TEMAT NUMERU: Turystyka biznesowa – poznaj najnowsze trendy w Polsce NR 4(5)/2017 lipiec-sierpień 2017 468905 ISSN 2543-4004 Magazyn dostępny wyłącznie w prenumeracie DESTYNACJE EVENTOWe Technologie i innowacje PRZEGLĄD PRAWNY WIADOMOŚCI Z BRANŻY KNOW-HOW ORGANIZATORA Okiem eksperta TWARZĄ W TWARZ MARKETING Partner wydania:
Hotel Robert’s Port **** Lake Resort & SPA Stare Sady 4, 11-730 Mikołajki tel. +48 87 429 84 00 Rezerwacje indywidualne: recepcja@hotel-port.pl Konferencje: konferencje@hotel-port.pl www.hotel-port.pl Reklama statki pasażerskie: Żegluga Pasażerska Mikołajki tel. +48 503 018 600 statki@hotel-port.pl
Partner wydania: 20 Content marketing – poznaj jego siłę w promocji wydarzeń // Ponad 200 mln osób na całym świecie korzysta już z programów blokujących reklamy typu AdBlock. Polska wiedzie tutaj zdecydowany prym – jeżeli chodzi o wykorzystywanie wtyczek do blokowania reklam, jesteśmy numerem jeden! Nasi klienci zamieniają się w prosumentów (konsument zaangażowany we współtworzenie i promowanie produktów), którzy chcą aktywnie uczestniczyć w procesie tworzenia produktów czy treści. Indywidualność ponad wszystko, zatem odbiorcy oczekują treści dopasowanej do ich potrzeb. Jednocześnie przestajemy kupować produkty – zaczynamy kupować przeżycia i emocje. Umiejętne wykorzystanie tych trendów pozwala na wypromowanie swojego wydarzenia i przyciągnięcie setek chętnych odbiorców. Jak to zrobić? Stawiając na content marketing! Spis treści // Temat numeru // 04 Turystyka biznesowa – poznaj najnowsze trendy w Polsce Okiem eksperta // 10 Jak zarządzać zrównoważonymi destynacjami – Indeks GDS oceny rozwoju miast i przemysłu spotkań 14 Odkryj nową przestrzeń konferencyjną w centrum Warszawy. Rozmowa z Janem Pawłem Kamasem, wiceprezesem zarządu CBF „Nowy Świat” S.A. Twarzą w twarz // 16 Twórz, nawiązuj wartościowe relacje i rośnij. Rozmowa z Markiem Piaskiem Marketing // 20 Content marketing – poznaj jego siłę w promocji wydarzeń Know-how organizatora // 24 Media a event – co zrobić, by o wydarzeniu było głośno 26 Jak zaplanować konferencję w 10 krokach? 30 Rzuć gości na kolana. Jak przygotować scenografię i oprawę wizualną eventu? 33 Pałac Pass – tradycja i wysublimowana elegancja 34 Praca z prelegentem od A do Z – co, gdzie, jak i kiedy? 38 Wesele – event absolutnie wyjątkowy Destynacje eventowe // 44 Destynacje eventowe: Kraków Technologie i innowacje // 50 Dowiedz się, jak wybrać dedykowaną aplikację konferencyjną Przegląd prawny // 54 Alkohol na evencie – kompendium wiedzy dla organizatora Wiadomości z branży // 60 Ogólnopolska Konferencja Szkoleniowa Event Menedżerów. Certyfikowany Event Manager 62 Jak zaplanować dobry event na gokartach? 63 EVENT MIX. II Konferencja Skuteczny Event Marketing Katalog firm // 64 Katalog firm 2 Event Management Polska / Spis treści
Partner wydania: sezon wakacyjny trwa już w najlepsze. Oznacza to, że niektórzy z nas mają już za sobą choćby krótką chwilę odpoczynku. Jestem jednak przekonany, że część z Was ma w tym czasie najgorętszy okres pracy i nie mówię tu o temperaturze za oknem. Lato to moment, w którym planuje się największą liczbę wesel, a stanowią one niemały kawałek tortu w branży eventowej. W związku z tym postanowiliśmy w wydaniu lipcowo-sierpniowym poświęcić uwagę właśnie weselom i ich organizacji dzięki artykułowi autorstwa Anny Nowakowskiej ze strefyMICE.pl. Nie zapominamy również o pięknych destynacjach, dlatego w tym numerze przyjrzymy się dokładnie miastu Kraków. Temat numeru? Jak zawsze nie jest przypadkowy i spina nasze wakacyjne wydanie w spójną całość. Tekst Moniki Trojan z Fundacji PolishPrestigeHotels pt. Turystyka biznesowa – poznaj najnowsze trendy w Polsce przybliży Wam świat osób podróżujących służbowo. Mamy również niespodziankę! Biorąc pod uwagę ogromne zainteresowanie treściami naszego magazynu oraz fakt, że chcemy się z Wami dzielić naszą wiedzą, postanowiliśmy zorganizować wyjątkową konferencję. Certyfikowany Event Manager specjalnie dla Was już 27 listopada w Multikinie Złote Tarasy w Warszawie. Zaczynamy przedsprzedaż i zapraszamy. Mamy nadzieję, że już niedługo się zobaczymy. Szczegóły znajdziecie na stronie: www.eventmanager.edu.pl. Miłej lektury, Maciej Podgórski redaktor naczelny „Event Management Polska” Drodzy Czytelnicy, ADRES REDAKCJI / Forum Media Polska Sp. z o.o. / ul. Polska 13 / 60-595 Poznań / tel. (61) 66 83 153 / fax (61) 66 55 806 / www.biznes-hotel.pl // REDAKTOR naczelny / Maciej Podgórski / tel. (61) 66 83 153 / maciej.podgorski@forum-media.pl // REDAKTOR prowadzącA / Maria Ledeman / tel. (61) 66 83 175 / maria.ledeman@forum-media.pl // Reklama / Dominika Gąsiorowska / (61) 66 55 885 / dominika.gasiorowska@forum-media.pl / Filip Wójcik / (61) 66 55 199 / filip.wojcik@forum-media.pl // STALI WSPÓŁPRACOWNICY / Beata Anna Święcicka, Sebastian Surendra, Maciej Karczewski, Krzysztof Kogut, Sławomir Wróblewski, Dagmara Plata-Alf // RADA MERYTORYCZNA / Sławomir Wróblewski, Dagmara Plata-Alf, Dariusz Ogrodnik // PROMOCJA / Ewa Antkiewicz / tel. (61) 66 55 762 / ewa. antkiewicz@forum-media.pl // PRENUMERATA / Ewelina Angrot / tel. (61) 66 83 167 / ewelina.angrot@forum-media.pl // REDAKTOR TECHNICZNY / Aleksandra Hotaj // DRUK / Poligrafia Janusz Nowak Sp. z o.o. // OKŁADKA / Centrum Bankowo-Finansowe „Nowy Świat” S.A. 00-400, Nowy Świat 6/12, Warszawa, tel. +22 661 79 65 // SERWIS ZDJĘCIOWY / Fotolia // WYDAWCA / Forum Media Polska Sp. z o.o. / ul. Polska 13 / 60-595 Poznań / tel. (61) 66 83 153 / fax (61) 66 55 806 // PREZES ZARZĄDU / Magdalena Balanicka // Redakcja nie zwraca materiałów niezamówionych oraz zastrzega sobie prawo do skrótów i redakcyjnego opracowania tekstów przyjętych do druku. // www.forum-media.pl // Copyright do wydania / Forum Media Polska Sp. z o.o. 38 Wesele – event absolutnie wyjątkowy // Wesele to zdecydowanie wydarzenie specjalne i jedyne w swoim rodzaju. Bardzo skrupulatne planowanie oraz dopieszczanie w najmniejszych szczegółach ceremonii i przyjęcia rozpoczyna się już na wiele miesięcy przed tą ważną datą. Kiedy? Standardowy cykl przygotowania ślubu i wesela trwa od 7 miesięcy do ok. roku, aczkolwiek zdarzają się sytuacje, gdy wesele organizowane jest w 2-3 mie- siące. Cieszy fakt, że widać rozwój tego sektoru na świecie, jak również w Polsce. Rynek organizacji wesel mocno się profesjonalizuje oraz wyodrębnia coraz więcej osób i firm zajmujących się w sposób profesjonalny organizacją danego wydarzenia. 3
