Partner wydania: skumulowane za wszystkie pola eksploatacji, musi być to jednak wyraźnie zaznaczone w umowie, w przeciwnym razie artyście należy się odrębne wynagrodzenie za każde pole eksploatacji (art. 92 w zw. art. 45 Ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych). Inną kwestią jest, że zarząd artystycznymi wykonaniami artysta mógł powierzyć organizacji zbiorowego zarządzania i wówczas na scenie pojawia się dodatkowy podmiot. – Wszystko to brzmi dość skomplikowanie, a przecież nie zawsze organizator będzie pamiętać o tych wszystkich prawniczych niuansach… – Jeśli chodzi o kwestie związane z prawem autorskim, zawsze doradzam, by konkretną umowę, lub choć stosowany przez nas wzorzec, przynajmniej raz skonsultować z prawnikiem znającym się na tej tematyce. To nie są łatwe kwestie i prawo zawiera w tym zakresie szereg pułapek i nieoczywistych rozwiązań (jak chociażby konieczność płacenia odrębnych wynagrodzeń za każde pole eksploatacji, jeśli wyraźnie inaczej nie przewidzimy w umowie). Potrzeba doświadczenia i wyczucia, by należycie się zabezpieczyć od strony prawnej i nie zaniedbać wpisania istotnych dla nas w tym zakresie postanowień. – Czy organizatorowi nie będą grozić żadne konsekwencje finansowe, gdy gość imprezy sfilmuje czy sfotografuje celebrytę i umieści takie utrwalenie występu na portalu społecznościowym? – Zdarza się, że gwiazdy żądają od organizatora, by poza nim, w ramach uiszczonego honorarium, nikt inny nie był uprawniony do fotografowania czy filmowania gwiazdy podczas występu. Wówczas musimy wprowadzić odpowiedni regulamin imprezy, dostępny na stronie eventu czy przy wejściu, na biletach itd. Jeśli organizujemy imprezę dla podmiotu trzeciego, takie zastrzeżenie też powinno znaleźć się w umowie. Odpowiedzialność zgodnie z prawem ponosi ten, kto narusza prawo do wizerunku. – Jak uchronić się przed nieodpowiednimi i niekontrolowanymi zachowaniami gwiazdy na imprezie? – Wpiszmy wprost do umowy, co gwiazda może, a czego absolutnie nie może. Jeśli organizujemy np. imprezę firmową, a gwiazda ma zająć się jej prowadzeniem, na pewno chcemy, by VIP był trzeźwy, nie naruszał swoimi wypowiedziami renomy korporacji czy wygłaszał kontrowersyjnych żartów na temat religii, polityki czy samej firmy. Obwarujmy te zakazy określonymi konsekwencjami finansowymi. Dopiszmy, że VIP w przypadku ich naruszenia przejmuje na siebie wszelkie roszczenia osób trzecich kierowane w związku z tym do organizatora. – Część umów stanowi lista oczekiwań celebryty, którą muszą spełnić organizatorzy, by czuł się komfortowo. Mogą to być żądania własnej garderoby, zakazu fotografowania, czy zapewnienie konkretnego rodzaju kawy. Często widnieje w takich umowach zapis, że jeśli organizatorzy nie zapewnią gwieździe odpowiednich warunków, wystawiona faktura może być wyższa. Jak się przed tym ustrzec? – Należy odróżnić wymagania techniczne, które są faktycznie niezbędne dla profesjonalnego występu gwiazdy na evencie, od różnego rodzaju fanaberii gwiazd. Te pierwsze należy potraktować z całą powagą i jasno zapisać w umowie, kto za co odpowiada. Te drugie to kwestia decyzji biznesowych i prowadzenia negocjacji z agentem gwiazdy. Wiadomo jednak, że z im większą gwiazdą mamy realnie do czynienia, tym ta lista może być dłuższa i praktycznie nienegocjowalna. Organizator musi zatem uwzględnić koszty realizacji tych oczekiwań w cenie biletów czy w honorarium należnym od zamawiającego imprezę. Nawet jednak zachcianki gwiazdy powinny zostać starannie i szczegółowo spisane w załączniku do umowy, by później nie stanowiły podstaw do roszczeń wobec organizatora w związku z ich rzekomym niezapewnieniem (np. w jakich godzinach ma być dostępna określona makijażystka, ile butelek wody mineralnej danego rodzaju ma zapewnić organizator itp.). Natomiast standardem, z którym nie należy walczyć, są zapisy o zachowaniu poufności co do tych wymagań, gaży gwiazdy itd., nawet jeśli są one obwarowane wysokimi karami umownymi. Ogólna uwaga na koniec – nie zostawiajmy otwartych drzwi, wszystko potwierdzajmy na piśmie, nawet ustalenia ustne na ostatnią chwilę – jeśli nie zdążymy już formalnie zawrzeć aneksu do umowy, potwierdźmy chociażby e-mailem warunki, które zostały ustalone. Pamiętajmy jednak, że jeśli w umowie wpisane było zastrzeżenie, że jej zmiana wymaga formy pisemnej pod rygorem nieważności, nawet e-mailowe czy SMS-owe potwierdzenie może okazać się niewystarczające. Aleksandra Dalecka // Adwokat, Kancelaria Radców Prawnych Marek Zdanowicz i Wspólnicy Spółka komandytowa Adwokat od 2004 r., absolwentka Wydziału Prawa i Administracji Uniwersytetu Warszawskiego, szefowa Hospitality Department w Kancelarii Radców Prawnych Marek Zdanowicz i Wspólnicy Spółka komandytowa. W swojej praktyce zajmuje się w szczególności przygotowywaniem i negocjowaniem umów. Kancelaria, oprócz bieżącej obsługi prawnej dla przedsiębiorców, w tym przygotowywania i negocjowania umów, świadczy usługi w zakresie kompleksowej obsługi prawnej przedsiębiorców, w tym podatkowej, procesowej, windykacyjnej. 13
RkJQdWJsaXNoZXIy MTMwMjc0Nw==