odpowiednich zasięgów online i offline nie są w stanie pozyskać sponsorów i w konsekwencji nie mogą odnieść komercyjnego sukcesu. JAK ROZWIJAŁY SIĘ EVENTY ESPORTOWE? Rywalizacja jako element ludzkiej natury przyczyniła się do rozwoju esportu. Gracze od zawsze byli siłą napędową wydarzeń esportowych, bo chcieli rywalizować z innymi o miano najlepszego zawodnika w danej grze. W czasach, gdy internet nie był jeszcze tak popularny, zbierano sprzęt, zrzucano się na pulę nagród i wykorzystywano szkolne sale informatyczne lub kafejki internetowe do organizacji pionierskich zawodów. Z czasem rozgrywki zaczęły być wspierane przez wydawców gier (chcących promować swoje tytuły) oraz sponsorów (chcących promować swoje produkty), wznosząc eventy esportowe na wyższy poziom. Dobrym przykładem jest DreamHack – wydarzenie, które rozpoczęło się jako „LAN party” dla kilkudziesięciu osób na sali gimnastycznej w małym szwedzkim mieście ponad 20 lat temu. Obecnie DreamHack to jedno z najważniejszych wydarzeń na scenie esportowej z kilkunastoma eventami co roku: znajdziemy tam wystawy technologiczne, koncerty oraz panele dyskusyjne. W 2016 r. wydarzenie odbyło się po raz pierwszy w Stanach Zjednoczonych, utrwalając międzynarodowy charakter wydarzenia. Wraz z rozwojem technologicznym esportu oraz początkiem streamingu liczba wydarzeń esportowych oraz ich skala zaczęły rosnąć. To, co kiedyś było niszową rozrywką dla małej grupki największych zapaleńców, obecnie wyprzedaje największe stadiony i przyciąga miliony widzów rocznie. Obecnie wydarzeń o charakterze esportowym odbywa się bardzo wiele, w każdym kraju na świecie. Różnią się od siebie formatem, pulą nagród, miejscem, w którym są organizowane i przede wszystkim skalą, ale łączy je esportowy duch. Zaczynając od najmniejszych, organizowanych przedsięwzięć, możemy wyróżnić liczną grupę inicjatyw lokalnych, organizowanych oddolnie. To tu tworzą się nowe drużyny, młodzież ma pierwszą styczność z amatorską rywalizacją z symboliczną pulą nagród. Największą serią takich eventów w Polsce jest Super Game Esport, czyli kilkanaście lokalnych imprez każdego roku. Kolejne są rozgrywki krajowe, organizowane przez profesjonalne podmioty, na które zapraszane są profesjonalne drużyny. Pule nagród mogą sięgać od kilku do kilkudziesięciu tysięcy złotych, trwają one 2-3 dni (w weekendy), a poza rozgrywkami widzowie mogą liczyć na inne atrakcje. Do tej kategorii zaliczają się zarówno autonomiczne turnieje z kwalifikacjami, jak i finały lig krajowych, m.in. ESL Mistrzostwa Polski, Polska Liga Esportowa czy E-Ampy (Esportowe Akademickie Mistrzostwa Polski). Na następnym poziomie wydarzeń są te z udziałem zagranicznych drużyn i o międzynarodowym charakterze. Transmisja zazwyczaj jest w wielu językach, a wyniki drużyn wpływają na ich międzynarodowy ranking. Przykładami tego typu rozgrywek są takie wydarzenia, jak finały Good Game League, które odbyły się na stadionie Lecha Poznań, Geforce Cup na Esport Now, a we wrześniu do tego grona dołączy Games Clash Masters, który odbędzie się w Gdyni. Na samym szczycie piramidy wydarzeń esportowych mamy te, które prezentują klasę światową – tutaj pule nagród liczone są w setkach tysięcy, a nawet milionach dolarów i uczestniczą w nich najlepsze drużyny 2013 r. Liczba odwiedzających 2014 r. 2015 r. 2016 r. 2017 r. 2018 r. Widzowie online 50 tys. 5,5 mln 9,8 mln 46 mln brak danych 28 mln 34 mln 73 tys. 100 tys. 113 tys. 173 tys. 169 tys. Liczba odwiedzających Intel Extreme Master Katowice i osób oglądających wydarzenie Wykres 3. Źródło: ESL Polska Partner wydania: 22 KNOW-HOW ORGANIZATORA

RkJQdWJsaXNoZXIy MTMwMjc0Nw==