Partner wydania: Podróże biznesowe są na świecie bardzo ważną gałęzią turystyki. Ich znaczenie w ostatnich latach, również w Polsce, rośnie do tego stopnia, że coraz częściej nazywane są motorem polskiego hotelarstwa. Określenie turystyki biznesowej odnosi się do rodzaju usług związanych z ludźmi podróżującymi w celach, które dotyczą ich pracy lub są z nimi powiązane. Nie można jednak traktować tych wyjazdów jako zwyczajne wykonywanie obowiązków służbowych poza miejscem zatrudnienia. Nie od dziś wiadomo, że każda podróż to otwieranie się na nowość – nowych ludzi, nowe miejsca, nowe możliwości. Turystyka biznesowa przestała być sposobem realizowania zadań firmy, a zaczęła być nową formą jej funkcjonowania w rzeczywistości. Mimo że w Polsce ten segment rozwija się dopiero od lat 90., rozwój ten jest dynamiczny. W kategorii turystyki biznesowej możemy wyróżnić takie formy jak: • indywidualne wyjazdy służbowe – odbywane w celach nawiązywania nowych kontaktów zawodowych czy uczestnictwa w spotkaniach podczas podpisywania umów i kontraktów, • turystykę targową – zwaną też wystawową, • turystykę korporacyjną – jej celem jest pozyskiwanie nowych klientów i zapraszanie gości do uczestnictwa w zorganizowanym wypoczynku, • turystykę konferencyjno-kongresową – zwaną turystyką lub przemysłem spotkań, która obejmuje szkolenia, konferencje, sympozja i kongresy, • turystykę motywacyjną – podróże są w niej swoistą nagrodą i motywacją dla delegowanego pracownika. W dużym skrócie możemy przyjąć, że są trzy najważniejsze kategorie turystyki biznesowej: wyjazdy ukierunkowane na pozyskanie i transfer wiedzy, wydarzenia dotyczące produktu i usług oraz podróże motywacyjne. Turystyka biznesowa – poznaj najnowsze trendy w Polsce Z artykułu dowiesz się: Kiedy możemy mówić o turystyce biznesowej. Jak zmienia się znaczenie turystyki biznesowej w Polsce. Czym kierują się organizatorzy przy wyborze miejsca docelowego. Jakie czynniki wpływają na rozwój turystyki biznesowej. Czy programy lojalnościowe mają znaczenie dla osób podróżujących służbowo. Jakie dodatkowe atrakcje przyciągają organizatorów konferencji. Tekst: Monika Trojan Hotel Warszawa SPA & Resort w Augustowie 4 Temat numeru
Partner wydania: Organizatorzy wyjazdów biznesowych mają ogromne pole wyboru miejsca docelowego: od centrów szkoleniowych, hal targowo-wystawowych, poprzez wielofunkcyjne centra biznesowe, a na hotelach kończąc. Wiele wyjazdów wiąże się także z noclegami, dlatego skupię się głównie na turystyce biznesowej w polskim hotelarstwie. Turystyka biznesowa charakteryzuje się m.in. małą wrażliwością na ceny, a kryteria wyboru destynacji zależą głównie od specyfiki wyjazdu. Ostatnie lata pokazują, że nacisk kładzie się na merytorykę i wartość całego programu. Uczestnik wyjazdu powinien czuć się wyjątkowo. Rok 2016 w liczbach Specjaliści branży hotelarskiej są zdania, że 2016 r. był najlepszym rokiem w historii polskiego hotelarstwa. Co prawda głównym katalizatorem tego stanu były czynniki geopolityczne, np. wojny, zamachy terrorystyczne czy masowe migracje ludności w innych rejonach świata, ale trzeba przyznać, że powstały dzięki temu potencjał został w Polsce doskonale wykorzystany, tak pod względem turystyki indywidualnej, jak i biznesowej. Elementem, który odgrywa istotną rolę na rynku turystycznym, jest także infrastruktura. Dobre połączenia drogowe między większością miast w Polsce sprawiają, że podróż samochodem jest przyjemnością, a nie koszmarem (jak jeszcze kilka lat temu). Należy tu też wspomnieć o nowych lotniskach i połączeniach, zarówno lokalnych, jak i międzynarodowych. Podczas podróży służbowych częściej korzysta się bowiem z podróży samolotem niż innym środkiem transportu. Utrzymujący się duży popyt na usługi oferowane w Polsce sprawia, że jest to doskonały czas na inwestycje, co zdają się rozumieć polscy hotelarze – rośnie i liczba nowych obiektów hotelowych, i skala nakładów na inwestycje w już funkcjonujących hotelach. Według danych GUS w lipcu 2016 r. sprawozdaniem objęto 2373 hotele, co stanowi wzrost o 2,5% w stosunku do danych za lipiec 2015 r. Ponad 2300 ho- teli to tylko część obiektów działających na rynku, należy tu wspomnieć również o tysiącach innych podmiotów, które coraz częściej otwierają się na klienta biznesowego. Umiędzynarodowienie polskiej gospodarki sprawia, że także zagraniczni przedsiębiorcy coraz częściej przyjeżdżają do Polski w celach biznesowych. Według szacunków Ministerstwa Sportu i Turystyki, w 2016 r. doszło do 80,5 mln przyjazdów „nierezydentów” (tj. osób, które nie mieszkają na stałe na terenie Polski) do Polski, to o 3,5% więcej niż w poprzednim roku. Liczbę turystów zagranicznych oszacowano na poziomie 17,5 mln (o 4,5% więcej niż w 2015 r.). Dominującym celem przyjazdów, podobnie jak w roku poprzednim, były odwiedziny krewnych i znajomych. Wykres 1. // * Stan na 31 lipca 2016 r. Źródło: opracowanie własne na podstawie danych GUS Wzrost liczby hoteli w Polsce w latach 2010-2016 0 500 1000 1500 2000 2500 2010 2011 2012 2013 2014 2015 2016* 1796 1883 2014 2107 2250 2316 2373 Tabela 1. Cele przyjazdów w 2016 r.* // Główne cele przyjazdów (%) Ogółem Niemcy 14 państw UE Nowe kraje UE Rosja, Białoruś, Ukraina Główne zamorskie Służbowe 23,9 10,3 20,6 45,9 41,1 21,1 Turystyczne 24,5 24,6 27,7 27,8 13,4 31,8 Odwiedziny 39,3 58,6 42,1 16,9 14,5 38,2 Tranzyt 2,1 0,9 1,2 2,6 7,6 0,5 Zakupy 4,3 1,7 0,3 2,9 20,0 0,0 Inne cele 5,9 4,0 8,2 4,0 3,3 8,3 * W 2016 r. badania statystyczne w zakresie zagranicznej turystyki przyjazdowej i wyjazdowej oraz krajowej prowadzone były przez Urząd Statystyczny w Rzeszowie, w ramach porozumienia zawartego pomiędzy Ministerstwem Sportu i Turystyki, Głównym Urzędem Statystycznym oraz Narodowym Bankiem Polskim. Badaniami objęte były podróże do Polski odbywane przez „nierezydentów” oraz podróże krajowe i zagraniczne mieszkańców Polski (rezydentów). W grupie odwiedzających Polskę „nierezydentów” znajdują się także Polacy, którzy wyjechali do innego kraju i mieszkają tam ponad rok (czyli są rezydentami tych krajów). Odzwierciedlają to uzyskane wyniki, np. struktura przyjazdów według celów, gdzie dominuje cel odwiedzin oraz wykorzystywana baza noclegowa w trakcie podróży – dominują mieszkania rodzin i znajomych itp. 5
