Partner wydania: zezwolenia (ewentualnie zgłoszenia przy loterii fantowej), a więc też odpowiednio wcześniej cały event zaplanować. Nie ma zatem miejsca na spontaniczność. Co więcej, jeśli event manager zorganizuje na imprezie loterię wbrew przepisom, to nie tylko on może ponieść surowe konsekwencje prawne, ale także uczestnicy loterii mogą podlegać sankcjom, co PR-owo i marketingowo może zaważyć na dalszej karierze organizatora. Trzeba pamiętać, że niektóre gry losowe mogą odbywać się tylko np. w koncesjonowanych kasynach itd., przy czym organizatorami mogą być wyłącznie określone prawem podmioty. Zanim zatem zorganizujemy np. grę w ruletkę dla uczestników imprezy, skonsultujmy się lepiej z prawnikiem, czy nie pakujemy się w poważne kłopoty. 3. Czym różni się konkurs od loterii i jakie pociąga to za sobą konsekwencje prawne? Zacznijmy od tego, że loterie (zarówno rzeczowe, jak i pieniężne) są grami losowymi, uregulowanymi w Ustawie o grach hazardowych. Rodzajem gier hazardowych zgodnie z nią są gry losowe, o wygranej pieniężnej lub promocyjnej, których wynik zależy od przypadku. O ile loterie pieniężne z reguły nie wzbudzają wątpliwości, że należy je zgłosić do dyrektora izby celnej, to w przypadku loterii promocyjnych czy fantowych, w których wygrane nie są szczególnie cenne, najczęściej dochodzi do naruszenia przepisów wskazanej ustawy, gdyż organizatorzy po prostu nie mają świadomości, że urządzają przedsięwzięcie mające znamiona właśnie gry hazardowej. Brak świadomości niestety nie zwalnia w tym przypadku z odpowiedzialności. Przez loterie promocyjne ustawodawca rozumie takie przedsięwzięcia, w których uczestniczy się przez nabycie towaru, usługi lub innego dowodu udziału w grze i tym samym nieodpłatnie uczestniczy się w loterii, a podmiot urządzający loterię oferuje wygrane pieniężne lub rzeczowe. Przykładowo: gdy zakup określonego towaru wiązał się z zaproszeniem na imprezę, na której każdy uczestniczył w losowaniu głównej wygranej sponsorowanej przez producenta tego towaru, taka loteria jest traktowana przez prawo jako gra hazardowa ze wszystkimi tego konsekwencjami. 4. Jak event manager może uniknąć zarzutów, że zorganizował na imprezie grę hazardową? W jaki sposób przeprowadzić konkurs dla uczestników imprezy, by nie trzeba było dopełniać żadnych administracyjnych formalności? Pytanie to zawiera w sobie właściwie odpowiedź. Zamiast loterii promocyjnej czy fantowej zorganizujmy konkurs dla uczestników imprezy. Niech będzie to np. konkurs na najlepsze hasło promocyjne dla nabywanego produktu. Nie ma tu elementu losowości przy wgrywaniu nagród, nie ma zatem też znamion gry hazardowej, konieczności otrzymywania specjalnych zezwoleń czy większego ryzyka prawnego. O wygranej decyduje bowiem umiejętność uczestnika, a nie sam los. Przy czym podkreśla się, że element konkurowania tymi umiejętnościami musi być faktyczny, a nie na poziomie dostępnym praktycznie dla wszystkich. Pytania konkursowe, które generalnie nie wymagają żadnej szczególnej wiedzy czy zręczności, a połączone są z elementem losowym w grze, nie wykluczają hazardowego, czyli losowego charakteru gry, element umiejętności jest w nich de facto pozorowany, by przykryć kwestię losowości przy wyborze zwycięzcy (tak np. NSA w wyroku z 5.05.2003, sygn. akt II SA 453/99). W orzecznictwie sądowym dotyczącym tych kwestii podkreśla się także, że nie może być żadnego elementu losowości niezależnie od etapu konkursu, w którym losowość miałaby znaczenie. 5. Jak w praktyce organizatorzy próbują uchylić się od wymogów związanych z loteriami i czy te próby są skuteczne? Przykład: organizujemy imprezę skierowaną do finalistów konkursu na najlepsze hasło reklamowe dla nabytego produktu. Zakwalifikowało się 100 uczestników, nagrodę dostanie 10 osób, jednak nie w drodze kolejnego eliminowania, by wyłonić najlepsze hasło reklamowe, a w drodze losowania 10 szczęśliwych wygranych. Finalnie o zwycięstwie w takim przypadku decyduje znów los, mimo że uczestnicy na pewnym etapie wykazali się umiejętnościami, by znaleźć się w gronie finalistów. Wówczas mamy do czynienia z grą losową i zastosowanie do niej znajdzie ww. ustawa. 6. Czy w przypadku konkursu zobowiązani jesteśmy do przestrzegania jakiś szczególnych przepisów prawa? Konkursy są w praktyce oparte na zaledwie trzech artykułach (art. 919-921) Kodeksu cywilnego, które regulują tzw. instytucję przyrzeczenia publicznego. Dla organizacji konkursu nie ma nawet prawnego obowiązku ustalania regulaminu, choć oczywiście przepisy konkursu powinny być jasne i znane jego uczestnikom, abyśmy nie skończyli zabawy ze sporem, kto wygrał nagrodę. Nie muszą być jednak spisane w formie regulaminu. Nie ma zatem problemu, by zorganizować na imprezie konkurs na najlepiej tańczącą parę, informując ustnie uczestników o zasadach brania O ile konkursy nie wzbudzają zainteresowania stróżów prawa (z pewnymi wyjątkami, o czym później), to niestety loterie są przez prawo zaliczane do gier losowych, które rządzą się bardzo restrykcyjnymi regułami niezależnie od tego, że wygrana w nich może być symboliczna. Loterie pieniężne są objęte monopolem państwa i w ogóle nie można ich urządzać, zaś loterie fantowe i promocyjne mogą się odbywać co do zasady za zezwoleniem dyrektora izby celnej. 51

RkJQdWJsaXNoZXIy MTMwMjc0Nw==