Partner wydania: Prekursorem projektu Global Destination Sustainability Index był skandynawski oddział ICCA (International Congress & Convention Association), który w ten sposób chciał zyskać przewagę konkurencyjną wobec reszty Europy, podkreślając zrównoważony rozwój Skandynawii na rynku międzynarodowych spotkań. Skandynawowie poszli jednak jeszcze dalej, zaprosili ICCA, IMEX i MCI Group do współpracy, żeby projekt uzyskał charakter ogólnoświatowy i był dostępny dla wszystkich. Obecnie w programie bierze udział 35 miast na pięciu kontynentach, ale celem jest, aby do roku 2020 przystąpiło do GDS Index łącznie 100 destynacji. GDS Index to platforma współpracy, która promuje zrównoważony rozwój destynacji przemysłu spotkań. GDS Index został założony, aby pomagać rozwijać strategie zrównoważonego rozwoju i promować dobre praktyki w tych miastach. Platforma wspiera i ocenia destynacje oraz organizatorów wydarzeń w zakresie strategii środowiskowej, odpowiedzialności społecznej, dostawców w przemyśle spotkań oraz strategii i inicjatyw Convention Bureaux czy w szerszym ujęciu Destination Management Organizations. Podczas tegorocznej edycji targów IMEX Frankfurt opublikowano Białą Księgę GDS Index pt. „Zarządzanie zrównoważonymi destynacjami: trendy i perspektywy – droga ku lepszej przyszłości”. Wskazuje ona, w jaki sposób Destination Management Organizations wdrażają strategie zrównoważonego rozwoju, jak wspierają programy rozwoju społecznego, ekologicznego i gospodarczego miast, zwiększając przez to ich przewagę konkurencyjną. Każde miasto w indeksie GDS ma swoje własne wyzwania, unikalną wizję zmian i sposobu realizacji celów. Raport przygotowany został przez MCI Sustainability Services przedstawia studia przypadków i dane porównawcze ze wszystkich 35 destynacji biorących udział w projekcie. Raport wskazuje 10 klu- czowych obszarów, w obrębie których destynacje mogą wzmocnić swoją strategię, w tym szczególnie: przywództwo, zachęty finansowe, edukację, silne zaangażowanie społeczności lokalnej i dostawców oraz skuteczną komunikację na temat zrównoważonego rozwoju. Te 10 obszarów to: 1. Przywództwo prowadzi do doskonałości Według partnerów projektu to właśnie Destination Management Organizations powinny przyjąć funkcję liderów na drodze do zrównoważonego rozwoju, zgodnie ze swoimi kompetencjami w zarządzaniu marką destynacji. 2. Długoterminowa strategia jest niezbędna DMO winny wdrażać wieloletnie plany działania zgodne z miejskim programem rozwoju społecznego, ekologicznego i gospodarczego, które są bardziej skuteczne niż inicjatywy ad hoc (tymczasowe, doraźne). Kopenhaga np. pracuje nad tym, aby stać się pierwszą stolicą, która będzie neutralna pod względem emisji CO2 (staje się to poprzez pomiar, redukcję i kompensowanie odcisku węglowego). Zurich Turism (DMO w Zurychu) wprowadził strategię Sustainability Concept 2015+ w oparciu o trzy wymiary zrównoważonego rozwoju: ludzie, planeta, zysk. 3. Lokalność Jest modna. Lokalne produkty, potrawy, rzemiosła i zwyczaje, ponieważ dzisiejszy, wymagający podróżny poszukuje autentyczności i chce doświadczyć czegoś nowego i typowego dla danej destynacji. 4. Rewolucja żywności Miejscowa żywność jest smakiem destynacji, restauracje konkurują swoją lokalnością, oferują zdrowe menu, współpracują z rodzimymi dostawcami, gwarantując przez to świeżość produktów, jednocześnie budując społeczność lokalną z producentami żywności i rolnikami. Ogromnym problemem w skali całego świata jest duża ilość odpadów, którym zrównoważone miasta wydają wojnę, np. w Finlandii powstał serwis internetowy o nazwie ResQ Club, na którym ok. 200 restauracji sprzedaje swoje resztki po obniżonych cenach. Od stycznia 2016 r. dzięki aplikacji zaoszczędzono 125 000 posiłków, co Jak zarządzać zrównoważonymi destynacjami – Indeks GDS oceny rozwoju miast i przemysłu spotkań Z artykułu dowiesz się: Jakie są trendy w zarządzaniu zrównoważonymi destylacjami. Czym jest Global Destination Sustainability Index. Jak rozpoznać dobre praktyki w zakresie zrównoważonego rozwoju. Jakie cele strategiczne stawiają sobie polskie miasta w tym zakresie. Tekst: Anna Jędrocha 10 Okiem eksperta

RkJQdWJsaXNoZXIy MTMwMjc0Nw==