Partner wydania: 24% podróży w 2016 r. stanowiły przyjazdy służbowe. W tym największy odsetek turystów przyjechał z krajów nowej UE i sąsiadów ze Wschodu. Baza noclegowa Rozwój turystyki biznesowej w Polsce ma pozytywny wpływ na jakość usług oferowanych przez hotele. Atrakcyjność Polski dla sektora biznesu dorównuje chociażby państwom Beneluksu. Wzrost ruchu biznesowego pozytywnie wpływa również na rozbudowę infrastruktury w dużych miastach. Baza noclegowa w Polsce jest bardzo różnorodna. Mamy hotele nowoczesne, hotele podkreślające swą niezależność, obiekty historyczne oraz kultywujące swe tradycje kulturowe i regionalne. W branży spotkań konferencyjnych od jakiegoś czasu obserwujemy silny trend ich organizacji w miejscach o charakterze historycznym. Dzieje się tak za sprawą silnej potrzeby powracania do naszej historii, tradycji i kultury. Na szczęście na polskim rynku funkcjonują nie tylko same obiekty tego typu, ale i organizacje hotelarskie wspierające dziedzictwo kulturowe. Goście hoteli jednego z konsorcjów hotelowych, szczególnie ci zagraniczni, są bardzo ciekawi historii i smaków poszczególnych regionów. Kulinarne zainteresowanie tego segmentu gości skupia się głównie wokół kuchni polskiej. Wiele z nich opartych jest na produktach od lokalnych, sprawdzonych dostawców, połączonych jednak ze szczyptą multikulturowości. Obcokrajowcy chętnie odwiedzają nasz kraj, dlatego należy eksponować tradycję, kulturę i dziedzictwo kulinarne, czyli bogactwo miejsca, w którym żyjemy. Polska to kraj, który charakteryzuje się wysoką dynamiką rozwoju turystyki biznesowej. Coraz częściej właściciele obiektów, które oferują usługi hotelarskie, wyodrębniają specjalne departamenty zajmujące się stricte organizacją wszelkich konferencji i imprez firmowych oraz dokształcają swych pracowników w tym obszarze. Rewolucja w polskiej branży turystyki biznesowej trwa i ma przed sobą obiecującą przyszłość. Poza nieustannym przyrostem bazy noclegowej, doskonale widoczna jest poprawa jakości obiektów hotelowych. Przyczyniły się do tego m.in. rosnąca konkurencja, wzrost świadomości społeczeństwa oraz, paradoksalnie, wprowadzenie w ostatnich latach obostrzeń w zakresie finansowania inwestycji, w tym wymogu przedstawienia rzetelnego biznesplanu weryfikującego zasadność i opłacalność projektu hotelowego. Rezultatem tego są dużo lepiej zaprojektowane inwestycje hotelowe, dostosowane do potrzeb i oczekiwań rynku pod względem standardu, wielkości i zakresu świadczonych usług. Istotną rolę w konkurencji na rynku hotelarstwa odgrywają otwarte granice. Możliwość podróżowania po całym świecie, przy dużej konkurencyjności cenowej i szerokim wachlarzu ofert, sprawia, że walka o gościa staje się coraz bardziej widoczna. Jak to się ma do turystyki biznesowej? Zadbaj o duszę Nie jest tajemnicą, że hotele starają się zaspakajać zarówno fizyczne, jak i emocjonalne potrzeby swoich gości. Dzieje się tak nie tylko podczas wyjazdów prywatnych, ale i coraz częściej podczas wyjazdów służbowych. Zapewnianie doznań na poziomie duchowym wciąż jest nowością. Hotelarze jednak, przyzwyczajeni do szybko zmieniających się trendów, starają się reagować na coraz wymyślniejsze oczekiwania Hotel Krasicki w Lidzbarku Warmińskim // Według danych GUS w lipcu 2016 r. sprawozdaniem objęto 2373 hotele, co stanowi wzrost o 2,5% w stosunku do danych za lipiec 2015 r. Ponad 2300 hoteli to tylko część obiektów działających na rynku, należy tu wspomnieć również o tysiącach innych podmiotów, które coraz częściej otwierają się na klienta biznesowego. // 6 Temat numeru
Partner wydania: rynku. Podróże służbowe kojarzą nam się głównie z wyjazdami w celach biznesowych, jednak obecnie taka podróż zawiera również elementy rozrywki, relaksu czy nawet odnowy biologicznej. Do tego typu wyjazdów idealnie nadają się hotele z bogatym zapleczem SPA i usług dodatkowych. Tym sposobem w obiektach oprócz noclegu, wyżywienia czy usług SPA możemy znaleźć różnorodne oferty i atrakcje, m.in. wycieczki po okolicy, warsztaty, organizację imprez integracyjnych, różnego rodzaju festiwale, terapie pourazowe, zabiegi medycyny estetycznej, działania mające na celu zaangażowanie gości w życie hotelu, wspólne kolacje wigilijne czy śniadania wielkanocne. Szczególnie jest to istotne w relacjach z pokoleniem Y, które wychowane w erze konsumpcjonizmu szuka czegoś więcej niż dobra materialne. W Polsce trwa tzw. czas pracownika. Oznacza to, że przedsiębiorstwa zmuszone są do większej dbałości o zatrudnionych i motywowania ich do pozostania w firmie. Dobrym sposobem na to są m.in. wyjazdy motywacyjne. Podróże te przeważnie są elementem większych programów związanych z systemem motywacyjnym, sprzedaży czy strategii firm. Jednym z kluczowych elementów odpowiednio prowadzonej polityki personalnej jest proces budowy zaangażowania pracowników. Pracownik kompetentny, a co najważniejsze efektywny, cechuje się nie tylko umiejętnościami i wiedzą, ale także wysokim poziomem motywacji. Motywowanie pracowników od zawsze było ważne, a w wielu przypadkach podróżowanie okazuje się tym najcenniejszym bodźcem do pracy. Nie ma znaczenia, czy miejsce docelowe oddalone jest o 100 czy 500 km. Najważniejsze są program, dobrze dobrana grupa docelowa i profesjonalizm przeprowadzenia wyjazdu. Należy pamiętać, że największym kapitałem każdej firmy są jej pracownicy, dlatego tak istotna jest ich integracja, nakierowanie na wzajemną współpracę i osiąganie wspólnych, spójnych ze strategią firmy celów. Podróż jest tylko narzędziem i często w jej trakcie pracownicy rozwiązują zadania związane z ich pracą zawodową. W Polsce od kilku lat rozwija się kultura imprez i wyjazdów integracyjnych, szczególne zaangażowanie wzbudzają niekonwencjonalne eventy z elementami sportów ekstremalnych. Przynoszą one wiele korzyści, umożliwiają rywalizację, pokonywanie własnych słabości, uczą radzenia sobie ze stresem, budowania relacji opartych na zaufaniu, a przy tym umożliwiają dobrą zabawę. Stworzony przez Polskie Stowarzyszenie Trenerów Outdoor Kodeks Outdooru podkreśla ogromne znaczenie komentarz ekpercki // Podaż usług konferencyjnych wysokiej jakości w ostatnich latach zwiększyła się znacząco. Przybyło hoteli o wysokim standardzie, jak i sal konferencyjnych w miastach – to wszystko powoduje, że klient biznesowy oczekuje od hotelu położonego nieco z boku biznesowych szlaków czegoś więcej niż doskonałej usługi w atrakcyjnej cenie. Perfekcyjny nocleg w idealnie czystym pokoju to za mało, aby zachwycić klienta. To podstawa – i wiadomo – musi być solidna, ale dopiero na niej budujemy to, co potęguje błysk w oku. O chęci przyjazdu do hotelu decydują jego unikatowe atuty, m.in. imponujące mury, za którymi stoi nie mniej imponująca historia. Umiejętność wykorzystania lokalizacji, budynku czy historii obiektu są ogromnie istotne w naszej branży. Dzięki tym elementom gość może otrzymać wyjątkowe eventy i emocje. Rejsy po okolicy, degustacje wybornych trunków czy miodów, quest- ingi historyczne, rajdy rowerowe, spływy kajakowe – to wszystko sprawia, że gość nie ma chwili na nudę, a poza konferencją czy spotkaniem ma możliwość relaksu w dowolnie wybranej formie. Znakomicie