NR 1(20)/2020 STYCZEŃ-LUTY 2020 | 468920 | ISSN 2543-4004 Magazyn dostępny wyłącznie w prenumeracie DESTYNACJE EVENTOWE TECHNOLOGIE I INNOWACJE PRZEGLĄD PRAWNY WIADOMOŚCI Z BRANŻY KNOW-HOW ORGANIZATORA OKIEM EKSPERTA TWARZĄ W TWARZ MARKETING I PROMOCJA Producent Mebli Bankietowych www.bankietowo.pl

RENAISSANCE WARSAW AIRPORT HOTEL ul. Żwirki i Wigury 1H, 00-906 Warszawa e-mail: ewa.gawron@renaissance.waw.pl, tel. +48 22 164 7184 www.renaissancewarszawa.pl WYJĄTKOWE WESELA

14 PROMUJ WYDARZENIA, WYKORZYSTUJĄC SPRAWDZONE APLIKACJE // Pierwsze medium, które przychodzi nam do głowy w zakresie promocji wydarzeń, to zdecydowanie Facebook. Nie bez powodu: jego funkcja tworzenia wydarzeń jest najbardziej rozwinięta na tle wszystkich innych serwisów. Od niedawna wydarzenia (jako osoby prywatne) możemy również tworzyć na LinkedIn. Instagram świetnie sprawdza się w relacjonowaniu wydarzeń, często na żywo, jak i budowaniu tam napięcia czy pokazywania tzw. backstage’u. Spis treści // TEMAT NUMERU // 04 Jak WOŚP dociera do nowych odbiorców w czasie finału? TWARZĄ W TWARZ // 08 Eventy budują więź z konsumentem OKIEM EKSPERTA // 12 Kto stoi za sukcesem polskiego holdingu hotelowego? MARKETING I PROMOCJA // 14 Promuj wydarzenia, wykorzystując sprawdzone aplikacje 18 Dostaniesz klucze do tajemnic historii 20 Co zrobić, żeby Twój giftpack nie wylądował w koszu? Postaw na nietuzinkowe rozwiązania DESTYNACJE EVENTOWE // 24 Targi, głupcze! 26 Największe hotele konferencyjne w Polsce 34 Janosikowe próby, Monster Roller, Rafting: co zrobić, gdy networking przy kawie to za mało? 36 Jak zorganizować udaną konferencję na miarę 2020 r.? 38 Wesele jak z bajki – marzenia a rzeczywistość 40 Niezwykłe miejsce, niepowtarzalny event. Zabierz gości pod ziemię! KNOW-HOW ORGANIZATORA // 44 Wystąpienia publiczne. Jak przemawiać ze sceny? PRZEGLĄD PRAWNY // 48 Zmiany w procedurze cywilnej. Dowiedz się, jak wpłyną na Twój biznes WIADOMOŚCI Z BRANŻY // 50 MPI Poland Chapter poszukuje odkrycia roku 2019 Meetings Week Poland 2020 51 Walne zgromadzenie członków MPI Poland Chapter 52 Czas na felieton: Eventowa „chwilówka” 54 Galaktyka Eventu 2020 2 EVENT MANAGEMENT POLSKA / Spis treści

ADRES REDAKCJI / Forum Media Polska Sp. z o.o. / ul. Polska 13 / 60-595 Poznań / tel. (61) 66 83 153 / fax (61) 66 55 806 / www.eventmanagement.pl // REDAKTOR PROWADZĄCA / Kinga Walczyk / tel. 793 787 176 / kinga.walczyk@forum-media.pl // REKLAMA / Małgorzata Sieradzka / tel. (61) 66 55 884 / malgorzata.sieradzka@forum-media.pl // STALI WSPÓŁPRACOWNICY / Marta Chmielewska, Dariusz Ogrodnik, Anna Ledwoń-Blacha, Konrad Olczak // PRENUMERATA / Ewelina Angrot / tel. (61) 66 83 167 / ewelina.angrot@forum-media.pl // REDAKTOR TECHNICZNY / Piotr Korytowski // DRUK / Poligrafia Janusz Nowak Sp. z o.o. // OKŁADKA / Producent Mebli Bankietowych: www.bankietowo.pl // SERWIS ZDJĘCIOWY / Adobe Stock, Shutterstock // WYDAWCA / Forum Media Polska Sp. z o.o. / ul. Polska 13 / 60-595 Poznań / tel. (61) 66 83 153 / fax (61) 66 55 806 // PREZES ZARZĄDU, DYREKTOR ZARZĄDZAJĄCY / Magdalena Balanicka // ZASTĘPCA DYREKTORA ZARZĄDZAJĄCEGO / Katarzyna Wolniewicz // Redakcja nie zwraca materiałów niezamówionych oraz zastrzega sobie prawo do skrótów i redakcyjnego opracowania tekstów przyjętych do druku. // www.forum-media.pl // Copyright do wydania / FORUM MEDIA POLSKA Sp. z o.o. mam nadzieję, że towarzyszą Wam optymizm oraz głód realizacji eventów? A optymizm w najbliższym czasie będzie na miarę złota, ponieważ ze świata docierają do nas mało optymistyczne informacje dotyczące epidemii koronawirusa. Wspomniałam o tym nie bez kozery, bo panika koronowirusowa wpływa coraz mocnej na naszą branżę. Organizatorzy wydarzeń mierzą się z pasmem odwoływanych imprez, zastanawiając się zapewne, który z kolejnych eventów zapisze się na zawsze wyłącznie w powerpointowskich prezentacjach. Idąc za słowami mojego znajomego: „To już nie są żarty. Światowa gospodarka bardzo odczuje skutki koronawirusa”. A świat eventów? Prawdopodobieństwo odwoływania w najbliższym czasie masowych imprez rośnie. Coraz częściej mówi się, że nawet Igrzyska Olimpijskie w Tokyo stoją pod znakiem zapytania, a UEFA EURO 2020, którego mecze mają być rozgrywane w 12 krajach, może być niemożliwe do zorganizowania. Czy powyższe czarnowidztwo stanie się faktem? Mam nadzieję, że nie. Ale jak zwykło się mawiać: „Nadzieja matką głupich”. Bez względu na to, co wydarzy się na przestrzeni najbliższych miesięcy, wierzę, że poradzimy sobie z tym, a ewentualne deficyty załatamy innymi intratnymi realizacjami. No, bo mimo, że nadzieja matką głupich, to jednak umiera jako ostatnia. Zresztą myślę, że komu jak komu, ale przedstawicielom naszej branży optymizmu nie brakuje, a i z umiejętnością wychodzenia obronną ręką z każdej kryzysowej sytuacji też u nas in plus. Żeby nie poddawać się zbędnej panice, oddajemy w Wasze ręce świeże wydanie naszego magazynu, dzieląc się ciekawymi przemyśleniami i inspiracjami. Jeżeli Wy również chcielibyście zainspirować nas, serdecznie zachęcamy do kontaktu. Z największą przyjemnością pochylimy się nad Waszymi uwagami. A propos inspiracji, zapraszamy również na dwa ciekawe wydarzenia branżowe: Meetings Week Poland 2020 oraz Galaktykę Eventu. Do zobaczenia! Kinga Walczyk redaktor prowadząca „Event Management Polska” Drodzy Czytelnicy, 24 TARGI, GŁUPCZE! // Świat pędzi dookoła nas, zmieniają się warunki geopolityczne i klimatyczne, a targi nadal są jednym z lepszych narzędzi światowego marketingu. Odbija się w nich gospodarka, stanowią więc swoisty przegląd osiągnięć w wielu sektorach, są ich obrazem w pigułce. 3

