Partner wydania: odpowiada 40 000 kg żywności i jest równoważne emisji CO2 przy jeździe samochodem przez 5 000 000 km. Produkcja rolna stanowi 30% globalnego odcisku węglowego, dlatego małe zmiany w naszej diecie mogą pomóc w jego redukcji. Na przykład w Göteborgu restauracje w kilku najważniejszych obiektach konferencyjnych wprowadziły w menu etykiety węglowe. Badania naukowe udowodniły, że konsumenci, znając intensywność emisji CO2 przy produkcji poszczególnych posiłków, bardziej świadomie podejmują decyzje o wyborze potraw. 5. Ukierunkowany storytelling Dzięki gromadzeniu szerokich baz danych i pogłębionym profilom konsumenckim jesteśmy w stanie kierować do poszczególnych grup specyficzne treści. Z tych danych wynika, że 72% „Millenialsów” chętnie płaciłoby za produkty i usługi więcej, wiedząc, że pochodzą z firm zaangażowanych społecznie i ekologicznie. Istnieje jednak jeszcze bardziej trafna grupa docelowa – „Aspirationals”. Jest to społeczność określona nie przez rok swojego urodzenia, ale przez ich pragnienie bycia częścią czegoś większego, częścią lepszego świata. Reprezentują oni 39% światowego rynku i uosabiają takie wartości jak komunikowanie zrównoważonych treści. Przykładem kreatywnej komunikacji jest tutaj kopenhaska inicjatywa #BeeSustain. The Wonderful Copengahen’s Convention Bureau przeprowadziło kampanię promującą destylację. Uświadamia ona odbiorcom, jakie znaczenie mają pszczoły dla naszego ekosystemu. Partner kampanii umieścił wokół miasta 4,5 mln pszczół, a Convention Bureau otrzymało w 2014 r. ICCA Best Marketing Award. 6. DMO wspiera rozwój gospodarczy Zrównoważony rozwój w miastach jest tematem wielu wydarzeń, które stanowią ważny sektor przemysłu spotkań. Destynacje przyciągają i tworzą wydarzenia, cykle wydarzeń czy festiwale w takich obszarach, jak energia odnawialna, cleantech (sektor czystych technologii), inteligentne miasta i odpowiedzialny biznes, przez co przyczyniają się do rozwoju lokalnej gospodarki, np. Barcelona współtworzyła i gości Smart City Expo World Congress, Glasgow będzie gospodarzem cyklu 20 spotkań z zakresu energii, zrównoważonego rozwoju i przemysłu niskoemisyjnego. 7. Problemy z nadmierną liczbą turystów Niektóre miasta w ostatnich 20 latach odnotowały ogromny wzrost turystów, co przełożyło się na obniżenie standardu życia mieszkańców tych miast. Wenecja, Amsterdam, Barcelona i Hongkong doświadczyły szczególnie gwałtownego wzrostu turystyki i spotkały się ze sprzeciwem mieszkańców. Aby uzyskać wsparcie i poparcie społeczności lokalnej, DMO’s muszą bardziej je angażować w swoje działania i słuchać obu stron: turystów i mieszkańców. Rada miasta Barcelony jest pionierem „otwartej demokracji”: wykorzystując nowe technologie, zaangażowała i wciągnęła obywateli w proces podejmowania decyzji, prowadząc do wzrostu socjalnych i ekonomicznych korzyści mieszkańców. 8. Podróż Mobilność ma kluczowe znaczenie dla zrównoważonych i inteligentnych destynacji. Miasta tworzą strategie na rzecz bardziej efektywnych i mniej zanieczyszczających form transportu. Stuttgart, miasto uznawane za kolebkę przemysłu motoryzacyjnego, w 125. rocznicę skonstruowania pierwszego samochodu na świecie wszystkim podróżnym, którzy dokonali rezerwacji hotelu w mieście za pośrednictwem Stuttgart Marketing, zaoferowało bezpłatną komunikację miejską. Barcelona rozwija regularne trasy zwiedzania miasta dla osób niedosłyszących i niedowidzących. To hiszpańskie miasto stworzyło też „Easy Walking Tour Gotic” – pierwsze zwiedzanie z przewodnikiem dla osób z ograniczoną sprawnością ruchową. 9. Współpraca i edukacja Aby sprostać środowiskowym i społecznym wyzwaniom, jakie napotykają miasta, potrzebna jest współpraca wszystkich interesariuszy, zarówno w zakresie krótkoterminowych działań, jak i długofalowych zmian systemowych. Administracje miejskie, a szczególnie Destination Management Organizations angażują się w informowanie i szkolenie klientów, pracowników, partnerów, jednocześnie przyczyniając się do budowania polityki zrównoważonego rozwoju. Wiele miast wprowadza zachęty finansowe dla przedsiębiorców, np. Sydney wdrożyło Smart Green Program dla hoteli, obiektów konferencyjnych i organizatorów wydarzeń, który obejmował doradztwo i przeprowadzenie audytów w zakresie zrównoważonego rozwoju. A Göteborg, jako miasto, które wprowadziło nowy i czysty transport publiczny – ElectriCity – przyjęło już w ramach współpracy ponad 100 delegacji, w których wzięło udział 5500 osób z całego świata, aby zaprezentować system transportu publicznego zasilanego energią elektryczną ze źródeł odnawialnych. 10. Certyfikacja liderów Green MeetingsIndustry Council przeprowadziła ankiety wśród profesjonalistów przemysłu spotkań, którzy twierdzą, że ekoweryfikacje są mylące i trudne do porównania lub obiektywnej oceny. Certyfikaty ekologiczne potwierdzone przez osoby trzecie najczęściej uzyskują hotele, centra kongresowe i wystawowe, gorzej jest z certyfikacją profesjonalnych organizatorów kongresów. Jako wskaźnik przyszłych trendów: sześć spośród Destination Managent Organizations, które są w GDSIndex, uzyskało certyfikaty: Barcelona (Biosfera), Göteborg (Environmental Diploma), Zurich (ISO14001), Stuttgart i Malmo (ISO20121), Sapporo (Environmental Management System). Niemcy, Kopenhaga i Reykjavik są w trakcie certyfikacji. Czy Polska jest reprezentowana w GDS Index? Na dziś żadne polskie miasto nie bierze udziału w projekcie. Warsaw Convention Bureau prowadziło rozmowy z koordynatorem projektu, ale nie doszło do żadnych wiążących ustaleń. Miejskie Convention Bureaux znają projekt GDS Indeks, a same polskie miasta w różnym zakresie wdrażają strategie zrównoważonego rozwoju, ale podobnie jak jest to wśród miast z GDS Indeksu, każde miasto ma własne wyzwania i różne priorytety. Przyjęte strategie rozwoju miasta definiują zakres działań, jak i jednostki, które są odpowiedzialne za wdrażanie przyjętych programów. Dla polskich miast największym wyzwaniem jest zanieczyszczenie powietrza. Według raportu Światowej Organizacji Zdrowia, Polska zajmuje niestety niechlubne pierwsze miejsce w Europie pod względem zanieczyszczenia powietrza. W skali całego świata palmę pierwszeństwa dzierżą natomiast miasta w Indiach 12 Okiem eksperta

RkJQdWJsaXNoZXIy MTMwMjc0Nw==