przyjęły się propozycje SPA dla biznesu. Uśmiech i dobry nastrój wywołują też niecodzienne atrakcje, np. „zwiedzanie w kapciach” – zwiedzamy hotel z przewodnikiem, a całe przygotowanie do wyjścia na tę atrakcję to założenie przysłowiowych pantofli. Polskie hotele stale się rozwijają i obserwują trendy na Zachodzie – jesteśmy przygotowani i czekamy na moment, w którym rozwinie się kultura wyjazdów służbowych z rodzinami. Na teraz są to sytuacje wyjątkowe. Wiele zależy tu od koncepcji gości. My ze swojej strony służymy gotowymi scenariuszami, gdzie obradujący – obradują rodziny – wypoczywają, racząc się naszymi atrakcjami. Kamil Sapeta dyrektor ds. marketingu i sprzedaży, Hotel Krasicki w Lidzbarku Warmińskim // Baza noclegowa w Polsce jest bardzo różnorodna. Mamy hotele nowoczesne, hotele podkreślające swą niezależność, obiekty historyczne oraz kultywujące swe tradycje kulturowe i regionalne. W branży spotkań konferencyjnych od jakiegoś czasu obserwujemy silny trend ich organizacji w miejscach o charakterze historycznym. // 7
Partner wydania: wyjazdów integracyjnych w budowaniu zespołu z ludzi, którzy dopiero się poznają. To przede wszystkim rozwój silnych więzi, utrzymanie i podnoszenie energii zespołu. Stanowi to także doskonałe narzędzie do integracji dwóch zespołów w jedną całość, kreowanie relacji i współpracy pomiędzy zespołami (działami), a nawet rozwiązywanie istniejących problemów i konfliktów. Wybór opcji na rynku jest ogromny; w zależności od lokalizacji dostępne są zarówno dyscypliny na lądzie, w wodzie, jak i w powietrzu. Podczas wyboru dyscypliny należy pamiętać, że rodzaj aktywności musi zostać właściwie dobrany do kondycji uczestników, ich oczekiwań, stopnia trudności. Moc nagród i prezentów Innym ciekawym sposobem na połączenie motywacji pracowników z podróżami jest nagradzanie ich, np. voucherami pobytowymi do wybranych hoteli. Ostatnio jedna z dużych firm transportowych działających na terenie kraju kupiła u nas pulę voucherów, którą w nagrodę za wyniki w pracy przekazała swoim pracownikom. To świetny sposób motywowania, ponieważ nie delegujemy tylko pracownika, ale dajemy mu również możliwość podróżowania, np. z rodziną. Sposób obdarowywania prezentami w postaci przeżyć to najszybciej rozwijająca się gałąź branży turystyczno-rozrywkowej w Polsce. Ten trend jest szczególnie widoczny w okresie świątecznym, kiedy firma ma już świadomość np. nadwyżki finansowej, którą może wykorzystać z korzyścią dla pracowników. Osoba obdarowana może wówczas skorzystać np. z noclegu czy wizyty w SPA w dowolnie wybranym przez siebie hotelu. Co jeszcze może pomóc w wyborze miejsca na wyjazd biznesowy? Zdecydowanie program lojalnościowy. Są w Polsce hotele, a w szczególności grupy hotelowe, które dbają nie tylko o gości indywidualnych, ale i biznesowych. W przypadku najstarszego polskiego konsorcjum marketingowego zrzeszającego hotele nie ma znaczenia czy jest to pobyt prywatny, czy służbowy: jeśli gość płaci za pobyt, naliczane są mu punkty, którymi następnie może zapłacić w każdym hotelu, za każdą usługę, np. podczas wakacyjnego pobytu z rodziną. Program jest całkowicie darmowy, a dołączenie proste – wystarczy wypełnić deklarację w recepcji lub formularz na stronie www. Monika Trojan // Absolwentka Wyższej Szkoły Turystyki i Rekreacji (obecnie SGTiR) na kierunku hotelarstwo i gastronomia oraz Wyższej Szkoły Menedżerskiej na kierunku zarządzanie zasobami ludzkimi. Od 2010 r. związana z Fundacją Polish Prestige Hotels. Od stycznia 2017 r. na stanowisku p.o. koordynatora Biura Fundacji. Na początku 2017 r. objęła także funkcję kierownika Biura Prezydialnego Stowarzyszenia Konferencje i Kongresy w Polsce. W Fundacji PPH specjalizuje się w obsłudze programu lojalnościowego, współpracy z firmami zewnętrznymi, marketingu oraz organizacji i prowadzeniu szkoleń i dla pracowników recepcji i działów marketingu. Prywatnie uzależniona od social mediów, uwielbia fotografowanie, taniec i pracę z ludźmi. // Najważniejsze są program, dobrze dobrana grupa docelowa i profesjonalizm przeprowadzenia wyjazdu. Należy pamiętać, że największym kapitałem każdej firmy są jej pracownicy, dlatego tak istotna jest ich integracja, nakierowanie na wzajemną współpracę i osiąganie wspólnych, spójnych ze strategią firmy celów. // Art Hotel we Wrocławiu 8 Temat numeru
Partner wydania: Prekursorem projektu Global Destination Sustainability Index był skandynawski oddział ICCA (International Congress & Convention Association), który w ten sposób chciał zyskać przewagę konkurencyjną wobec reszty Europy, podkreślając zrównoważony rozwój Skandynawii na rynku międzynarodowych spotkań. Skandynawowie poszli jednak jeszcze dalej, zaprosili ICCA, IMEX i MCI Group do współpracy, żeby projekt uzyskał charakter ogólnoświatowy i był dostępny dla wszystkich. Obecnie w programie bierze udział 35 miast na pięciu kontynentach, ale celem jest, aby do roku 2020 przystąpiło do GDS Index łącznie 100 destynacji. GDS Index to platforma współpracy, która promuje zrównoważony rozwój destynacji przemysłu spotkań. GDS Index został założony, aby pomagać rozwijać strategie zrównoważonego rozwoju i promować dobre praktyki w tych miastach. Platforma wspiera i ocenia destynacje oraz organizatorów wydarzeń w zakresie strategii środowiskowej, odpowiedzialności społecznej, dostawców w przemyśle spotkań oraz strategii i inicjatyw Convention Bureaux czy w szerszym ujęciu Destination Management Organizations. Podczas tegorocznej edycji targów IMEX Frankfurt opublikowano Białą Księgę GDS Index pt. „Zarządzanie zrównoważonymi destynacjami: trendy i perspektywy – droga ku lepszej przyszłości”. Wskazuje ona, w jaki sposób Destination Management Organizations wdrażają strategie zrównoważonego rozwoju, jak wspierają programy rozwoju społecznego, ekologicznego i gospodarczego miast, zwiększając przez to ich przewagę konkurencyjną. Każde miasto w indeksie GDS ma swoje własne wyzwania, unikalną wizję zmian i sposobu realizacji celów. Raport przygotowany został przez MCI Sustainability Services przedstawia studia przypadków i dane porównawcze ze wszystkich 35 destynacji biorących udział w projekcie. Raport wskazuje 10 klu- czowych obszarów, w obrębie których destynacje mogą wzmocnić swoją strategię, w tym szczególnie: przywództwo, zachęty finansowe, edukację, silne zaangażowanie społeczności lokalnej i dostawców oraz skuteczną komunikację na temat zrównoważonego rozwoju. Te 10 obszarów to: 1. Przywództwo prowadzi do doskonałości Według partnerów projektu to właśnie Destination Management Organizations powinny przyjąć funkcję liderów na drodze do zrównoważonego rozwoju, zgodnie ze swoimi kompetencjami w zarządzaniu marką destynacji. 