Partner wydania: albo kara ograniczenia wolności, albo obie te kary łącznie. Jeśli chodzi o alkohol jako nagrodę na imprezach dla uczestników, trzeba mieć na względzie art. 2 (1) pkt 2) Ustawy o wychowaniu w trzeźwości i przeciw- działaniu alkoholizmowi, zgodnie z którym przez promocję napojów alkoholowych rozumie się publiczną degustację napojów alkoholowych, rozdawanie rekwizytów związanych z napojami alkoholowymi, organizowanie premiowanej sprzedaży napojów alkoholowych, a także inne formy publicznego zachęcania do nabywania napojów alkoholowych. Pytanie, czy konkurs z nagrodą w postaci butelki szampana można uznać za formę publicznego zachęcania do nabywania napojów alkoholowych? Generalnie promocja innego alkoholu niż piwo jest zgodnie z art. 13 (1) ww. ustawy zakazana. W mojej ocenie jednak trudno mówić, by taki konkurs spełniał kryteria promocji alkoholu. Oczywiście mogą w nim udział wziąć jedynie osoby pełnoletnie. Niebezpośrednio potwierdza nam taki stan interpretacja podatkowa, zgodnie z którą wydatki na zakup alkoholu, który zostanie przeznaczony na nagrody dla uczestników konkursów, będą stanowiły koszty uzyskania przychodu (Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, sygn. IBPBI/2/423304/11/PC). Interpretacja ta niestety nie zawiera wyjaśnienia, jakie konkretnie konkursy były organizowane przez wnioskodawcę, jednak na pewno były one dla ograniczonej grupy osób zaproszonych na prezentację produktów niealkoholowych sprzedawanych przez tego przedsiębiorcę. Można zatem z tego stanu wysnuć pewną analogię do sytuacji, w której znaleźć się może event manager. 10. Jak uzyskać stosowne zezwolenia na przeprowadzenie loterii fantowej lub promocyjnej? Jakie dokumenty przygotować? Na ile wcześniej wystąpić o stosowną decyzję administracyjną? Po ustaleniu z zamawiającym imprezę na pewno trzeba przygotować regulamin loterii fantowej lub promocyjnej. Regulamin ten podlega zatwierdzeniu poprzez dołączenie przez badający organ do stosownego zezwolenia. Zezwolenia na przeprowadzanie loterii fantowej lub promocyjnej udziela dyrektor izby administracji skarbowej, na którego obszarze właściwości miejscowej są urządzane i prowadzone takie gry. Zgłoszenia loterii fantowej dokonuje się natomiast naczelnikowi urzędu celno-skarbowego, na którego obszarze właściwości miejscowej są urządzane i prowadzone takie gry. Z punktu widzenia liczby wymaganych załączników i zakresu pracy z tym związanych, a także ze względu na szczególne wymogi prawa moim zdaniem event manager powinien dążyć do takiego stanu, by organizacją loterii zajął się profesjonalny podmiot. Natomiast nie ma przeszkód, by event manager zobowiązał się do zorganizowania na imprezie konkursów, o ile oczywiście zamawiający event zapewni pokrycie kosztów nagród. Aleksandra Dalecka // adwokat, Kancelaria Radców Prawnych Marek Zdanowicz i Wspólnicy Spółka komandytowa Adwokat od 2004 r., absolwentka Wydziału Prawa i Administracji Uniwersytetu Warszawskiego, szefowa Hospitality Department w Kancelarii Radców Prawnych Marek Zdanowicz i Wspólnicy Spółka komandytowa. W swojej praktyce zajmuje się w szczególności przygotowywaniem i negocjowaniem umów. Kancelaria, oprócz bieżącej obsługi prawnej dla przedsiębiorców, w tym przygotowywania i negocjowania umów, świadczy usługi w zakresie kompleksowej obsługi prawnej przedsiębiorców, w tym podatkowej, procesowej, windykacyjnej. 1. Najbezpieczniej dla event managera jest, gdy organizatorem loterii czy konkursów na imprezie jest zamawiający imprezę lub podmiot trzeci. 2. Jeśli nie ma takiej możliwości, zorganizujmy konkurs, w którym od uczestniczących wymaga się faktycznej wiedzy lub umiejętności i nie występuje w nim żaden element losowości. 3. Loterię organizujmy wyłącznie po uzyskaniu stosownego zezwolenia lub dokonaniu zgłoszenia (w przypadku loterii fantowych). 4. Nie bierzmy się nigdy za organizację loterii pieniężnej, gdyż naruszymy monopol państwowy. 5. Lepiej skonsultujmy nasze pomysły z prawnikiem. Zapamiętaj! 53

RkJQdWJsaXNoZXIy MTMwMjc0Nw==