CZAS NA FELIETON: TAJEMNICA POLISZYNELA… CZY JESTEŚMY GOTOWI NA ZMIANY W BRANŻY MICE? Jednak aby w pełni stosować najbardziej aktualne rozwiązania, trzeba o nich wiedzieć. Nie obawiam się stwierdzić, że świadomość zmian, nowych obowiązków – zarówno po stronie agencji, jak i klientów – jest znikoma. Wiedzą o tych zmianach firmy, agencje i klienci, którzy są członkami organizacji branżowych lub uczestniczą aktywnie w życiu branży. Nie ma co się łapać za głowę, choć dobrze nie jest. Zamiast narzekać, trzeba działać! Jak? Podczas Europejskiego Kongresu Gospodarczego – największego tego typu wydarzenia w Europie Centralnej, które odbyło się od 14 do 16 maja br. w Katowicach – w trakcie panelu dyskutowaliśmy, jak ważnym elementem polskiej gospodarki jest branża MICE. Rzeczywiście jest. Potwierdzają to m.in. wyniki badań. Obiekty i proces organizacji wydarzeń są na wysokim poziomie, branża się rozwija, jest to dobry początek. Podkreślam: początek. Na pewno trzeba jeszcze wzmocnić promocję naszego kraju za granicą. Organizacje branżowe mają duże pole do popisu. Ja cieszę się, że na tak ważnym Kongresie, w którym wzięło udział ponad 9 tys. gości, mówi się o branży MICE. To coraz częściej i wyraźniej dostrzegana część polskiej gospodarki. KLUCZEM JEST ROZMOWA – KOMUNIKACJA W połowie czerwca na stadionie Legii w Warszawie odbyła się otwarta debata branżowa przedstawicieli PSML, Stowarzyszenia Branży Eventowej oraz Klubu Agencji Eventowych SAR. Rozpoczęliśmy dyskusję na naprawdę bardzo ważne tematy, które prawie w jednym czasie dotykają branżę eventową i branżę MICE: ∞∞ Jaki wpływ na ww. branże ma wejście w życie RODO, czyli unijnego Rozporządzenia Ogólnego o Ochronie Danych Osobowych? ∞∞ Czy po 1 lipca br., w związku z wejściem w życie Ustawy o imprezach turystycznych i powiązanych usługach turystycznych, klienci będą mogli samodzielnie realizować projekty Incentive Travel? ∞∞ Jak zmieniły się wynagrodzenia pracowników i agencji eventowych w ciągu ostatnich 20 lat i co z tego wynika? ∞∞ Wynagrodzenie z pracę w niedzielę, soboty i święta – aspekty prawne i stan faktyczny. ∞∞ Poziom wynagrodzenia agencji eventowych w Europie i w Polsce oraz wpływ ich kondycji finansowej na funkcjonowanie branży. ∞∞ Jaka może być przyszłość branży MICE w świetle aktualnej polityki zakupowej klientów? ∞∞ Jak agencje eventowe planują zwiększać efektywność wykorzystania budżetów klientów i podnosić jakość świadczonych usług? MÓWIĆ JEDNYM GŁOSEM Debata trwała ponad godzinę, a mogłaby spokojnie nawet trzy. Wątków było dużo, więc mam nadzieję, że tym wydarzeniem rozpoczęliśmy cykl spotkań. Kolejna otwarta debata planowana jest jesienią. Jeśli nie będziemy rozmawiali, nic się Tym razem będzie bardziej na poważnie, bo dzieją się rzeczy szczególnie ważne dla naszej branży. Ten rok obfituje w zmiany i dyskusje o nich. A wyjścia nie mamy: branża MICE do wielu nowych bądź zaktualizowanych opcji musi się dostosować. Tekst: Marta Chmielewska Rys. Andrzej Nykowski Partner wydania: 62 WIADOMOŚCI Z BRANŻY

RkJQdWJsaXNoZXIy MTMwMjc0Nw==