2. Długoterminowa strategia jest niezbędna DMO winny wdrażać wieloletnie plany działania zgodne z miejskim programem rozwoju społecznego, ekologicznego i gospodarczego, które są bardziej skuteczne niż inicjatywy ad hoc (tymczasowe, doraźne). Kopenhaga np. pracuje nad tym, aby stać się pierwszą stolicą, która będzie neutralna pod względem emisji CO2 (staje się to poprzez pomiar, redukcję i kompensowanie odcisku węglowego). Zurich Turism (DMO w Zurychu) wprowadził strategię Sustainability Concept 2015+ w oparciu o trzy wymiary zrównoważonego rozwoju: ludzie, planeta, zysk. 3. Lokalność Jest modna. Lokalne produkty, potrawy, rzemiosła i zwyczaje, ponieważ dzisiejszy, wymagający podróżny poszukuje autentyczności i chce doświadczyć czegoś nowego i typowego dla danej destynacji. 4. Rewolucja żywności Miejscowa żywność jest smakiem destynacji, restauracje konkurują swoją lokalnością, oferują zdrowe menu, współpracują z rodzimymi dostawcami, gwarantując przez to świeżość produktów, jednocześnie budując społeczność lokalną z producentami żywności i rolnikami. Ogromnym problemem w skali całego świata jest duża ilość odpadów, którym zrównoważone miasta wydają wojnę, np. w Finlandii powstał serwis internetowy o nazwie ResQ Club, na którym ok. 200 restauracji sprzedaje swoje resztki po obniżonych cenach. Od stycznia 2016 r. dzięki aplikacji zaoszczędzono 125 000 posiłków, co Jak zarządzać zrównoważonymi destynacjami – Indeks GDS oceny rozwoju miast i przemysłu spotkań Z artykułu dowiesz się: Jakie są trendy w zarządzaniu zrównoważonymi destylacjami. Czym jest Global Destination Sustainability Index. Jak rozpoznać dobre praktyki w zakresie zrównoważonego rozwoju. Jakie cele strategiczne stawiają sobie polskie miasta w tym zakresie. Tekst: Anna Jędrocha 10 Okiem eksperta
Wszystko zaczyna się od spotkania... Zapraszamy! Poszukaj inspiracji na www.kielcekonferencje.pl [centre of attention] Centrum Kongresowe Targi Kielce
Partner wydania: odpowiada 40 000 kg żywności i jest równoważne emisji CO2 przy jeździe samochodem przez 5 000 000 km. Produkcja rolna stanowi 30% globalnego odcisku węglowego, dlatego małe zmiany w naszej diecie mogą pomóc w jego redukcji. Na przykład w Göteborgu restauracje w kilku najważniejszych obiektach konferencyjnych wprowadziły w menu etykiety węglowe. Badania naukowe udowodniły, że konsumenci, znając intensywność emisji CO2 przy produkcji poszczególnych posiłków, bardziej świadomie podejmują decyzje o wyborze potraw. 5. Ukierunkowany storytelling Dzięki gromadzeniu szerokich baz danych i pogłębionym profilom konsumenckim jesteśmy w stanie kierować do poszczególnych grup specyficzne treści. Z tych danych wynika, że 72% „Millenialsów” chętnie płaciłoby za produkty i usługi więcej, wiedząc, że pochodzą z firm zaangażowanych społecznie i ekologicznie. Istnieje jednak jeszcze bardziej trafna grupa docelowa – „Aspirationals”. Jest to społeczność określona nie przez rok swojego urodzenia, ale przez ich pragnienie bycia częścią czegoś większego, częścią lepszego świata. Reprezentują oni 39% światowego rynku i uosabiają takie wartości jak komunikowanie zrównoważonych treści. Przykładem kreatywnej komunikacji jest tutaj kopenhaska inicjatywa #BeeSustain. The Wonderful Copengahen’s Convention Bureau przeprowadziło kampanię promującą destylację. Uświadamia ona odbiorcom, jakie znaczenie mają pszczoły dla naszego ekosystemu. Partner kampanii umieścił wokół miasta 4,5 mln pszczół, a Convention Bureau otrzymało w 2014 r. ICCA Best Marketing Award. 6. DMO wspiera rozwój gospodarczy Zrównoważony rozwój w miastach jest tematem wielu wydarzeń, które stanowią ważny sektor przemysłu spotkań. Destynacje przyciągają i tworzą wydarzenia, cykle wydarzeń czy festiwale w takich obszarach, jak energia odnawialna, cleantech (sektor czystych technologii), inteligentne miasta i odpowiedzialny biznes, przez co przyczyniają się do rozwoju lokalnej gospodarki, np. Barcelona współtworzyła i gości Smart City Expo World Congress, Glasgow będzie gospodarzem cyklu 20 spotkań z zakresu energii, zrównoważonego rozwoju i przemysłu niskoemisyjnego. 7. Problemy z nadmierną liczbą turystów Niektóre miasta w ostatnich 20 latach odnotowały ogromny wzrost turystów, co przełożyło się na obniżenie standardu życia mieszkańców tych miast. Wenecja, Amsterdam, Barcelona i Hongkong doświadczyły szczególnie gwałtownego wzrostu turystyki i spotkały się ze sprzeciwem mieszkańców. Aby uzyskać wsparcie i poparcie społeczności lokalnej, DMO’s muszą bardziej je angażować w swoje działania i słuchać obu stron: turystów i mieszkańców. Rada miasta Barcelony jest pionierem „otwartej demokracji”: wykorzystując nowe technologie, zaangażowała i wciągnęła obywateli w proces podejmowania decyzji, prowadząc do wzrostu socjalnych i ekonomicznych korzyści mieszkańców. 8. Podróż Mobilność ma kluczowe znaczenie dla zrównoważonych i inteligentnych destynacji. Miasta tworzą strategie na rzecz bardziej efektywnych i mniej zanieczyszczających form transportu. Stuttgart, miasto uznawane za kolebkę przemysłu motoryzacyjnego, w 125. rocznicę skonstruowania pierwszego samochodu na świecie wszystkim podróżnym, którzy dokonali rezerwacji hotelu w mieście za pośrednictwem Stuttgart Marketing, zaoferowało bezpłatną komunikację miejską. Barcelona rozwija regularne trasy zwiedzania miasta dla osób niedosłyszących i niedowidzących. To hiszpańskie miasto stworzyło też „Easy Walking Tour Gotic” – pierwsze zwiedzanie z przewodnikiem dla osób z ograniczoną sprawnością ruchową. 9. Współpraca i edukacja Aby sprostać środowiskowym i społecznym wyzwaniom, jakie napotykają miasta, potrzebna jest współpraca wszystkich interesariuszy, zarówno w zakresie krótkoterminowych działań, jak i długofalowych zmian systemowych. Administracje miejskie, a szczególnie Destination Management Organizations angażują się w informowanie i szkolenie klientów, pracowników, partnerów, jednocześnie przyczyniając się do budowania polityki zrównoważonego rozwoju. Wiele miast wprowadza zachęty finansowe dla przedsiębiorców, np. Sydney wdrożyło Smart Green Program dla hoteli, obiektów konferencyjnych i organizatorów wydarzeń, który obejmował doradztwo i przeprowadzenie audytów w zakresie zrównoważonego rozwoju. A Göteborg, jako miasto, które wprowadziło nowy i czysty transport publiczny – ElectriCity – przyjęło już w ramach współpracy ponad 100 delegacji, w których wzięło udział 5500 osób z całego świata, aby zaprezentować system transportu publicznego zasilanego energią elektryczną ze źródeł odnawialnych. 