TEMAT NUMERU: Wypromuj swój event dzięki social media NR 3(4)/2017 maj-czerwiec 2017 468904 ISSN 2543-4004 Magazyn dostępny wyłącznie w prenumeracie DESTYNACJE EVENTOWe Technologie i innowacje PRZEGLĄD PRAWNY WIADOMOŚCI Z BRANŻY KNOW-HOW ORGANIZATORA Okiem eksperta TWARZĄ W TWARZ MARKETING Partner wydania:
DEDYKOWANE POKAZY ARTYSTYCZNE NA EVENTY od studia Tetiany Galitsyny – zwyciężczyni „Mam Talent” MALOWANIE PIASKIEM MALOWANIE ŚWIATŁEM MALOWANIE ŚNIEGIEM MALOWANIE NA WODZIE GWIEZDNE SHOW MAGICAL SPEED PAINTING WYbIERZ ATRAKCję, a my stworzymy SHOW specjalnie dopasowane do Twojego wydarzenia. NAjSZYbSZY SPEED PAINTER NA ŚWIECIE – VLODYR (Gwiazda „Mam Talent” 2015) Sprawdź szczegóły oferty i dostępność terminów: +48 881 31 64 27 OFFICE@GALITSYNA-SHOW.COM H WWW.GALITSYNA-SHOW.COM H www.facebook.com/GalitsynaArtGroup
Partner wydania: 34 Millenialsi – czasy eventowej innowacji // Czym charakteryzuje się współczesne pokolenie? To, jak obecnie wyglądają procesy komunikacji pomiędzy przedstawicielami gatunku homo sapiens, jest wynikiem serii przełomów unikatowych na skalę historii naszej planety. Wiele z nich zaszło w ciągu ostatnich kilkudziesięciu lat. Telefony komórkowe, internet, smartfony, chmura, automatyczne tłumaczenie w sieci – rewolucja goni rewolucję. I każda z nich przynosi nowe narzędzia i sprawia, że ludzie są w stanie pełniej zaspokajać swoje prywatne i zawodowe potrzeby bycia bliżej siebie i skuteczniejszego kontaktowania się. Spis treści // Temat numeru // 04 Wypromuj swój event dzięki social media Okiem eksperta // 10 Jak współpracować ze stowarzyszeniami w pozyskiwaniu międzynarodowych kongresów? Rola ambasadorów kongresów Marketing // 14 Jak zoptymalizować profil marki na Facebooku? 10 rzeczy o których musisz pamiętać. 10, o które musisz go wzbogacić! 18 Nie bój się reklamy! ABC Google AdWords 21 Kopalnia soli „Wieliczka” 22 Sukces konferencji? Postaw na aplikacje mobilne Know-how organizatora // 24 Co trapi branżę eventową? Główne bolączki i problemy 28 Savoir-vivre – co musi wiedzieć każdy event manager? 34 Millenialsi – czasy eventowej innowacji 40 Event kulinarny skrojony na miarę Destynacje eventowe // 42 Destynacje eventowe: Mazury Technologie i innowacje // 50 Oddziel ziarno od plew – przegląd społeczności eventowych w internecie Przegląd prawny // 52 Imprezy masowe – kiedy potrzebujesz zezwolenia? Wiadomości z branży // 58 Pyrkon 2017 – wydarzenie, które tworzy wspomnienia 60 Nadchodzi Eventomania – konferencja dla organizatorów wydarzeń 61 Czwarte urodziny Tobaco Hotel w Łodzi 62 XIV Ogólnopolskie Regaty Żeglarskie Hotelarzy Zestawienie hoteli // 63 Obiekty promowane przez Event Management Polska Katalog firm // 64 Katalog firm Event Management Polska / Spis treści 2
Partner wydania: o tym, jak istotna dla biznesu jest promocja w mediach społecznościowych, przekonują się już chyba wszystkie branże. Mimo że trend ten przyszedł do nas z Zachodu z minimalnym opóźnieniem, już dziś widać, jak olbrzymi wpływ mają social media na rozwój rynku. Nie inaczej ma się sprawa w przypadku promowania eventów. To właśnie tutaj sprawę ułatwi nam Facebook. Dzięki stronie wypromujemy swoje wydarzenie za pomocą prostej i wszystkim znanej opcji: „utwórz wydarzenie”. Od kilku lat obserwuję, jak sprzedaż wejściówek na wydarzenia i samo promowanie eventu słabnie drogą „mailingową”, w stosunku do promocji facebookowej. Biorąc pod uwagę koszty kampanii w mediach społecznościowych, które można prowadzić naprawdę niewielkim wkładem kapitału, jest to wspaniała metoda na wypromowanie eventu. Należy tylko wiedzieć jedną, kluczową rzecz: jak należy robić to skutecznie? Na to pytanie odpowiemy Wam za pośrednictwem tematu numeru przygotowanego przez Tomasza Chojnackiego. Jak zawsze polecam wszystkie teksty „Event Management Polska”, ale ze względu na nadchodzące lato w tym wydaniu szczególnie chciałbym zwrócić Waszą uwagę na aspekty prawne organizacji imprez masowych w tekście Imprezy masowe – kiedy potrzebujesz zezwolenia? Aleksandry Daleckiej. Warto również poświęcić chwilę uwagi artykułowi Roksany Rogowskiej i Grzegorza Asmana Nie bój się reklamy! ABC Google AdWords, który jest niezwykle istotny, jeśli chcemy nauczyć się schematu działania kampanii internetowych AdWords. W świecie marketingu jest o nich głośno już od dawna, jednak, jak wynika z naszych doświadczeń, nie wszyscy z nich korzystają. Zazwyczaj z niewiedzy. To ostatni numer przed okresem wakacyjnym, zatem trzymam kciuki za wszystkie Wasze eventy, które odbędą się latem. Życzę również przyjemnego wypoczynku, jeśli tylko znajdziecie na niego trochę czasu. Maciej Podgórski redaktor naczelny „Event Management Polska” Drodzy Czytelnicy, ADRES REDAKCJI / Forum Media Polska Sp. z o.o. / ul. Polska 13 / 60-595 Poznań / tel. (61) 66 83 153 / fax (61) 66 55 806 / www.biznes-hotel.pl // REDAKTOR naczelny / Maciej Podgórski / tel. (61) 66 83 153 / maciej.podgorski@forum-media.pl // REDAKTOR prowadzącA / Ewa Karczewska / tel. (61) 66 55 742 / ewa.karczewska@forum-media.pl // REDAKCJA / Maria Ledeman / tel. (61) 66 83 175 / maria.ledeman@forum-media.pl // Reklama / Dominika Gąsiorowska / (61) 66 55 885 / dominika.gasiorowska@forum-media.pl / Filip Wójcik / (61) 66 55 199 // STALI WSPÓŁPRACOWNICY / Beata Anna Święcicka, Sebastian Surendra, Maciej Karczewski, Krzysztof Kogut, Sławomir Wróblewski, Dagmara Plata-Alf // RADA MERYTORYCZNA / Sławomir Wróblewski, Dagmara Plata-Alf, Dariusz Ogrodnik // PROMOCJA / Ewa Antkiewicz / tel. (61) 66 55 762 / ewa.antkiewicz@forum-media.pl // PRENUMERATA / Ewelina Angrot / tel. (61) 66 83 167 / ewelina.angrot@forum-media.pl // REDAKTOR TECHNICZNY / Aleksandra Hotaj // DRUK / Poligrafia Janusz Nowak Sp. z o.o. // OKŁADKA / Hotel ZAMEK RYN****, pl. Wolności 2, 11-520 Ryn, tel.: + 48 87 429 7000 // SERWIS ZDJĘCIOWY / Fotolia // WYDAWCA / Forum Media Polska Sp. z o.o. / ul. Polska 13 / 60-595 Poznań / tel. (61) 66 83 153 / fax (61) 66 55 806 // PREZES ZARZĄDU / Magdalena Balanicka // Redakcja nie zwraca materiałów niezamówionych oraz zastrzega sobie prawo do skrótów i redakcyjnego opracowania tekstów przyjętych do druku. // www.forum-media.pl // Copyright do wydania / Forum Media Polska Sp. z o.o. 42 Destynacje eventowe: Mazury // Mazury to jedno z najpiękniejszych miejsc w Europie, nazywane jest Krainą Tysiąca Jezior, choć w rzeczywistości jest ich ponad dwukrotnie więcej. Kojarzy się je przede wszystkim z malowniczymi krajobrazami, krystalicznie czystymi rzekami oraz lasami, w których spotkać można rzadkie gatunki roślin, zwierząt i ptaków. Mazury są regionem lubianym i chętnie odwiedzanym przez turystów oraz gości biznesowych. Z jednej strony jest to kraina, w której można odnaleźć ciszę i spokój w miejscowościach ukrytych wśród lasów. Z drugiej – to luksusowe hotele, apartamenty, pensjonaty zlokalizowane w gwarnych, pełnych życia kurortach mazurskich. 3
