oraz pozyskać informacje o tym, jakie przedsiębiorstwa inwestują w konferencję oraz które organizują (i w jakim zakresie) spotkania biznesowe. Fundamentalne pytanie, jakie postawili sobie organizatorzy, podejmując decyzję o uruchomieniu projektu w roku 2016, brzmiało: „Ile firm w Polsce planuje i organizuje spotkania oraz konferencje poza siedzibą swojej firmy?”. W wyniku badań z I edycji okazało się, że tylko 3% mikroprzedsiębiorstw organizuje spotkania poza siedzibą swojej firmy. W kolejnej analizie podjęto natomiast decyzję, aby poddać badaniu te przedsiębiorstwa, które rzeczywiście w 2016 r. zadeklarowały organizację spotkań i konferencji poza swoją siedzibą. Zatem w 2017 r. w próbie znalazły się właśnie takie podmioty. Ich wielkości zostały dobrane kwotowo z zachowaniem proporcji wielkości poszczególnych typów firm. Ponad 60% badanych firm to przedsiębiorstwa zatrudniające od 10 do 50 pracowników, co piąte z analizowanych miało ich od 51 do 250, a więcej niż jedno na dziesięć z badanych obiektów miało powyżej 250 pracowników. Najwięcej, bo ponad 40% firm biorących udział w badaniu prowadzi działalność usługową, 3 na 10 firm zajmuje się produkcją przemysłową, co piąta handlem. W produkcji rolnej specjalizuje się 7% badanych firm. CZYNNIKI WPŁYWAJĄCE NA WYBÓR OBIEKTU Badanie pozwoliło określić m.in., jaki budżet firmy organizujące wydarzenia biznesowe faktycznie na nie przeznaczają oraz – ponieważ taka jest obiegowa opinia – czy cena pozostaje najważniejszym kryterium wyboru miejsca spotkań czy konferencji biznesowych? Czy jakość kuchni, a może standard usług wpływa na podejmowane decyzje przez organizatorów? W wynikach badań, które zostały zaprezentowane jesienią, poszukano więc odpowiedzi na pytanie, jakie czynniki ostatecznie wpływają na wybór miejsca konferencji oraz jakie cele stawiają przed sobą firmy, organizując takie wydarzenia. Rok 2017 pokazał, że więcej niż 2 firmy na 10 organizują spotkania i konferencje dla pracowników, klientów lub kontrahentów poza siedzibą swojego obiektu. Stanowi to wynik podobny do tego z 2016 r. Badania dwóch edycji wskazały, że wraz ze wzrostem wielkości zatrudnienia następuje wzrost odsetka przedsiębiorstw, które organizują tego typu spotkania. Analiza badań dwóch edycji pozwala również stwierdzić, że w obu badanych okresach budżety i ich planowanie było na podobnym poziomie. Żadne okoliczności wewnętrzne oraz zewnętrzne nie wpłynęły na zmianę zakładanych środków finansowych i na ich wydatkowanie w badanym obszarze. Wyniki przeprowadzonych badań pokazują, że firmy poszukują odpowiednich miejsc na organizację swoich spotkań racjonalnie i bez pośpiechu. Dla prawie 80% firm trwa to nawet kilka miesięcy – to standardowy czas, jaki planują przeznaczyć na poszukiwanie odpowiedniej lokalizacji. KIEDY PLANOWANE SĄ KONFERENCJE? Wygląda także na to, że to okres podsumowań roku jest czasem, na który planowane są spotkania biznesowe. Badania potwierdzają, że to w II i IV kwartale roku organizowanych jest prawie 70% ze wszystkich konferencji. Najwięcej z nich ma miejsce w IV kwartale (wrzesień-grudzień) – w tym czasie organizuje je aż 34% z badanych firm. Miesiącami, w których organizowano więcej niż zwykle konferencji, były październik oraz grudzień. Aktualne tendencje pokazują wyraźnie, że dla organizatorów i uczestników konferencji oprócz podstawowego wyposażenia, jak tablice, multimedia, nagłośnienie, scena, przestrzeń ze światłem dziennym itp., istotne przy wyborze miejsca do organizacji konferencji są wartości dodane: możliwość elastycznej aranżacji przestrzeni, atrakcyjne, naturalne otoczenie, SPA, nowoczesny design, mnogość opcji rekreacji w hotelu. Ważnym czynnikiem jest także kuchnia, która staje się jednym z głównych determinantów wyboru. Tak 21% Nie 79% Czy firma organizuje spotkania pracowników, klientów, kontrahentów lub spotkania konferencyjne poza siedzibą firmy (np. w hotelach lub ośrodkach wypoczynkowych)? Wykres 2. Źródło: Wyniki badań „Rynek spotkań biznesowych pod lupą: Kto? Co? I gdzie? – Hotel Narvil Conference & Spa – publikacja ogólnopolskich badań firm i przedsiębiorstw”, lipiec 2017 Partner wydania: 5
RkJQdWJsaXNoZXIy MTMwMjc0Nw==