Partner wydania: LOKALIZACJA STOISKA Należy pamiętać, że lokalizacja stoiska ma nie tylko wpływ na komunikację, lecz również na efektywność udziału w targach. Typ stoiska (szeregowe, narożne, półwyspowe, wyspowe) oraz jego konkretne umiejscowienie w dużym stopniu przełoży się na liczbę osób, które się przy nim zatrzymają. Powierzchnie na zbiegu głównych ciągów komunikacyjnych, czołowe – zamykające ciągi stoisk szeregowych i dysponujące trzema stronami ekspozycyjnymi oraz stoiska narożne są najbardziej atrakcyjne. To ma oczywiście wpływ na cenę wynajmu. Niekiedy stoiska „uprzywilejowane” są zarezerwowane na wiele miesięcy przed targami lub w przypadku wystaw cyklicznych odbywających się w różnych miastach „duzi gracze” wykupują te same, sprawdzone i wielkopowierzchniowe lokalizacje. WYGLĄD OBSŁUGI Spójność z identyfikacją wizualną i charakterem firmy to najprostsza zasada dla odpowiedniego wyglądu obsługi. Garnitur i biała koszula nie zawsze pasują do rodzaju targów lub branży, którą reprezentuje firma. W ostatnim czasie wręcz odchodzi się od tak formalnego stroju, który raczej stanowi barierę w nawiązaniu pierwszego kontaktu z klientem. Personel targowy powinien charakteryzować się profesjonalnym i schludnym wyglądem. ZACHOWANIE OBSŁUGI Personel stoiska, nawet świetnie przygotowany merytorycznie, może zmarnować szansę na kontakt z klientem, jeśli nie ma dobrej prezencji, pozytywnego stosunku do pracy, kontaktu wzrokowego ze zwiedzającymi oraz chęci inicjacji rozmowy. Według badań 60% potencjalnych klientów odchodzi od stoiska, jeśli jego personel nie nawiąże z nimi kontaktu w ciągu jednej minuty. Jak to wygląda w praktyce? Nierzadko personel prowadzi rozmowy we własnym gronie, ignoruje osoby podchodzące do stoiska, niegrzecznie lub ze zniecierpliwieniem odpowiada na pytania zwiedzających, nie wykazuje inicjatywy. Niekiedy nawet osoba reprezentująca firmę potrafi żuć przy kliencie gumę, korzystać z elektronicznego papierosa w trakcie rozmowy ze zwiedzającym, prowadzić rozmowę przez telefon, gdy przy stoisku czeka klient, albo nie odrywać się od laptopa, ponieważ poza obowiązkami na targach ma również obowiązki biurowe, którymi zajmuje się zdalnie. To wszystko rzutuje na ogólny obraz firmy. Pierwsze wrażenie można zrobić tylko raz, a takie zachowania nie działają pozytywnie na wizerunek wystawcy. Styl pracy osób na stoisku może mieć wpływ na ocenę całej firmy, a w konsekwencji i na decyzje zakupowe. KOMPETENCJE OBSŁUGI Personel targowy nie może składać się z przypadkowych osób wytypowanych spośród pracowników firmy. Udział w targach jest zbyt poważną • Firma z branży meblarskiej, poza prezentacją na stoisku wybranych modeli mebli, wykonała wirtualny katalog produktów. Aplikacja na telefonie pozwala zeskanować dowolny mebel z katalogu i przerobić obiekt 2D na 3D. • Hostessy nie rozdają ulotek i prospektów w tradycyjny sposób. Poruszają się w przestrzeni targowej na hoverboardach, czyli elektrycznych deskorolkach. • Jedna z atrakcji turystycznych prezentuje swoją ofertę dla osób niepełnosprawnych, wykorzystując w tym celu technologię VR (z ang. virtual reality, czyli wirtualna rzeczywistość) oraz mapy dźwiękowe, umożliwiające odkrywanie wyjątkowości brzmieniowej miejsc, tym samym promując turystykę dźwiękową. • Dowolna firma może wykorzystać na targach drukarkę 3D, która może wydrukować praktycznie wszystko. Kwestia znalezienia pomysłu dla danej firmy i branży. Wszelkie wynalazki, nowoczesne technologie i innowacyjne rozwiązania przykuwają uwagę zwiedzających. Dlatego warto zadbać o niestandardowy wystrój stoiska i atrakcje. Ważne tylko, aby same atrakcje nie przyćmiły tego, co najważniejsze. Atrakcja ma pomóc się wyróżnić, natomiast klient ma zapamiętać markę. Przykłady: Kupujemy oczami. Klient, świadomie czy nieświadomie, inaczej odbierze wystawcę na standardowym stoisku o powierzchni 5 m², w zabudowie targowej (ściany, wykładzina, podstawowe oświetlenie, lada i stojaki ekspozycyjne), a inaczej indywidualne stoisko liczące 60 m² z niepowtarzalnym wzornictwem i podniesioną podłogą, wykorzystujące najwyższej jakości materiały, nowoczesne technologie, eleganckie meble, sprzęty RTV, ściany podświetlane LED i przemyślany design. 6 Temat numeru
RkJQdWJsaXNoZXIy MTMwMjc0Nw==