Partner wydania: Aleksandra Dalecka // adwokat, Kancelaria Radców Prawnych Marek Zdanowicz i Wspólnicy Spółka komandytowa Adwokat od 2004 r., absolwentka Wydziału Prawa i Administracji Uniwersytetu Warszawskiego, szefowa Hospitality Department w Kancelarii Radców Prawnych Marek Zdanowicz i Wspólnicy Spółka komandytowa. W swojej praktyce zajmuje się w szczególności przygotowywaniem i negocjowaniem umów. Kancelaria, oprócz bieżącej obsługi prawnej dla przedsiębiorców, w tym przygotowywania i negocjowania umów, świadczy usługi w zakresie kompleksowej obsługi prawnej przedsiębiorców, w tym podatkowej, procesowej, windykacyjnej. uczestniczących, istnieje obawa wystąpienia aktów przemocy lub agresji. Nie musi być to zatem wyłącznie mecz piłki nożnej, byśmy nie uzyskali takiego zezwolenia i odwrotnie, mecze piłki nożnej nie są z góry kwalifikowane jako impreza podwyższonego ryzyka. Sprzedaż napojów alkoholowych nie oznacza, że uczestnik może na imprezę masową wnieść własny alkohol, nawet jeżeli mieści się on w procentowych limitach wskazanych przez ustawę. Najlepiej, gdy stosowne postanowienie w tym zakresie znajdzie się w regulaminie imprezy masowej, choć wynika to też wprost z ustawy i grozi za takie naruszenie nawet sankcja karna. Sprzedaż, podawanie i spożywanie napojów alkoholowych mogą odbywać się wyłącznie w miejscach do tego wyznaczonych, zatem np. po obiekcie nie może chodzić sprzedawca napojów alkoholowych, prowadzić takiego rodzaju sprzedaży. Sprzedaż i podawanie napojów alkoholowych mogą być prowadzone wyłącznie przez podmioty posiadające zezwolenie, o którym mowa w art. 181 ust. 4 ustawy z dnia 26 października 1982 r. o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi. Jest to specjalny rodzaj zezwolenia wydawany przedsiębiorcom, których działalność polega na organizacji przyjęć. Zezwolenia takie mogą być wydawane na okres do 2 lat i uregulowane jest nieco odmiennie od podstawowego trybu wydawania zezwoleń tego typu, gdyż często właśnie jest związane z handlem alkoholem na terenie, do którego przedsiębiorca nie ma tytułu prawnego, co w podstawowym trybie dyskwalifikowałoby taki podmiot z możliwości uzyskania zezwolenia. Ze względu na wymogi bezpieczeństwa niedozwolona jest sprzedaż napojów alkoholowych w twardych opakowaniach, w szczególności wykonanych ze szkła, metalu lub tworzyw sztucznych, które wykorzystane niezgodnie z ich przeznaczeniem mogą stanowić zagrożenie dla życia lub zdrowia ludzkiego. Natomiast swoistą luką ustawową jest nieuregulowanie, że również istnieje zakaz podawania napojów alkoholowych w takich opakowaniach. Sprzedaż alkoholu musi być na imprezie masowej z góry przewidziana i zaplanowana, gdyż do wniosku o wydanie zezwolenia na przeprowadzenie imprezy masowej organizator dołącza informację o rozmieszczeniu miejsc i czasie, w których będą sprzedawane, podawane lub spożywane napoje alkoholowe. Przepis regulujący sprzedaż i podawanie napojów alkoholowych na imprezach masowych wszedł w życie 13 stycznia 2012 r. i był niewątpliwie związany z organizacją Euro 2012. Przed jego wprowadzeniem obowiązywał bezwzględny zakaz w tym zakresie. Można się zastanawiać nad sensownością ograniczenia procentowego alkoholu w napojach. Po pierwsze, rzadko który alkohol spełnia to kryterium, po drugie – nie ma limitów maksymalnych sprzedaży na uczestnika alkoholu, co teoretycznie może nie zapobiegać agresywnym zachowaniom po spożyciu. Póki co jednak przepis obowiązuje w takim brzmieniu, a organizator musi się mu podporządkować. // Ustawa precyzuje, jakie załączniki organizator musi załączyć do wniosku. Są to m.in. program i regulamin imprezy masowej wraz z informacją o sposobie udostępnienia go uczestnikom imprezy masowej oraz regulamin obiektu (terenu) wraz z informacją o sposobie udostępnienia go uczestnikom imprezy masowej. Jak widać, są to dwa różne regulaminy. // 56 Przegląd prawny
RkJQdWJsaXNoZXIy MTMwMjc0Nw==