Partner wydania: form, kształtów powierzchni diodowych, bez konieczności stosowania dodatkowych wysłon czy budowania specjalnych konstrukcji scenograficznych. Ekrany diodowe w nieregularnych modułach zmieniają myślenie o projektowaniu całych scenografii, przestrzeni eventowych, w które w łatwiejszy sposób można wkomponować multimedia. Doskonałym tego przykładem była tegoroczna prezentacja jesiennej ramówki TVN. Pośrodku wybiegu z okazji 20-lecia stacji stanęła multimedialna „20” zbudowana z nieregularnych modułów. Możliwości takie daje dioda Creative LED P5 SMD, która oprócz standardowych kwadratowych modułów oferuje niedostępne do tej pory dla branży eventowej trójkątne, półokrągłe i prostokątne kształty. Rzućmy światło na przestrzeń bankietową Życie nie znosi próżni. Dziś, na dotychczas niezagospodarowaną technologicznie przestrzeń stołów bankietowych, pada nowe światło. Warto zainteresować się chociażby bezprzewodowymi lampami, które zostały zaprojektowane specjalnie z myślą o oświetleniu bankietowym. Dzięki zasilaniu poprzez wbudowaną baterię montaż nie wymaga okablowania. Możliwość zarządzania poprzez bezprzewodowy DMX umożliwia integrację oświetlenia z otoczeniem. Lampy (np. TABLED) są rozwiązaniem przeznaczonym na wydarzenia, podczas których organizatorzy planują wykorzystać okrągłe stoły i którym zależy na pełnej oprawie oświetleniowej przestrzeni. Wbudowana litowo- -jonowa bateria zapewnia 8-godzinny czas pracy (do 20 godzin w przypadku zmniejszonego zapotrzebowania energetycznego) lamp LED-owych i rozświetlenie przestrzeni stołu w 360 stopniach, w pełnej palecie kolorów bez zbędnego okablowania i dodatkowych konstrukcji. Grafiki w ciągłym ruchu Rozwoju techniki eventowej nie należy ograniczać jedynie do nowych ekranów diodowych. Innowacje w branży eventowej sięgają dużo dalej. Obecnie duże zmiany zachodzą na eventowych zapleczach, w sercu produkcji eventowych – w reżyserce. Coraz mocniejsze media servery z rozbudowanymi funkcjonalnościami zupełnie zmieniły myślenie o produkcji wydarzeń, optymalizując i usprawniając zarzadzanie całymi systemami multimedialnymi. Ich duża moc obliczeniowa pozwala połączyć rozwiązania i technologie eventowe (projekcję, ekrany diodowe systemy śledzenia ruchu) z automatyką sceny, które coraz częściej mają możliwość zarządzania poprzez jeden media server, wprawiając całą scenografię w ruch i nadając wydarzeniom niebywałej dynamiki. Przełam barierę czasu Zdecydowanie najważniejszą zmianą ostatnich miesięcy jest „odczarowanie” znienawidzonej przez event managerów rzeczy – renderowania grafik. To, co jeszcze do niedawana było jedynie marzeniem, dziś stanowi realne rozwiązanie, które powoli wkracza również do Polski. Dzięki połączeniu mocy obliczeniowej najnowszego media servera gx 2 firmy d3 technologies ze specjalnym oprogramowaniem Notch realizatorzy są w stanie renderować grafiki i efekty specjalne w czasie rzeczywistym. System może być używany do przetwarzania sygnału z kamer, jak i do obróbki grafik „na żywo”. Efekty, jakie można osiągnąć dzięki połączeniu gx 2 z notchem, i sposób, w jaki system przełamuje stereotypy myślenia o kontencie, było widać podczas tegorocznej trasy Męskiego Grania w Warszawie oraz podczas wielkiego finału w Żywcu. Rozwój technologii pozwala na kreowanie rozwiązań dotychczas niemożliwych. Coraz częściej scenografia eventowa nie ogranicza się jedynie do sceny, ale rozpościera się na całej przestrzeni, w której zgromadzeni są widzowie, otaczając ich z każdej strony. Za widocznymi (dla uczestników) zmianami technologicznymi w branży eventowej, jakimi są m.in. projekcje 360 stopni, mappingi 3D na ogromnej przestrzeni czy projekcje realizowane na ruchomych, dynamicznych obiektach, stoją urządzenia – media servery, które posiadają największe firmy branży event engineering. Rozwój media serverów ułatwił i zoptymalizował pracę realizatorów, a co ważniejsze – umożliwił realizację projektów, które jeszcze niedawno były poza zasięgiem najśmielszych marzeń ekip produkcyjnych. Możliwość prezentacji efektów finalnych jeszcze przed realizacją eventu stanowi istotny element procesu kreacji w przypadku złożonych i trudnych technologicznie wydarzeń. Należy jednak pamiętać, że kluczem w rozwoju technologii w branży eventowej są ludzie, którzy dzięki doświadczeniu i otwartości potrafią w pełni wykorzystać ich potencjał. Iwona Czarnata // Od 2016 r. jest dyrektorem zarządzającym w firmie VES (Grupa TRIAS). Absolwentka zarządzania SGH. W latach 1993-2007 pracowała w firmie LIDEX Centrum Tłumaczeń i Obsługi Konferencyjnej. fot. Paweł Stelmach 47
RkJQdWJsaXNoZXIy MTMwMjc0Nw==