Partner wydania: Pożarnej, dysponenta zespołów ratownictwa medycznego i państwowego inspektora sanitarnego z wnioskiem o wydanie opinii, o niezbędnej wielkości sił i środków potrzebnych do zabezpieczenia imprezy masowej, zastrzeżeniach do stanu technicznego obiektu (terenu) oraz o przewidywanych zagrożeniach, a także musi powiadomić właściwego miejscowo komendanta oddziału Straży Granicznej (w przypadku przeprowadzania imprezy masowej w strefie nadgranicznej), komendanta terenowej jednostki organizacyjnej Żandarmerii Wojskowej (w przypadku przeprowadzania imprezy masowej na terenach będących w zarządzie jednostek organizacyjnych podległych, podporządkowanych lub nadzorowanych przez ministra obrony narodowej). Termin 30-dniowy może zostać skrócony do 14 dni w wyjątkowych i uzasadnionych przypadkach, w szczególności gdy potrzeba organizacji imprezy masowej wynika z przyczyn nagłych oraz jeżeli charakter imprezy masowej odpowiada przeznaczeniu obiektu określonemu w jego projekcie budowlanym. Ustawa precyzuje, jakie załączniki organizator musi załączyć do wniosku. Są to m.in. program i regulamin imprezy masowej wraz z informacją o sposobie udostępnienia go uczestnikom imprezy masowej oraz regulamin obiektu (terenu) wraz z informacją o sposobie udostępnienia go uczestnikom imprezy masowej. Jak widać, są to dwa różne regulaminy. W praktyce jednak należy zabrać się do załatwiania zezwolenia o wiele wcześniej. Samo kompletowanie wymaganych załączników może nam zająć trochę czasu, zwłaszcza że niektóre wymagane załączniki, np. graficzny plan obiektu (terenu), na którym ma być przeprowadzona impreza masowa, wraz z jego opisem, do wniosku powinien nam wykonać raczej profesjonalista. Ustawa notabene precyzuje, jak taki plan i opis mają wyglądać. Jeśli czegoś zapomnimy dołączyć albo dołączymy dokument nie taki, jak trzeba, organ może zażądać od nas uzupełnienia czy wyjaśnień, co wydłuży całą procedurę. – Kiedy organ ma obowiązek wydać decyzję? – Na co najmniej 7 dni przed planowanym terminem imprezy wydana zostanie decyzja w postaci zezwolenia na przeprowadzenie imprezy lub odmowy na wydanie takiego zezwolenia. Jest to decyzja administracyjna, która podlega zaskarżeniu w zwykłym toku instancji, jednak odwołanie od decyzji odmownej nie powoduje wstrzymania jej wykonania. Należy w tym miejscu ponownie zauważyć, że nieuzyskanie zezwolenia w terminie może być tym bardziej prawdopodobne, im później zabieramy się do kwestii formalnych. Termin co najmniej 7 dni przed planowaną imprezą na wydanie decyzji ma charakter wyłącznie instrukcyjny, co oznacza, że organ może go niedochować z różnych przyczyn (np. na czas nie wpłynęły wymagane opinie, będzie nas wzywał do uzupełnienia braków, może dojść do zwykłej przewlekłości postępowania). A nam przecież nie chodzi o odszkodowanie za przewlekłe postępowanie, tylko zorganizowanie imprezy w zaplanowanym terminie. Również zaskarżenie przez nas decyzji odmownej nie zmieni faktu, że na dzień planowanej imprezy stosownego pozwolenia mieć nie będziemy, co naraża nas w przypadku samowolnego przeprowadzenia takiej imprezy na odpowiedzialność karną zgodnie z art. 58 ust. 1 ustawy (kara grzywny, ograniczenia wolności lub nawet pozbawienia wolności od 6 miesięcy do 8 lat). – W okresie letnim, a zapewne nie tylko, ważnym ekonomicznie aspektem organizacji imprez masowych, takich jak chociażby festiwale muzyczne czy imprezy sportowe, jest sprzedaż alkoholu. Jak możemy zgodnie z prawem zapewnić na imprezie sprzedaż czy inną formę dystrybucji alkoholu? – Zasadą jest, że na imprezie masowej, z wyłączeniem imprezy masowej podwyższonego ryzyka, dozwolone są sprzedaż, podawanie i spożywanie napojów alkoholowych zawierających nie więcej niż 3,5% alkoholu. Stwierdzenie, że dana impreza jest imprezą masową podwyższonego ryzyka, wskazuje się w zezwoleniu na jej przeprowadzenie, zatem to organ zezwalający (wójt, burmistrz lub prezydent miasta) ostatecznie określa, czy organizator będzie mógł wprowadzić alkohol na imprezie masowej, czy nie. Zgodnie z ustawą przez imprezę masową należy rozumieć taką, w czasie której, zgodnie z informacją o przewidywanych zagrożeniach lub dotychczasowymi doświadczeniami dotyczącymi zachowania osób // Zgodnie z ustawą przez imprezę masową należy rozumieć taką, w czasie której, zgodnie z informacją o przewidywanych zagrożeniach lub dotychczasowymi doświadczeniami dotyczącymi zachowania osób uczestniczących, istnieje obawa wystąpienia aktów przemocy lub agresji. Nie musi być to zatem wyłącznie mecz piłki nożnej, byśmy nie uzyskali takiego zezwolenia i odwrotnie, mecze piłki nożnej nie są z góry kwalifikowane jako impreza podwyższonego ryzyka. // 54 Przegląd prawny

RkJQdWJsaXNoZXIy MTMwMjc0Nw==