Partner wydania: udziału w konkursie, i wyłonić zwycięzcę, np. w drodze głosowania publiczności, a następnie wręczyć tej parze nagrodę, nawet o znacznej wartości. 7. Wróćmy jeszcze do loterii. Co grozi event managerowi za naruszenie przepisów ustawy o grach hazardowych i czy to rzeczywiście będzie odpowiedzialność organizatora imprezy, czy może jednak przedsiębiorcy zamawiającego daną imprezę? Niestety, ustawa o grach hazardowych mówi w art. 89 dość enigmatycznie o urządzającym gry hazardowe bez koncesji, bez zezwolenia lub bez dokonania wymaganego zgłoszenia. Nie można wykluczyć, że organy zwrócą się w konkretnym przypadku do event managera. Karę ponosi również uczestnik takiej gry hazardowej, przy czym wynosi ona 100% uzyskanej wygranej, choć na szczęście nie dotyczy ten przepis uczestników loterii promocyjnych. Dodatkowo urządzający taką grę ponosi jeszcze odpowiedzialność karno-skarbową z art. 108 Kodeksu karnego skarbowego (kara grzywny). 8. Czy jeśli nagrody w loterii będą miały charakter symboliczny lub w zasadzie pozbawione będą rynkowej wartości, taka loteria może nadal być przedmiotem zainteresowania służb państwowych? Niestety tak. Zamiar organizatora, niewielka wartość nagród, cel loterii (w tym przeznaczenie zysku na cele charytatywne) – to wszystko kwestie, które być może znajdą swoje znaczenie przy rozważaniu kwestii odpowiedzialności karno-skarbowej, jednak nie umniejszają faktu, iż loteria odbyła się bez wymaganego zezwolenia. Jeśli mamy wątpliwości, zawsze możemy zwrócić się do ministra finansów w trybie art. 2 ust. 6 Ustawy o grach hazardowych o rozstrzygnięcie, czy nasze planowane przedsięwzięcie jest grą losową, a minister ustali to w drodze decyzji. W praktyce może dotyczyć to wyłącznie imprez planowanych na długo przed ich terminem. Natomiast wartość wygranych ma znaczenie o tyle, że w przypadku loterii fantowej, w których wartość puli wygranych nie przekracza kwoty bazowej (dla danego roku kalendarzowego jest ona równa kwocie przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw bez wypłat nagród z zysku, w drugim kwartale roku poprzedniego, ogłoszonego w obwieszczeniu Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego w Dzienniku Urzędowym Głównego Urzędu Statystycznego), nie trzeba uzyskiwać zezwolenia na ich przeprowadzenie, wystarczy je zgłosić na 30 dni przed planowanym terminem ich odbycia. 9. Załóżmy, że jest jednak wola przeprowadzenia loterii i liczymy się z obowiązkiem uzyskania odpowiednich zgód. Czy istnieje dowolność w ustalaniu nagród w puli loterii? Czy możemy nagrodzić uczestników np. alkoholem? Czy nagrodą mogą być też wyroby tytoniowe, gdy imprezę zamówił u nas koncern tytoniowy? Pamiętajmy, że w ogóle nie można urządzić loterii promocyjnej papierosów (vide wyrok NSA z 4.04.2001, sygn. akt II SA 1016/2000). Wynika to z art. 8 ust. 1 w związku z 2 pkt 23 Ustawy z dnia 9 listopada 1995 roku o ochronie zdrowia przed następstwami używania tytoniu i wyrobów tytoniowych. Za naruszenie zakazu promocji i reklamy wyrobów tytoniowych grozi nam odpowiedzialność karna, zgodnie z art. 12 ww. ustawy zagraża nam grzywna do 200 000 zł Konkursy są w praktyce oparte na zaledwie trzech artykułach (art. 919-921) Kodeksu cywilnego, które regulują tzw. instytucję przyrzeczenia publicznego. Dla organizacji konkursu nie ma nawet prawnego obowiązku ustalania regulaminu, choć oczywiście przepisy konkursu powinny być jasne i być znane jego uczestnikom, abyśmy nie skończyli zabawy ze sporem, kto wygrał nagrodę. 52 Przegląd prawny
RkJQdWJsaXNoZXIy MTMwMjc0Nw==