Świat marketingu już dawno poznał znaczenie słów „user experience”. Jednak przez długi czas pojęcie to funkcjonowało niemal wyłącznie w odniesieniu do digitalu, a w szczególności do projektowania stron internetowych. UX designerzy od dawna pracują nad dostosowywaniem stron internetowych i aplikacji do potrzeb użytkowników, by doświadczenie było tak intuicyjne i bezbolesne, jak to możliwe. W skrócie – Experience design miał za zadanie ułatwić użytkownikowi posługiwanie się technologią. W ostatnim czasie zaczęło to się jednak zmieniać. Experience design (XD) wkradł się w niemal każdy aspekt naszego życia, w tym w świat event marketingu. Zamawianie kawy, zakupy spożywcze, wizyta w ulubionym butiku, u fryzjera czy wypożyczenie roweru miejskiego oznaczają kontakt z brandem i wiążą się ze ścieżką, którą użytkownik przechodzi, często nie zdając sobie z tego sprawy. Doświadczenia z takich interakcji przekładają się na zadowolenie z jakości obsługi, chęć skorzystania z niej w przyszłości i zainteresowanie marką, która za taką interakcją stoi. Jeżeli doświadczenia są słabe lub wręcz złe, konsumenci są mniej skłonni, by skorzystać z danej usługi, produktu lub marki w przyszłości. Będą natomiast szukać innych dostawców, którzy zapewnią im lepsze doświadczenia. Te doświadczenia stanowią podstawę experiential marketingu, czyli marketingu empirycznego. Jest to rodzaj strategii marketingowej, który zaprasza publiczność do zaangażowania się lub przeżywania marki i tego, co ona tworzy lub reprezentuje. Jest praktyczny, namacalny i zmusza do wzięcia udziału w wydarzeniu. Dobry event budowany jest na emocjach, pojawiających się już przy pierwszej interakcji z uczestnikiem, a liczba składowych, które należy wziąć pod uwagę, i indywidualizm potrzeb każdego uczestnika sprawiają, że stworzenie dobrego wydarzenia stanowi nie lada wyzwanie. W tym podejściu rola event managera została zbudowana na nowo i stał się on experience designerem. USER EXPERIENCE W ŚWIECIE EVENTÓW – SZYJ DOŚWIADCZENIA NA MIARĘ UCZESTNIKA Z artykułu dowiesz się: Kim jest experience designer i jaką rolę odgrywa w świecie branży spotkań. Jak przejść przez proces tworzenia user experience, od czego zacząć i na czym się skupić. Dlaczego journey mapping powinno być podstawowym narzędziem każdego event managera. Jaką wiedzę na temat wydarzenia powinniśmy przekazać obsłudze, która będzie na nim obecna. Tekst: Marcin Śliwiński Grand Prix 2.0 16 – Spotkanie Sprzedawców Mercedes-Benz Cars (fot. Anna Liminowicz) Partner wydania: 8 OKIEM EKSPERTA
RkJQdWJsaXNoZXIy MTMwMjc0Nw==