Partner wydania: Tworzenie społeczności to główny element inbound marketingu, który pozwala na bliższe zapoznanie się z odbiorcami i nienachalną sprzedaż – obecnie trend numer jeden. To nie dziwne w momencie, gdy społeczność coraz częściej pozwala na większą integrację i tworzenie przestrzeni do dyskusji. W końcu każdy chce się czuć ważny i wysłuchany. Sposobów na budowanie relacji jest wiele, dziś pod lupę wzięłam grupy internetowe, a dokładnie facebookowe. Od forum internetowego do grup w social mediach – jak wygląda komunikacja w społecznościach? Jednym z najskuteczniejszych narzędzi do komunikacji ze społecznością są grupy. Kiedyś ludzie spotykali się w internecie na forach, teraz można dyskutować z ludźmi z branży już praktycznie na każdym portalu społecznościowym: Facebooku, LinkedIn czy Twitterze, w formie popularnych dziś list. Póki co jednak na polskim rynku potencjał dwóch ostatnich jest kompletnie niewykorzystany. Do jakich celów wykorzystać społeczności? • promocji i sprzedaży produktów, • uczestniczenia w wielu nieoficjalnych, ale wartościowych dyskusjach, • organizacji wydarzeń, • komunikacji z pracownikami, • obserwowania trendów w branży, • budowania wizerunku eksperta, • rozwiązywania bieżących problemów, • zbierania feedbacku, • szukania pracowników lub współpracowników, • obsługi czy szukania klientów Instrukcja obsługi grupy Najpopularniejsze są grupy na portalu Facebook, dlatego temu tematowi warto przyjrzeć się bliżej. Jak napisał sam Zuckenberg: „Grupy to świetne miejsce na załatwianie spraw z wybranymi osobami i pozostawanie z nimi w kontakcie. Udostępniaj zdjęcia i filmy, prowadź rozmowy, planuj działania i korzystaj z innych możliwości”. Nic dodać, nic ująć! Założenie grupy nie jest skomplikowane, wystarczy nadać jej nazwę, dodać członków i określić rodzaj. Potem możesz dodać zdjęcie w tle, innych administratorów oraz ustawienia. Gotowe! Można to uważać za oczywistość, aczkolwiek w porównaniu z grupami marketingowymi nie ma jeszcze zbyt wielu społeczności eventowych, które są wartościowe. WSKAZÓWKA: Warto zmienić w ustawieniach nazwę do linku grupy w celu lepszego wyszukiwania. Istnieją trzy rodzaje grup. Każda z nich charakteryzuje się innymi możliwościami: Grupa otwarta – wszyscy mogą widzieć grupę, jej członków i ich posty. Część osób może nie dołączać do grupy, więc nie znamy faktycznej liczby osób korzystających z jej zasobów. Są to często grupy sprzedażowe w danej branży. Grupa zamknięta – wszyscy mogą wyszukać grupę i sprawdzić, kto do niej należy. Tylko członkowie mogą widzieć posty. Jest to najbardziej optymalny rodzaj grupy, doskonały do tworzenia społeczności, gdzie możliwe jest zbudowanie wizerunku eksperta. W zamkniętych grupach użytkownicy są bardziej otwarci i chętniej dzielą się swoim zdaniem. Grupa tajna – tylko członkowie mogą wyszukać grupę i widzieć posty. Wiele małych firm wykorzystuje te grupy do wymiany opinii między pracownikami. W ten prosty sposób można zastąpić mailing, usprawnić szybką komunikację czy przedstawić nowych pracowników. Zaawansowane funkcje grup na Facebooku: • W grupach sprzedażowych przy poście możesz skorzystać z opcji „sprzedaj coś”. • Jako administrator masz możliwość zatwierdzania postów w grupie. • Możesz też potwierdzać członkostwo każdej osoby lub mogą o tym decydować wszyscy uczestnicy. • Administrator może również zablokować dodawanie postów przez członków – choć ta opcja nie sprzyja dyskusjom, a na tym powinno Ci zależeć. Co więcej, portal wychodzi naprzeciw użytkownikom i podpowiada propozycje grup składających się np. z ludzi z naszego uniwersytetu lub szkoły średniej bądź lubiących naszą markę. Te propozycje zobaczysz w podpowiedziach po prawej stronie tablicy albo w zakładkach przy tworzeniu grupy. Niedawno powstały również nowe funkcje grup. Jeśli jesteś właścicielem, to możesz podłączyć grupę do fanpage’a i publikować w jego imieniu. Pojawi się ona również w informacjach przy fanpage’u. Tekst: Paulina Pięta Oddziel ziarno od plew – przegląd społeczności eventowych w internecie Z artykułu dowiesz się: Jak wygląda komunikacja w społecznościach eventowych. Gdzie w sieci rozmawia branża eventowa. Do jakich celów wykorzystać tę społeczność. Jak stworzyć społeczność w mediach społecznościowych krok po kroku. Jakie są nowe funkcje grup na Facebooku. 50 Technologie i innowacje
RkJQdWJsaXNoZXIy MTMwMjc0Nw==