Partner wydania: Wypromuj swój event dzięki social media Organizując różnego rodzaju eventy, musimy pamiętać o ich odpowiedniej promocji. Użytkownicy popularnych dziś mediów społecznościowych zaczynają „żyć” każdym wydarzeniem. Jeżeli Twoja firma bierze udział w targach branżowych, to chce dotrzeć do jak największej liczby zainteresowanych odbiorców i sprawić, by impreza nabrała odpowiedniego rozmachu. Okazuje się, że social media to doskonałe narzędzie pozwalające na pozyskanie uczestników, niezależnie od tego, czy jesteś organizatorem tradycyjnego spotkania branżowego, czy konferencji. Jeśli chcesz spotęgować zaangażowanie swoich odbiorców i zwiększyć sprzedaż biletów, skorzystaj z kilku sposobów na skuteczną promocję wydarzeń w social media. Filmy promocyjne Przygotowanie odpowiedniego materiału promocyjnego jest jedną z najważniejszych prac, jakie koniecznie trzeba wykonać podczas przygotowania się do promocji eventu. Jeżeli jest to event z konkretnego cyklu, a poprzednie były naprawdę dobre, koniecznie pokażmy społeczności wideo „the best of”, przynajmniej z ostatniego wydarzenia. Mówi się, że zdjęcia sprzedają emocje, jednak filmy potrafią to robić znacznie lepiej. Dopracowane treści wizualne i przyjemna dla ucha ścieżka dźwiękowa to doskonały sposób na przyciągnięcie większej liczby uczestników na kolejną konferencję. Wideo zwiększa również poziom zaangażowania, ponieważ konsumenci znacznie częściej dzielą się treściami wizualnymi niż np. linkami do artykułów poprzez social media. Pamiętać też trzeba, by dopasować przesłanie i treść do potrzeb publiczności. Film powinien w jasny sposób przedstawiać korzyści płynące z uczestnictwa w evencie. Czemu Tekst: Tomasz Chojnacki Z artykułu dowiesz się: W jaki sposób przygotować materiał promocyjny. Jak wykorzystać LinkedIn do promocji eventów. Czym jest WOMM. Co oznaczają hasztagi i czy warto je stosować. 4 Temat numeru
Partner wydania: warto pojawić się na Waszej konferencji? Dlaczego opłaci się zapłacić za miejsca VIP? Potencjalni klienci po zapoznaniu się z filmem powinni móc znaleźć odpowiedzi na te pytania. Wideo powinno znaleźć się zarówno na YouTube, jak i na Vimeo. Miejsc na pokazanie materiału jest wiele: strona internetowa, landingpage (mikrostrona, na którą trafia odwiedzający, pozyskany wskutek kampanii reklamowej), newsletter, artykuły w aktualnościach i na blogu oraz portale społecznościowe. Film można także rozesłać wśród partnerów biznesowych. Facebook- owicze uwielbiają filmy, a umieszczenie filmu bezpośrednio na facebookowej tablicy znacznie zwiększa zasięg. Według badań przeprowadzonych za pośrednictwem narzędzi analitycznych do analizowania social media, treści wideo na Face- booku wywołują dziesięciokrotnie wyższy poziom zaangażowania niż linki wklejane z YouTube’a. Można również pokusić się o promocję filmu, wykorzystując Facebook Ads i targetowanie reklamy, czyli typową kampanię skupiającą się na grupie użytkowników, do których chcielibyśmy dotrzeć, ale o tym w dalszej części artykułu. Materiały reklamowe na Facebooku Jeżeli mamy pozytywne komentarze, opinie na temat poprzednich eventów lub, co lepsze, także kilka wywiadów z uczestnikami albo chociaż nagranie kilku słów na temat poszczególnych sesji lub całego wydarzenia, to taką dokumentację możemy wykorzystać w wielu miejscach. Nie pozwólcie, żeby tak wartościowe materiały się zmarnowały! Kolejne zadanie to stworzenie prostych treści graficznych, banerów zawierających np. cytaty i komentarze uczestników. Dobrze by było zaplanować taki cykl publikowania grafik na kalendarzu na kilka miesięcy do przodu, abyśmy stworzyli pewnego rodzaju bazę, która jest i będzie publikowana w harmonogramie, a od czasu do czasu w ramach uzupełnienia będzie poszerzana o kolejne materiały i bieżące pomysły. Dzielenie się grafikami w kampaniach e-mail marketingowych, na platformach social media i na własnym blogu to kolejne zadanie w naszym niezbędniku. Podczas publikacji upewnijcie się, że każdy cytat jest przypisany do indywidualnego uczestnika. Użytkownicy uwielbiają widzieć własne komentarze zamieszczone na stronach internetowych i, jeśli je zauważą (a na pewno otrzymają powiadomienie), to z pewnością się nimi podzielą. Ponadto posiadanie rekomendacji ze strony osób trzecich znacznie zwiększa wiarygodność i postrzeganą wartość Waszego eventu. Oprócz filmów czy grafik ostatnio modne są także gify. Na przykład w serwisie giphy.com mamy możliwość wyboru spośród tysięcy gotowych gifów. Możemy też ewentualnie stworzyć własną animację lub prosty pokaz slajdów ze zdjęć. Jeżeli na naszej konferencji występują ważne osoby, np. ceWEBryci (określenie na osoby, które należą do popularnego grona blogerów, vlogerów, liderów mediów społecznościowych itp., a więc są internetowymi celebrytami), możemy zaprosić ich do wywiadów, które poprzez transmisje na żywo pokażemy szerszej społeczności. Z niejednej takiej akcji możemy zrobić viral, czyli z założenia na tyle intrygujący filmik (przynajmniej w teorii), który z pomocą internetowej społeczności (albo bez niej) szybko staje komentarz ekpercki // Trudno sobie dziś wyobrazić strategię komunikacji, która nie zakładałaby obecności w social media. Kluczem do powodzenia na tym polu jest unikalny, jakościowy, odpowiednio dopasowany do kanału i odbiorcy kontent. W tym celu platformy stale wprowadzają nowe, ciekawe funkcje. Warto tu wyróżnić proponowany przez Facebooka format Surround, zdjęcia 360 stopni, które w promocji eventów mogą okazać się niezwykle przyda- tnym, dywersyfikującym komunikację rozwiązaniem oraz interesującą formą reklamy. Adam Wilhelm fotograf www.adamwilhelm.com // Dopracowane treści wizualne i przyjemna dla ucha ścieżka dźwiękowa to doskonały sposób na przyciągnięcie większej liczby uczestników na kolejną konferencję. Wideo zwiększa również poziom zaangażowania, ponieważ konsumenci znacznie częściej dzielą się treściami wizualnymi niż np. linkami do artykułów poprzez social media. // 5