Tekst: Anna Sobieraj 28. Finał WOŚP zakończony został rekordową kwotą deklarowaną 115 362 894 zł. Wykorzystując nowinki technologiczne do zwiększenia zaangażowania użytkowników online, w tym roku WOŚP zagrał dla zapewnienia najwyższych standardów diagnostycznych i leczniczych w dziecięcej medycynie zabiegowej. TARGETOWANIE TREŚCI Targetowanie treści to jeden z kluczowych elementów skutecznej komunikacji. Umiejętne określenie grupy docelowej i optymalne zaplanowanie komunikacji dostosowanej do odbiorcy są kluczem w dotarciu do pożądanej grupy osób. Rekordowy wynik kwoty deklarowanej 28. Finału pozwala na wysunięcie wniosku o wzrastającej liczbie odbiorców i zaangażowaniu darczyńców. Fundacja Wielka Orkiestra Świątecznej Pomocy podczas Finału, działając na tak wielką skalę, musi dostosować swoją komunikację do odbiorców. Przekazywaną treść kieruje zarówno do szerokiego grona wolontariuszy, jak i potencjalnych darczyńców, których można podzielić według wieku, zasobności portfela, wykształcenia, zainteresowań czy kanałów dotarcia. Segmentacja odbiorców pozwala położyć nacisk na to, co dla danej grupy jest najważniejsze i najbardziej interesujące. Zespół WOŚP stara się jak najlepiej zaplanować i skoordynować swoją komunikację w internecie. Orkiestra starannie dobiera kanały, za których pośrednictwem chce trafiać do swoich odbiorców. Nie boi się nowości i chętnie testuje, jak w przypadku nietypowych wydarzeń sprawdzą się różne, czasem nieoczywiste, rozwiązania. Nasza komunikacja jest bardzo angażująca – w końcu redakcję internetową Fundacji tworzą wolontariusze, którzy są prawdziwymi profesjonalistami w tym, co robią, ale jednocześnie mają w sobie pasję do działań Orkiestry, wiedzę na jej temat i doświadczenie. Co roku relacjonują największe wydarzenia w tym kraju – Festiwal Pol'and'Rock, na który przyjeżdża nawet 700 tys. uczestników, i Finał WOŚP, w który angażuje się ponad 80% społeczeństwa. Dlatego w naszym zespole pracują osoby, o których wiemy, że podźwigną powierzone im zadanie. Anna Jadwiga Orzech Digital Marketing Manager Fundacji WOŚP WOŚP niezmiennie od lat cieszy się szerokim gronem zwolenników. Coroczne rekordy finałowych zbiórek to nie przypadek, a efekt przemyślanej strategii komunikacji, zastosowania nowych narzędzi, wykorzystania technologii i pozyskiwania nowych odbiorców. By Orkiestra nie przestała grać, przed Fundacją rok w rok stoi wyzwanie pozyskania młodych, aktywnych sprzymierzeńców, którzy wkroczą w szeregi JAK WOŚP DOCIERA DO NOWYCH ODBIORCÓW W CZASIE FINAŁU? Z artykułu dowiesz się: Na czym polega sukces Wielkiej Orkiestry Świątecznej Pomocy. Jak wykorzystać TikToka w promocji wydarzeń. W jaki sposób WOŚP wykorzystała AR. Jakie funkcjonalności Facebooka mogą ułatwić promocję wydarzenia. Jak współpracować z influencerami. Rys. 1. Wolontariusze Pokojowego Patrolu, Redakcja Internetowa 28. Finału WOŚP 4 TEMAT NUMERU

wolontariuszy WOŚP i z radością zaangażują się w organizację styczniowych finałów lub uliczną kwestę. Przyglądając się bliżej komunikacji WOŚP, można zaobserwować, że w tym roku postawiono na dotarcie do pokolenia Y. Wśród nowych kanałów komunikacji na 28. Finale zauważyć można działania Orkiestry na platformach takich, jak TikTok, Wykop, Instagram, Facebook i Messanger czy zwiększoną aktywność wśród użytkowników YouTube i Twitcha poprzez podjętą współpracę z topowymi gamerami. TRIKI TIKTOKA, CZYLI SUKCES WOŚP W JEDEN WEEKEND Jak zbudować narzędzie w kilka godzin i dotrzeć do ponad 50 tys. odbiorców lub osiągnąć prawie 370 tys. polubień? Na to pytanie znajdziemy odpowiedź na kanale TikTok WOŚP. W finałowym wydaniu na TikToku pojawiały się spersonalizowane dla WOŚP dwa oficjalne hashtagi: #wosp2020 i #jestemwolontariuszem wraz ze stickerem serca WOŚP. Ponadto użytkownicy TikToka po raz pierwszy mogli zagrać na WOŚP w rytm Orkiestrowej muzyki wraz z ulubionymi TikTokeram, takimi jak Mateusz Baszczyński, Maciej Dzięgielewski, Monika Jabłońska, Paula Kornaszewska, Jarosław Kostrzewa, Wiktoria Mojzyk, Kuba Norek, Wojciech Przybylski, Y the Magician, Natalia Sisik czy Marlena Sojka. Nieco ponad rok temu, nie chcąc dublować publikowanych treści, podjęliśmy decyzję, że rezygnujemy ze Snapchata, który zaczął stopniowo być wypierany przez Instastories. Naturalnie zyskaliśmy dzięki temu przestrzeń do zainwestowania naszych mocy przerobowych w inne, nowe rozwiązanie – padło na TikToka, który odezwał się do nas z propozycją współpracy. W pofinałowy poniedziałek obchodziliśmy naszą pierwszą rocznicę obecności na tej platformie i choć zaczęliśmy skromnie – od kilku filmów, które wrzuciliśmy podczas 27. Finału – dziś nasz profil na TikToku obserwuje już ponad 50 tys. unikalnych użytkowników, a filmiki na naszym profilu polubiono w ten weekend niemal 370 tys. razy. Choć tak naprawdę cały czas uczymy się tego, jak tworzyć treści na TikToka, nasi fani bardzo chętnie wchodzą w interakcje z Fundacją. Możemy liczyć zarówno na pomoc naszych przyjaciół z TikToka w Szanghaju, jak i wsparcie polskich TikTokerów, który kolejny rok są z nami w studio WOŚP w centrum Warszawy. 28. Finał był dla naszego TikToka ogromnym testem, który – mam nadzieję, że się ze mną zgodzicie – przeszliśmy całkiem dobrze. Karol Gagatko specjalista ds. komunikacji, odpowiedzialny za zespół TikTok w czasie 28. Finału WOŚP, „Pokojowy Patrol” TikTok wraz z popularnymi Twórcami wspierał Wielką Orkiestrę Świątecznej Pomocy podczas tegorocznego Finału. Ależ to było przeżycie! Mimo zimowej aury ciepło i radość czuć było z każdej strony. Atmosferę, której nie da się opisać słowami, równie chętnie rozgrzewali użytkownicy na TikTok! Do oficjalnych hashtagów #wosp2020 i #jestemwolontaruszem powstało prawie 20 tys. filmików, które zaledwie w tydzień obejrzane były ponad 15 mln razy! Ze strony TikTok chcielibyśmy serdecznie podziękować za wyrazy uznania w postaci pamiątkowej statuetki oraz obiecać jeszcze większe wsparcie w kolejnych Finałach WOŚP! Będziemy z Wami grać do końca świata i jeden dzień dłużej! Maciej Burzyński TikTok SOCIAL MEDIOWI AMBASADORZY 28. FINAŁU Instagram i Facebook to platformy, na których WOŚP prowadzi swoją komunikację już od lat. Aby w natłoku informacji zwrócić uwagę stałych użytkowników na zbliżający się Finał i zbiórki oraz by zwiększyć ich zaangażowanie, tu również WOŚP sięgnął po nowinki technologiczne. Dział komunikacji WOŚP przy współpracy z kreatywnym studiem LensThat wykorzystał możliwość korzystania z efektów Augmented Reality (AR), dając użytkownikom możliwość korzystania z finałowego brandingu. Jako firma zajmująca się innowacyjnymi technologiami na co dzień pracujemy z najodważniejszymi i najbardziej kreatywnymi markami w świecie reklamy, marketingu, PR. I choć są to przecież najczęściej podmioty o nieograniczonych wręcz zasobach, to jeśli chodzi o budowanie brand experience, Wielka Orkiestra stoi z nimi w jednym szeregu. Nie dziwi więc, że rok do roku udaje się Orkiestrze pobijać swój rekord zebranych podczas Finału funduszy. Brand experience nie kończy się na fajnej telewizyjnej transmisji – by wciągnąć w swój świat odbiorców, marka musi stale sięgać po nowe formy przekazu. Cieszymy się, że mogliśmy tu dołożyć swoją cegiełkę i stworzyć dla WOŚP instagramowy i facebookowy efekt poszerzonej rzeczywistości (Augmented Reality) – wciąż można go znaleźć i pobawić się nim na profilu WOŚP na Instagramie! Jan Ożarowski studio kreatywne Lens That WOŚP jeszcze przed Finałem udostępnił użytkownikom Facebooka pakiety efektów. Kolorowe i radosne nakładki Rys. 2. Kolorowe i radosne zdjęcia wolontariuszy mogliśmy zobaczyć na Facebooku 5

