40-50 30-39 25-29 20-24 13-19 Kobiety 30% 23% 15% 14% 28% 20% Mężczyźni 70% 40-50 30-39 25-29 20-24 13-19 Kobiety 30% 23% 15% 14% 28% 20% Mężczyźni 70% Wykres 1. Źródło: Polski odbiorca esportu, ARC Rynek i Opinia / Gameset, 2018 Wiek fanów esportu w Polsce Płeć fanów esportu w Polsce w esportcie oraz będąca pod wpływem sugestii influencerów. JAK ZARABIAĆ NA ESPORCIE? Esport wciąż się profesjonalizuje i przyciąga nowe podmioty. Już w tej chwili można wyróżnić (na wzór sportów tradycyjnych) zawodników, drużyny, zaplecze szkoleniowe, zaangażowanych fanów, profesjonalne transmisje, a także organizatorów wydarzeń na specjalnych arenach. Esport zorientowany jest wokół kilku najważniejszych gier (dyscyplin), pogrupowanych w kategorie: Counter Strike:Global Offensive (First Person Shooter), League of Legends (MOBA – multiplayer online battle arena), Fortnite (Battle Royale), Hearthstone (gra karciana), FIFA (symulacja piłki nożnej) czy Starcraft 2 (strategia). Oglądanie rozgrywek esportowych jest związane z emocjami, które zawsze towarzyszą rywalizacji na najwyższym poziomie. Obecnie na rozgrywkach zarabiają także pośrednicy – agencje marketingowe, sponsoringowe czy eventowe. Zdecydowana większość przychodów w branży pochodzi od sponsorów (bezpośrednie wsparcie lub działania reklamowe), kolejno ze sprzedaży praw, a wpływy z B2C (merchandising, sprzedaż biletów) są w zdecydowanej mniejszości. Na bazie doświadczeń z rynku sportowego można wnioskować, że znaczenie wpływów od konsumentów będzie rosło. Najważniejszym wskaźnikiem biznesowym są zasięgi w zaangażowanej grupie docelowej młodych osób, za które marki są gotowe chętnie płacić. Dotyczy to wszystkich rodzajów przedsięwzięć: drużyn, lig czy eventów. Nawet najciekawsze inicjatywy bez Opłaty na rzecz wydawców gier 116,3 mln USD Sponsoring 359,4 mln USD Prawa medialne 160,7 mln USD Reklamy 173,8 mln USD Merchendise i bilety 95,5 mln USD 40% 13% 18% 19% 11% Dekompozycja globalnych przychodów z esportu w 2018 r. Wykres 2. Źródło: Global Esports Market Report, Newzoo, 2018 Partner wydania: 21

RkJQdWJsaXNoZXIy MTMwMjc0Nw==