Partner wydania: się popularny. Liczą się jedynie: pomysł, chęć realizacji i konsekwencja w działaniu, ponieważ możliwych do zrealizowania pomysłów jest wiele. Marketing szeptany (WOMM) Kolejną metodą na stworzenie szumu wokół wydarzenia jest tzw. szeptanka (ang. whisper marketing, word of mouth marketing), która polega na dołączaniu się do grup tematycznych i włączaniu się w dyskusje, prowadząc komunikację w taki sposób, aby uczestnicy w pewnym momencie dowiedzieli się o wydarzeniu, które mamy za zadanie wypromować. Grupy można znaleźć na Facebooku pod tym linkiem: facebook.com/groups. Można je również spotkać na portalu LinkedIn czy na popularnym w Polsce serwisie Goldenline, nie wspominając już o forach internetowych, panelach dyskusyjnych, portalach tematycznych – miejsc do publikowania jest mnóstwo. Pisząc na forach czy w grupach, budujemy swój wizerunek, dlatego nie można być w tych działaniach zbyt nachalnym, gdyż administratorzy często nie pozwalają na wstawianie bezpośrednich linków, a wręcz blokują osoby, które tuż po zarejestrowaniu na danym forum rozpoczynają swoją dyskusję od sztandarowego tekstu promocyjnego w stylu: „Jeżeli będziecie mieli okazję wybrać się na wydarzenie, przesyłam link umożliwiający 20% rabatu”. To nie jest szeptanka, tylko agresywna promocja, która nie jest dobrze odbierana. Niestety, marketing szeptany wymaga czasu, odpowiednich umiejętności pisania tekstów i poruszania się po różnych miejscach w internecie. Bez wątpienia pomoc dedykowanych agencji w tym zakresie jest niezbędna. # Niby takie proste, ot, dodać hasztag. Obecnie ta prosta wskazówka wydaje się dość oczywista, jednak często organizatorzy eventów zapominają o tym (#pamietaj). Stwórz swój hasztag i wykorzystaj go odpowiednio do promocji charakterystyki waszego eventu (np. #JazzFestiwal2017 lub #aleJazz). Aby wprowadzić do internetowej społeczności nasz hasztag, powinniśmy na długo przed dniem wydarzenia konsekwentnie zamieszczać go we wszystkich materiałach marketingowych. Dzielmy się hasztagiem wszędzie, gdzie tylko możemy – w filmach, grafikach, banerach, ulotkach, newsletterach, mailach itp. Dzięki temu wydarzenie będzie bardziej rozpoznawalne. Wykorzystanie hasztagu w materiałach marketingowych nie tylko wpłynie na wizerunek promocji waszego eventu, ale również zwiększy zasięg, o który nam głównie chodzi. Im większy zasięg, tym większe prawdopodobieństwo zakupu. Taki manewr pozwoli też na nawiązanie interakcji z internautami oraz między potencjalnymi uczestnikami. Wprowadzenie do komunikacji marketingowej // Dzielenie się grafikami w kampaniach e-mail marketingowych, na platformach social media i na własnym blogu to kolejne zadanie w naszym niezbędniku. Podczas publikacji upewnijcie się, że każdy cytat jest przypisany do indywidualnego uczestnika. // 6 Temat numeru
Y hotel dla dorosłych, przyjazny weganom i alergikom Y najlepsze holistyczne SPA w Polsce Y restauracja z kuchnią polską i autorską „Dietą Życia” Y zabytkowy park z Witalną Wioską® SPA Y prestiżowe konferencje i spotkania firmowe w atmosferze spokoju i dostojeństwa Y sprawdzone atrakcje dla grup i gry terenowe Y elitarny Klub Biznesowy Manor House Mazowiecki Hotel Manor House SPA zaprasza na spotkania biznesowe i prywatne w dobrym stylu Hotel Manor House SPA**** Pałac Odrowążów***** ul. Czachowskiego 56 y 26-510 CHLEWISKA koło Szydłowca y tel. +48 628 70 61 y www.manorhouse.pl
Partner wydania: hasztagu to także doskonały sposób na podjęcie dialogu oraz angażowanie publiczności w trakcie wydarzenia. Kampanie PPC Promując event, możemy skorzystać z płatnych reklam na Facebooku, za pomocą których odnajdziemy wszystkich tych, którzy interesują się tematyką naszego wydarzenia i z dużym prawdopodobieństwem stanowią grupę naszych klientów. Za pomocą managera reklam kampanie Facebook Ads pozwalają wybrać szczegółowe opcje targetowania. Co umożliwiają? Dzięki nim możemy zawęzić grupy odbiorców reklam według dodatkowych danych demograficznych, zainteresowań i zachowań. Szczegółowe parametry targetowania są wybierane na podstawie informacji zawartych w treściach udostępnianych na osiach czasu użytkowników, używanych aplikacjach, klikanych reklamach, polubionych stronach i innych działaniach na Facebooku i poza nim, dzięki którym możemy się dowiedzieć, z jakich urządzeń te osoby korzystają, jakie mają nawyki i plany zakupowe, preferencje dotyczące podróżowania itp. Mogą także uwzględniać dane demograficzne, takie jak wiek, płeć czy lokalizacja. Znajdziemy więc morze możliwości, które pozwolą nam precyzyjnie targetować kampanie. Przykładowo: promując konferencje dla branży medycznej, możemy dokładnie skierować reklamy do wszystkich pracujących na konkretnych stanowiskach, takich jak lekarz, stomatolog, chirurg czy ordynator. Kampanie można utworzyć w różnych formatach, ze zdjęciem, filmem, pokazem slajdów, tutaj również mamy sporo możliwości. W rozszerzonych opcjach możemy nawet stworzyć kampanie pozwalające zbierać od użytkowników takie dane, jak telefon czy e-mail. Prosty formularz, który otwiera się po kliknięciu w reklamę, prosi nas, abyśmy podali dane, jeżeli chcemy otrzymać ofertę, obniżkę lub chcemy, aby konsultant skontaktował się z nami. Kampanie w social media to nie tylko Facebook. Na portalu LinkedIn również możemy się promować, reklamy pojawiają się także na Instagramie. LinkedIn Portal dla poszukujących pracy – tak mówią niektórzy. W chwili obecnej to międzynarodowa sieć społecznościowa skierowana do profesjonalistów. LinkedIn to serwis tworzony z myślą o specjalistach, ekspertach z całego świata. Obecnie liczba zarejestrowanych użytkowników przekroczyła 