ozdabiały zdjęcia profilowe, a pakiet efektów 3D znalazł szerokie zastosowanie w relacjach. Na Instagramie Fundacji WOŚP efekt AR pozwalał m.in. założyć na głowę WOŚP-ową czapę z pomponem, opaskę ze świecącymi serduszkami, a nawet przymierzyć, jak na własnym nosie prezentują się kultowe okulary Jurka Owsiaka! Efekt tej zabawy widzimy w statystykach Instagrama WOŚP: 86 043 wyświetlenia, 2387 zdjęć i nagrań oraz 382 udostępnienia tylko w dniu Finału. Atrakcyjną formą angażowania użytkowników okazały się także GIF-y stworzone z grafik 28. Finału. W sumie w dniu finału użyte zostały 7 298 731 razy, samo serduszko WOŚP ozdobiło relacje użytkowników Instagrama aż 1 350 512 razy. Nasz przepis na sukces WOŚP na Instagramie? To proste – człowiek! Na Instagramie, tak samo jak w całej komunikacji WOŚP, stawiamy na energię, osobowość i emocje. Każde z naszych wydarzeń na Instagramie jest relacjonowane przez konkretne osoby, które są przewodnikami po świecie WOŚP i które angażują odbiorców. Z jednej strony człowiek, a z drugiej – strategia. Codziennie jesteśmy zalewani masą różnych informacji, dlatego wiemy, że nasza społeczność chce dostać konkret. Mimo że stawiamy na naturalność, to to, co pokazujemy na Instastories, jest wcześniej gruntownie przemyślane i zaplanowane. Chcemy pokazywać rzeczy ciekawe i istotne. Chcemy też zaskakiwać i wyróżniać się – dlatego też postawiliśmy na nowe finałowe GIFy i filtry, a także pokazujemy nowe funkcje, jak np. donacje za pomocą IG, które są zupełną nowością, a na które zdecydowało się w czasie Finału aż 275 osób. Olimpia Jenczek specjalistka ds. kreowania wizerunku w sieci, odpowiedzialna za zespół Instagrama w czasie 28. Finału WOŚP, „Pokojowy Patrol” ZASIĘG WOŚP NA WYKOPIE Próbując trafić do nowych grup odbiorców i prowadząc świadomą komunikację, WOŚP poszerzył w tym roku swoją aktywność o wykop.pl. Specyfika każdego narzędzia zawsze wymaga od nowego użytkownika sprawnego poznania dostępnej funkcjonalności oraz dobrego rozpoznania odbiorcy, do którego prowadzi komunikację. Skuteczna komunikacja wymaga zatem dobrego przygotowania i umiejętności. Jak z publiką Wykopu poradził sobie dział komunikacji WOŚP podczas 28. Finału? Prowadzenie skutecznej komunikacji wymaga zagłębienia się w społeczność użytkowników Wykopu. Podczas 28. Finału nasza komunikacja opierała się na dostarczaniu aktualności związanych z wydarzeniami i możliwościami wsparcia oraz odpowiadaniu na pytania – jak sami siebie nazywają – „Mirków i Mirabelek”. W ciągu tych kilku dni udało nam się zachęcić aż 3635 użytkowników do odwiedzenia strony wosp.org.pl. Ponadto nasza aktywność na Wykopie wywołała wśród użytkowników aż 9834 wzmianki związane z 28. Finałem. Michał Zieziula odpowiedzialny za komunikację na Wykop.pl w czasie 28. Finału WOŚP, „Pokojowy Patrol” Z roku na rok liczba Wykopowiczów angażujących się w działania Wielkiej Orkiestry rośnie, co, nie ukrywamy, bardzo nas cieszy. Zaangażowanie Wykopowiczów w WOŚP jest mocno zróżnicowane. Wspierają akcję nie tylko finansowo, ale również działają w tematach aukcji charytatywnych – wystawiają własne przedmioty i rękodzieła, a także promują w serwisie ciekawsze aukcje innych osób. Biorą udział w wydarzeniach organizowanych w swoich miejscowościach, co potwierdzają licznymi zdjęciami i wypowiedziami, zachęcają innych do pomocy, aktywnie komentują wszystkie wydarzenia, a także działają jako wolontariusze WOŚP, czym również chętnie się chwalą na Wykopie. Na szczególną uwagę zasługują komentarze i wypowiedzi Wykopowiczów, którzy w swoich wpisach wspominają, gdzie i w jakich okolicznościach zetknęli się (lub ich bliscy) ze sprzętem medycznym oznaczonym czerwonym serduszkiem. Często to trudne historie, ale pokazujące, jak Rys. 3. Wykop znalazł się na 6. miejscu wśród 10 najpopularniejszych źródeł dotyczących 28. Finału WOŚP, statystyka SentiOne w okresie 1-22.01.2020 r. Podjęliśmy decyzję, że rezygnujemy ze Snapchata, który zaczął stopniowo być wypierany przez Instastories. Naturalnie zyskaliśmy dzięki temu przestrzeń do zainwestowania naszych mocy przerobowych w inne, nowe rozwiązanie – padło na TikToka. Dziś nasz profil na TikToku obserwuje już ponad 50 tys. unikalnych użytkowników, a filmiki na naszym profilu polubiono w ten weekend niemal 370 tys. razy. 6 TEMAT NUMERU

