Partner wydania: Nawet jeśli impreza nie ma charakteru masowego, ale odbywa się na świeżym powietrzu, to zgodnie z art. 14 ust. 5 Ustawy sprzedaż, podawanie i spożywanie napojów zawierających więcej niż 4,5% alkoholu może się odbywać na imprezach na otwartym powietrzu tylko za zezwoleniem i tylko w miejscach do tego wyznaczonych. Wiemy już zatem, jaki alkohol możemy sprzedawać na tego typu imprezach i na jakich zasadach. Drugim aspektem takiej imprezy jest oczywiście jej charakter reklamowo- -promocyjny. Przykładowy browar z pewnością będzie chcieć, by co najmniej uczestnicy imprezy wiedzieli, że odbywa się ona dzięki sponsorowaniu przez ich przedsiębiorstwo. Jak tę kwestię regulują przepisy? Zgodnie z art. 13 (1) Ustawy w Polsce obowiązuje generalny zakaz promocji i reklamy napojów alkoholowych z wyjątkiem piwa, przy czym piwo może być reklamowane i promowane też pod wieloma warunkami. Nie wdając się w rozliczne szczegóły tej regulacji, interesować nas może art. 13 (1) Ustawy, który ustala zasady informowania o sponsorowaniu imprezy przez producentów i dystrybutorów napojów alkoholowych. I znów trafiamy na szereg zakazów, uzależnionych także od charakteru imprezy, medium, za pomocą którego chcemy o tym informować, a nawet od tego, jaki trzon zasadniczej działalności danego producenta lub dystrybutora stanowi produkcja lub sprzedaż napojów alkoholowych zawierających od 8% do 18% alkoholu. Znów trafiamy na dżunglę kazuistycznych regulacji, przez którą niełatwo przebrnąć czytającemu przepisy. Czy z powyższych uregulowań wynika, że na imprezie może być promowany w jakikolwiek sposób alkohol? Przykładowo: czy można zaproponować gościom nieodpłatną degustację, umieścić materiały reklamowe, przygotować konkursy, w których nagrodą będzie alkohol? Najpierw odpowiedzmy sobie na pytanie, co Ustawa w ogóle rozumie przez promocję. Znajdujemy w niej następującą definicję promocji: promocja napojów alkoholowych to publiczna degustacja napojów alkoholowych, rozdawanie rekwizytów związanych z napojami alkoholowymi, organizowanie premiowanej sprzedaży napojów alkoholowych, a także inne formy publicznego zachęcania do nabywania napojów alkoholowych. Reklama zaś napojów alkoholowych, to publiczne rozpowszechnianie znaków towarowych napojów alkoholowych lub symboli graficznych z nimi związanych, a także nazw i symboli graficznych przedsiębiorców produkujących napoje alkoholowe, nieróżniących się od nazw i symboli graficznych napojów alkoholowych, służące popularyzowaniu znaków towarowych napojów alkoholowych; za reklamę nie uważa się informacji używanych do celów handlowych pomiędzy przedsiębiorcami zajmującymi się produkcją, obrotem hurtowym i handlem napojami alkoholowymi. Jak już mówiliśmy, istnieje generalny zakaz reklamy i promocji alkoholu innego niż piwo, jednak ze względu na definicję zarówno degustacji, jak i reklamy, aby miały one miejsce, muszą być działaniami dokonywanymi publicznie, zatem być kierowane do nieoznaczonego kręgu osób. A contrario, w przypadku eventów zamkniętych można promować i reklamować alkohol. Po drugie, możliwość reklamowania i promowania otwiera nam się po pierwsze w przypadku realizacji imprezy w pubach, barach, restauracjach. Każdy jednak pomysł powinien zostać skonsultowany najpierw z prawnikiem, gdyż reklama czy promocja alkoholu to naprawdę grząski temat, nawet dla specjalisty. Sprzedaż alkoholu wiąże się oczywiście z uzyskiwaniem przychodu z tego tytułu, który istotnie może ulec pomniejszeniu, jeśli uczestnicy sami będą wnosić własny alkohol. Jak zapobiec temu może organizator imprezy? Najlepiej, gdy stosowne postanowienie w tym zakresie znajdzie się w regulaminie imprezy masowej, choć wynika to też wprost z Ustawy i grozi za takie naruszenie nawet sankcja karna. Jeśli impreza jest biletowana, umieśćmy najważniejsze fragmenty regulaminu na biletach, dodatkowo udostępnijmy regulamin w internecie czy przy wejściu do obiektu. Jeśli jest to impreza innego typu, np. firmowa, trzeba się porozumieć w tym zakresie z zamawiającym imprezę i z miejscem, gdzie będzie się odbywała. Obiekty dopuszczają niekiedy możliwość zawarcia postanowienia w umowie o tzw. korkowym (zwłaszcza popularne rozwiązanie przy weselach), czyli wynagrodzenia za możliwość dostarczenia własnego alkoholu przez zamawiającego imprezę. Obiekt na pewno będzie chciał sobie zapewnić możliwości zweryfikowania ilości // Dla event managera warte jest podkreślenie, iż do wniosku o wydanie zezwolenia na przeprowadzenie imprezy masowej organizator dołącza informację o rozmieszczeniu miejsc i czasie, w których będą sprzedawane, podawane lub spożywane napoje alkoholowe. Organizator imprezy masowej, już na etapie wnioskowania o wydanie zezwolenia na jej przeprowadzenie, musi mieć zatem przemyślane i opracowane, gdzie i kiedy alkohol będzie sprzedawany lub podawany. // 56 Przegląd prawny

RkJQdWJsaXNoZXIy MTMwMjc0Nw==