Partner wydania: Organizatorzy wyjazdów biznesowych mają ogromne pole wyboru miejsca docelowego: od centrów szkoleniowych, hal targowo-wystawowych, poprzez wielofunkcyjne centra biznesowe, a na hotelach kończąc. Wiele wyjazdów wiąże się także z noclegami, dlatego skupię się głównie na turystyce biznesowej w polskim hotelarstwie. Turystyka biznesowa charakteryzuje się m.in. małą wrażliwością na ceny, a kryteria wyboru destynacji zależą głównie od specyfiki wyjazdu. Ostatnie lata pokazują, że nacisk kładzie się na merytorykę i wartość całego programu. Uczestnik wyjazdu powinien czuć się wyjątkowo. Rok 2016 w liczbach Specjaliści branży hotelarskiej są zdania, że 2016 r. był najlepszym rokiem w historii polskiego hotelarstwa. Co prawda głównym katalizatorem tego stanu były czynniki geopolityczne, np. wojny, zamachy terrorystyczne czy masowe migracje ludności w innych rejonach świata, ale trzeba przyznać, że powstały dzięki temu potencjał został w Polsce doskonale wykorzystany, tak pod względem turystyki indywidualnej, jak i biznesowej. Elementem, który odgrywa istotną rolę na rynku turystycznym, jest także infrastruktura. Dobre połączenia drogowe między większością miast w Polsce sprawiają, że podróż samochodem jest przyjemnością, a nie koszmarem (jak jeszcze kilka lat temu). Należy tu też wspomnieć o nowych lotniskach i połączeniach, zarówno lokalnych, jak i międzynarodowych. Podczas podróży służbowych częściej korzysta się bowiem z podróży samolotem niż innym środkiem transportu. Utrzymujący się duży popyt na usługi oferowane w Polsce sprawia, że jest to doskonały czas na inwestycje, co zdają się rozumieć polscy hotelarze – rośnie i liczba nowych obiektów hotelowych, i skala nakładów na inwestycje w już funkcjonujących hotelach. Według danych GUS w lipcu 2016 r. sprawozdaniem objęto 2373 hotele, co stanowi wzrost o 2,5% w stosunku do danych za lipiec 2015 r. Ponad 2300 ho- teli to tylko część obiektów działających na rynku, należy tu wspomnieć również o tysiącach innych podmiotów, które coraz częściej otwierają się na klienta biznesowego. Umiędzynarodowienie polskiej gospodarki sprawia, że także zagraniczni przedsiębiorcy coraz częściej przyjeżdżają do Polski w celach biznesowych. Według szacunków Ministerstwa Sportu i Turystyki, w 2016 r. doszło do 80,5 mln przyjazdów „nierezydentów” (tj. osób, które nie mieszkają na stałe na terenie Polski) do Polski, to o 3,5% więcej niż w poprzednim roku. Liczbę turystów zagranicznych oszacowano na poziomie 17,5 mln (o 4,5% więcej niż w 2015 r.). Dominującym celem przyjazdów, podobnie jak w roku poprzednim, były odwiedziny krewnych i znajomych. Wykres 1. // * Stan na 31 lipca 2016 r. Źródło: opracowanie własne na podstawie danych GUS Wzrost liczby hoteli w Polsce w latach 2010-2016 0 500 1000 1500 2000 2500 2010 2011 2012 2013 2014 2015 2016* 1796 1883 2014 2107 2250 2316 2373 Tabela 1. Cele przyjazdów w 2016 r.* // Główne cele przyjazdów (%) Ogółem Niemcy 14 państw UE Nowe kraje UE Rosja, Białoruś, Ukraina Główne zamorskie Służbowe 23,9 10,3 20,6 45,9 41,1 21,1 Turystyczne 24,5 24,6 27,7 27,8 13,4 31,8 Odwiedziny 39,3 58,6 42,1 16,9 14,5 38,2 Tranzyt 2,1 0,9 1,2 2,6 7,6 0,5 Zakupy 4,3 1,7 0,3 2,9 20,0 0,0 Inne cele 5,9 4,0 8,2 4,0 3,3 8,3 * W 2016 r. badania statystyczne w zakresie zagranicznej turystyki przyjazdowej i wyjazdowej oraz krajowej prowadzone były przez Urząd Statystyczny w Rzeszowie, w ramach porozumienia zawartego pomiędzy Ministerstwem Sportu i Turystyki, Głównym Urzędem Statystycznym oraz Narodowym Bankiem Polskim. Badaniami objęte były podróże do Polski odbywane przez „nierezydentów” oraz podróże krajowe i zagraniczne mieszkańców Polski (rezydentów). W grupie odwiedzających Polskę „nierezydentów” znajdują się także Polacy, którzy wyjechali do innego kraju i mieszkają tam ponad rok (czyli są rezydentami tych krajów). Odzwierciedlają to uzyskane wyniki, np. struktura przyjazdów według celów, gdzie dominuje cel odwiedzin oraz wykorzystywana baza noclegowa w trakcie podróży – dominują mieszkania rodzin i znajomych itp. 5

RkJQdWJsaXNoZXIy MTMwMjc0Nw==