ANNA SOBIERAJ // Specjalistka ds. Digital Marketingu i Social Media w Fundacji Wielka Orkiestra Świątecznej Pomocy. Zajmuje się koordynacją projektów digitalowych oraz fundraisingiem w internecie. Poza pracą w Fundacji WOŚP ma doświadczenie we prowadzaniu nowych marek na rynek, wspiera organizacje pozarządowe i jednoosobowe działalności gospodarcze w zakresie budowania marki i wizerunku, komunikacji online, badań rynku, konkurencji, klienta. NAPISZ DO AUTORKI: anna.sobieraj@wosp.org.pl ważna i potrzebna jest działalność Wielkiej Orkiestry Świątecznej Pomocy. To również najlepszy dowód na to, że Wykop jak najbardziej powinien – i chce – angażować się w działania wspierające Fundację WOŚP. Anna Stecka manager ds. Rozwoju Serwisu Wykop.pl GRAMY, BO LUBIMY – GAMERZY NA #WOSP2020 Dotarcie do szerokiej widowni zapewnia także współpraca z internetowymi liderami opinii. Influencer marketing i wszystkie działania angażujące streamerów i youtuberów są coraz bardziej popularne i uzyskują bardzo dobre zasięgi. Coraz częściej influencerzy są stawiani na równi z gwiazdami kina czy muzyki, dzięki czemu wiele znanych marek wybiera ich na ambasadorów i promotorów swoich produktów. Współpraca z influencerami z całą pewnością przyłożyła się do sukcesu 28. Finału WOŚP. Miłośnicy gier mogli zagrać wraz z Ja,Rockiem dla dziecięcej medycyny zabiegowej, biorąc udział w licznych aukcjach lub oglądając na żywo ulubionego streamera. Ja,Rock od początku był grupą wielu pomysłowych i kreatywnych osób, które pragnęły wychodzić poza schematy standardowych działań online. Główną siłą napędową naszych projektów od zawsze była kooperacja i wspólne działanie, które skutkowało fantastycznymi kampaniami digital. Nieuniknione było więc zaangażowanie się przez naszą ekipę w działania charytatywne, bo skoro mamy moc i ludzi, którzy mogliby to napędzić, to warto nagłośnić każdą dobrą inicjatywę. Z tego powodu od lat organizowaliśmy Ja,Paczkę czy właśnie kilkunastogodzinny stream na rzecz WOŚP. Efekty z roku na rok przekraczają nasze najśmielsze oczekiwania, a chęć niesienia pomocy przez naszych influencerów i widzów napędza nas do organizowania coraz lepszych i głośniejszych akcji. Z roku na rok zaskakuje nas jednak siła, z jaką udaje nam się dotrzeć do nowej publiczności. W tym roku udało nam się zebrać rekordowe ćwierć miliona złotych! Przez cały czas naszej działalności charytatywnej udało nam się uzbierać ponad 1,2 mln zł, co pokazuje potencjał digitalowych działań. Chociaż przejście się z puszką po mieście i rozdawanie dorocznych serduszek WOŚP jest wspaniałym przeżyciem, to jednak przez internet łączymy się ze sobą z najodleglejszych miejsc na świecie. Jednym kliknięciem stajemy się wspólnotą dążącą do celu i udowadniamy, że dzisiaj bardzo łatwo jest pomagać. Więc pomagamy, do końca internetu i jeden dzień dłużej! Michał Milejski Executive Manager, JaRock Wśród gamerów grających razem z WOŚP znalazł się także Jacob, który swoją przygodę z Orkiestrą zaczął od przekazania Fundacji 230 000 zł. Influencer zagrał w turniejach Fortnite PRO AM i Fortnite World Cup, a Epic Games wykonało płatność na wybrany przez streamera cel charytatywny. Ponadto na kilka dni przed Finałem – 6 stycznia – Jacob zorganizował również Dotarcie do szerokiej widowni zapewnia współpraca z internetowymi liderami opinii. Influencer marketing i wszystkie działania angażujące streamerów i youtuberów są coraz bardziej popularne i uzyskują bardzo dobre zasięgi. stream na swoim kanale YouTube, po którym za każdy FRAG wpłacił 5 zł na konto Fundacji WOŚP w ramach wsparcia 28. Finału. Wykorzystując nowinki technologiczne do zwiększenia zaangażowania użytkowników online, Wielka Orkiestra Świątecznej Pomocy zagrała dla zapewnienia najwyższych standardów diagnostycznych i leczniczych w dziecięcej medycynie zabiegowej. Obecnie na koncie Fundacji WOŚP zaksięgowano ponad 100 mln zł. Dzięki szeroko dostępnym narzędziom internetowym jeszcze do końca stycznia można dokonywać wpłat na cel 28. Finału. O tym, czy nowe technologie i wzrost internetowych zasięgów wystarczyły, by WOŚP po raz kolejny pobił swój rekord, dowiemy się już na początku marca podczas ostatecznego ogłoszenia wyniku zbiórki 28. Finału. 7

Rozmawiała: Kinga Walczyk Proszę przybliżyć naszym czytelnikom, za jakie projekty odpowiada Pani w ramach marki E.Wedel? Moja stopka jest niefortunna, bo jest bardzo długa (śmiech). Jestem koordynatorem komunikacji marketingowej. Odpowiadam za bieżące działania z PR-u brandowego, w tym za eventy konsumenckie. Koordynuję również nasze działania branded contentowe, czyli lokowanie produktu w telewizji czy też komercyjną współpracę z wydawnictwami. Celem mojej pracy jest przede wszystkim połączenie interesów marki E.Wedel z interesami agencji PR-owej, z którą współpracujemy na co dzień. Jestem odpowiedzialna za zlecanie pracy agencji. Nasz wewnętrzny dział komunikacji (mediów) jest swego rodzaju „agencją wewnętrzną”, zbierającą briefy od teamu brandowego, a następnie zlecającą je agencjom. Jestem odpowiedzialna za prezentację efektów tych działań działowi marketingu, czyli poniekąd wcielam się w rolę reprezentantki agencji PR-owej. W jaki sposób podjęła Pani współpracę z tą marką? W E.Wedel pracuję od pięciu lat. Zaczęłam od programu stażowego „Grasz o staż”. Z czasem awansowałam na stanowisko specjalisty, a następnie koordynatora. To właśnie tutaj zdobywałam doświadczenie eventowe, ponieważ wcześniej nie realizowałam aż tak dużych projektów w tym zakresie. Oczywiście doświadczenie to podstawa, ponieważ ułatwia przewidywanie różnych scenariuszy. Praktyka udowadnia jednak, jak wielu rzeczy nie da się przewidzieć; i tutaj kluczową rolę odgrywa elastyczność osoby koordynującej eventy. Realizujecie Państwo dużo eventów konsumenckich… Spośród eventów zewnętrznych na uwagę zasługuje „Zima z Wedlem”, czyli projekt oferujący zimowe rozrywki w miejscach, gdzie zima jest najprzyjemniejsza – zarówno w miastach turystycznych, jak i górskich miejscowościach. Eventy odbyły się w 9 lokalizacjach – ostatni 22-23 lutego w Białymstoku. Podjęliśmy również współpracę z PGE Narodowym, który co roku zamienia się w Zimowy Narodowy. Jest to nasz cykliczny projekt, w ramach którego współorganizujemy zimowe wydarzenie w mieście. Atrakcjami na Zimowym Narodowym są: 12-metrowa Górka Lodowa E.Wedel, przeznaczona do zjazdów na pontonach wprost z trybun, tory do curlingu oraz kryty skatepark. Tegoroczną nowością jest natomiast Strefa Czekolady E.Wedel, w której można rozgrzać się przy gorącej czekoladzie oraz wziąć udział w grach i zabawach, takich jak Czekoladowe Puzzle czy Czekoladowy Quiz. Świąteczny nastrój wprowadzała też EVENTY BUDUJĄ WIĘŹ Z KONSUMENTEM // ROZMOWA Z DOMINIKĄ IGIELIŃSKĄ, KOOORDYNATOREM KOMUNIKACJI MARKETINGOWEJ W E.WEDEL. // 8 TWARZĄ W TWARZ

kilkunastometrowa, rozświetlona choinka E.Wedel oraz czekoladowa rzeźba o wadze 56 kg. Wspieramy także akcję specjalną „Przyjemne poniedziałki z Wedlem”. W każdy poniedziałek paragon za produkty Wedla za kwotę minimum 15 zł można wymienić na drugi bilet, na lodowisko E.Wedel. Zima z Wedlem na PGE Narodowym potrwa do 8 marca. Dodam, że akcja na lodowiskach objęła również inne, największe polskie miasta, takie jak Bydgoszcz, Lublin, Łódź, Poznań i Białystok. Eventy na lodowiskach składały się ze „Strefy Przyjemności” – z podobnymi atrakcjami jak na stokach – a także „Strefy Małych Przyjemności” z animatorem prowadzącym gry i zabawy. Wspomniała Pani, że pojawiliście się Państwo także na stokach narciarskich? Zależało nam na zagwarantowaniu zimowej rozrywki również w innych częściach Polski, dlatego podjęliśmy się organizacji trzech, pięciodniowych eventów na stokach w Białce Tatrzańskiej oraz Czarnej Górze. Podczas tych wydarzeń można było odwiedzić „Strefę Przyjemności”, będącą miejscem regeneracji i wypoczynku po zimowych szaleństwach. Poza możliwością skosztowania gorącej czekolady w strefie były dostępne fotobudka, stanowisko do personalizacji czekolady, na którym można było wykonać własne oryginalne opakowania tabliczek oraz interaktywna gra edukacyjna, dzięki której uczestnicy poznawali sekrety związane z procesem produkcji czekolady. Zadbaliśmy także o atrakcje przeznaczone dla najmłodszych, czyli mobilną strefę zabaw o nazwie „Małe przyjemności” oraz górkę lodową i mini ski cross. W trakcie eventów na stokach organizowane były również meet up’y z ambasadorką akcji, Kompleksiarą. Od 2018 r. wspieracie Państwo e-sport. Na czym polega ta współpraca? Na początku marca 2018 r. Katowice po raz kolejny zamieniły się w centrum e-sportu za sprawą Intel Extreme Masters 2018 (IEM), czyli międzynarodowego turnieju e-sportowego. Finały turnieju odbywają się w katowickim Spodku od 2013 r. Zawody co roku przyciągają setki tysięcy osób. Już dwukrotnie pojawiliśmy się na nich jako wystawca, pomagając tym samym czerpać uczestnikom radość z grania. Nasz debiut w 2018 r. był oficjalnym rozpoczęciem działań marki Wedel w tym obszarze e-sportu. W strefie Wedel Up! Pod hasłem „Zagrajmy inaczej” przygotowaliśmy trzy rodzaje gier, proponując graczom nowe zasady. Na naszym stoisku czekały stanowiska CS:GO z padami, Project Cars 2, gdzie należało przejechać trasę na wstecznym biegu, oraz Pro Evolution Soccer z możliwością grania z zasłoniętymi oczami, będąc prowadzonym przez Zależało nam na tym, żeby dotrzeć do młodszych konsumentów, więc uznaliśmy, że e-sport będzie bardzo dobrym kanałem. Gaming jest traktowany jako dyscyplina sportowa. Planuje się nawet włączenie e-sportu do rozgrywek olimpijskich. Jest to olbrzymi trend na skalę światową, dlatego też nie mogliśmy zignorować tego faktu. 9