10. Certyfikacja liderów Green MeetingsIndustry Council przeprowadziła ankiety wśród profesjonalistów przemysłu spotkań, którzy twierdzą, że ekoweryfikacje są mylące i trudne do porównania lub obiektywnej oceny. Certyfikaty ekologiczne potwierdzone przez osoby trzecie najczęściej uzyskują hotele, centra kongresowe i wystawowe, gorzej jest z certyfikacją profesjonalnych organizatorów kongresów. Jako wskaźnik przyszłych trendów: sześć spośród Destination Managent Organizations, które są w GDSIndex, uzyskało certyfikaty: Barcelona (Biosfera), Göteborg (Environmental Diploma), Zurich (ISO14001), Stuttgart i Malmo (ISO20121), Sapporo (Environmental Management System). Niemcy, Kopenhaga i Reykjavik są w trakcie certyfikacji. Czy Polska jest reprezentowana w GDS Index? Na dziś żadne polskie miasto nie bierze udziału w projekcie. Warsaw Convention Bureau prowadziło rozmowy z koordynatorem projektu, ale nie doszło do żadnych wiążących ustaleń. Miejskie Convention Bureaux znają projekt GDS Indeks, a same polskie miasta w różnym zakresie wdrażają strategie zrównoważonego rozwoju, ale podobnie jak jest to wśród miast z GDS Indeksu, każde miasto ma własne wyzwania i różne priorytety. Przyjęte strategie rozwoju miasta definiują zakres działań, jak i jednostki, które są odpowiedzialne za wdrażanie przyjętych programów. Dla polskich miast największym wyzwaniem jest zanieczyszczenie powietrza. Według raportu Światowej Organizacji Zdrowia, Polska zajmuje niestety niechlubne pierwsze miejsce w Europie pod względem zanieczyszczenia powietrza. W skali całego świata palmę pierwszeństwa dzierżą natomiast miasta w Indiach 12 Okiem eksperta
Partner wydania: i Chinach. Dlatego polskie miasta pracują nad poprawą jakości powietrza, niemniej jednak Polska nie inwestuje w odnawialne źródła energii i ma bardzo liberalne normy jakości dla paliw stałych i kotłów grzewczych. Warszawa posiada strategię zrównoważonego rozwoju systemu transportowego miasta, Warszawską Politykę Mobilności (zachęcającą do rezygnacji z samochodów na korzyść transportu publicznego i rowerów), plan działań na rzecz zrównoważonego zużycia energii dla miasta i plan gospodarki niskoemisyjnej. Aktualizowana strategia rozwoju miasta #Warszawa 2030 sta- wia na odpowiedzialną wspólnotę, wygodną lokalność, funkcjonalną przestrzeń i innowacyjne środowisko. Katowice swoją strategię rozwoju miasta opierają na czterech obszarach, którymi są jakość życia, metropolitalność i obszar śródmiejski, przedsiębiorczość i rozwój gospodarczy oraz transport i logistyka miejska. Katowice chcą być stolicą Górnego Śląska i Metropolii Górnośląskiej XXI w., silnym ośrodkiem gospodarczym i centrum biznesowo-finansowym, europejskim węzłem transportowo-logistycznym, miastem wysokich i wyrównanych w układzie dzielnic standardów mieszkaniowych, usługowych i środowiskowych. Katowice mogą poszczycić się już zrealizowanymi, ciekawymi projektami. To „Strefa Kultury” – obszar w centrum miasta na zrewitalizowanym terenie po dawnej KWK „Katowice”– czy „Plac na Glanc” – przeobrażenie przestrzeni podwórek w tereny zielone i ogrody. Strategia Rozwoju Miasta Krakowa wyznacza trzy cele strategiczne, aby miasto było przyjaznym rodzinie i atrakcyjnym miejscem zamieszkania i pobytu, miastem konkurencyjnej i nowoczesnej gospodarki, europejską metropolią o ważnych funkcjach nauki, kultury i sportu. Miasto przy pomocy kampanii „Tu chcę żyć. Kraków 2030” zachęciło mieszkańców do zaangażowania się w prace nad Strategią Rozwoju Miasta Kraków 2030 i wspólnie przedyskutowano wszystkie cele strategiczne. Miasto zorganizowało również warsztaty dla mieszkańców pt. Hackathon Miejski, z których najlepsze projekty mają szanse znaleźć się w dokumencie SRK2030. Również Bydgoszcz stawia na zrównoważony rozwój, a jednym z celów strategicznych są ukształtowanie nowoczesnej i funkcjonalnej infrastruktury technicznej oraz ładu przestrzennego, w tym usprawnienie infrastruktury komunikacyjnej i technicznej, poprawa i ochrona środowiska, rozwój cyfryzacji, poprawa jakości przestrzeni publicznej i zrewitalizowanie terenów zdegradowanych. Już obecnie Bydgoszcz może pochwalić się dobrymi praktykami, rewitalizacja terenu wokół rzeki Brdy w centrum miasta, gdzie koncentruje się teraz życie kulturalne, sportowe i społeczne miasta, zyskała przychylność World Travel and Tourism Council w konkursie Tourism for Tomorrow 2017. Bydgoszcz znalazła się w gronie trzech finalistów w kategorii „Destynacja”. Dla Lublina priorytetem jest zrównoważony rozwój rozumiany jako świadome i wygodne życie w estetycznej i zdrowej atmosferze. Lublin wdraża projekty Zrównoważonego Transportu Publicznego, skutecznej ochrony i wzmacniania systemu przyrodniczego miasta czy tworzenia miejskich systemów mikrogeneracji energii odnawialnej. Lublin jest liderem w zakresie partycypacji społecznej, co potwierdza przyznany mu jako jedynemu miastu w Polsce przez TÜV Rheinland Polska certyfikat w zakresie partycypacji społecznej za wdrożenie standardów i procedur umożliwiających włączenie się mieszkańców w zarządzanie miastem. W Lublinie funkcjonują społeczne Rady Pożytku Publicznego, Kultury czy Przedsiębiorczości. Wprowadzono tam Zielony Budżet Obywatelski. Lublin zrealizował też interesujące proekologiczne projekty: to miejska pasieka na dachu Centrum Spotkania Kultur czy inicjatywa zakładania ogródków miejskich – akcja ROSNĘ. Wszystkie wymienione miasta mogą pochwalić się prężnie działającymi miejskimi Convention Bureaux, które są ważnym ogniwem w obszarze promocji destynacji, jak i tworzenia platform współpracy dla wszystkich interesariuszy przemysłu spotkań. Convention Bureaux realizują plany działań, które są zgodne ze strategiami rozwoju przyjętymi dla ich destynacji. Jednak żadne z Convention Bureaux w Polsce nie poddały się certyfikacji w zakresie zarządzania jakością czy zarządzania środowiskowego. Nie lepiej wygląda sytuacja z przedsiębiorcami, zaledwie 14 hoteli w Polsce (Radisson Blu, Park Inn, Sheraton, Westin, Arka Medical Spa, Zdrojowy Pro-Vita) posiada certyfikat Green Key, jedna firma (MelińskiMinuth z Poznania) uzyskała w 2014 r. certyfikat ISO 20121 w obszarze organizacji wydarzeń o zrównoważonym oddziaływaniu na środowisko. Z profesjonalnych organizatorów kongresów certyfikat Zielone Biuro posiada firma Symposium Cracoviense z Krakowa. Te skromne dane z rynku polskiego przemysłu spotkań potwierdzają, że jeszcze wiele wyzwań przed nami. 16 czerwca br. European Cities Marketing, organizacja zrzeszająca wiodące miasta europejskie i będąca platformą współpracy w zakresie turystyki, przemysłu spotkań i marketingu miejsc, opublikowała informację