NA CO ZWRÓCIĆ UWAGĘ, POZYSKUJĄC SPONSORA EVENTU? Z artykułu dowiesz się: Kto może zostać sponsorem wydarzenia. Czy przedstawiciel branży alkoholowej może wesprzeć Twój event. Jakie restrykcje obejmują współpracę z producentem nikotyny. Na co zwrócić uwagę w przypadku sponsora będącego przedstawicielem branży hazardowej. Organizując event, nie zawsze dysponujemy środkami finansowymi na jego pełną realizację lub w ogóle ich nie mamy. Wówczas możemy zrezygnować z takiej organizacji lub możemy szukać wsparcia w postaci podmiotu finansującego. Mowa oczywiście o sponsorze. W zależności od wydarzenia jego rangi, charakteru oraz rozgłosu możemy liczyć na większe lub mniejsze zainteresowanie sponsorów tak z dużym, jak i małym portfelem. Definicja sponsora, sponsorowania i informowania o sponsorze pojawia się w różnych ustawach. Każda z regulacji, które omówię, odnosi się do różnych rodzajów sponsorów, z uwagi na branżę. Inne bowiem zasady będą odnosić się do sponsorowania wydarzenia w telewizji, radiu czy „na żywo”. Należy też pamiętać, że nie każdy podmiot może być sponsorem, a jeżeli może być, to my z kolei nie zawsze możemy informować o sponsorowaniu – ograniczenia dotyczą np. podmiotów z branży alkoholowej, tytoniowej czy hazardowej. BRANŻA ALKOHOLOWA W kwestii branży alkoholowej należy skorzystać z regulacji ustawy o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi. Ustawodawca za sponsorowanie uważa każde bezpośrednie lub pośrednie finansowanie lub współfinansowanie działalności osób fizycznych, osób prawnych lub jednostek organizacyjnych nieposiadających osobowości prawnej, dla upowszechniania, utrwalania lub podniesienia renomy nazwy, producenta lub dystrybutora, znaku towarowego lub innego oznaczenia indywidualizującego przedsiębiorcę, jego działalność, towar lub usługę, w zamian za informowanie o sponsorowaniu. Należy też pamiętać, że ustawa definiuje również informowanie o sponsorowaniu i polega ono na przekazywaniu informacji o sponsorze – o jego nazwie lub znaku towarowym. Sponsorzy z branży alkoholowej są zróżnicowani z uwagi na rodzaj produkowanego alkoholu – w zakresie zawartości procentowej alkoholu. Ustawodawca rozróżnia napoje o zawartości do 8% (np. piwa), od 8 do 18% (np. wina) oraz alkohole mocne, czyli powyżej 18%. Producent piwa może informować o sponsorowaniu praktycznie w dowolny sposób. Producenci alkoholu o zawartości od 8 do 18% alkoholu nie mogą informować o sponsorowaniu poza sytuacjami wskazanymi w ustawie, tzn. poprzez umieszczanie wewnątrz dzienników i czasopism, na zaproszeniu, bilecie, plakacie, produkcie lub tablicy informacyjnej związanej z określoną imprezą nazwy producenta lub dystrybutora oraz jego znaku towarowego. Przy czym w przypadku informowania w radiu lub telewizji przekaz musi się ograniczyć do podania nazwy producenta lub dystrybutora napojów, a w telewizji informacja ta nie może być prezentowana przez osobę fizyczną lub z wykorzystaniem wizerunku postaci ludzkiej. Producenci napojów zawierających więcej niż 18% alkoholu praktycznie nie mogą się reklamować, poza np. promocją w klubie jako lokalu sprzedającego alkohol – jest to jednak jedno z nielicznych włączeń. SPONSOROWANIE AUDYCJI Sponsorowanie audycji radiowych i telewizyjnych uregulowane jest w ustawie o radiofonii i telewizji oraz w Zarządzeniu nr 5 Ministra Skarbu Państwa z 13 lutego 2009 r. w sprawie zasad prowadzenia działalności sponsoringowej przez spółki z udziałem Skarbu Państwa. Zgodnie z ustawą przez sponsorowanie rozumie się każdy wkład w finansowanie usługi medialnej lub audycji, przez podmiot, który nie dostarcza usług medialnych i nie produkuje audycji, w celu promocji jego nazwy, firmy, renomy, działalności, towaru lub usługi, znaku towarowego lub innego oznaczenia indywidualizującego. Wspomniane Zarządzenie nr 5 odnosi się, jak sama pełna jego nazwa wskazuje, do spółek Skarbu Państwa i nawiązuje m.in. do budowania reputacji spółki, wsparcia działań promocyjno-handlowych czy dotarcia z przekazem do istotnych dla spółki firm i środowisk. Ustawa jednocześnie wyraźnie wyłącza określone podmioty z możliwości sponsorowania. Są to m.in. partie polityczne, związki zawodowe, organizacje pracodawców oraz podmioty z „rynku hazardowego”, a dokładnie podmioty prowadzące działalność w zakresie gier cylindrycznych, gier w karty, gier w kości, przyjmowania zakładów wzajemnych i gier na automatach. Sponsorem nie może być również podmiot, którego zasadniczą działalność stanowi sprzedaż „produktów tytoniowych” oraz napojów alkoholowych. Krąg podmiotów objętych ograniczeniem w zakresie produktów tytoniowych jest dość szeroki, stąd zwrócę na niego szczególną uwagę. Do grupy tej zaliczamy producentów wyrobów tytoniowych, rekwizytów tytoniowych, produktów imitujących wyroby tytoniowe lub rekwizyty tytoniowe oraz symboli związanych z używaniem tytoniu, dlatego dalej będę określać je jako „produkty tytoniowe”. Dodatkowo podmioty z rynku hazardowego prowadzące działalność w zakresie gier cylindrycznych, gier w karty, gier w kości, przyjmowania zakładów wzajemnych i gier na automatach nie mogą być sponsorami Tekst: Konrad Olczak Partner wydania: 46 PRZEGLĄD PRAWNY
RkJQdWJsaXNoZXIy MTMwMjc0Nw==