drugiego gracza. Poprzez nietypowe reguły gry chcieliśmy przypomnieć, że sportowa rywalizacja jest istotna, ale to dobra zabawa i czerpanie radości z grania są najważniejsze. Do wspólnej zabawy zaprosiliśmy czterech popularnych gamerów, którzy w naszej strefie wraz z uczestnikami brali udział w tych niecodziennych rozgrywkach. Kolejnym krokiem był Poznań Game Arena 2018? Po inauguracji projektu Wedel Up! Na IEM 2018 i jego ciepłym przyjęciu ponownie weszliśmy w świat profesjonalnego e-sportu z misją przywrócenia w graczach dziecięcej radości z grania, przygotowując masę nieszablonowych atrakcji i gier. Nasze działania rozpoczęła „Rozgrzewka przed e-sportem”, której celem było „rozgrzanie” graczy przed Poznań Game Arena (PGA)2018. W kampanii display’owej, która rozpoczęła się dwa tygodnie wcześniej, zagrali oni inaczej poprzez nietypowe, mobilne gry retro, takie jak popularny kiedyś „Labirynt”. Podczas samego wydarzenia również wystąpiliśmy w roli wystawcy. W ubiegłym roku ponownie pojawiliście się Państwo podczas Intel Extreme Masters 2019. Skąd aż takie zainteresowanie e-sportem? Zależało nam na tym, żeby dotrzeć do młodszych konsumentów, więc uznaliśmy, że e-sport będzie bardzo dobrym kanałem. Gaming jest traktowany jako dyscyplina sportowa. Planuje się nawet włączenie e-sportu do rozgrywek olimpijskich. Jest to olbrzymi trend na skalę światową, dlatego też nie mogliśmy zignorować tego faktu. Jesteśmy pierwszą polską marką, zajmującą się produkcją czekolady, która zaangażowała się w e-sport. Jest to z całą pewnością nowy, ciekawy trend. A jakie jeszcze inne trendy eventowe obserwuje Pani? Przede wszystkim na pierwszym planie znajduje się experience, czyli w przypadku eventów konsumenckich powinniśmy dawać uczestnikom jakąś wartość dodaną, bodźce. Nie możemy ograniczać się do „muzealnej” strefy wystawowej, która daje wyłącznie możliwość obserwacji, a odwiedzający nie mają możliwości interakcji z marką. Tak jak w przypadku Wedel Up!, ważne, by projekty tego typu niosły w sobie jakąś ideę, a atrakcje korespondowały z tą ideą. Myślę, że większość eventowych trendów jest uzależnionych od trendów nadrzędnych, globalnych. Przykładem jest chociażby ekologia, która zagościła także na realizowanych przez nas wydarzeniach. Postawiliśmy na recykling materiałów, które dzięki temu, że są uniwersalne, mogą być wykorzystywane w trakcie kolejnych edycji. Zrezygnowaliśmy też z papierowych biletów na rzecz elektronicznych. Gdzie poszukujecie Państwo inspiracji? Z całą pewnością podczas eventów, w których uczestniczymy prywatnie. W ramach obowiązków zawodowych również odwiedzamy różnego typu wydarzenia, chociażby po to, by śledzić bieżące trendy. W jaki sposób weryfikujecie Państwo skuteczność eventów i poziom zadowolenia uczestników? Przeprowadzamy badania satysfakcji uczestników. Wyniki ankiet są dla nas tak naprawdę kopalnią wiedzy. Dzięki nim dowiadujemy się, jak prezentują się potrzeby uczestników, co okazuje się mieć ogromne znaczenie w praktyce. Dzięki badaniom dowiedzieliśmy się, że w przypadku dni otwartych ogromnym zainteresowaniem cieszy się nie tylko linia produkcyjna, ale również nasza pracownia rarytasów oraz rzeźba z czekolady. Dzięki świadomości tego faktu podczas kolejnej edycji wyeksponowaliśmy bardziej naszą pracownię oraz wystawiliśmy więcej rzeźb. Jak Pani ocenia skuteczność działań event marketingowych? Eventy organizujemy przede wszystkim w celach wizerunkowych. Zależy nam na nawiązaniu bezpośredniego kontaktu z konsumentem. Oczywiście reklama w telewizji również może być angażująca i zapadać w pamięć, ale nie buduje takiej więzi jak eventy. Eventów nie analizujemy w kontekście zysków, tylko jako długofalową inwestycję w relacje z konsumentem. Liczymy, że taki bezpośredni kontakt wpłynie na cieplejszy odbiór marki i większe przywiązanie. Eventy organizujemy przede wszystkim w celach wizerunkowych. Zależy nam na nawiązaniu bezpośredniego kontaktu z konsumentem. Oczywiście reklama w telewizji również może być angażująca i zapadać w pamięć, ale nie buduje takiej więzi jak eventy. 10 TWARZĄ W TWARZ