prasową, że podpisała z GDS Index porozumienie o współpracy w zakresie promocji zrównoważonego rozwoju destynacji. Wynikać z tego może, że polscy członkowie ECM (Visit Gdańsk, Kraków i Poznańska Organizacja Turystyczna) zainteresują się jako pierwsi partycypacją w projekcie Global Destination Sustainability Index. Anna Jędrocha // Ekspert przemysłu spotkań, od wielu lat obecna w branży turystycznej, aktywna w organizacjach branżowych, prezes Stowarzyszenia Konferencje i Kongresy w Polsce, organizacji zrzeszającej profesjonalistów sektora turystyki biznesowej, która wyznacza standardy etyczne i zawodowe na rynku spotkań w Polsce. Zawodowo związana z firmami krakowskimi SymposiumCracoviense. Profesjonalny organizator kongresów (od 19 lat) oraz Intercrac, DMC (od ponad 25 lat). W Krakowie prowadzi, jako jeden z liderów, projekt Kraków Network, platformę współpracy branży spotkań, zainicjowanej przez Krakowskie Biuro Festiwalowe. Przez ostatnie 7 lat pełniła też funkcję prezesa Krakowskiej Izby Turystyki, w której aktywnie budowała pozytywny wizerunek Krakowa i Małopolski. 13
Partner wydania: // CBF „Nowy Świat” s.a. to budynek biurowo-usługowy, położony w samym centrum stolicy. Ponadczasowa architektura, barwna historia i nowoczesne rozwiązania technologiczne powodują, że miejsce to idealnie nadaje się na siedzibę wielkich firm, salonu ekspozycyjnego dla luksusowych marek czy atrakcyjną przestrzeń eventową. Centrum Bankowo-Finansowe „Nowy Świat” s.a. to również najbardziej charakterystyczny budynek przy warszawskim rondzie de Gaulle’a, oferuje najemcom zespół powierzchni konferencyjno-eventowych z ansablem recepcyjnym. Zobaczcie, co ma do zaoferowania świeżo powołana lokalizacja. // – Dlaczego uważają Państwo, że CBF jest dobrym miejscem na eventy konferencyjne? – CBF „Nowy Świat” s.a. to nie tylko centrum warszawskiego biznesu, ale faktyczne centrum stolicy. Lokalizacja w zasięgu Alej Jerozolimskich i Nowego Światu, dwóch kluczowych osi miasta, łączy przestrzeń biurową Śródmieścia i kulturowo-poznawczą atmosferą Traktu Królewskiego. Dzięki temu oferowane powierzchnie spełniają oczekiwania najbardziej wymagających najemców, zarówno tych szukających nowej lokalizacji dla biura, nieprzeciętnej przestrzeni dla swojego sklepu, jaki i miejsca dla zorganizowania eventu. CBF „Nowy Świat” s.a. położony jest blisko I i II linii metra. Mamy dobre połączenie komunikacyjne ze wszystkimi dzielnicami miasta. Nasz budynek znajduje się w pobliżu najważniejszych instytucji państwowych i kulturalnych, w otoczeniu zabytków i historycznej tkanki miasta. – Jaką przestrzeń oferują Państwo organizatorom konferencji? – Oferujemy nowoczesne przestrzenie o wysokim standardzie wraz z możliwością wyposażenia wnętrza, według własnych potrzeb. Posiadamy sale konferencyjne wyposażone w nowoczesny sprzęt multimedialny z dostępem do internetu. Naszym atutem są zabytkowe, o zróżnicowanej wielkości, sale konferencyjne urządzone w wyjątkowo prestiżowym i reprezentacyjnym stylu z zapleczem recepcyjnym. Oferujemy pomieszczenia pozwalające na zorganizowanie wydarzeń przede wszystkim o charakterze kameralnym od kilkunastu do 130 osób (w układzie teatralnym) oraz Rozmawiała: Magdalena Krzywańska, Zastępca Dyrektora Biura Zarządu Odkryj nową przestrzeń konferencyjną w centrum Warszawy Rozmowa z Janem Pawłem Kamasem, wiceprezesem zarządu CBF „Nowy Świat” s.a. 14 Okiem eksperta
Partner wydania: foyer z widokiem na dziedziniec. Często wykorzystuje się ją jako przestrzeń cateringową sal konferencyjnych oraz do aranżacji przestrzeni w przeróżnych układach. Największa przestrzeń posiada dodatkowo kostkę dziennikarską. – Jakiego rodzaju wydarzenia będzie można zorganizować w obiekcie? – W historycznych wnętrzach i na przestronnym dziedzińcu można zorganizować projekcje, seminaria lub szkolenia, pokazy mody i biżuterii, pokazy i prezentacje znanych marek i produktów wchodzących na polski rynek, wystawy architektoniczne, plastyczne, fotograficzne, imprezy otwarte i zamknięte oraz wydarzenia B2B. Często odbywają się u nas spotkania, negocjacje biznesowe, posiedzenia rad nadzorczych, warsztaty i spotkania robocze różnych instytucji i organizacji branżowych, a w sezonie letnim także koncerty, kino letnie, przedstawienia teatralne, operetkowe i koncerty filharmoniczne. – Państwa nieruchomości mają niesamowite wnętrza. Proszę nam przybliżyć historię powstania nowych przestrzeni miejskich. – Centrum miasta jest zdecydowanie miejscem o dużym potencjale. Spółka postanowiła wykorzystać ten atut i wybudowała nowy biurowiec klasy A+ Nowy Świat 2.0. Między modernistyczną bryłą Centrum Bankowo-Finansowego „Nowy Świat” S.A. a nowym nowoczesnym budynkiem w obrębie ul. Lorenza powstała nowa, unikatowa przestrzeń na mapie Warszawy – Plac Lorenza – tworząca doskonałe warunki do prowadzenia sesji reklamowych i realizacji filmowych. Dodatkowym atutem jest widok na kameralny Park na Książęcym i Centrum Giełdowe (siedziba Giełdy Papierów Wartościowych). – Co jeszcze mogą Państwo zaoferować firmom eventowym? – Poza wspomnianym już Placem Lorenza teren wokół budynku Centrum Bankowo-Finansowego „Nowy Świat” S.A. ma dużo do zaoferowania. Ścisłe centrum Warszawy, otwarta przestrzeń przed budynkiem z widokiem na Aleje Jerozolimskie, plac o po- wierzchni ponad 1000 m² przy pomniku de Gaulle’a zachęcają do realizacji takich wydarzeń, jak targi, kiermasze, zawody sportowe itp. Mamy też do wykorzystania taras o powierzchni 630 m², który sąsiaduje z Muzeum Narodowym i Parkiem na Książęcym, co czyni go idealną scenerią do wydarzeń kulturowych, filmowych i wielu innych. Jednym z wielu atutów naszych nieruchomości jest fakt posiadania ogromnego dziedzińca. Tworzy on przestrzeń, która świetnie nadaje się do organizacji imprez plenerowych. Miejsce najczęściej wykorzystywane do realizacji dużych przedsięwzięć – koncertów, targów, wystaw czy pokazów mody na nawet 1000 osób (w układzie stojącym). Dziedziniec był również wielokrotnie bohaterem polskich i zagranicznych produkcji filmowych. Dodatkowo duży potencjał posiada też nasz hol główny. Ekskluzywne, marmurowe wnętrze tworzy doskonałą przestrzeń dla wieczornych pokazów mody, wystaw czy targów. Dodatkowym atutem jest wyjście na duży taras. 15
