Partner wydania: aspektu finansowego. Czy Twój produkt jest w odpowiedniej cenie dla danej grupy docelowej? Stwórz harmonogram działania Jeżeli znasz te elementy, możesz opracować skuteczny plan, w którego egzekwowanie powinien być zaangażowany zarówno zespół po stronie marketingowej, jak i sprzedaży oraz organizacji wydarzenia. Pierwszym narzędziem, które przychodzi Ci z pomocą, są ankiety. Pamiętaj, że Twoja marka może mieć do dyspozycji zwykłą ankietę lub przygotowane badanie, które tworzysz w taki sposób, aby dostarczyło Ci wartościowej informacji zwrotnej od biorących udział w wydarzeniu uczestników. Otrzymane dane pozwolą zrozumieć, co Twoja marka powinna poprawić, a co spotkało się z dużym zainteresowaniem. Obie odpowiedzi są dla Ciebie bardzo istotne i wszystkie możesz wykorzystać w celu sprzedaży kolejnej edycji eventu aktualnym uczestnikom. Powinieneś skupiać się jednak nie tylko na zebraniu opinii od uczestników, wystawców, sponsorów, ale również od członków Twojego zespołu. Niech każda osoba określi, co jako organizacja zrobiliście dobrze, a co źle. Czy jest coś, co może Wam pomóc następnym razem? Czy coś możecie zrobić jeszcze lepiej? Wydaje mi się, że ankieta nie powinna być anonimowa i możesz ją przeprowadzić zarówno przez telefon, w rozmowie jeden na jeden, jak i przy wykorzystaniu technologii (aplikacja konferencyjna, narzędzie internetowe itd.). Wyniki, które otrzymasz od określonych osób, pomogą Ci zidentyfikować uczestników, którzy byli szczególnie zadowoleni. To z nimi przeprowadzisz krótkie wywiady, które powinieneś przygotować w formie wideo oraz tekstowej. Osoby udzielające odpowiedzi pomogą Ci pozyskać nowych uczestników, jak i ponownie dotrzeć do tych, którzy już raz byli Twoimi klientami. Wszystkie dane, jakie na tym etapie zebrałeś, służą temu, aby opracować plan marketingowy i sprzedażowy. Znając swoją konkurencję, wartość swojego eventu na rynku i jego pozytywne aspekty, które zostały docenione przez uczestników, możesz wykorzystać te informacje na przyszłość. Warto użyć ich chociażby do kreowania przyszłych treści marketingowych, tekstów, prezentacji oraz wszystkich materiałów reklamowych. Organizując kolejną edycję, powinieneś podchodzić do niej w taki sposób, jak firmy zajmujące się sprzedażą gier komputerowych. Bardzo często po zakończeniu kampanii marketingowej „pierwszej edycji tytułu XYZ” następuje uruchomienie sprzedaży na kolejną część, której realizacja dopiero jest w planach. W naszym przypadku możesz wykorzystać kilka technik, które z powodzeniem sam wykorzystuję w swoim biznesie. Jedną z nich jest sprzedaż biletów 2 za 1. Zaraz po zakończeniu wydarzenia powinieneś uruchomić sprzedaż, która np. może polegać na tym, że klient kupując bilet, w cenie jednego otrzymuje dwa. Ten bardzo popularny mechanizm, który z powodzeniem działa w Wielkiej Brytanii, ma również zastosowanie u nas. Inną techniką, stosowaną m.in. w branży rozwoju osobistego, jest sprzedaż kolejnej edycji szkolenia lub innych wydarzeń uzupełniających jeszcze podczas trwania wydarzenia. Zastanów się, czy w Twojej branży jesteś w stanie oferować klientom możliwość zakupu udziału w kolejnej edycji jeszcze w momencie ich przebywania na evencie. 60–30–10 Na koniec przytoczę Ci jeszcze technikę, którą zaczerpnąłem z branży dekoratorskiej, która ma też zastosowanie w marketingu oraz sprzedaży. Technika 60–30–10, którą stosują architekci wnętrz, mówi o tym, że 60% koloru, który wypełnia pomieszczenie, stanowi tło – barwa główna. 30% stanowi kolor uzupełniający, np. kolor mebli, odcinająca się ściana, zasłony itp. Ostatnie 10% to kolor podkreślający, np. poduszki w sypialni lub salonie, rzeźba, elementy. W naszej branży przekładam to na: ∞∞ 60% – budżet finansowy oraz czas przeznaczany na pozyskanie nowych klientów, ∞∞ 30% – środki i czas przeznaczane na utrzymanie obecnego klienta, ∞∞ 10% – budżet na innowacje, na współpracę z partnerami i inne działania, które mogą wspierać poprzednie dwie kategorie lub budować wizerunek Twojej marki. W artykule pominąłem wiele elementów, których być może się spodziewałeś. Celowo nie poruszałem tych kategorii, które są najczęściej podejmowane w tym temacie. Chciałem przekazać Ci wiedzę o eventowych fundamentach oraz o kilku sposobach, które pozwolą zbudować Twój plan marketingowo- -sprzedażowy, który z powodzeniem Twoja marka będzie mogła wykorzystać do skalowania swojego rozwoju. Podsumowując: pamiętaj o zebraniu informacji zwrotnej od Twoich uczestników. Określ, czego potrzebują goście i kim jest Twoja konkurencja. Przeznacz odpowiedni budżet i czas na obsługę aktualnych klientów. Nie traktuj ich jako coś pewnego. Szczególnie w tej branży tak to nie działa. Dostarczaj wartościowe treści i odpowiednio je dystrybuuj, czyli dostarczaj informacji na temat tego, co i kiedy będziesz organizował. Ważne, by trafiały one do właściwych ludzi, we właściwym czasie i odpowiedniej cenie – zamknij wszystkie drzwi decyzyjne. Marek Piasek // Pasjonat automatyzacji procesów marketingu i sprzedaży. Odpowiada za marketing marek: Wolves Summit, SeeBloggers, The Sales Gate, Marketing Day, gdzie obsługuje klientów z 51 krajów w trzech językach. Pracuje jako konsultant z klientami z Polski, Wielkiej Brytanii i USA. Specjalizuje się w kampaniach typu „product launch” – wprowadzenie młodej marki lub „nowego wizerunku” na rynek. Jest również mentorem białoruskiej sceny startupowej. 20 Mark e t i ng

RkJQdWJsaXNoZXIy MTMwMjc0Nw==