w ogóle. Jednak o tej branży szerzej napisałem poniżej. W przypadku ograniczeń w zakresie radia i telewizji pojawiają się dodatkowo ze strony przedmiotu sponsorowania, tzn. ustawodawca nie pozwala na sponsorowanie m.in. serwisów informacyjnych, z wyjątkiem sportowych i prognozy pogody, audycji publicystycznych o treści społeczno-politycznej, audycji poradniczych i konsumenckich, audycji wyborczych lub bezpośrednio związanych z kampanią wyborczą. Należy wspomnieć, że Zarządzenie nr 5 oraz ustawa o radiofonii i telewizji posługują się odmiennymi pojęciami. Pierwsze z nich określa działalność sponsoringową oraz sponsoring. Z kolei ustawa – sponsorowanie oraz sponsora. Powyżej omówiłem kwestie uregulowane w ustawie. BRANŻA TYTONIOWA Kolejną istotną ustawą regulującą kwestie sponsoringu jest ta o ochronie zdrowia przed następstwami używania tytoniu i wyrobów tytoniowych. Akt ten określa dość restrykcyjnie zasady sponsorowania. Zacznijmy jednak od definicji. Zgodnie z omawianym aktem prawnym sponsorowanie to wspieranie w formie finansowej lub rzeczowej działalności osób fizycznych, osób prawnych lub jednostek organizacyjnych nieposiadających osobowości prawnej, związane z eksponowaniem nazw wyrobów tytoniowych, papierosów elektronicznych, pojemników zapasowych lub rekwizytów tytoniowych i podmiotów produkujących takie wyroby, a także ich symboli graficznych. Zakaz sponsorowania (nie chodzi o informowanie o sponsorowaniu, tylko o sam fakt sponsorowania) dotyczy sponsorowania przez firmę tytoniową, w tym producenta lub importera wyrobów tytoniowych oraz producenta lub importera powiązanych wyrobów, działalności sportowej, kulturalnej, oświatowej, zdrowotnej i społeczno-politycznej. BRANŻA HAZARDOWA Rynek hazardowy uregulowany jest przez ustawę z 2009 r., która ogranicza możliwości sponsorowania. Poprzez sponsorowanie należy rozumieć bezpośrednie lub pośrednie finansowanie lub współfinansowanie działalności osób fizycznych, osób prawnych lub jednostek organizacyjnych niemających osobowości prawnej, w celu upowszechniania, utrwalania lub podniesienia renomy gier cylindrycznych, gier w karty, gier w kości, zakładów wzajemnych oraz gier na automatach, podmiotów prowadzących działalność w zakresie tych gier lub zakładów, lub innego oznaczenia indywidualizującego podmiot prowadzący działalność w zakresie tych gier lub zakładów, lub jego działalność, w zamian za informowanie o sponsorowaniu. Z kolei przez informowanie o sponsorowaniu rozumie się prezentowanie informacji zawierającej nazwę lub innego oznaczenia indywidualizującego sponsora, w związku ze sponsorowaniem. Ograniczenie dotyczy informowania z wykorzystaniem nazwy handlowej i znaku towarowego wykorzystywanego do oferowania gier cylindrycznych, gier w karty, gier w kości, przyjmowania zakładów wzajemnych oraz gier na automatach. Dopuszczone jest jednak informowanie o sponsorowaniu przez podmiot prowadzący działalność wyłącznie w zakresie przyjmowania zakładów wzajemnych albo tę działalność łącznie z inną działalnością niepodlegającą ograniczeniom w zakresie reklamy, promocji lub informowania o sponsorowaniu – wyłącznie przez prezentowanie informacji zawierającej nazwę lub innego oznaczenia indywidualizującego sponsora. Jeżeli sponsor spełni warunki narzucone przez ustawę, to należy pamiętać, że reklama wydarzenia, która zawiera informacje o sponsorze, nie może być prowadzona w telewizji, radiu, kinie i teatrze między godziną 6:00 a 22:00 – z wyłączeniem reklamy prowadzonej w trakcie transmisji z imprez sportowych, których podmiot prowadzący działalność w zakresie przyjmowania zakładów wzajemnych jest sponsorem lub jest sponsorem drużyny lub zawodników biorących czynny udział w danej imprezie sportowej. Dodatkowo reklama wydarzenia nie może być prowadzona w prasie młodzieżowej i dziecięcej, na okładkach dzienników i czasopism, w miejscach publicznych, z wyłączeniem imprez masowych i imprez sportowych, których podmiot prowadzący działalność w zakresie przyjmowania zakładów wzajemnych jest sponsorem lub jest sponsorem drużyny lub zawodników biorących czynny udział w danej imprezie sportowej, lub jest sponsorem związku sportowego, który ma związek z organizowaną imprezą. Próbując pozyskać sponsora, warto sprawdzić branżę, w której działa, ponieważ możemy napotkać na liczne ograniczenia nałożone przez ustawodawcę. Należy pamiętać, że naruszenie tych zakazów może wiązać się z konsekwencjami prawnymi – czasami karnymi. KONRAD OLCZAK // radca prawny Absolwent Wydziału Prawa Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu. Ukończył aplikację radcowską przy Okręgowej Izbie Radców Prawnych w Poznaniu. Obecnie prowadzi własną kancelarię w Warszawie. Specjalizuje się w obsłudze podmiotów gospodarczych, zarówno osób fizycznych, jak i prawnych. Działa charytatywnie na rzecz osób poszkodowanych przez firmy windykacyjne. Rozszerza praktykę w zakresie spraw związanych z prawami autorskimi i pokrewnymi. NAPISZ DO AUTORA: kontakt@kancelaria-olczak.pl Partner wydania: 48 PRZEGLĄD PRAWNY
RkJQdWJsaXNoZXIy MTMwMjc0Nw==