Grupa PHH jest obecnie liderem na polskim rynku hotelowym. W 27 obiektach hotelowych należących do PHH znajduje się w sumie ponad 2,7 tys. pokoi. Przez ostatnie cztery lata PHH powiększył swoje portfolio z 4 do 27 obiektów hotelowych. Ponadto w ciągu 4 lat zwiększył kapitał zakładowy spółki ze 107 mln zł do KTO STOI ZA SUKCESEM POLSKIEGO HOLDINGU HOTELOWEGO? // POLSKI HOLDING HOTELOWY TO SPÓŁKA W 100% Z KAPITAŁEM PAŃSTWOWYM, KTÓREJ CELEM JEST NOWOCZESNE ZARZĄDZANIE OBIEKTAMI HOTELOWYMI NALEŻĄCYMI DO SKARBU PAŃSTWA. NAJWIĘKSZY ROZWÓJ NASTĄPIŁ W CIĄGU OSTATNICH 4 LAT, GDY GHEORGHE MARIAN CRISTESCU OBJĄŁ STANOWISKO PREZESA SPÓŁKI I ZACZĄŁ KONSEKWENTNIE REALIZOWAĆ STRATEGIĘ UTWORZENIA SILNEGO POLSKIEGO PODMIOTU HOTELARSKIEGO. MAJĄC 20-LETNIE DOŚWIADCZENIE W BRANŻY HOTELARSKIEJ, ROZWINĄŁ SPÓŁKĘ DZIĘKI PROFESJONALNIE ZAPLANOWANEMU I KONSEKWENTNIE REALIZOWANEMU BIZNESPLANOWI. W GRUPIE PHH ZNAJDUJE SIĘ OBECNIE 27 OBIEKTÓW, CO CZYNI GO DRUGĄ NAJWIĘKSZĄ SPÓŁKĄ HOTELOWĄ W KRAJU I PIERWSZĄ Z WYŁĄCZNIE POLSKIM KAPITAŁEM. // ponad 950 mln zł. Rozwój spółki nastąpił poprzez budowę nowych hoteli, włączenie nowych spółek do grupy, akwizycję obiektów hotelowych oraz objęcie zarządzaniem obiektów innych podmiotów. – Ta pozycja jest efektem wieloletniej realizacji strategii, nad którą wraz z zespołem pracujemy od 4 lat. Nie ukrywam, że podstawowym elementem rozwoju każdej firmy są ludzie. Mogę powiedzieć, że jako prezes spółki PHH zbudowałem doskonały zespół ludzi: menedżerów, jak również pracowników liniowych, z którymi intensywnie pracujemy nad rozwojem firmy. Nasz zespół nie tylko zaakceptował kierunek, w którym idziemy, ale nieraz zaskakuje mnie kolejnymi dobrymi pomysłami – mówi Gheorghe Marian Cristescu, prezes Polskiego Holdingu Hotelowego. W ubiegłym roku PHH otworzył dwa nowe obiekty: Holiday Inn Express w Rzeszowie oraz hotel Moxy Poznań Airport. Bardzo znaczącym osiągnięciem było objęcie całości udziałów spółek AMW Hotele, Gliwickiej Agencji Turystycznej, hoteli Olsztyn oraz Wojewódzkiego Przedsiębiorstwa Usług Turystycznych. Oprócz tego jesienią 2019 r. PHH rozpoczął kompleksową modernizację hotelu Courtyard by Marriott Warsaw Airport, której efekty są widoczne już dzisiaj. Celem spółki jest utworzenie silnego i profesjonalnego polskiego podmiotu hotelowego, konkurencyjnego promocja 12 OKIEM EKSPERTA

Gheorghe Marian Cristescu Prezes zarządu Polskiego Holdingu Hotelowego Sp. z o.o., prezes AMW Hotele Sp. z o.o. Rozpoczął swoją przygodę z hotelarstwem ponad 20 lat temu. Doświadczenie zawodowe zdobywał w polskich oraz międzynarodowych sieciach hotelarskich: Radisson, Accor Hotels, Best Western. Od kwietnia 2016 r. do stycznia 2019 r. pełnił funkcję prezesa zarządu Chopin Airport Development. W styczniu 2019 r. objął stanowisko prezesa zarządu Polskiego Holdingu Hotelowego (PHH), którego celem jest konsolidacja zarządzania obiektami hotelowymi należącymi do Skarbu Państwa. W portfelu PHH znajduje się obecnie 27 obiektów hotelowych. Gheorghe Marian Cristescu od września 2017 r. pełni funkcję przewodniczącego Społecznej Rady Turystyki przy Ministrze Sportu i Turystyki. W 2019 r. został uhonorowany Brązowym Krzyżem Zasługi nadawanym przez Prezydenta Rzeczypospolitej Andrzeja Dudę oraz otrzymał odznakę honorową „Za Zasługi dla Turystyki” nadawaną przez Ministerstwo Sportu i Turystyki. Został też m.in. laureatem nagrody specjalnej „Człowiek Roku 2018” przyznawanej przez miesięcznik „Hotelarz”. w branży, sprawnie zarządzającego bazą obiektów poprzez wdrażanie nowoczesnych procedur, poprawę rentowności czy dostosowanie standardu hotelu do ewentualnego wprowadzenia marki hotelowej. PHH jest również liderem we wprowadzaniu nowych marek hotelowych na polski rynek, takich jak Courtyard by Marriott, Hampton by Hilton, Renaissance, Moxy, a w planach ma także otwarcie nowego hotelu marki Vīb oraz Le Méridien. Ponadto Grupa PHH pracuje obecnie nad nową polską marką, która będzie stawiać na polskie produkty oraz usługi, ale przede wszystkim ma za zadanie promować regiony, w których hotele spółki się znajdują. Podstawowym założeniem koncepcji tej marki będzie zapewnienie nowoczesnego, międzynarodowego standardu w cenach, które konkurują z lokalnymi obiektami i pensjonatami. Polski Holding Hotelowy otrzymał w tym roku najważniejszą nagrodę przyznawaną przez Marriott International – Partnership Circle Award, jako najbardziej wartościowy partner biznesowy wśród właścicieli franczyzowych w Europie w 2019 r. – Każdy menedżer mojej firmy oraz pracownik liniowy miał wpływ na ten sukces i bez nich nie byłoby tych nagród. Czuję, że jestem wyłącznie beneficjentem naszej wspólnej ciężkiej pracy, a te nagrody tak naprawdę należą do całej naszej spółki. To wszystko motywuje nie tylko mnie, ale i wszystkich pracowników, aby nie przestawać się rozwijać i nie spoczywać na laurach, a w dalszym ciągu ciężko pracować na rzecz rozwoju firmy i mieć tym samym pozytywny wpływ na rozwój rynku hotelarskiego i turystycznego w Polsce – dodaje Gheorghe Marian Cristescu. Hotele należące do grupy PHH również zdobyły wiele nagród i wyróżnień, m.in. Renaissance Warsaw Airport Hotel, który jest najlepiej oceniany przez gości sieci Marriott International na tle 34 innych obiektów działających pod tą marką w Europie. Jest laureatem nagrody „Debiut Roku 2018” i „Hotelarskie Inwestycje Roku 2019” nadanym przez miesięcznik „Hotelarz” oraz nagrodzony w kategorii „MP Power Venue” podczas MP Power Awards 2018. Magazyn „Świat Hoteli” aż dwukrotnie uznał hotel Renaissance za najlepszy „Hotel/obiekt biznesowy, konferencyjny” w 2018 i w 2019 r. Wśród innych hoteli należących do Grupy PHH piąty raz z rzędu obydwa hotele Hampton by Hilton w Warszawie i w Gdańsku otrzymały certyfikat jakości TripAdvisor „Certificate of Excellence”. promocja Grupa PHH jest obecnie liderem na polskim rynku hotelowym. W 27 obiektach hotelowych należących do PHH znajduje się w sumie ponad 2,7 tys. pokoi. Przez ostatnie cztery lata PHH powiększył swoje portfolio z 4 do 27 obiektów hotelowych. 13

PROMUJ WYDARZENIA, WYKORZYSTUJĄC SPRAWDZONE APLIKACJE Tekst: Anna Ledwoń Pierwsze medium, które przychodzi nam do głowy w zakresie promocji wydarzeń, to zdecydowanie Facebook. Nie bez powodu: jego funkcja tworzenia wydarzeń jest najbardziej rozwinięta na tle wszystkich innych serwisów. Od niedawna wydarzenia (jako osoby prywatne) możemy również tworzyć na LinkedIn. Instagram świetnie sprawdza się w relacjonowaniu wydarzeń, często na żywo, jak i budowaniu tam napięcia czy pokazywania tzw. backstage’u. Jednakże czy te trzy kanały wyczerpują wszystkie możliwości? Zdecydowanie nie! Na mapie social media mamy kilkadziesiąt różnych serwisów, z których możemy korzystać. Ostatnio nawet Allegro założyło nowe medium społecznościowe dla swoich sprzedawców i kupujących. Oczywiście nie każde z nich spełni swoje zadanie, jakim w tym przypadku jest promocja wydarzeń, ale zdecydowanie warto zwrócić uwagę na cztery serwisy, które pomogą wypromować Twoje wydarzenie: Twitter, Pinterest, TikTok i Quora. TWITTER Twitter, popularny za granicą, święci coraz większe triumfy w Polsce. Tylko w ciągu jednego miesiąca zyskał aż 1,5 mln nowych użytkowników! Z artykułu dowiesz się: Jak skutecznie używać hashtagów na Twitterze. Na czym polega planowanie contentu w mediach społecznościowych. Dlaczego warto korzystać z TikToka. W jaki sposób wykorzystać możliwości Pinteresta. Dlaczego Quora jest idealnym narzędziem dla event managera. Dodatkowo ponad 80% użytkowników używa Twittera via mobile, co pozwala uczestnikom na szybki dostęp do niego podczas samego wydarzenia. Główną siłą Twittera są hashtagi. Pozwalają zwiększyć zasięgi wpisom, ale także skategoryzować same wpisy lub połączyć z konkretnym pojęciem, np. Twoim wydarzeniem. Przykład takich wpisów znajdziesz na screenie nr 2. Postaw na User Generated Content, czyli treści tworzone przez użytkowników. Wykorzystuj do promocji swojego eventu ich własne profile. Jak do tego doprowadzić? 1. Stwórz oficjalny hashtag Twojego wydarzenia, np. #ILoveMkt czy #CRASHMondays. Najczęściej hashtagi powiązane są z nazwą wydarzenia i jest to najbardziej intuicyjne rozwiązanie. 2. Poinformuj swoich odbiorców o oficjalnym hashtagu przed wydarzeniem Rys. 1. Liczba użytkowników Twittera w Polsce cały czas rośnie. Źródło: Gemius Rys. 2. Wykorzystanie hasztagów przez uczestników wydarzeń. 14 MARKETING I PROMOCJA

