Partner wydania: narzędzi i wsparcia zaprojektowany przez lokalnych specjalistów z branży spotkań, w celu pomocy Ambasadorom w pozyskiwaniu konferencji do miasta lub kraju. Na świecie istnieje wiele programów Ambasadorów Kongresów, m.in. takich jak: • Glasgow Conference Ambassador Programme, • Al Safeer Congress Ambassadors Programme (Dubai), • Calgary Champions, • Club Liverpool, • Club Melbourne, • Conference Cambridge, • Conventions Adelaide, • Espoo Ambassador, • Event Buyers’ Network Programme (Jersey), • Knowledge Ambassadors (Rotterdam). W naszym kraju Program Ambasadorów Kongresów Polskich został zainicjowany przez Stowarzyszenie Konferencje i Kongresy w Polsce (SKKP) w 1999 r. i obecnie jest koordynowany przez dwie instytucje: SKKP oraz Poland Convention Bureau Polskiej Organizacji Turystycznej. Dodatkowo miasta takie jak Kraków, Warszawa czy Gdańsk podejmują próby tworzenia własnych, lokalnych programów tzw. Klubów Ambasadorów Kongresów. Istnieje wiele wymiernych korzyści z istnienia Programów Ambasadorów w danych destynacjach: wygrywanie większej liczby konkursów, zredukowanie do minimum starań i marnowania pieniędzy oraz czasu na startowanie z małymi szansami w danej rywalizacji, budowanie pozytywnej reputacji destynacji oraz zwiększenie profesjonalizmu organizowanych eventów. Program Ambasadorów to również zwykle stosunkowo niskokosztowe działania w porównaniu do innych działań marketingowych. Z danych ICCA wynika, że standardowy Program Ambasadorów przynosi miastu aż 19 kongresów rocznie. Kim jest Ambasador Kongresów? Według definicji ICCA to lokalny bohater (local champion), który posiada dużą wiedzę i jest ekspertem w wybranej dziedzinie, jest znany i ma duże wpływy w swoim środowisku oraz jest gotowy na to, żeby współpracować z lokalną branżą spotkań nad pozyskiwaniem konferencji do danej destynacji/miasta. Kim zwykle są Ambasadorowie Kongresów? To nie tylko profesorowie akademiccy i naukowcy, ale po prostu specjaliści w swojej dziedzinie, a więc również liderzy biznesowi, celebryci, politycy, pisarze, a nawet sportowcy. W Programie Ambasadorów Kongresów Polskich oprócz wybitnych osobistości polskiej nauki, widnieją nazwiska Lecha Wałęsy i Mateusza Kusznierewicza. Warto jeszcze podkreślić znaczenie międzynarodowych kongresów dla rozwoju miast i regionów. To nie tylko ogromna promocja, przypływ gotówki (według ICCA uczestnik kongresu wydaje przeciętnie ponad 700 USD dziennie), ale także transfer wiedzy. Wiedzy, która stymuluje innowacje, wspiera kapitał intelektualny, pobudza rozwój gospodarczy. Miasta, które odnoszą najwięcej sukcesów na arenie międzynarodowej, współpracują z lokalnym biznesem i sektorem akademickim w celu przyciągania jak największej liczby kongresów. Najbardziej dynamiczne biura Convention, realizując wspólne cele interesariuszy w destynacji, starają się dopasować tematykę kongresów, o które się starają, do ekonomicznych, edukacyjnych i innych priorytetów rozwoju swoich miast. Stowarzyszenia międzynarodowe lokują natomiast swoje kongresy w destynacjach, w których mogą liczyć na współpracę wszystkich sektorów: administracji, biznesu i nauki. Zależy im na tym, żeby wszyscy w mieście mówili jednym głosem. Bardzo ważne jest więc w procesie biddowania (jest to udział w konkursie dot. wyboru miasta, gdzie ma się odbyć kongres) wsparcie lokalnych władz i biur Convention. Niektóre miasta stosują tzw. subventions, czyli programy pomocowe, których elementem może być m.in. przekazywanie gotówki. Malta np. oficjalnie ogłosiła, że oferuje stowarzyszeniom kwotę do 10 000 EUR za zorganizowanie ich eventu w tym kraju. W Sztokholmie kładzie się nacisk na konferencje naukowe, przyciągając je do miasta, pokrywając koszty biletów lotniczych na tzw. site visits. W Krakowie organizatorzy międzynarodowych wydarzeń mogą starać się o uzyskanie bezpłatnych biletów komunikacji miejskiej dla delegatów swoich wydarzeń. W Warszawie Warsaw Convention Bureau oferuje różne formy pomocy od przygotowania profesjonalnej oferty do sponsorowania kosztów wyjazdu profesora na zagraniczny kongres i prezentowania tam oferty Warszawy. Każdy wniosek o udzielenie wsparcia rozpatrywany jest indywidualnie, a decyzja o jego zakresie uzależniona jest od szeregu czynników, takich jak m.in. znaczenie ekonomiczne, merytoryczne czy wizerunkowe wydarzenia. Przykładowe możliwe wsparcie oferowane przez biura Convention: • merytoryczne przygotowanie do konkursu destynacji, • pomoc w zaangażowaniu wymaganych podmiotów merytorycznych (uczelnie, instytuty) i instytucjonalnych (reprezentanci władz rządowych i samorządowych), // Według danych International Congress and Convention Association (ICCA) na świecie odbywa się ponad 24 000 spotkań stowarzyszeń stale rotujących. // 11
RkJQdWJsaXNoZXIy MTMwMjc0Nw==