelu Mazurkas****, a potem MCC Mazurkas Conference Centre. W 2011 r. wygrała konkurs na dyrektora generalnego hotelu Narvil Conference & Spa**** w Serocku. Uczestniczyła w procesie preopeningu, wprowadzając hotel na rynek i odpowiadając za koncepcję i strategię kreacji jego marki na rynku. Odpowiada za całokształt zarządzania tym obiektem. Hotelarz Roku 2014. Partner wydania: 6 TEMAT NUMERU

RkJQdWJsaXNoZXIy MTMwMjc0Nw==