ŻANETA BERUS // Właściciel i dyrektor zarządzający firmy konsultingowej In2Win działającej od 2011 r. Działa także czynnie w Stowarzyszeniu Branży Eventowej, będąc członkiem zarządu tej organizacji ds. międzynarodowych. Do końca lipca 2016 r. była przez ponad 6 lat wiceprezesem Polskiej Izby Przemysłu Targowego. Współpracuje ze Stowarzyszeniem Konferencje i Kongresy w Polsce oraz UFI – Światowym stowarzyszeniem zrzeszającym branżę targową. Czynnie działa w amerykańskim Międzynarodowym Stowarzyszeniu Targów i Eventów IAEE oraz współpracuje z SISO – Stowarzyszeniem Niezależnych Organizatorów Targów. NAPISZ DO AUTORKI: zaneta.berus@in2win.pl wzrostu sektorowego jest najmocniejszy i najbezpieczniejszy dla takich wielkich firm pod kątem możliwości monitorowania i reagowania, przerzucania środków i sił pomiędzy krajami w razie potrzeby. Połączenie z UBM wzmocniło istniejące już w Informie sektory, takie jak ochrona zdrowia, spożywczy, farmaceutyczny oraz budownictwo i nieruchomości, ale także powiększyło się o znakomite portfolio confexów i branżowych imprez konferencyjnych, co pozwoli Informie w szybkim czasie wzmocnić swoje imprezy branżowe w USA, Europie, na Bliskim Wschodzie, w Indiach, Chinach, Brazylii czy w Wielkiej Brytanii. Na zakupy wybrały się nawet tradycyjne niemieckie targi. Targi Messe Düsseldorf przejęły np. organizatora targów Saw Expo ze Stuttgartu, co pozwoli im na wzmocnienie swojego portfolio i organizację dodatkowej imprezy. Z kolei Targi Norymberskie stały się właścicielem 80% udziałów w Forum, greckim organizatorze ośmiu imprez targowych powiązanych z branżą spożywczą, turystyczną, hotelarską. To joint venture pozwoli Targom Norymberskim na skokowy rozwój swoich tytułów z tych sektorów. Bardzo poważnym krokiem dla Targów Messe Frankfurt było przejęcie indyjskiego Busworld India. Mają więc teraz ponad 50 własnych imprez na całym świecie z branży transportowej, logistycznej i części zamiennych do przemysłu motoryzacyjnego. Easyfairs, znany belgijski potentat z branży targowej na świecie, zakupił 100% udziałów w Untitled Exhibitions ze Stuttgartu. Wcześniej dokonali podobnej transakcji również w Niemczech, kupując targi inżynieryjne FMB w lutym 2019 r. Obie transakcje znakomicie wzmocnią pozycję istniejącej już od dawna w portfolio belgijskiej firmy imprezy targowej DACH oraz AAA (All About Automation). Sporo przejęć i fuzji wydarzyło się na rynku brytyjskim, który jest bardzo aktywnym rynkiem wielu niezależnych organizatorów. Przykład stanowi połączenie sił The Eventlist Group z Corporate Events International, co pozwoli im budować razem silniejsze skonsolidowane targi w obszarze imprez hospitality i cateringowych oraz wyspecjalizowanych usług eventowych, jako że firma Corporate Events International działa jak agencja eventowa i dom produkcyjny pracujący wieloma brytyjskimi obiektami i w swoim portfolio ma aż 9 imprez. Firma Closer Still Media, inny brytyjski organizator eCommerce Expo w Wlk. Brytanii i w Azji, przejęła dwie imprezy eCommerce z Barcelony i Madrytu (imprezy odnotowujące ponad 75 000 zwiedzających oraz 1200 spikerów i 900 wystawców). Te modele wzrostu skokowego zdecydowanie powinniśmy zaszczepić na rynku polskim, gdyż tylko one dają możliwości napływu świeżych pomysłów, wystawców, imprez i możliwości rozwoju. Ten trend światowy jest nie do powstrzymania, a niestety wielu polskich organizatorów broni dostępu do swoich imprez, co czyni je coraz mniej atrakcyjnymi. Będziemy więc obserwować niedługo spadek wielu tradycyjnych polskich imprez targowych, a zostaną na rynku tylko najsilniejsi gracze, którzy nie będą bronić się przed wejściem nowego kapitału oraz pomysłów. Wielu analityków przewiduje, że pik globalizacji za moment stanie się faktem, a wraz z nim pojawi się konieczność dobrego balansowania i rozłożenia swoich imprez z portfolio dużych graczy na poszczególne kraje. Dobrze byłoby znaleźć się w tym gronie, a nie zupełnie zniknąć. Zmiany nastąpią też w samych modelach imprez targowych, Odchodzą pomału tradycyjne targi, a ich miejsce zastępują nowoczesne eventy targowe z połączonymi, niejako wbudowanymi eventami, konferencjami wśród stoisk. Ten model wymusza także zupełnie inne podejście cenowe i konieczność budowy nowych modeli finansowych. Polskie firmy muszą być na to przygotowane. Najstarszymi targami na świecie są targi niemieckie, liczące sobie prawie 100 lat. Rozwijały się one dzięki miastom, które nadal finansują znane ośrodki targowe, będące jednocześnie organizatorami. Na początku bardzo hermetyczne, z czasem zaczęły się umiędzynaradawiać, co widać na dzisiejszych imprezach bogatych w pawilony narodowe. 25

RkJQdWJsaXNoZXIy MTMwMjc0Nw==