Partner wydania: podwykonawców, np. światło, nagłośnienie, catering, atrakcje, wystrój, media, hostessy, gadżety itp. Kolejna kategoria zdjęć to dyskretny reportaż ukazujący skalę i przebieg wydarzenia, jednak z zachowaniem anonimowości uczestników. Wartość tych zdjęć bywa niedoceniona. Bez zgody uczestników i klienta event manager może dysponować wysokiej klasy materiałem do celów marketingowych. Materiał tak skatalogowany jest bardzo przydatny podczas planowania kolejnych eventów z nowymi klientami. Możemy go zaliczyć do zdjęć jawnych, niewymagających zgody na publikację, chyba że umowa z klientem stanowi inaczej. Wszystkie fotografie zawierające wizerunek uczestników, gości oraz prelegentów są zdjęciami niejawnymi. Taka obszerna ilość materiału zdjęciowego pozwala na zaspokojenie potrzeb własnych agencji, jak i klienta w zakresie fotorelacji z eventu. Jak można się domyślić, dobrze sprecyzowany brief gwarantuje względnie dużą powtarzalność materiału z różnych eventów nawet w przypadku zaangażowania różnych fotografów. Istnieje prawdopodobieństwo, że zdjęcia będą się różniły nieco stylem i jakością, dlatego warto postawić na jedną sprawdzoną firmę. Jedną z najlepszych metod dystrybucji materiału końcowego dla klienta jest starannie opracowana galeria internetowa, zabezpieczona hasłem. Powinna ona mieć trzy etapy moderacji pod względem estetycznym i pod względem zawartości. Pierwszym moderującym jest sam fotograf, który wybiera najlepsze ujęcia w ilościach określonych w briefie. Kolejnym moderującym jest event manager, a ostatni etap zatwierdzenia galerii przed publikacją to osoba wyznaczona przez klienta. Tak przefiltrowany materiał powinien być przekazany w postaci jednego pliku ZIP. Pozwala to na zachowanie spójności. Bardzo ważne jest określenie obiegu materiału. Fotograf powinien przekazać materiał jedynie do event managera, który byłby jedynym dysponentem materiału w dalszej drodze do klienta. Niedopuszczoną praktyką jest rozsyłanie nawet pojedynczych zdjęć do uczestników wydarzenia, publikowanie zdjęć bez zgody agencji i klienta na swoich stronach i w mediach społecznościowych, nawet jeżeli służą do autopromocji. Warto w umowie jasno określić obieg zdjęć oraz prawo do pierwszej emisji. Istotną kwestią jest także przekazanie praw autorskich zamawiającemu. W dużym zakresie ułatwia to dysponowanie materiałem. Czas realizacji w oparciu o precyzyjny brief będzie dużo szybszy, gdyż fotograf wie, ile zdjęć i z której kategorii ma przygotować. Dobrze przygotowany fotograf może dostarczyć wartościowy materiał zdjęciowy do kilku godzin po evencie. Nie zapominajmy również o tym, że żaden fotograf nie jest cudotwórcą. Im więcej informacji otrzyma przed eventem, tym lepszych efektów jego pracy możemy się spodziewać. Warto włączyć go do spotkań, ustaleń i korespondencji jeszcze na etapie budowania scenografii, oświetlenia i scenariusza, nawet w roli biernego odbiorcy. Zatrzymajmy się jeszcze na chwilę przy zdjęciach z natychmiastowym wydrukiem. Dobrze przygotowana fotorelacja z eventu jest dużą premią dla klienta końcowego, którą odbiera po evencie, ale równie dużą i atrakcyjną są wydruki natychmiastowe jeszcze podczas eventu. Ich potencjał drzemie tak naprawdę na rewersie zdjęć. Wygospodarowanie kliku metrów kwadratowych na ustawienie stałej scenografii lub ścianki przynosi dodatkowe profity. Możliwość wykonania zdjęć z przyjaciółmi lub ze znajomymi cieszy się olbrzymią popularnością. Każda osoba ustawiająca się do zdjęcia otrzymuje odbitkę, a na jej rewersie starannie przygotowaną treść. Taki zabieg powoduje wręcz stuprocentową pewność, że owa treść zostanie zabrana do domu lub do pracy i pokazana innym. Programy lojalnościowe, kupony rabatowe, zniżki, informacje o marce w łatwy i przyjazny sposób trafiają w ręce potencjalnych klientów, a nie do kosza. Nasza firma realizuje wydruki natychmiastowe od wielu lat, a zapotrzebowanie na taką formę stale rośnie. Nasi klienci rezerwują tę usługę na swoje eventy z dużym wyprzedzeniem. Atelier obsługuje drugi fotograf i asystent wydruku, podczas gdy główny fotograf wykonuje powierzone mu zadania. W czasach, gdy każdy telefon ma funkcję fotografowania, wielu event managerów wykorzystuje ten potencjał. Internet w telefonie umożliwia także szybkie dodanie kilku zdjęć scenografii czy brandu klienta, aby poinformować świat o kolejnej realizacji. Zdjęcia często nawet w połowie nie oddają atmosfery i zaangażowania włożonego w projekt, nie wspominając o tym, że odbiorcy trudno oszacować więcej szczegółów dotyczących jakości pracy event managera. Klient często nie otrzymuje żadnego materiału, a kiepskiej jakości zdjęcia wykonane przez uczestników zalewają media społecznościowe i żyją krótkim, lecz własnym życiem. Czy tego oczekuje klient? Raczej nie. Wojciech Bęczarski // Fotograf eventowy oraz właściciel serwisu fotograficznego http://uwiecznieni.pl 46 know-how organizatora

RkJQdWJsaXNoZXIy MTMwMjc0Nw==