Partner wydania: tych istniejących, przez wytworzenie sytuacji handlowych, aż do zaznaczenia swojego miejsca na rynku i zaprezentowania się jako lider branży. Wad jest mniej, a za najistotniejszą można uznać wysokie nakłady, które trzeba ponieść przy przygotowaniu eventów, dlatego organizatorzy szukają różnych podmiotów, które będą mogli zaprosić do współpracy w zamian za promocję. Dodatkowym motorem do szukania sponsora jest chęć zwiększenia prestiżu wydarzenia lub zapewnienia dodatkowych atrakcji. Tu pojawia się pytanie: jak ich pozyskać i co można zorganizować bezgotówkowo? Co dwie głowy… Na początku warto się zastanowić, jakie marki byłyby mile widziane przez publiczność. Dobrze, gdy ich oferta w jakiś sposób współgra z organizowanym wydarzeniem – diler samochodowy z ofertą food trucków na targach gastronomicznych albo degustacja wina przy pokazie mody to dobra droga. Natomiast jeśli wydarzenie skierowane do wegetarian sponsorowałaby firma wędliniarska albo producent alkoholi objął patronat nad wydarzeniem dla dzieci, to nie dość, że nie znajdzie wśród publiczności odbiorców dla swoich produktów, to przede wszystkim straci zaufanie, a organizator twarz. Nie warto. Jednak powiedzmy sobie szczerze – nie zawsze możliwe jest pozyskanie partnera idealnego. Co wtedy? Istnieją branże, teoretycznie skierowane do ogółu, gdzie każdy z obecnych na wydarzeniu może być potencjalnym klientem marki. Każdy z nas musi coś pić, mamy konta w bankach, większość z nas potrzebuje samochodu, a towarzystwa ubezpieczeniowe mają oferty dla różnych podmiotów. Jednak jeśli będziemy znać cel, dla którego poszukujemy danego partnera i będziemy się go trzymać, to wydarzenie nie tylko będzie atrakcyjniejsze, ale również bardziej wiarygodne. Kilkadziesiąt, kilkaset, a nawet kilka tysięcy osób zgromadzonych w jednym miejscu to łakomy kąsek dla wielu firm. Przedsiębiorcy zdają sobie sprawę, że eventy są jednym z najskuteczniejszych narzędzi marketingowych i gotowi są na przeznaczenie sporych kwot na tego typu wydarzenia. Należy jednak pamiętać, że budżety dużych firm i korporacji, jednostek samorządowych czy budżetowych planowane są z wielomiesięcznym wyprzedzeniem i warto wziąć to pod uwagę przed ewentualnym kontaktem, aby plan już od początku nie był przegrany. Patronat medialny Patronat medialny także może być oparty na zasadzie barteru zakładającego dobrowolną współpracę obu stron. Jest to rodzaj świadczeń firm z sektora mass mediów (internetu, telewizji, radia, prasy), w ramach których w zamian za udostępnienie przestrzeni reklamowej lub informacyjnej na rzecz promocji danego wydarzenia jego organizator popularyzuje dane medium zarówno podczas promocji, jak i w trakcie eventu. Zazwyczaj „czwarta władza” oferuje zamieszczenie informacji o wydarzeniu na stronie www oraz w mediach społecznościowych, upusty na kampanie bannerowe, relację lub fotorelację po wydarzeniu. Dodatkowo, jeśli zdecydujemy się udzielić danemu patronowi wyłączność – w zależności od wielkości danego medium i charakteru naszego wydarzenia – możemy wynegocjować o wiele więcej, np. darmową reklamę w prasie, darmowe bannery, płatną promocję w mediach społecznościowych itp. W mojej ocenie takie bonusy muszą być naprawdę duże, żeby warto było zamykać się z promocją tylko na jednym tytule. Obowiązki po stronie organizatora są dokładnie takie same jak w przypadku innych partnerów, chyba że strony ustalą inaczej. Oszczędności szukaj w wydatkach Co można uzyskać barterowo? Użyczenie mebli, baru, nagłośnienia, upominki dla gości w postaci produktów lub usług danej firmy, projekt i wydruk materiałów reklamowych, a także najem miejsca, gdzie event się odbędzie. Tak naprawdę ogranicza Cię jedynie własna wyobraźnia i umiejętność zarażenia swoim pomysłem innych osób. Partnerem wydarzenia mogą zostać nie tylko media, ale i lokalne władze, organizacje pozarządowe, instytucje kultury i oświaty. Każdy podmiot, który ma z Twojego punktu widzenia interesującą Cię bazę kontaktów i spore zasięgi. Organizujesz prestiżową konferencję lub wydarzenie, którym może poszczycić się miasto? Możesz postarać się, aby było objęte honorowym patronatem prezydenta lub burmistrza miasta. Najczęściej to tylko formalność w postaci wysłania oficjalnego pisma do siedziby organu. W końcu w blasku fleszy ogrzać lubi się każda władza. Należy jednak zrobić to z odpowiednim wyprzedzeniem i uzbroić się w cierpliwość – niektóre instytucje mają na odpowiedź nawet 3 miesiące, choć rzadko trwa to tak długo. Takie działania nie tylko podniosą rangę Twojego wydarzenia, ale zapewnią dodatkową, darmową promocję. Catering, choćby najmniejszy, jest obowiązkowym punktem większości wydarzeń i pochłania zazwyczaj spore środki. Jeśli nie chcesz ponosić takich kosztów, zawsze można wejść we współpracę 24 Mark e t i ng

RkJQdWJsaXNoZXIy MTMwMjc0Nw==