NETWORKING PODCZAS EVENTÓW JAKO NARZĘDZIE SPRZEDAŻY TWOICH WYDARZEŃ Coraz częściej pierwszym punktem agend konferencji, forów czy innych eventów jest „rejestracja i netwroking”. To cieszy. I to bardzo. Niestety, martwi fakt, że sporo organizatorów eventów po prostu wpisuje ten punkt do agendy i nic więcej z tym nie robi. Dlaczego tak się dzieje? Profesjonalny networking jest na polskim rynku zjawiskiem stosunkowo świeżym. Nie każdy go zna i rozumie. Dużej części osób „coś dzwoni”, tylko nie wiedzą, „w którym kościele”. Uważają więc, że skoro tak wielu organizatorów wpisuje networking w scenariusze swoich eventów, to oni też powinni to zrobić. I na tym się kończy. CZYM JEST NETWORKING? Duże grono osób wypowiadających się w tym temacie wspina się na intelektualne wyżyny, aby zdefiniować to zjawisko. Pojawiają się określenia, że networking to sztuka, sposób życia itp. Uważam, że na nasze potrzeby wystarczy przetłumaczyć to słowo: net – sieć i working – praca. Jest to więc praca w sieci. Dokładniej – w sieci i nad siecią swoich kontaktów. Jest to więc zjawisko znacznie szersze niż element, który występuje podczas eventów. NETWORKING PODCZAS EVENTÓW Zauważmy, że umieszczenie networkingu w kontekście eventów determinuje pierwszy punkt procesu (spójrz do ramki poświęconej procesowi networkingu), czyli identyfikację interesujących nas ludzi. Uczestnik, wybierając taki, a nie inny event, wie, kogo może spodziewać się podczas wydarzenia. Przechodzimy więc do drugiego punktu i tu zaczynają się schody. Umiejętności, które każdy z uczestników powinien opanować, to: ∞∞ Komfortowe podejście do obcych osób i przedstawienie się. ∞∞ Tzw. elevator pitch, czyli krótkie przedstawienie. ∞∞ Small talk, czyli kurtuazyjna rozmowa, która ma pomóc w nawiązaniu relacji. ∞∞ Wymiana wizytówek oraz świadomość, kiedy, jak i co wolno z wizytówką zrobić, a czego nie. ∞∞ Zakończenie rozmowy w taki sposób, który daje szansę ponownego spotkania, np. face to face. ∞∞ Kulturalne pożegnanie i odejście w celu poznania kolejnych osób. Każda z tych umiejętności będzie inaczej wykonywana i interpretowana przez drugiego człowieka, w zależności od cech osobowości uczestnika. Większość z nas była wychowywana w sposób, który sprawia, że w dorosłym życiu sabotujemy swoje działania networkingowe. Ci natomiast, którzy negatywne efekty tego wychowania zwalczyli, niejednokrotnie „przeginają” w drugą stronę. Czy pamiętasz z dzieciństwa i wczesnej młodości takie zdania: „Cicho bądź, gdy dorośli rozmawiają”, „Dzieci i ryby głosu nie mają”, „Idź do swojego pokoju, gdy goście przyjeżdżają”, „Nie rozmawiaj z obcymi”? Wszystko to sprawia, że w dorosłym życiu czujemy dyskomfort w sytuacjach networkingowych. „Czy na pewno mogę podejść do tych ludzi? A jeśli im przeszkodzę? Niekulturalnie jest się wtrącać do rozmowy …”. Tak reagują osoby bardziej introwertyczne. Często rozpoznasz je po tym, że „szukają schronienia” w: Tekst: Artur Sójka Z artykułu dowiesz się: Czym jest networking. Jakie przeszkody utrudniają nam prawidłowe nawiązywanie relacji. Na czym polega praca moderatora networkingu. Jakie błędy networkingowe popełniamy najczęściej. W jaki sposób przygotować event pod skuteczny networking. 1. Zidentyfikowaniu interesujących nas ludzi. 2. Nawiązaniu kontaktu z tymi ludźmi. 3. Podtrzymaniu kontaktu i zbudowaniu relacji. 4. Podtrzymywaniu relacji w celu obopólnych (moim zdaniem) korzyści. Najprościej networking to proces polegający na: Partner wydania: 19

RkJQdWJsaXNoZXIy MTMwMjc0Nw==