320 mln, w Polsce obserwuje się dynamiczny wzrost zainteresowania tym portalem. Analitycy twierdzą, że w najbliższych miesiącach liczba Polaków posiadających konto na LinkedIn przekroczy 2,5 mln. To ogromne grono wykształconych i ambitnych osób o wysokim potencjale zakupowym. Podczas poszukiwań sponsorów naszego eventu lub klientów na miejsca VIP inwestycja w zbudowanie wizerunku na Linkedin to opłacalny interes. Jeżeli będziemy celować w firmy i np. obierzemy sobie za cel dotarcie do 100 najważniejszych prezesów, dyrektorów z regionu i zakomunikujemy im o naszym evencie, to jest duże prawdopodobieństwo, że sprzedaż biletów będzie hurtowa, np. jedna firma zakupi 5 biletów dla swoich pracowników na wasze wydarzenie. Doskonale rozumieją to marki, które inwestują duże zasoby, by zaistnieć w świadomości potencjalnych klientów, ale przede wszystkim by zbudować sieć kontaktów. Personal branding, czyli strategia marketingowa inwestowania w budowanie reputacji i zwiększania swojej wartości na rynku pracy, to temat, który z każdym rokiem zyskuje na znaczeniu. Warto, aby osoba promująca dany event promowała go swoim nazwiskiem. Nie powinno zaskakiwać, że w dobie internetu „prześwietlamy” prelegentów, organizatorów imprez w znacznie większym stopniu niż kiedykolwiek wcześniej. Nasza aktywność w sieci pozostaje widoczna długi czas, dotarcie do takich informacji nie wymaga skomplikowanych umiejętności. Warto zadbać, by pozytywny odbiór naszegoeventu został zauważony w różnych miejscach. Interakcja poprzez zdjęcia Jeżeli Wasze wydarzenie jest organizowane regularnie, koniecznie trzeba wykorzystać szansę na zbudowanie interakcji z uczestnikami eventu. Możemy poprosić ich o przesłanie wykonanych przez nich zdjęć z imprezy, wybrać najciekawsze i opublikować w mediach społecznościowych. Warto również otagować obecnych na konferencji uczestników oraz użyć odpowiednich hasztagów tematycznych. Dzięki temu nie tylko zwiększy się zainteresowanie eventem, ale dajemy też możliwość uczestnikom opowiedzieć o swoich wrażeniach. // Wykorzystanie hasztagu w materiałach marketingowych nie tylko wpłynie na wizerunek promocji Waszego eventu, ale również zwiększy zasięg, o który nam głównie chodzi. Im większy zasięg, tym większe prawdopodobieństwo zakupu. Taki manewr pozwoli też na nawiązanie interakcji z internautami oraz między potencjalnymi uczestnikami. // 8 Temat numeru
Partner wydania: reklama ADAM WILHELM PHOTOGRAPHY tel. +48 602 275 840 fotograf@adamwilhelm.com www.adamwilhelm.com Fotografia biznesowa Fotografia eventów Fotografia wizerunkowa Pomysłem na wzbudzenie dużego zaangażowania jest także konkurs, w którym nagradzamy najlepsze zdjęcia z eventu. Opublikowanie zdjęć wykonanych przez uczestników wydarzenia nie tylko przywiązuje ich do samego wydarzenia, ale i skłania do komentowania oraz udostępniania opublikowanych przez organizatora materiałów marketingowych. Strategię w social media można porównać do przygotowywania się do wyjazdu na wakacje. Jadąc w góry, zabiera się inne rzeczy niż na wakacje na plaży, w obu przypadkach jednak sporządzamy listę niezbędnego ekwipunku, który należy zabrać na wyjazd. Tak samo jest w przypadku social media. Ustalamy cel, który chcemy osiągnąć (np. promocja eventu), to, do jakiej grupy klientów chcemy dotrzeć (np. młodzież), lokalizację (np. Trójmiasto) i to, w jakim czasie mamy to zrobić. Wystarczy zapisać i stopniowo realizować plan. Im bardziej szczegółowo planujemy swoją strategię, tym mniej rzeczy nas zaskakuje po drodze. Social media to potężna siła marketingowa, warto z niej skorzystać przy promocji eventów. Tomasz Chojnacki // Absolwent zarządzania w Wyższej Szkole Handlowej we Wrocławiu oraz organizacji turystyki i rekreacji. Od 14 lat w branży interaktywnej, od 9 zaś związany z branżą hotelową i turystyczną. Pracował dla takich marek, jak: Mercedes-Benz, Koleje Dolnośląskie S.A. czy Thomas Cook AG. Przez ostatnie 6 lat zajmował stanowisko dyrektora Działu Sprzedaży w firmie PROFITROOM, gdzie od początku budował ten dział. W późniejszym okresie, jako dyrektor ds. kluczowych klientów, dbał o optymalny dobór narzędzi dla hoteli i zapewnienie im najwyższej jakości obsługi. Odwiedził ponad 750 obiektów hotelarskich. Założyciel firmy Hotel Marketing Group, zajmującej się marketingiem internetowym, kampaniami w social media oraz poprawą wizerunku i opinii w internecie. Firma jest także dostawcą innowacyjnego ekosystemu produktów HotelEye, służącego do analizy konkurencji i kontroli działań marketingowych. Jest to pierwszy tego typu produkt analityczny dla hoteli w Polsce. 9
Partner wydania: Prawie każda grupa społeczna na świecie posiada swoje stowarzyszenie lub towarzystwo. Są to stowarzyszenia medyczne, takie jak np. Europejskie Stowarzyszenie Psychiatryczne, którego liczący 3000 uczestników kongres odbędzie się w 2019 r. w Warszawie, ale również hobbystyczne, polityczne, sportowe, naukowe, akademickie i inne. Ich wspólną cechą jest to, że każde z nich organizuje cyklicznie jedno albo więcej spotkań (często obowiązek organizacji przynajmniej jednego spotkania rocznie jest zapisany w ich statutach) i, w zależności od specyfiki, są to: zjazdy, konferencje lub duże kongresy. Cele tych spotkań to wymiana doświadczeń pomiędzy członkami, dzielenie się doświadczeniami, edukacja, zatwierdzanie okresowych sprawozdań i planów oraz networking. Według danych International Congress and Convention Association (ICCA) na świecie odbywa się ponad 24 000 spotkań stowarzyszeń stale rotujących. Kongresy stowarzyszeń międzynarodowych mają kilka wspólnych cech. Stale rotują pomiędzy różnymi destynacjami i powtarzają się w regularnych odstępach. Według ICCA kongres nie powróci do tego samego miasta przez najbliższe 10 lat. W większości przypadków posiadają sformalizowany regulamin dot. wymogów, jak można starać się o organizację danego wydarzenia, czyli tzw. bidding process, który jest dodatkowo bardzo długi i trwa 2–3 lata, a nawet dłużej. Inną wspólną cechą jest to, że inicjatorem goszczenia kongresu w danym kraju może być w 80% tylko i wyłącznie lokalny przedstawiciel danego stowarzyszenia. Stąd kluczowa rola tych osób, które same bywając na międzynarodowych konferencjach i aktywnie udzielając się w zarządach międzynarodowych organizacji, mogą zapraszać do organizowania tych wydarzeń w Polsce. Za swoje zasługi w tej dziedzinie mogą zostać uhonorowani tytułem Ambasadora Kongresów. Na świecie istnieją różne programy Ambasadorów. Według definicji ICCA za Program Ambasadorów uważa się zaplanowany i określony zestaw działań, Tekst: Anna Górska Jak współpracować ze stowarzyszeniami w pozyskiwaniu międzynarodowych kongresów? Rola Ambasadorów Kongresów Z artykułu dowiesz się: Czy warto starać się o organizację dużych, międzynarodowych kongresów. Kto może zostać Ambasadorem Kongresów. Jakie są etapy pozyskiwania międzynarodowych kongresów. W jaki sposób destynacje mogą wesprzeć organizację wydarzeń. Jak zachęcić Ambasadorów Kongresów do współpracy. 10 Okiem eksperta
