żeby osoby te czuły, że mają wolność wyboru. Jeśli będą w którymś momencie chciały się do networkingu przyłączyć, zrobią to. Jeśli nie, mają takie prawo. Należy również uważać na dobór moderatorów networkingu. Często zdarza się, że osoby określające się takim mianem nie działają w tym samym celu co organizator. Co przez to rozumiem? Moderator networkingu jest pracownikiem organizatora konferencji. Jego celem ma być moderowanie networkingu dla uczestników, po to, by nawiązywali nowe kontakty, wymieniali się wizytówkami (czy zapraszali się na LinkedIn). Niestety, czasami takie osoby wykorzystują swoją pozycję do sprzedaży swoich usług i marketingu własnej osoby. Organizator przekonany jest, że networking ma miejsce, ale korzysta nie on i nie uczestnicy, a taki „moderator”. Widziałem to kilkukrotnie i jeszcze więcej razy słyszałem o takim zjawisku. Niestety, takie sytuacje zniechęcają do networkingu jako takiego. O CO NALEŻY ZADBAĆ PODCZAS EVENTU? Jeżeli zdecydujesz się na networking podczas eventów, które organizujesz, weź pod uwagę poniższe wskazówki: ∞∞ Zachęć uczestników do zabrania wizytówek – LinkedIn jest w porządku, ale mało kto potrafi jeszcze z niego poprawnie korzystać (tu pewnie przydałby się oddzielny artykuł). ∞∞ Zrób identyfikatory na dwóch karabińczykach, a nie na jednym – dzięki temu będą wisiały na wysokości klatki piersiowej uczestnika, a nie na wysokości pępka i nie będą się przekręcały, co sprawi, że imię i nazwisko uczestnika (oraz nazwa jego firmy) będą widoczne, a to bardzo ważne. ∞∞ Identyfikatory powinny identyfikować (jak sama nazwa wskazuje), więc niech imiona i nazwiska uczestników będą napisane naprawdę dużą czcionką. ∞∞ Zadbaj o to, aby poza salą konferencyjną było miejsce, w którym można przeprowadzić networking. Wyobraź sobie, że wszyscy uczestnicy konferencji stoją tam w tym samym czasie – zmieszczą się? Będzie im wygodnie, czy będą się czuli jak sardynki w puszce? ∞∞ Jeśli organizujesz konferencję dla kobiet, niech większość moderatorów networkingu (tak, w zależności od wielkości eventów powinno ich być kilkoro) stanowią kobiety. Jeśli konferencja zgromadzi głównie introwertyków, niech większość moderatorów będzie introwertyczna. Pamiętaj: networking ma być wartością dla uczestników. ∞∞ Pomyśl o zapewnieniu 20-30 minut na przemówienie moderatora networkingu. Jeśli tuż przed pierwszą przerwą kawową będzie miał szansę opowiedzenia o tym, dlaczego networking jest ważny i jak z niego korzystać, to ustawi to konwencję eventu. Moderowany networking może być wielką wartością zarówno dla uczestników eventów, jak i organizatorów. Ci ostatni mogą skorzystać szczególnie dzięki marketingowi szeptanemu. Zadowoleni uczestnicy, którzy wynieśli z konferencji, targów czy forum biznesowego wiedzę i kontakty, a może znajomości z partnerami biznesowymi (klientami lub dostawcami), będą najlepszymi sprzedawcami biletów na kolejny event. I o ile pozyskana podczas eventu wiedza niestety często szybko wyparowuje, kontakty pozostają. Zadbajmy o to, aby uczestnicy naszych eventów nawiązali ich jak najwięcej i w sposób jak najefektywniejszy. ARTUR SÓJKA // Networker, mówca, trener sprzedaży przez rekomendacje i netwoking. Od ponad dekady działa na polskim rynku profesjonalnego networkingu. Przez lata był dyrektorem regionalnym w największej na świecie organizacji rekomendacji biznesowych. Obecnie jest prezesem polskiej organizacji tego typu. Przeprowadził ponad 1000 sesji networkingowych, w których wzięły udział dziesiątki tysięcy przedsiębiorców. Wielokrotnie prowadził warsztaty networkingowe, które wyposażają ich uczestników w wiedzę, ale i narzędzia oraz umiejętności potrzebne do profesjonalnego poruszania się w świecie networkingu. Jest profesjonalnym mówcą, a także współautorem książki Eventworking. Czyli jak efektywnie korzystać z potencjału konferencji, targów i innych wydarzeń biznesowych. Poradnik dla przedsiębiorców, managerów i handlowców. NAPISZ DO AUTORA: artur@sojkaconsulting.pl Moderator networkingu jest pracownikiem organizatora konferencji. Jego celem ma być moderowanie networkingu dla uczestników, po to, by nawiązywali nowe kontakty, wymieniali się wizytówkami (czy zapraszali się na LinkedIn). Niestety, czasami takie osoby wykorzystują swoją pozycję do sprzedaży swoich usług i marketingu własnej osoby. Partner wydania: 21
RkJQdWJsaXNoZXIy MTMwMjc0Nw==