na swoim profilu na Twitterze, w innych social mediach czy na stronie internetowej wydarzenia. Koniecznie poinformuj również i zachęć użytkowników do dodania wpisów z hashtagiem na swoich tablicach. Koniecznie dodaj ten hashtag w opisie swojego profilu (rys. 3). 3. Aby zwiększyć liczbę takich wpisów w dniu wydarzenia, możesz zorganizować konkurs. Warunkiem wzięcia w nim udziału jest wrzucenie wpisu na swój profil z określonym hashtagiem. 4. Dla zwiększenia wpisów przed wydarzeniem skorzystaj z narzędzia Pay With A Tweet, które pozwoli pobrać content z Twojej strony (np. wejściówkę na wydarzenie) po udostępnieniu konkretnej treści w social mediach użytkownika. 5. Poproś wcześniej prelegentów, aby w swoich kanałach na Twitterze poinformowali o tym, że będą występowali na Twoim wydarzeniu. Sam poinformuj o tym, kto będzie występował, i przypnij na górze najważniejszy post (np. o najbardziej wyczekiwanym prelegencie). 6. Zorganizuj sesję Q&A z prelegentami podczas wydarzenia, a pytania zbieraj właśnie na Twitterze. Ciekawą opcją jest wykorzystanie tzw. social wall, czyli aplikacji (jest ich sporo), które skanują social media pod kątem konkretnych hashtagów w czasie rzeczywistym, które możesz wyświetlić na swoim wydarzenia “in real life”. Ludzie uwielbiają relacjonować wydarzenie na żywo, w szczególności kiedy wiedzą, że po drugiej stronie znajduje się ktoś z organizatorów, kto zareaguje na ich wpisy i działania. Dlatego bądź aktywny w tym medium i wchodź w interakcję z uczestnikami. Możesz również pozwolić im zgłaszać tą drogą różnego rodzaju problemy, np. prośbę o ustawienie klimatyzacji czy pytania o hasła do Wi-Fi. Poinformuj o tym odpowiednio wcześniej. Pamiętaj o zaplanowaniu wcześniej swojego contentu w tym medium, nie tylko w dniu wydarzenia! W swojej strategii contentowej nie zapomnij o: ∞ Przygotowaniu spójnych szablonów do postów. Wyróżnij się graficznie! Twitter to nie tylko słowa. ∞ Przygotuj miniwywiady z prelegentami. ∞ Jeżeli jest taka możliwość, dodaj testymoniały od uczestników poprzednich edycji. ∞ Potraktuj Twitter jak swoje biuro prasowe i informuj w tym kanale jako pierwszym o wszystkich nowościach związanych z eventem. ∞ Reaguj, wchodź w dyskusje z uczestnikami. ∞ Upewnij się, że w prowadzenie kanału na Twitterze / uczestnictwo w nim zaangażowałeś wszystkich zainteresowanych bądź poinformowałeś ich o tym. TIKTOK To medium, które na ten moment ma największą liczbę pobrań ze wszystkich mediów społecznościowych, łącznie z Facebookiem czy Instagramem – aplikacja została zainstalowana w 2019 r. ponad 700 mln razy. To aplikacja do nagrywania i dzielenia się treściami wideo. Najczęściej są to filmy z muzyką, tzw. lip-syncy, zabawne filmy czy treści typu DIY (Do It Yourself). Jest głównie wykorzystywana wśród pokolenia Z (16-24 lata). TikTok jest niezwykle popularny wśród użytkowników i jednocześnie bardzo niedoceniany wśród marketerów. Podobnie jak Facebook czy Instagram, oferuje publiczne wyszukiwanie, obserwowanie innych, dodawanie hashtagów czy lajkowanie i komentowanie treści. TikTok idealnie sprawdzi się wśród promocji wydarzeń skierowanych do młodych ludzi. To kanał, który bardzo lubi natywny content i treści, w tym reklamowe, idealnie dopasowane do tego medium. Co przy jego nierozumieniu może być dość kłopotliwe. Jak sobie z tym poradzić? Są dwa wyjścia z sytuacji – można: ∞ zatrudnić młodego twórcę, który będzie tworzył content na naszym kanale, w naszym imieniu (niczym administrator – freelance strony firmowej na Facebooku); Rys. 5. Wygląd aplikacji TikTok. Źródło: Tik Tok Rys. 4. Tworzenie „social wall” i dodanie źródeł. Źródło: https://walls.io/ Rys. 6. Profil WOŚP na TikToku Rys. 3. Bio profilu wydarzenia powinno zawierać hasztag 15