Partner wydania: narzędzi i wsparcia zaprojektowany przez lokalnych specjalistów z branży spotkań, w celu pomocy Ambasadorom w pozyskiwaniu konferencji do miasta lub kraju. Na świecie istnieje wiele programów Ambasadorów Kongresów, m.in. takich jak: • Glasgow Conference Ambassador Programme, • Al Safeer Congress Ambassadors Programme (Dubai), • Calgary Champions, • Club Liverpool, • Club Melbourne, • Conference Cambridge, • Conventions Adelaide, • Espoo Ambassador, • Event Buyers’ Network Programme (Jersey), • Knowledge Ambassadors (Rotterdam). W naszym kraju Program Ambasadorów Kongresów Polskich został zainicjowany przez Stowarzyszenie Konferencje i Kongresy w Polsce (SKKP) w 1999 r. i obecnie jest koordynowany przez dwie instytucje: SKKP oraz Poland Convention Bureau Polskiej Organizacji Turystycznej. Dodatkowo miasta takie jak Kraków, Warszawa czy Gdańsk podejmują próby tworzenia własnych, lokalnych programów tzw. Klubów Ambasadorów Kongresów. Istnieje wiele wymiernych korzyści z istnienia Programów Ambasadorów w danych destynacjach: wygrywanie większej liczby konkursów, zredukowanie do minimum starań i marnowania pieniędzy oraz czasu na startowanie z małymi szansami w danej rywalizacji, budowanie pozytywnej reputacji destynacji oraz zwiększenie profesjonalizmu organizowanych eventów. Program Ambasadorów to również zwykle stosunkowo niskokosztowe działania w porównaniu do innych działań marketingowych. Z danych ICCA wynika, że standardowy Program Ambasadorów przynosi miastu aż 19 kongresów rocznie. Kim jest Ambasador Kongresów? Według definicji ICCA to lokalny bohater (local champion), który posiada dużą wiedzę i jest ekspertem w wybranej dziedzinie, jest znany i ma duże wpływy w swoim środowisku oraz jest gotowy na to, żeby współpracować z lokalną branżą spotkań nad pozyskiwaniem konferencji do danej destynacji/miasta. Kim zwykle są Ambasadorowie Kongresów? To nie tylko profesorowie akademiccy i naukowcy, ale po prostu specjaliści w swojej dziedzinie, a więc również liderzy biznesowi, celebryci, politycy, pisarze, a nawet sportowcy. W Programie Ambasadorów Kongresów Polskich oprócz wybitnych osobistości polskiej nauki, widnieją nazwiska Lecha Wałęsy i Mateusza Kusznierewicza. Warto jeszcze podkreślić znaczenie międzynarodowych kongresów dla rozwoju miast i regionów. To nie tylko ogromna promocja, przypływ gotówki (według ICCA uczestnik kongresu wydaje przeciętnie ponad 700 USD dziennie), ale także transfer wiedzy. Wiedzy, która stymuluje innowacje, wspiera kapitał intelektualny, pobudza rozwój gospodarczy. Miasta, które odnoszą najwięcej sukcesów na arenie międzynarodowej, współpracują z lokalnym biznesem i sektorem akademickim w celu przyciągania jak największej liczby kongresów. Najbardziej dynamiczne biura Convention, realizując wspólne cele interesariuszy w destynacji, starają się dopasować tematykę kongresów, o które się starają, do ekonomicznych, edukacyjnych i innych priorytetów rozwoju swoich miast. Stowarzyszenia międzynarodowe lokują natomiast swoje kongresy w destynacjach, w których mogą liczyć na współpracę wszystkich sektorów: administracji, biznesu i nauki. Zależy im na tym, żeby wszyscy w mieście mówili jednym głosem. Bardzo ważne jest więc w procesie biddowania (jest to udział w konkursie dot. wyboru miasta, gdzie ma się odbyć kongres) wsparcie lokalnych władz i biur Convention. Niektóre miasta stosują tzw. subventions, czyli programy pomocowe, których elementem może być m.in. przekazywanie gotówki. Malta np. oficjalnie ogłosiła, że oferuje stowarzyszeniom kwotę do 10 000 EUR za zorganizowanie ich eventu w tym kraju. W Sztokholmie kładzie się nacisk na konferencje naukowe, przyciągając je do miasta, pokrywając koszty biletów lotniczych na tzw. site visits. W Krakowie organizatorzy międzynarodowych wydarzeń mogą starać się o uzyskanie bezpłatnych biletów komunikacji miejskiej dla delegatów swoich wydarzeń. W Warszawie Warsaw Convention Bureau oferuje różne formy pomocy od przygotowania profesjonalnej oferty do sponsorowania kosztów wyjazdu profesora na zagraniczny kongres i prezentowania tam oferty Warszawy. Każdy wniosek o udzielenie wsparcia rozpatrywany jest indywidualnie, a decyzja o jego zakresie uzależniona jest od szeregu czynników, takich jak m.in. znaczenie ekonomiczne, merytoryczne czy wizerunkowe wydarzenia. Przykładowe możliwe wsparcie oferowane przez biura Convention: • merytoryczne przygotowanie do konkursu destynacji, • pomoc w zaangażowaniu wymaganych podmiotów merytorycznych (uczelnie, instytuty) i instytucjonalnych (reprezentanci władz rządowych i samorządowych), // Według danych International Congress and Convention Association (ICCA) na świecie odbywa się ponad 24 000 spotkań stowarzyszeń stale rotujących. // 11
