Partner wydania: Barter – bo o nim mowa – wykorzystywano już w czasach starożytnych, kiedy nie istniało jeszcze pojęcie pieniądza w obecnie znanym jego kształcie. Najprościej rzecz ujmując, jest to bezgotówkowa wymiana towarów i usług o zbliżonej do siebie (choć nie zawsze) wartości. Wymienić można towar za towar, usługę za usługę, towar za usługę lub usługę za towar. Barter nie ma definicji legalnej, nie jest określony w żadnej polskiej ustawie, jest konsensualny i wzajemny, a jego najważniejszą cechę stanowi bezgotówkowe rozlicznie transakcji. Spośród znanych ustawie umów, tych nazwanych, jak i nienazwanych, najbliżej mu do umowy wymiany, czyli przeniesienia własności jednej rzeczy w zamian za przeniesienie własności innej rzeczy (w przypadku barteru również usługi), a w skrócie – gdy jedna ze stron posiada dobro, którego nie ma druga strona i odwrotnie. Przekazane w ten sposób środki mogą mieć formę materialną, a także intelektualną. W zamian za nie pomysłodawca imprezy zapewnia najczęściej usługi marketingowe i promocyjne. Barter a sponsoring Z barterem często mylone jest pojęcie sponsoringu. Owszem, może on przyjmować formę barteru, jednak wyłącznie wtedy, gdy zobowiązanie sponsorowanego ma postać usługi reklamowej, a zobowiązanie sponsora formę rzeczową, nigdy pieniężną. W przypadku gdy sponsor przekazuje na dane wydarzenie środki pieniężne lub sponsorowany nie daje nic w zamian, umowa barterowa nie wchodzi w grę. Na potrzeby tego artykułu zakładam, że mówimy wyłącznie o transakcjach bezgotówkowych, stąd pojęcia barteru i sponsoringu będę używać zamiennie. Sponsor w danym wydarzeniu musi widzieć dla siebie korzyści, np. możliwości dotarcia do interesującego go segmentu docelowego lub możliwości promocji. Może to być prezentacja własnych produktów, zwiększenie rozpoznawalności marki, identyfikowanie jej z określonym stylem życia, stworzenia okazji sprzedażowych czy – niekiedy również – ominięcia przepisów prawnych. To zwykła transakcja biznesowa. Ofiarodawca rzadko działa bezinteresownie, zazwyczaj chce uzyskać różnego rodzaju korzyści, które na końcu mają go doprowadzić do osiągnięcia wymiernych efektów biznesowych. Im szybciej poznamy jego motywację, tym łatwiej będzie nam prowadzić negocjacje i finalnie osiągnąć zamierzone cele. Kosztów wiele, funduszy… niewiele Korzyści płynących z organizacji eventów i konferencji jest mnóstwo – od możliwości nawiązania nowych kontaktów z klientami, dostawcami czy partnerami biznesowymi, a także utrwalenia 23
RkJQdWJsaXNoZXIy MTMwMjc0Nw==