Partner wydania: problemy, gdyż wielokrotnie prowadzą do obniżenia jakości wykonania usługi oraz finalnego niezadowolenia klienta i niestety budowania złej opinii o branży MICE. Cena dla klienta jest niezwykle ważna w każdej ofercie, gdyż, jak mówią potocznie przedstawiciele zleceniodawców – „budżet nie jest z gumy”. Niemniej jednak zanim dokonają wyboru konkretnej usługi, warto porównać detale, np. rodzaj materiału, z którego jest wykonany np. parkiet taneczny, liczbę zagwarantowanych kelnerów jako obsługę na evencie czy ilość i jakość zaproponowanego sprzętu oświetleniowego i jeszcze wiele innych elementów. W przeciwnym razie patrzenie tylko na ostatnią kratkę w kosztorysie może okazać się złudne i bardzo mylące. Obniżanie kosztów i zaniżanie jakości oferowanych usług czy dumping cenowy doprowadził do jeszcze jednego i do tego bardzo poważnego problemu w branży – nierzetelnych płatników. Wielokrotnie pojawiały się na rynku firmy, które po wykonanej usłudze zamykały działalność (najczęściej oficjalny powód to upadłość), aby uniknąć płatności wobec swoich podwykonawców, a za chwilę otwierały działalność o tym samym profilu, lecz pod inną nazwą albo nawet bardzo podobną, nie zmieniając swoich praktyk. To duży problem, o którym w ostatnim czasie branża zaczyna mówić coraz głośniej. Zaczęły m.in. powstawać grupy dyskusyjne na różnych forach i portalach społecznościowych, a branża chętnie wymienia się informacjami tym bardziej, że wielokrotnie może podeprzeć się wyrokami sądów. Problem został też zauważony przez media i stowarzyszenia branżowe, co niewątpliwie w najbliższym czasie pomoże przeciwdziałać nieuczciwym praktykom i osobom. Powstała m.in. Rada Etyki działająca przy Stowarzyszeniu Branży Eventowej, w której skład weszli przedstawiciele zleceniodawców, agencji eventowych, podwykonawców oraz mediów. Nad pracą tego gremium czuwa prawnik. Rada na swoim koncie ma już kilka rozpatrzonych spraw, a w toku czekają już kolejne. To jeden z pierwszych kroków branży do normalizacji standardów oraz wsparcia firm, które zostały m.in. oszukane przez nieuczciwe praktyki innych. Siła ludzkich odruchów, zjednoczenia w słusznej sprawie oraz wspólne działanie zawsze prowadzą do skutecznego rozwiązywania większości problemów, zwłaszcza że cele w takim przypadku są bardzo czytelne – zwiększanie jakości oferowanych w branży usług oraz jej ciągła profesjonalizacja i standaryzacja. Anna Nowakowska // członek Zarządu SBE ds. Edukacji, blogerka StrefaMICE.pl, ekspert MICE Venue Z branżą eventową związana od 14 lat. Absolwentka AWF w Warszawie na kierunku Turystyka i Rekreacja. Doktorantka. Inicjatorka założenia Stowarzyszenia Branży Eventowej, w którym obecnie sprawuje funkcję członka Zarządu ds. Edukacji. Odpowiedzialna za projekt Studium Event Management współtworzony z Fundacją na rzecz Wydziału Zarządzania UW, oraz za edukacyjną współpracę z uczelniami wyższymi w zakresie tematyki MICE, hotelarstwa i event marketingu. Dyrektor Programowa trzech edycji konferencji Event Biznes poświęconej znaczeniu i wartości event marketingu oraz eventu jako skutecznego narzędzia biznesowego. Hotelarz. Pierwotnie specjalista ds. konferencji i bankietów w Hotelu Mazurkas i Mazurkas Conference Centre, a następnie Manager ds. Kluczowych Klientów w Hotelu Narvil**** Conference & Spa. Ekspert z zakresu przystosowania przestrzeni w obiektach i miejscach spotkań dla branży eventowej. Współpracuje m.in. z firmą Hotel Media Group oraz Aspire Academy. Autorka szkoleń MICE Venue Management. Wykładowca z zakresu turystyki biznesowej. Jurorka w konkursach: Hotel z Pomysłem (Hotelarz), Top Event FBE (Forum Evential) oraz Najlepsze wydarzenie lata (Brief). Od 4 lat prowadzi bloga poświęconego event marketingowi, obiektom i miejscom spotkań oraz szerokorozumianej branży eventowej – www.strefaMICE.pl. // W branży znane są też sytuacje, gdy klient spośród przesłanych ofert wybiera jej elementy lub w całości zleca zrealizowanie pomysłu na dany event innej agencji niż ta, która jest autorem kreacji eventowej. Tu ważne, aby za każdym razem zastrzegać w ofercie, że projekt jest autorski i wykorzystanie całego pomysłu lub jego części stanowi naruszenie prawa. // 26 know-how organizatora

RkJQdWJsaXNoZXIy MTMwMjc0Nw==