Partner wydania: • przygotowanie tzw. bid booka, czyli oferty destynacji zawierającej wszystkie wymagane przez organizatora elementy logistyczne i merytoryczne, • pozyskanie listów wsparcia i patronatów od władz miasta, województwa, odpowiedniego ministerstwa, • zapewnienie uczestnikom wydarzenia materiałów promocyjnych o mieście, • zorganizowanie standu promocyjnego miasta w obiekcie konferencyjnym, • zorganizowanie „Welcome Desk” na lotnisku, • pomoc w organizacji wizyty studyjnej dla organizatora, chcącego zapoznać się ofertą miasta w trakcie trwania konkursu destynacji, • zwiedzanie miasta dla gości VIP, • wyjazd z aplikującym organizatorem na kongres zagraniczny w celu promocji Warszawy, • pomoc w zapewnieniu nieodpłatnej sali na bankiet powitalny wydarzenia, • obecność władz rządowych lub samorządowych na wydarzeniu, • pomoc w zapewnieniu uczestnikom wydarzenia zniżkowej lub bezpłatnej komunikacji miejskiej. Ogromna konkurencja, co roku powstające nowe obiekty konferencyjne, nowe destynacje i nowe biura Convention powodują, że tworzone są też nowe formy wsparcia. Proces biddowania jest długotrwały i czasochłonny. W związku z tym, że kluczowym elementem jest znalezienie i przekonanie lokalnego przedstawiciela międzynarodowej organizacji do włączenia się w organizację wydarzenia w jego mieście, najważniejszy element stanowi budowanie trwałych relacji z potencjalnymi Ambasadorami. Skutecznym narzędziem jest zgłaszanie kandydatur takich osób do programu Ambasadorów Polskich, co jest dla nich wyróżnieniem i dużym prestiżem. Ważne jest też przekonanie ich, iż mogą liczyć na naszą pomoc i pełne zaangażowanie, dzięki temu po ich stronie będzie leżało minimum pracy, a nie maksimum, czego często się obawiają. Oto kilka przykładów, jaką pomoc możemy zaproponować Ambasadorom w procesie pozyskiwania wydarzeń: • zorganizowanie wsparcia miasta i najbardziej wpływowych instytucji z danej branży, • przygotowanie całej oferty pod względem merytorycznym i wizualnym, • rekomendacja wybranych hoteli i negocjacje stawek, • przedstawienie partnerów, np. PCO (Profesjonalny Organizator Kongresów), • przygotowanie wizyty kontrolnej, • przekazanie sugestii dot. programu socjalnego, • asystowanie w prezentacji oferty, • promocja eventu, czego rezultatem może być zwiększenie liczby uczestników kongresu. // Kim jest Ambasador Kongresów? Według definicji ICCA to lokalny bohater (local champion), który posiada dużą wiedzę i jest ekspertem w wybranej dziedzinie, jest znany i ma duże wpływy w swoim środowisku oraz jest gotowy na to, żeby współpracować z lokalną branżą spotkań nad pozyskiwaniem konferencji do danej destynacji/miasta. // 12 Okiem eksperta
Partner wydania: Istnieją też określone etapy dot. starań o pozyskanie międzynarodowych kongresów. Są to: • zidentyfikowanie kongresu międzynarodowego stowarzyszenia, który może zostać zorganizowany w naszym mieście (nie przystępujmy do konkursu o każdy kongres, zbadajmy dokładnie, jakie mamy szanse), • zebranie wszystkich informacji o kongresie z dostępnych źródeł (bazy danych, strony internetowe poprzednich kongresów, strony internetowe stowarzyszeń, znajomi z branży, którzy już wcześniej gościli u siebie kongres itd.), • zdobycie oficjalnych wytycznych dot. przygotowania oferty i organizacji wydarzenia tzw. RFP (Request for Proposal) i gruntowne zapoznanie się z nimi, • kontakt z lokalnym przedstawicielem stowarzyszenia i przekonanie go do zaangażowania się w przedsięwzięcie, • kontakt z lokalnym władzami i CVB oraz uzyskanie ich wsparcia, • zorganizowanie w mieście jednego ze spotkań zarządu stowarzyszenia lub regionalnej konferencji, • przygotowanie i wysłanie do stowarzyszenia listu intencyjnego, • przygotowanie i przesłanie pełnej oferty, • prezentacja oferty na zagranicznym kongresie, • zorganizowanie wizyty kontrolnej dla przedstawicieli stowarzyszenia i organizatora. Jeśli wygraliśmy, spoczywa na nas ogromna odpowiedzialność, by dopilnować, aby kongres okazał się sukcesem. Jeśli przegraliśmy, nie powinniśmy się poddawać, a wręcz przeciwnie. Po gruntownej analizie czynników, dlaczego przegraliśmy, powinniśmy próbować ponownie. Często się zdarza, że destynacje podejmują dwie, a nawet trzy, zanim „wygrają organizację” danego eventu. Stowarzyszenia kierują się określonymi kryteriami dot. wyboru miejsc na swoje kongresy. Są to: • odpowiednie centrum kongresowe (dostępne daty, zaplecze techniczne), • lokalizacja/dostępność (lotnisko, liczba połączeń lotniczych i kolejowych, drogi), • zaplecze hotelowe w mieście, • transport publiczny w mieście, • ciekawe obiekty na imprezy towarzyskie (social events), • wsparcie od destynacji, władz, sponsorów, • sytuacja polityczna i ekonomiczna (bezpieczeństwo), • atrakcyjność destynacji dla uczestników kongresu, • atrakcyjność ekonomiczna/cenowa destynacji, • liczba kongresów, które już odbyły się w danym mieście, • rekomendacje. Tak naprawdę nie ma schematu dot. efektywnego modelu pracowania ze stowarzyszeniami w celu pozyskania dla destynacji ich kongresów, gdyż każde stowarzyszenie jest inne. Niektóre z nich posiadają CorePCO, który organizuje ich kongres i podejmuje decyzję, gdzie wydarzenie się odbywa, inne bazują na doświadczeniu swojego teamu, jeszcze inne, opisane wcześniej, oczekują silnego przedstawicielstwa w danym kraju. Zdobywanie kongresów międzynarodowych stowarzyszeń to żmudna praca i proces, który znacznie różni się od zasad współpracy z klientami korporacyjnymi, a podstawa sukcesu to cierpliwość i postawienie na długotrwałe działania. Anna Górska // Jest doświadczonym menedżerem z wieloletnią praktyką w zarządzaniu organizacją, zespołami i dużymi imprezami, działającym na rynku MICE, HoReCa i obiektów kulturalnych. Absolwentka Wydziału Zarządzania Uniwersytetu Gdańskiego oraz Stanowego Uniwersytetu w Nowym Jorku. Doświadczenia zawodowe zdobywała m.in. w firmie Coca-Cola Beverages Polska, w Hotelu Holiday Inn Gdańsk oraz w Gdańskiej Organizacji Turystycznej i Gdańsk Convention Bureau, w którym pełniła funkcję prezesa zarządu, odpowiadając za promocję miasta w kraju i za granicą. Od 2014 r. związana zawodowo z EXPO XXI Warszawa, gdzie pełni funkcję Business Development Director i odpowiada za relacje z międzynarodowymi stowarzyszeniami. W ostatnim czasie z sukcesem nawiązała współpracę z dużymi, międzynarodowymi kongresami do EXPO XXI i Warszawy. Prowadzi też firmę zajmującą się doradztwem i konsultingiem w branży MICE. // Niektóre miasta stosują tzw. subventions, czyli programy pomocowe, których elementem może być m.in. przekazywanie gotówki. Malta np. oficjalnie ogłosiła, że oferuje stowarzyszeniom kwotę do 10 000 EUR za zorganizowanie ich eventu w tym kraju. W Sztokholmie kładzie się nacisk na konferencje naukowe, przyciągając je do miasta, pokrywając koszty biletów lotniczych na tzw. site visits. // 13
