Partner wydania: i Chinach. Dlatego polskie miasta pracują nad poprawą jakości powietrza, niemniej jednak Polska nie inwestuje w odnawialne źródła energii i ma bardzo liberalne normy jakości dla paliw stałych i kotłów grzewczych. Warszawa posiada strategię zrównoważonego rozwoju systemu transportowego miasta, Warszawską Politykę Mobilności (zachęcającą do rezygnacji z samochodów na korzyść transportu publicznego i rowerów), plan działań na rzecz zrównoważonego zużycia energii dla miasta i plan gospodarki niskoemisyjnej. Aktualizowana strategia rozwoju miasta #Warszawa 2030 sta- wia na odpowiedzialną wspólnotę, wygodną lokalność, funkcjonalną przestrzeń i innowacyjne środowisko. Katowice swoją strategię rozwoju miasta opierają na czterech obszarach, którymi są jakość życia, metropolitalność i obszar śródmiejski, przedsiębiorczość i rozwój gospodarczy oraz transport i logistyka miejska. Katowice chcą być stolicą Górnego Śląska i Metropolii Górnośląskiej XXI w., silnym ośrodkiem gospodarczym i centrum biznesowo-finansowym, europejskim węzłem transportowo-logistycznym, miastem wysokich i wyrównanych w układzie dzielnic standardów mieszkaniowych, usługowych i środowiskowych. Katowice mogą poszczycić się już zrealizowanymi, ciekawymi projektami. To „Strefa Kultury” – obszar w centrum miasta na zrewitalizowanym terenie po dawnej KWK „Katowice”– czy „Plac na Glanc” – przeobrażenie przestrzeni podwórek w tereny zielone i ogrody. Strategia Rozwoju Miasta Krakowa wyznacza trzy cele strategiczne, aby miasto było przyjaznym rodzinie i atrakcyjnym miejscem zamieszkania i pobytu, miastem konkurencyjnej i nowoczesnej gospodarki, europejską metropolią o ważnych funkcjach nauki, kultury i sportu. Miasto przy pomocy kampanii „Tu chcę żyć. Kraków 2030” zachęciło mieszkańców do zaangażowania się w prace nad Strategią Rozwoju Miasta Kraków 2030 i wspólnie przedyskutowano wszystkie cele strategiczne. Miasto zorganizowało również warsztaty dla mieszkańców pt. Hackathon Miejski, z których najlepsze projekty mają szanse znaleźć się w dokumencie SRK2030. Również Bydgoszcz stawia na zrównoważony rozwój, a jednym z celów strategicznych są ukształtowanie nowoczesnej i funkcjonalnej infrastruktury technicznej oraz ładu przestrzennego, w tym usprawnienie infrastruktury komunikacyjnej i technicznej, poprawa i ochrona środowiska, rozwój cyfryzacji, poprawa jakości przestrzeni publicznej i zrewitalizowanie terenów zdegradowanych. Już obecnie Bydgoszcz może pochwalić się dobrymi praktykami, rewitalizacja terenu wokół rzeki Brdy w centrum miasta, gdzie koncentruje się teraz życie kulturalne, sportowe i społeczne miasta, zyskała przychylność World Travel and Tourism Council w konkursie Tourism for Tomorrow 2017. Bydgoszcz znalazła się w gronie trzech finalistów w kategorii „Destynacja”. Dla Lublina priorytetem jest zrównoważony rozwój rozumiany jako świadome i wygodne życie w estetycznej i zdrowej atmosferze. Lublin wdraża projekty Zrównoważonego Transportu Publicznego, skutecznej ochrony i wzmacniania systemu przyrodniczego miasta czy tworzenia miejskich systemów mikrogeneracji energii odnawialnej. Lublin jest liderem w zakresie partycypacji społecznej, co potwierdza przyznany mu jako jedynemu miastu w Polsce przez TÜV Rheinland Polska certyfikat w zakresie partycypacji społecznej za wdrożenie standardów i procedur umożliwiających włączenie się mieszkańców w zarządzanie miastem. W Lublinie funkcjonują społeczne Rady Pożytku Publicznego, Kultury czy Przedsiębiorczości. Wprowadzono tam Zielony Budżet Obywatelski. Lublin zrealizował też interesujące proekologiczne projekty: to miejska pasieka na dachu Centrum Spotkania Kultur czy inicjatywa zakładania ogródków miejskich – akcja ROSNĘ. Wszystkie wymienione miasta mogą pochwalić się prężnie działającymi miejskimi Convention Bureaux, które są ważnym ogniwem w obszarze promocji destynacji, jak i tworzenia platform współpracy dla wszystkich interesariuszy przemysłu spotkań. Convention Bureaux realizują plany działań, które są zgodne ze strategiami rozwoju przyjętymi dla ich destynacji. Jednak żadne z Convention Bureaux w Polsce nie poddały się certyfikacji w zakresie zarządzania jakością czy zarządzania środowiskowego. Nie lepiej wygląda sytuacja z przedsiębiorcami, zaledwie 14 hoteli w Polsce (Radisson Blu, Park Inn, Sheraton, Westin, Arka Medical Spa, Zdrojowy Pro-Vita) posiada certyfikat Green Key, jedna firma (MelińskiMinuth z Poznania) uzyskała w 2014 r. certyfikat ISO 20121 w obszarze organizacji wydarzeń o zrównoważonym oddziaływaniu na środowisko. Z profesjonalnych organizatorów kongresów certyfikat Zielone Biuro posiada firma Symposium Cracoviense z Krakowa. Te skromne dane z rynku polskiego przemysłu spotkań potwierdzają, że jeszcze wiele wyzwań przed nami. 16 czerwca br. European Cities Marketing, organizacja zrzeszająca wiodące miasta europejskie i będąca platformą współpracy w zakresie turystyki, przemysłu spotkań i marketingu miejsc, opublikowała informację prasową, że podpisała z GDS Index porozumienie o współpracy w zakresie promocji zrównoważonego rozwoju destynacji. Wynikać z tego może, że polscy członkowie ECM (Visit Gdańsk, Kraków i Poznańska Organizacja Turystyczna) zainteresują się jako pierwsi partycypacją w projekcie Global Destination Sustainability Index. Anna Jędrocha // Ekspert przemysłu spotkań, od wielu lat obecna w branży turystycznej, aktywna w organizacjach branżowych, prezes Stowarzyszenia Konferencje i Kongresy w Polsce, organizacji zrzeszającej profesjonalistów sektora turystyki biznesowej, która wyznacza standardy etyczne i zawodowe na rynku spotkań w Polsce. Zawodowo związana z firmami krakowskimi SymposiumCracoviense. Profesjonalny organizator kongresów (od 19 lat) oraz Intercrac, DMC (od ponad 25 lat). W Krakowie prowadzi, jako jeden z liderów, projekt Kraków Network, platformę współpracy branży spotkań, zainicjowanej przez Krakowskie Biuro Festiwalowe. Przez ostatnie 7 lat pełniła też funkcję prezesa Krakowskiej Izby Turystyki, w której aktywnie budowała pozytywny wizerunek Krakowa i Małopolski. 13
RkJQdWJsaXNoZXIy MTMwMjc0Nw==