∞ podjąć współpracę z influencerami, którzy wygenerują content o Twoim wydarzeniu na swoich profilach na TikToku. Tworząc content, zaufaj osobie, z którą współpracujesz w zakresie prowadzenia swojego konta, dzięki temu unikniesz cringe’u (żenada – słowo popularne wśród młodych użytkowników). Możesz skoncentrować się na zabawnych treściach z backstage’u czy ekskluzywnych treściach związanych ze sprzedażą early birds czy promocjami. To również miejsce, gdzie możesz zapowiadać prelegentów / osoby występujące na Twoim wydarzeniu. Możesz także spróbować stworzyć i wypromować własny hashtag bądź „wskoczyć” ze swoją treścią w viralowy w danym momencie trend (rys. 7). Bardzo ciekawym profilem na polskim TikToku, którym warto się inspirować, jest profil WOŚP (rys. 6). Tak jak w innych mediach i tutaj możesz stworzyć płatną kampanię reklamową, np.: ∞ TopView – pierwszy content video, jaki pojawi się użytkownikowi po otworzeniu aplikacji. ∞ Brand Takeover – pierwsza treść, jaką widzi użytkownik po włączeniu aplikacji, może być to statyczny baner. ∞ One Day Max i Brand Premium – zamieszczone w sekcji „Dla Ciebie” użytkownika, czyli filmach, które TikTok proponuje do obejrzenia mimo nieobserwowania profili ich twórców. PINTEREST Pinterest to niedoceniane medium, które głównie służyło (i dalej służy) poszukiwaniu inspiracji. Dzięki stałym ulepszeniom i wprowadzaniu nowych modułów e-commerce (m.in. wyszukiwanie obrazem) staje się poważnym graczem w zakresie sprzedaży i promocji produktów czy usług (rys. 8), Wygląd profilu użytkownika i przykłady tworzonych tablic). W tym medium społecznościowym możemy tworzyć tablice tematyczne, gdzie przypinamy konkretne „piny” – nasze własne czy też treści z innych profili. Przypinać można praktycznie wszystko: zdjęcia, linki, muzykę infografiki czy GIF-y. Swoją strategię promocji wydarzenia w tym medium powinieneś stworzyć na kilka miesięcy przed jego rozpoczęciem (rys. 9). Piny o wydarzeniu zachowywane są (przypinane przez użytkowników na swoich tablicach) już na 4 miesiące wcześniej! Oto kilka funkcjonalności, które pomogą wypromować Twój event: ∞ Pinterest generuje ruch na stronę internetową. Zgodnie z oficjalnym blogiem samego medium jest to ruch niejednokrotnie większy niż ten pochodzący z innych mediów społecznościowych. Dodając dobrej jakości zdjęcia czy filmy z poprzednich wydarzeń, będziesz mógł nie tylko zwiększyć świadomość, ale wygenerować właśnie ruch na stronie. ∞ Ponieważ po przypięciu danego pinu do swojej tablicy najczęściej zostaje on tam już „na zawsze”, zadbaj o to, by Twoje treści były estetyczne i obrandowane. ∞ Użytkownicy nie będą mieli powodu, aby przypinać w swoich tablicach piny z promocjami czy rabatami – w tym medium skoncentruj się na wizualnym marketingu treści. Twórz np. infografiki bezpośrednio powiązane z tematyką wydarzenia. Dodawaj różnego rodzaju checklisty czy playlisty muzyczne powiązane z wydarzeniem. ∞ Na Pintereście istnieją współtworzone tablice. Mimo że zostały dodane na Twoim profilu, użytkownicy mogą dopinać do nich swoje treści. Możesz wykorzystać to do stworzenia miejsca na zadanie pytań w sesji Q&A czy wrzucenia zdjęć z wydarzenia zrobionych przez innych użytkowników. Pinterest nie tylko inspiruje, ale również wpływa na decyzje zakupowe użytkowników. Możesz wykorzystać to w inny sposób, a mianowicie sam się zainspirować, tworząc wydarzenie. Sprawdź, jakie miejsca w Twojej okolicy zyskują na popularności, jaka technologia pnie się w górę, jaki design jest popularny czy jaki catering cieszy się najlepszą opinią konsumentów. Jaki jeszcze content związany z wydarzeniami możesz dodawać? Rys. 7. Trendy na TikToku Rys. 9. Planowanie wydarzenia na Pinterest Rys. 8. Wygląd profilu użytkownika i przykłady tworzonych tablic 16 MARKETING I PROMOCJA

ANNA LEDWOŃ // Creative Director More Bananas Fascynatka mediów społecznościowych oraz marketingu internetowego. Doświadczenie zdobywała podczas pracy w dwóch krakowskich agencjach interaktywnych. Obecnie dyrektor kreatywna w agencji More Bananas. Autorka tekstów eksperckich do takich magazynów, jak „Online Marketing”, „Social Press”, „AdMonkey”, „Nowy Marketing” czy „Wirtualne Media”. Występowała na wielu konferencjach branżowych, szkoląc z social media, kampanii internetowych czy Facebook Ads. Organizatorka i pomysłodawczyni CRASH Mondays – cyklicznych spotkań z zakresu marketingu w Krakowie. NAPISZ DO AUTORKI: ania.ledwon@morebananas.pl ∞ Jeżeli masz prezentacje prelegentów i możesz z nich korzystać, przypinaj najlepsze slajdy z prezentacji jako piny na swoim profilu. ∞ Twórz cytaty z wystąpień prelegentów. ∞ Zorganizuj konkurs, np. na najlepszą tablicę użytkowników o Twoim wydarzeniu. Konkurs taki możesz zorganizować przed wydarzeniem (inspiracje i skojarzenia), jak i po nim (zdjęcia, cytaty, zdobyta wiedza). QUORA Mówiąc najprościej, Quora to serwis do zadawania pytań i udzielania odpowiedzi na praktycznie wszystkie możliwe tematy i zagadnienia, gdzie konkretne osoby mogą budować wizerunek eksperta i przez to promować swoje usługi czy produkty. W 2020 r. Quora będzie obchodzić swoje 11. urodziny, ale dopiero w roku 2019 pojawiła się jej polska wersja językowa. To, od czego powinieneś zacząć po stworzeniu swojego profilu na Quorze, to przede wszystkim uzupełnienie swojego profilu (rys. 10). Już tam możesz poinformować o swoim wydarzeniu i przekierować na nie! Jak wykorzystać Quorę w promocji i organizacji wydarzeń? 1. Budując pozycję eksperta, poprzez zadawanie trafnych, inteligentnych pytań, ale przede wszystkim odpowiadając konkretnie, rzetelnie na pytania innych użytkowników. Wybieraj często takie, które powiązane są z branżą i tematem Twojego wydarzenia. 2. Szukaj prelegentów na Quorze! Dzięki odpowiedniemu wypełnieniu biogramu możesz łatwo dotrzeć do setek specjalistów w tym (i nie tylko kraju), a jednocześnie od razu masz szansę, aby sprawdzić ich poziom wiedzy czy merytorykę wypowiedzi. 3. Na Quorze poprzez zadawanie pytań potencjalnym uczestnikom, ale też „śledzenie” ich w tym medium możesz zbadać ich potrzeby, a następnie odpowiedzieć na nie swoim wydarzeniem. 4. Pod niektórymi pytaniami, które bezpośrednio powiązane są z wydarzeniami czy tematyką Twojego, możesz wypromować swój event. O ile cała odpowiedź jest rzetelnie napisana i nie powstała tylko, aby wydarzenie wypromować. Przykład na rys. 11. Ponieważ Quora dla większości Polaków jest stosunkowo czymś nowym, a i w polskiej wersji językowej istnieje od niedawna, o podzielenie się swoją wiedzą i wskazówkami poprosiłam Glorię Ziencinę-Kawulę, Head of Community Quora: „Quora to platforma, którą można wykorzystać nie tylko do budowania marki osobistej, wizerunku eksperta i dzielenia się doświadczeniem, ale także do pozyskiwania wiedzy i badania potrzeb. W branży eventowej świetnie sprawdzi się też w procesie poszukiwania ekspertów, których możemy zaprosić do poprowadzenia prelekcji na naszej konferencji. Śledząc tematy i czytając odpowiedzi na branżowe pytania, dotrzemy do osób, które mają duże zasoby wiedzy, bogate doświadczenie, a do tego wprawę oraz chęć do dzielenia się nimi na forum publicznym. Quora to dobre miejsce zarówno do bycia na bieżąco z treściami tworzonymi przez popularnych autorów, jak i do wyłapania nowych twarzy, ludzi, którzy mimo wysokich kwalifikacji jeszcze nie mieli okazji do przemawiania przed szeroką publicznością. Zadając pytanie na Quora, mamy okazję dowiedzieć się z pierwszej ręki, co daje uczestnikom największą wartość podczas wydarzenia, który aspekt cenią sobie najbardziej, co sprawia, że czują się komfortowo, że chętnie kupują bilet na daną konferencję, jakie prezenty cieszą ich najbardziej. Możemy zadać dowolne pytanie, a następnie poprosić o odpowiedzi osoby z konkretnej branży lub miasta i uzyskać odpowiedzi bezpośrednio od naszej grupy docelowej. Quora pozwala dzielić się wiedzą i pozyskiwać informacje, poznawać opinie oraz budować relacje, które często są początkiem długiej, profesjonalnej współpracy”. Niezależnie od tego, jakie medium wybierzesz, pamiętaj o tym: ∞ Aby sprawdzić, czy na pewno są w nim Twoi odbiorcy. ∞ Nie od razu Rzym zbudowano i w prowadzeniu każdego medium społecznościowego niezwykle ważna jest konsekwencja, strategia i poświęcony czas. ∞ Jakość ponad ilość! Lepiej być w jednym medium i robić to dobrze, niż łapać „kilka mediów społecznościowych za ogon”. ∞ Czasami lepiej oddać prowadzenie danego medium w ręce specjalistów, często dużo młodszych od nas, jak chociażby jest to z TikTokiem. 17

RkJQdWJsaXNoZXIy MTMwMjc0Nw==