Partner wydania: 1. Stwórz strategię Zdefiniuj profil marki – określ zakres jej działalności, charakter produktów czy usług, pozycję na tle konkurencji, a także w świadomości ludzi. Zastanów się, co wyróżnia Twoją markę, jaka jest jej misja i wizja. Wszystkie skojarzenia – pozytywne, jak i negatywne – spisz na kartce i wyciągnij wnioski. Określ cele komunikacji – tyle, ile znajdziemy marek na Facebooku, tyle znajdziemy przyczyn ich obecności na tym portalu. Dlaczego Twoja marka powinna prowadzić tam swoją komunikację? Określ podstawowe cele – poniżej znajdziesz kilka najbardziej uniwersalnych: • zbudowanie świadomości marki, • zwiększenie sprzedaży produktu bądź usługi, • generowanie ruchu na stronie internetowej, • dotarcie do konkretnej grupy odbiorców, • wzmocnienie pozycji na rynku, • bliższy kontakt z klientem, • stworzenie konkretnego wizerunku, • zbudowanie zaangażowanej i lojalnej grupy odbiorców, • generowanie leadów. Oczywiście celów może być więcej niż jeden. Pamiętaj o tym, by nie były one wzajemnie sprzeczne, ale za to by były konkretne i mierzalne. Rozpisz podstawowy plan działania Plan działania to nie plan postów, ale swoisty dekalog prowadzenia fanpage’a, który powinieneś odświeżać co kilka miesięcy. • Czy fanpage’em będziesz zarządzał tylko Ty, czy inne osoby? • Ile postów dziennie bądź tygodniowo będzie zamieszczanych na fanpage’u? • Jaki będzie stosunek treści własnych do zewnętrznych? • Na jakie cechy marki, produkty bądź usługi należy zwrócić szczególną uwagę? • Wokół jakich tematów i w jakim stylu będzie prowadzona komunikacja? • Jak często i czy w ogóle organizowane będą konkursy bądź promocje? 2. Dobrze wypełnij informacje o stronie Nie zapomnij o tym, by odpowiednio powitać swoich odwiedzających i wyjaśnić, dlaczego powinni Cię polubić! Dobrze wypełnione informacje na stronie nie zachęcą od razu do tego, aby polubić Twój profil, ale ich brak (strona WWW, numer kontaktowy, mail, opis marki itd.) może przynieść negatywne skutki. Nazwa i kategoria strony – dobra nazwa fanpage’a to podstawa. Niech identyfikuje się z Twoją marką, czyli po prostu będzie jej nazwą, lub niech wiąże się z hasłem przewodnim i większą Big Idea. Pamiętaj, że nazwę możesz raz zmienić! Pijaru Koksu świetnie wyjaśnia, jak to zrobić: http://bit.ly/1TPnLFT. W razie problemów zgłoś się do profesjonalnej agencji. Zadbaj o odpowiednią kategorię! Nie oszukuj. Jeżeli Twoja marka zajmuje się produkcją leków, wybór kategorii witaminy i suplementu diety jest wprowadzaniem w błąd. Unikalny adres URL (ang. Vanity URL) – skrócony adres Twojego fanpage’a prezentuje się znacznie lepiej! W szczególności, jeżeli ktoś podsyła Twoją stronę w formie linku do polubienia. W prosty sposób zrobisz to tutaj: http://on.fb.me/1Ii7ipM. 3. Zadbaj o pierwsze wrażenie Powiedzenie „Jak nas widzą, tak nas piszą” jest niezwykle prawdziwe w świecie Facebooka. Czasem jeden rzut oka na Twój fanpage może zadecydować o tym, czy dana osoba zostanie fanem Twojej marki na dłużej. O ile cover photo można przyrównać do wizytówki, o tyle zdjęcie profilowe to już twarz – widzi ją każdy. Zadbaj, aby oba elementy były jak najlepszej jakości. Anna Ledwoń Z artykułu dowiesz się: Dlaczego warto stworzyć strategię działań na Facebooku. Jak stworzyć fanpage, aby był przyjazny użytkownikom. Po co stosować posty różnego typu. Czym jest spójność działań na profilu. Jak zoptymalizować profil marki na Facebooku? 10 rzeczy, o których musisz pamiętać. 10, o które musisz go wzbogacić! 14 Mark e t i ng
Partner wydania: • Wybierz odpowiedni rozmiar (avatar 180 x 180 px, ale część widoczna to już 160 x 160 px; cover photo 828 x 315 px). Najlepiej jednak przygotować cover responsywny, który będzie wyglądał dobrze na ekranie wszystkich urządzeń. • Zawsze dodawaj grafiki zapisane w formacie PNG – zapobiegniesz dzięki temu rozmyciom, widocznym pikselom czy problemom z niektórymi kolorami. • Regularnie zmieniaj cover photo, nawiązując do aktualnej oferty, promocji, konkursu, sezonu itp. • Nie zmieniaj zdjęcia profilowego na całkowicie inne! Na to pozwól sobie tylko w sytuacji rebrandingu. Pamiętasz? To Twoja twarz, dzięki której budujesz rozpoznawalność Twojej marki. Niech będzie kojarzona! To jak z prawdziwą twarzą – ulepszamy ją makijażem, ale nie zmieniamy nigdy. 4. Postaw na aplikacje integrujące Spraw, aby Twój fanpage stał się centrum zarządzania. Masz stronę www, prowadzisz inne kanały społecznościowe, zachęcasz do zapisów do newslettera? Zintegruj je z Facebookiem dzięki aplikacjom funkcjonalnym. Z pomocą przychodzą Ci m.in. click apps, Fanpoint, SocialApps – tam znajdziesz wiele aplikacji, w tym darmowych. Po ich dodaniu pamiętaj o personalizacji! Stwórz grafiki do ikon aplikacji (czyli obrazek karty strony) i odpowiednio nazwij aplikacje. Najlepiej w zgodzie z ich przeznaczeniem. 5. Zadbaj o spójny wygląd grafik na profilu Mniej znaczy więcej, a regularność i spójność to prostota. Ktoś, kto wchodzi na profil Twojej marki lub widzi jej post na ścianie, ma od razu zorientować się, że to TWOJA MARKA! Marka, która dba o jakość swoich materiałów graficznych, tym samym mając szacunek do swojego fana. Nikt nie lubi oglądać brzydkich, chaotycznych rzeczy. Używaj jednej, góra dwóch czcionek, które najlepiej oddają charakter Twojej komunikacji i pasują do Twojego logotypu. • Masz stworzoną księgę znaku? Profil na fanpage w żaden sposób nie zwalnia Cię z jej stosowania! • Dbaj o kolory – utrzymuj grafiki w jednym tonie kolorystycznym. • Dodawaj na grafice logo Twojej marki! Zawsze w tym samym miejscu! • Grafiki zawsze zapisuj w PNG. • Pamiętaj o rozmiarze – w postach to 640 x 960 (długi post) lub 1200 x 900 (zwykły post). • Infografiki dziel na części i dodawaj na fanpage w postaci albumu złożonego z kilku postów. 