Partner wydania: i kosztowną inwestycją firmy, by mogła ona pozwolić sobie na posyłanie do kontaktu z klientami osoby nieprzeszkolone, posiadające ograniczoną wiedzę lub introwertyczne, o niskich kompetencjach komunikacyjnych. Kto powinien znaleźć się na stoisku? Handlowcy, osoba koordynująca stoisko, np. dyrektor ds. marketingu lub sprzedaży, ekspert – w sytuacji, gdy produkt lub usługa wymaga posiadania specjalistycznej wiedzy. Pomoc stanowić mogą profesjonalne hostessy, a w przypadku targów zagranicznych nawet tłumacz, jako wsparcie dla pozostałego personelu (który mimo wszystko na wystawach zagranicznych powinien biegle władać językiem obcym). MATERIAŁY PROMOCYJNE Prospekty, ulotki, próbki, reklama w targowym katalogu… Ich zawartość merytoryczna, wygląd, spójność, jakość wykonania będą miały wpływ na odbiór całej firmy. Istotne jest, aby wykorzystywać firmowe kolory oraz fonty, a także aby wszystkie materiały były zgodne z identyfikacją wizualną przedsiębiorstwa. GADŻETY Przypadkowe cukierki z supermarketu czy ologowane krówki? Obrandowany długopis czy pendrive w kształcie logo firmy? Kubek, notes czy powerbank? Gadżety mogą przybierać różne formy, posiadać różną jakość wykonania i wiele mówić o wystawcy. Klient ocenia firmę przez pryzmat wszystkiego, z czym się styka. Niekiedy lepiej w ogóle podarować sobie wątpliwy upominek, za to nadrobić kompetencją, chęcią rozwiązania problemu klienta lub po prostu miłą i rzeczową rozmową. TECHNOLOGIE Firma idąca z duchem czasu może dać się poznać zwiedzającym za pomocą technologii, dzięki którym w bardziej efektowny sposób zaprezentuje swoje usługi. SPRZEDAŻ BEZPOŚREDNIA Targi to nie tylko miejsce na kreowanie profesjonalnego wizerunku. Mogą stanowić instrument sprzedaży. Mówi się, że do zamknięcia sprzedaży klient potrzebuje średnio od 7 do 12 kon- taktów z firmą, jej usługą bądź produktem. Na ten kontakt mogą złożyć się np. wizyta na stronie firmowej, reklama w mediach tradycyjnych lub internetowych, e-mail, rozmowa telefoniczna. Marketing targowy znacznie skraca tę drogę. Jeden bezpośredni kontakt klienta ze stoiskiem to dla firmy szansa na pokazanie marki i jej kompetentnego personelu, możliwość przeprowadzenia rozmowy, przełamania oporu klienta, szansa na zbudowanie zaufania, zaprezentowanie wiedzy, produktu, deklaracja rozwiązania problemu klienta, rozwianie jego wątpliwości, możliwość wręczenia próbki produktu, prospektu, gadżetu itp., wartościowy lead pozyskany do akcji remarketingowej i okazja do bezpośredniej sprzedaży podczas samych targów. Niezbędne cechy i umiejętności do bycia profesjonalnym sprzedawcą podczas targów: • znajomość oferty, • znajomość technik sprzedaży i negocjacji, • umiejętność pracy w grupie, • umiejętność koncentracji na kliencie – uważne słuchanie i właściwe reagowanie na płynące od klienta informacje, • umiejętność wywierania wpływu na klienta, • dobra kontrola własnych emocji i zachowanie postawy asertywnej, • dbanie o pierwsze wrażenie, • zaangażowanie oraz pozytywne nastawienie do wykonywanej pracy, • opanowanie elementów komunikacji werbalnej oraz pozawerbalnej, • umiejętność radzenia sobie z emocjami klientów, zwłaszcza z ich agresją oraz krytyką. Źródło: Marketing targowy. Vademecum wystawcy, pod red. Henryka Mruka i Alojzego Kucy CECHY CHARAKTERU I UMIEJĘTNOŚCI Justyna Wojciechowska // Założycielka i siła napędowa SkyRocket. Ukończyła kierunek public relations, kreowanie wizerunku firm i instytucji, projektowanie komunikacji na Wydziale Dziennikarstwa i Komunikacji Społecznej Dolnośląskiej Szkoły Wyższej we Wrocławiu. W ostatnich latach kierowała akcjami promocyjnymi i prowadziła długoterminowe kampanie w kilku projektach. Była też odpowiedzialna za marketing targowy firmy z branży budowlanej. Tworzy treści, planuje spójne i sensowne działania marketingowe, organizuje eventy. Więcej na stronie: www.sky-rocket.pl. 7
RkJQdWJsaXNoZXIy MTMwMjc0Nw==