Partner wydania: dotyczącymi ochrony przeciwpożarowej, wynosi nie mniej niż 1000; b) w hali sportowej lub w innym budynku umożliwiającym przeprowadzenie imprezy masowej, w których liczba udostępnionych przez organizatora miejsc dla osób, ustalona zgodnie z przepisami prawa budowlanego oraz przepisami dotyczącymi ochrony przeciwpożarowej, wynosi nie mniej niż 500. Natomiast w przypadku masowej imprezy sportowej należy rozumieć imprezę masową jako imprezę mającą na celu współzawodnictwo sportowe lub popularyzowanie kultury fizycznej, organizowaną na: a) stadionie lub w innym obiekcie nie- będącym budynkiem, na którym liczba udostępnionych przez organizatora miejsc dla osób, ustalona zgodnie z przepisami prawa budowlanego oraz przepisami dotyczącymi ochrony przeciwpożarowej, wynosi nie mniej niż 1000, a w przypadku hali sportowej lub innego budynku umożliwiającego przeprowadzenie imprezy masowej nie mniej niż 300; b) terenie umożliwiającym przeprowadzenie imprezy masowej, na którym liczba udostępnionych przez organizatora miejsc dla osób wynosi nie mniej niż 1000. Przez mecz piłki nożnej, rozumiany jako impreza masowa sportowa, rozumie się imprezę mającą na celu współzawodnictwo w dyscyplinie piłka nożna, organizowaną na stadionie lub w innym obiekcie sportowym, na którym liczba udostępnionych przez organizatora miejsc dla osób, ustalona zgodnie z przepisami prawa budowlanego oraz przepisami dotyczącymi ochrony przeciwpożarowej, wynosi nie mniej niż 1000. – Czy znaczenie ma liczba faktycznych czy przewidywanych uczestników imprezy? – Liczbowe kryterium kwalifikacji imprezy jako masowej nie odnosi się do liczby faktycznych czy potencjalnych uczestników imprezy, przy czym ustawa w ogóle nie definiuje pojęcia „uczestnicy”. Kryterium decydującym jest liczba udostępnionych dla osób miejsc. Ustawa przy tym wskazuje, jak należy obliczać liczbę miejsc dla osób na imprezie masowej: należy przez to rozumieć liczbę udostępnionych przez organizatora miejsc na stadionie, w innym obiekcie niebędącym budynkiem, hali sportowej albo w innym budynku lub na terenie umożliwiającym przeprowadzenie imprezy masowej, ustaloną na podstawie przepisów prawa budowlanego i przepisów dotyczących ochrony przeciwpożarowej. Pamiętajmy, że więcej osób, niż jest to przewidziane, nie można wpuścić na imprezę, gdyż grozi to odpowiedzialnością karną organizatorowi, z powodu naruszenia warunków określonych w zezwoleniu. W ustalaniu liczby miejsc posłuży nam Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z 12 kwietnia 2002 r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie (Dz. U. Nr 75, poz. 690 z późn. zm.). – Czy jeśli przekraczam kryterium liczbowe, zawsze muszę uzyskać zezwolenie na organizację imprezy masowej? – Nie, gdyż niektóre rodzaje imprez w ogóle nie mają charakteru masowych, niezależnie od przewidywanej liczby miejsc dla uczestników. Z definicji imprez masowych są wyłączone następujące imprezy: a) organizowane w teatrach, operach, operetkach, filharmoniach, kinach, muzeach, bibliotekach, domach kultury i galeriach sztuki lub w innych, podobnych obiektach; b) organizowanych w szkołach i placówkach oświatowych przez zarządzających tymi szkołami i placówkami; c) organizowanych w ramach współzawodnictwa sportowego dzieci i młodzieży; d) sportowych organizowanych dla sportowców niepełnosprawnych; e) sportu powszechnego o charakterze rekreacji ruchowej, ogólnodostępnym i nieodpłatnym, organizowanych na terenie otwartym; f) zamkniętych organizowanych przez pracodawców dla ich pracowników. Dla każdego z tych wyjątków ważnym dopełnieniem jest stwierdzenie, że wyłączenie obowiązuje, jeżeli rodzaj imprezy odpowiada przeznaczeniu obiektu lub terenu, gdzie ma się ona odbyć. Dla event managerów ważnym wyłączeniem z pojęcia imprezy masowej będą na pewno m.in. imprezy zamknięte, organizowane przez pracodawców dla ich pracowników np. w wynajętych obiektach. Wówczas nie musimy się martwić liczbą uczestników itd., gdyż z mocy ustawy nie podlegają one regulacjom dotyczącym imprez masowych. Ponieważ imprezy masowe to tylko imprezy sportowe lub imprezy artystyczno- -rozrywkowe, w prawniczej doktrynie wskazuje się, że nie będą imprezami masowymi np. imprezy rodzinne i towarzyskie (np. urodzinowe, imieninowe, weselne, świeckie uroczystości związane z chrztami czy komuniami), religijne (np. pogrzeb), społeczne czy polityczne (np. odbywający się w dużym wynajętym obiekcie zjazd partyjny). Innym regulacjom podlegają także zgromadzenia odbywane na podstawie ustawy z 24 lipca 2015 r. – Prawo o zgromadzeniach, przez które rozumie się zgrupowanie osób na otwartej przestrzeni dostępnej dla nieokreślonych imiennie osób w określonym miejscu, w celu odbycia wspólnych obrad lub wspólnego wyrażenia stanowiska w sprawach publicznych. – Dlaczego event managera powinno zainteresować czy planowana przez niego impreza ma charakter masowy? – Z imprezą tego typu ustawa wiąże szereg obowiązków dla organizatora, których nieprzestrzeganie rodzi poważne konsekwencje, w tym odpowiedzialność karną. Jeśli więc event manager jest jednocześnie organizatorem takiej imprezy, czyli osobą przeprowadzającą imprezę masową, powinien, obok standardowych czynności związanych z planowaniem i organizowaniem eventów, pamiętać o wielu obowiązkach wynikających z ustawy. – Skupimy się obecnie tylko na wymaganych zezwoleniach. Najważniejsze zapewne jest uzyskanie zezwolenia na przeprowadzenie imprezy masowej? Jak się do tego skutecznie zabrać? – Żeby impreza masowa w ogóle mogła dojść do skutku, niezbędne jest uzyskanie zezwolenia na jej przeprowadzenie, w przeciwnym razie grozi nam odpowiedzialność karna. Ustawa mówi, że w tym celu organizator, nie później niż 30 dni przed planowanym terminem imprezy, powinien zwrócić się z wnioskiem do właściwego organu (wójta, burmistrza lub prezydenta miasta) o wydanie zezwolenia na przeprowadzenie imprezy masowej. W tym samym terminie organizator musi zwrócić się do właściwych miejscowo: komendanta powiatowego (rejonowego, miejskiego) Policji i komendanta powiatowego (miejskiego) Państwowej Straży 53

RkJQdWJsaXNoZXIy MTMwMjc0Nw==