6. Dbaj o różnorodność postów Dodawanie samych postów graficznych warto urozmaicić o: • Posty graficzne z linkiem w copy – nigdy nie zapominaj o odpowiednim skróceniu linku, np. w bit.ly! Postaw na wypunktowanie, gdzie zawrzesz najważniejsze treści materiału, do którego linkujesz. • Posty z grafiką do linku – mało kto pamięta o tym, że taki post można spersonalizować, czyli dodać własną grafikę, zmienić opis, przemycić ważne treści. Grafika Sale Słońce, Ziemia, Woda i Wiatr mogą zostać dowolnie zaaranżowane, zależnie od potrzeb organizatorów spotkań. Dzięki zastosowanym rozwiązaniom, w postaci przesuwnej ściany, jednorazowo można zgromadzić nawet 200 osób. EuroCentrum Konferencyjne Aleje Jerozolimskie 134, 02-305 Warszawa E: konferencyjne@eurocentrum.pl T: +48 22 202 63 96 +48 22 202 63 61 www.twoje-eurocentrum.pl LOKALIZACJA EuroCentrum Konferencyjne to kompleks nowoczesnych sal szkoleniowo-konferencyjnych zlokalizowany przy Alejach Jerozolimskich 134 w biurowcu Eurocentrum Office Complex. Z Eurocentrum do Dworca Zachodniego jest 5 minut spacerem. Zatrzymują się tam dwie najważniejsze kolejki podmiejskie (SKM i WKD) oraz pociągi Kolei Mazowieckich i Przewozów Regionalnych. Zapraszamy do współpracy reklama 15
Partner wydania: powinna być w odpowiednim rozmiarze, czyli 1200 x 628 px. Opis linku powinien zawierać call to action (CTA, wezwanie do działania), np. „Przeczytaj”, „Sprawdź”, „Dowiedz się więcej”. Nie zdradzaj wniosków i nie streszczaj całego artykułu w jednym zdaniu – zmniejszasz prawdopodobieństwo kliknięcia w link. W copy do postu zachęcaj do komentowania i zadawaj pytania do tekstu – zwiększysz zaangażowanie. • Twórz albumy – oczywiście najlepiej sprawdzają się podczas relacji z wydarzeń, ale nie tylko taka jest ich rola. Są ciekawym rozwiązaniem w przedstawianiu produktów, tworzeniu infografik czy opisywaniu zagadnień. • Posty tekstowe – są najmniej atrakcyjne wizualnie i nie przodują już w Edge Rank (mechanizm, który odpowiada za wyświetlanie wszystkich postów przez Facebooka, decyduje o tym, jakie treści widzi dany użytkownik). Jednak w sytuacji, gdy chcesz przekazać ważny komunikat, np. o awarii, nie trać czasu na tworzenie grafiki – dodaj sam tekst. Jednocześnie post tekstowy będzie dużo lepszym rozwiązaniem niż nieudolnie stworzona grafika (bo nagle zachorował grafik) bądź kradzież grafiki z innej strony WWW czy profilu. • GIFy – po wideo jeden z najbardziej angażujących typów postów. Tego typu animowane posty przyciągają wzrok użytkownika i zdecydowanie zwiększają liczbę interakcji. Uwaga! Niestety nadal trzeba dodawać je w formie linka po wgraniu na zewnętrzną stronę np. HYPERLINK (http://giphy.com) giphy.com. 7. Twórz content Video! Używaj ruchomych obrazów, by poruszyć ludzi! Facebook kładzie teraz największy nacisk na wideo – ma najlepsze zasięgi, na fanpage można tworzyć playlisty, filmy automatycznie odtwarzają się na newsfeedzie. Tworzenie filmów jeszcze nigdy nie było tak proste jak dzisiaj. Wystarczy, że masz smartfon i możesz stworzyć wysokiej jakości wideo gdziekolwiek, w każdym momencie i równie prosto je wyedytować. Nie musisz zatrudniać od razu profesjonalnej firmy. Wideo pomoże Ci w podzieleniu się jakąś historią, myślą czy relacją z wydarzenia. Pamiętaj, aby filmy trwały krócej niż dwie minuty, a pierwsze sekundy były najbardziej angażujące. Masz mniej niż 9 sekund, by przykuć czyjąś uwagę. Chcesz szybko przekazać coś swoim użytkownikom, na bieżąco relacjonować swoje wydarzenie – postaw na transmisję na żywo. To najbardziej angażująca forma na Facebooku, w tym momencie posiadająca największe zasięgi organiczne. 8. Promuj posty Niestety, bez płacenia za zasięgi nie dotrzemy z informacją do grona naszych fanów. Wyżej wymieniany Edge Rank Facebooka jest bezlitosny! Wiesz, że należy to robić, ale jak? • Pamiętaj, aby tekst na grafice zwierał mniej niż 20% tekstu. Sprawdzisz to dzięki temu narzędziu oferowanemu przez Facebooka: http://on.fb.me/1Vu1y20. Co prawda Facebook w tym momencie zezwala już na promocję postów ze zwiększoną ilością tekstu, ale mocno obniża im zasięgi. • Daj postowi kilka godzin na złapanie zasięgu organicznego. Dopiero później włącz promocję. • Promujesz post, a on i tak się nie klika? Nie warto promować go dalej. Lepiej powrócić do promowania treści, która wcześniej podobała się fanom. 9. Postaw na obsługę klienta Szanuj swojego fana. Nie kłam. Nie oszukuj. Nie koloruj rzeczywistości – to zawsze obróci się przeciwko Tobie. Nie zapominaj o odpisywaniu na komentarze: • Jeżeli nie znasz odpowiedzi na pytanie, napisz, że wrócisz z odpowiedzią, sprawdzisz to itd. • Zawsze wracaj z odpowiedzią. • Odpowiadaj na każdy komentarz – mały emotikon uśmiech może zdziałać naprawdę wiele. • Dopytuj. • Staraj się podtrzymać rozmowę. • Dialog jest ważny, samo „lubię to” nie wystarczy. Doceniaj swoich fanów i pokaż, że dostrzegasz ich potrzeby. To oni są najlepszym źródłem tego, jak powinien wyglądać Twój fanpage i co powinno się na nim znaleźć. 10. Interpretuj dane – wyciągaj wnioski Jak już zostało powiedziane, Facebook nie jest darmowym medium. Aby ktoś zobaczył Twój post, musisz zapłacić. Nigdy nie zapominaj o analizie wyników – nie tylko tych konkretnych z panelu reklamowego, ale tych mniej oczywistych! Ile osób skomentowało, a ile polubiło post? Czy były cofnięcia polubień? Skąd nagle tak wielki ruch na stronie? O analizowaniu wyników można byłoby napisać osobny artykuł. Teraz posiłkuj się narzędziami zewnętrznymi, jak www.napoleoncat.com czy www.sentione.pl. Nie zapominaj o tym, że ogromną liczbę danych i wskazówek znajdziesz przede wszystkim na swoim fanpage’u! Anna Ledwoń // creative director, More Bananas Fascynatka mediów społecznościowych oraz marketingu internetowego. Doświadczenie zdobywała podczas pracy w dwóch krakowskich agencjach interaktywnych. Obecnie dyrektor kreatywna w agencji More Bananas. Autorka tekstów eksperckich do takich magazynów jak Online Marketing, Social Press, AdMonkey, Nowy Marketing czy Wirtualne Media. Występowała na wielu konferencjach branżowych, szkoląc z social media, kampanii internetowych czy Facebook Ads. Organizatorka i pomysłodawczyni CRASH Mondays – cyklicznych spotkań z zakresu marketingu w Krakowie. Ukończyła studia podyplomowe z zakresu Technologii informacyjnych w marketingu, a także studia magisterskie z zarządzania i marketingu na Akademii Górniczo- -Hutniczej. 16 Mark e t i ng
RkJQdWJsaXNoZXIy MTMwMjc0Nw==