Partner wydania: // Stoi za organizacją wielu topowych eventów, a marketing międzynarodowych marek nie jest mu obcy. Nie tylko doradza, jak przygotować rentowne wydarzenie, ale i pomaga w opracowywaniu odpowiedniej strategii procesów automatyzacji sprzedaży. Jak zostać bohaterem dla siebie, zespołu, firmy i rodziny? Przeczytajcie rozmowę z naszym ekspertem, który odkryje przed Wami karty branży spotkań. // – Mógłby Pan przybliżyć czytelnikom swoją sylwetkę? – Myślę, że sam siebie mogę określić jako przedsiębiorcę. Preferuję pracę nie w modelu samodzielnego prowadzenia firmy, ale w modelu współpracy ze wspólnikami oraz pracownikami, którzy uzupełniają moje kompetencje. Odpowiadam za marketing i wizerunek produktu, m.in. takich marek, jak: WolvesSummit, SeeBloggers, Marketing Day, The Sales Gate. Od marca 2015 r. związany jestem z branżą eventową. Jednak tylko w niewielkim stopniu skupiamy się na organizacji wydarzeń dla klientów zewnętrznych. W 80% prowadzone przez nas działania dotyczą rozwoju marek własnych. 20% swojego czasu przeznaczam natomiast na współpracę z klientami zewnętrznymi, gdzie odpowiadam za prowadzenie całościowych kampanii marketingowych, mających na celu wprowadzenie nowego produktu na rynku lub odświeżenie wizerunku marki. Na początku 2016 r. postanowiliśmy ze wspólnikami, że będziemy przesuwać stopniowo procent przychodów realizowanych przy udziale rynku angielskojęzycznego. Zaowocowało to tym, że na dziś 40% osiąganych przez nas przychodów pochodzi od klientów rozproszonych od Argentyny, przez Stany Zjednoczone, a na Japonii kończąc. Z uwagi na dość niewielki rynek w Polsce zdecydowaliśmy, że aby dalej utrzymać dynamikę wzrostu, 80% przychodów generowanych przez nasze projekty powinno pochodzić spoza Polski. Pierwsze efekty tej strategii będą już widoczne w tym roku – na początku listopada organizujemy pierwsze nasze wydarzenie w USA, dokładniej w Miami, pod marką WolvesSummit. Poza rozwojem własnych projektów jestem konsultantem i doradzam klientom z Polski, Wielkiej Brytanii oraz USA. Jestem również mentorem białoruskiej sceny startupowej skupionej wokoło IMAGURU HUB w Mińsku, gdzie pracuję z moimi podopiecznymi zdalnie, a raz do roku przylatuję do Mińska na kilka dni na zaproszenie tamtejszej społeczności. Prywatnie jestem pasjonatem zdrowego stylu życia oraz dużej ilości sportu. Na co dzień zaś zajmuję się planowaniem i egzekucją strategii pozyskania klientów przy wykorzystaniu kanałów marketingowych. Rozmawiała: Maria Ledeman Twórz, nawiązuj wartościowe relacje i rośnij Rozmowa z Markiem Piaskiem 16 Twarzą w twarz
Partner wydania: – Ilość podejmowanych aktywności robi wrażenie. Zmieniając temat: jak wypromować swój event, by był on na najwyższym poziomie? – Przede wszystkim musimy odpowiedzieć sobie na trzy kluczowe pytania, zanim zdecydujemy się na promowanie eventów. Obserwując branżę organizatorów działających na rzecz organizacji własnych wydarzeń, widzę trend, który polega na tym, że najpierw robimy, a potem zastanawiamy się, czy ktoś to kupi. To błędne podejście, które bardzo często kończy się tym, że wydarzenia są odwoływane na kilka tygodni, a nawet dni przed eventem. Aby tego uniknąć, powinniśmy zadać sobie trzy kluczowe pytania, które należy poprzedzić kilkoma godzinami planowania, a następnie kilkudziesięcioma godzinami analizy rynku. 1. Co to będzie za wydarzenie i do kogo ma być kierowane? 2. Czy są już organizowane tego typu wydarzenia na rynku? Jeżeli odpowiemy nie – będziemy mieli ogromne wyzwanie w postaci zbudowania zainteresowania tego typu inicjatywą. Żeby być pionierem, trzeba mieć dużo szczęścia i ogromny budżet. Jeżeli wchodzimy na rynek bardzo zatłoczony, to możemy mieć problem w dotarciu do klienta docelowego. Idealnie jest nie być pierwszym, ale wejść bardzo szybko w tworzącą się niszę. 3. Czy ktoś to kupi? Odpowiedź na to pytanie pozwoli nam ustalić zarówno przy wydarzeniach pozornie bezpłatnych (niebiletowanych), jak i płatnych, czy są na tym rynku osoby lub organizacje, które będą chciały wziąć udział w organizowanym przeze mnie wydarzeniu. Czy kupią bilet, czy zostaną sponsorem? Jeżeli tak, jaka będzie odpowiednia kwota? Czy będziesz najtańszy, a może najdroższy na rynku? Te trzy pytania są tylko punktem wyjścia. Sami na własne potrzeby opracowaliśmy strategię, którą stosujemy przy wprowadzeniu każdej nowej marki na rynek, gdzie w ramach przygotowanej listy kontrolnej oraz szczegółowo rozpisanego planu szacujemy, czy odniesiemy sukces, czy poniesiemy porażkę. Często pierwsza edycja nie jest rentowna, ale to, jak do niej podejdziemy, zaważy o tym, czy uczestnicy i partnerzy zdecydują się wziąć udział w wydarzeniu po raz drugi. Strategię stosowaliśmy np. przy organizacji wydarzenia WolvesSummit, gdzie już na pierwszą edycję po zaledwie 2 miesiącach pracy udało nam się zgromadzić ponad 1300 osób. Miało to miejsce w kwietniu 2015 r. Pozwolę sobie obalić kilka, sukcesywnie duplikowanych mitów przez praktycznie każdego nowego organizatora. Wiele osób podchodzi do startu, myśląc, że event musi mieć nazwę, logo, stronę internetową i cały program. Ja i moi wspólnicy mamy zupełnie inne podejście. Jeżeli już wiem, co chcę zrobić, i zrobiłem odpowiednią analizę, przechodzę do opracowania archetypu marki. Ten sposób podejścia do organizacji nowego wydarzenia jest długotrwały, ale każda godzina przeznaczona na planowanie zwraca się z nawiązką. Jest 12 archetypów. Nasz brand może mieć jeden archetyp główny oraz jeden archetyp wspomagający. – Czym są te archetypy? – Na ten temat moglibyśmy przygotować obszerny artykuł. W wielkim skrócie opiszę to w sposób nie marketingowy, ale prosty do zrozumienia przez każdego. Archetyp określa zbiór cech, jakie będzie posiadać nasza marka, jest fundamentem do stworzenia historii. Operując na przykładzie – tworząc markę WolvesSummit oparłem ją na archetypie Regular Guy oraz Hero. Archetypy są ramami, w jakich się poruszamy, i mają być kompatybilne z naszą grupą docelową. WolvesSummit jest marką będącą na froncie wydarzeń dla startupów, funduszy inwestycyjnych, aniołów biznesu, instytucji rządowych, korporacji oraz podmiotów współpracujących z pozostałymi grupami. Tworząc markę i koncepcję wydarzenia, opierałem się na założeniu i obserwacji. Chciałem stworzyć przeświadczenie, że każdy z nas (zwykła, niczym niewyróżniająca się osoba – Regular Guy) może przyjechać na WolvesSummit i stać się bohaterem (hero). Bohaterem dla siebie, swojej firmy, zespołu i rodziny. Nazwa wydarzenia ma znaczenie, ale tylko jeżeli coś za nią stoi. Tak było właśnie w przypadku WolvesSummit, które dosłownie można przetłumaczyć jako „Wilczy Szczyt”, „Wilczy // Na początku 2016 r. postanowiliśmy ze wspólnikami, że będziemy przesuwać stopniowo procent przychodów realizowanych przy udziale rynku angielskojęzycznego. Zaowocowało to tym, że na dziś 40% osiąganych przez nas przychodów pochodzi od klientów rozproszonych od Argentyny, przez Stany Zjednoczone, a na Japonii kończąc. // 17
RkJQdWJsaXNoZXIy MTMwMjc0Nw==