Partner wydania: powinna być w odpowiednim rozmiarze, czyli 1200 x 628 px. Opis linku powinien zawierać call to action (CTA, wezwanie do działania), np. „Przeczytaj”, „Sprawdź”, „Dowiedz się więcej”. Nie zdradzaj wniosków i nie streszczaj całego artykułu w jednym zdaniu – zmniejszasz prawdopodobieństwo kliknięcia w link. W copy do postu zachęcaj do komentowania i zadawaj pytania do tekstu – zwiększysz zaangażowanie. • Twórz albumy – oczywiście najlepiej sprawdzają się podczas relacji z wydarzeń, ale nie tylko taka jest ich rola. Są ciekawym rozwiązaniem w przedstawianiu produktów, tworzeniu infografik czy opisywaniu zagadnień. • Posty tekstowe – są najmniej atrakcyjne wizualnie i nie przodują już w Edge Rank (mechanizm, który odpowiada za wyświetlanie wszystkich postów przez Facebooka, decyduje o tym, jakie treści widzi dany użytkownik). Jednak w sytuacji, gdy chcesz przekazać ważny komunikat, np. o awarii, nie trać czasu na tworzenie grafiki – dodaj sam tekst. Jednocześnie post tekstowy będzie dużo lepszym rozwiązaniem niż nieudolnie stworzona grafika (bo nagle zachorował grafik) bądź kradzież grafiki z innej strony WWW czy profilu. • GIFy – po wideo jeden z najbardziej angażujących typów postów. Tego typu animowane posty przyciągają wzrok użytkownika i zdecydowanie zwiększają liczbę interakcji. Uwaga! Niestety nadal trzeba dodawać je w formie linka po wgraniu na zewnętrzną stronę np. HYPERLINK (http://giphy.com) giphy.com. 7. Twórz content Video! Używaj ruchomych obrazów, by poruszyć ludzi! Facebook kładzie teraz największy nacisk na wideo – ma najlepsze zasięgi, na fanpage można tworzyć playlisty, filmy automatycznie odtwarzają się na newsfeedzie. Tworzenie filmów jeszcze nigdy nie było tak proste jak dzisiaj. Wystarczy, że masz smartfon i możesz stworzyć wysokiej jakości wideo gdziekolwiek, w każdym momencie i równie prosto je wyedytować. Nie musisz zatrudniać od razu profesjonalnej firmy. Wideo pomoże Ci w podzieleniu się jakąś historią, myślą czy relacją z wydarzenia. Pamiętaj, aby filmy trwały krócej niż dwie minuty, a pierwsze sekundy były najbardziej angażujące. Masz mniej niż 9 sekund, by przykuć czyjąś uwagę. Chcesz szybko przekazać coś swoim użytkownikom, na bieżąco relacjonować swoje wydarzenie – postaw na transmisję na żywo. To najbardziej angażująca forma na Facebooku, w tym momencie posiadająca największe zasięgi organiczne. 8. Promuj posty Niestety, bez płacenia za zasięgi nie dotrzemy z informacją do grona naszych fanów. Wyżej wymieniany Edge Rank Facebooka jest bezlitosny! Wiesz, że należy to robić, ale jak? • Pamiętaj, aby tekst na grafice zwierał mniej niż 20% tekstu. Sprawdzisz to dzięki temu narzędziu oferowanemu przez Facebooka: http://on.fb.me/1Vu1y20. Co prawda Facebook w tym momencie zezwala już na promocję postów ze zwiększoną ilością tekstu, ale mocno obniża im zasięgi. • Daj postowi kilka godzin na złapanie zasięgu organicznego. Dopiero później włącz promocję. • Promujesz post, a on i tak się nie klika? Nie warto promować go dalej. Lepiej powrócić do promowania treści, która wcześniej podobała się fanom. 9. Postaw na obsługę klienta Szanuj swojego fana. Nie kłam. Nie oszukuj. Nie koloruj rzeczywistości – to zawsze obróci się przeciwko Tobie. Nie zapominaj o odpisywaniu na komentarze: • Jeżeli nie znasz odpowiedzi na pytanie, napisz, że wrócisz z odpowiedzią, sprawdzisz to itd. • Zawsze wracaj z odpowiedzią. • Odpowiadaj na każdy komentarz – mały emotikon uśmiech może zdziałać naprawdę wiele. • Dopytuj. • Staraj się podtrzymać rozmowę. • Dialog jest ważny, samo „lubię to” nie wystarczy. Doceniaj swoich fanów i pokaż, że dostrzegasz ich potrzeby. To oni są najlepszym źródłem tego, jak powinien wyglądać Twój fanpage i co powinno się na nim znaleźć. 10. Interpretuj dane – wyciągaj wnioski Jak już zostało powiedziane, Facebook nie jest darmowym medium. Aby ktoś zobaczył Twój post, musisz zapłacić. Nigdy nie zapominaj o analizie wyników – nie tylko tych konkretnych z panelu reklamowego, ale tych mniej oczywistych! Ile osób skomentowało, a ile polubiło post? Czy były cofnięcia polubień? Skąd nagle tak wielki ruch na stronie? O analizowaniu wyników można byłoby napisać osobny artykuł. Teraz posiłkuj się narzędziami zewnętrznymi, jak www.napoleoncat.com czy www.sentione.pl. Nie zapominaj o tym, że ogromną liczbę danych i wskazówek znajdziesz przede wszystkim na swoim fanpage’u! Anna Ledwoń // creative director, More Bananas Fascynatka mediów społecznościowych oraz marketingu internetowego. Doświadczenie zdobywała podczas pracy w dwóch krakowskich agencjach interaktywnych. Obecnie dyrektor kreatywna w agencji More Bananas. Autorka tekstów eksperckich do takich magazynów jak Online Marketing, Social Press, AdMonkey, Nowy Marketing czy Wirtualne Media. Występowała na wielu konferencjach branżowych, szkoląc z social media, kampanii internetowych czy Facebook Ads. Organizatorka i pomysłodawczyni CRASH Mondays – cyklicznych spotkań z zakresu marketingu w Krakowie. Ukończyła studia podyplomowe z zakresu Technologii informacyjnych w marketingu, a także studia magisterskie z zarządzania i marketingu na Akademii Górniczo- -Hutniczej. 16 Mark e t i ng
RkJQdWJsaXNoZXIy MTMwMjc0Nw==