Partner wydania: aplikacje mobilne podczas organizowanych przez siebie wydarzeń, a do końca 2016 r. ilość ta ma się zwiększyć do blisko 90%. Nic zatem dziwnego, że oczekiwania wobec możliwości oraz efektywności stosowanych technologii rosną. Beacony mogą taki wzrost efektywności umożliwić, chociażby ze względu na fakt, iż – wg wyników badań podawanych przez MOCA, dostawcę rozwiązań typu proximity marketing m.in. dla Mobile World Congress w Barcelonie – aplikacje eventowe korzystające z danych lokalizacyjnych i dostarczające użytkownikowi informacji/usług w zależności od tego, gdzie się znajduje, są o 235% bardziej angażujące niż aplikacje standardowe. Według tych samych badań wysyłane do użytkowników (podczas targów MWC 2015) powiadomienia powiązane z lokalizacją były ponad 17 razy skuteczniejsze dla aplikacji korzystających z beaconów niż tych, które opierały się na danych GPS. W jaki sposób można wykorzystać beacony podczas eventów? Skoro zatem beacony są potencjalnie tak obiecującą technologią, to jak konkretnie można je wykorzystać w organizowanych przez siebie wydarzeniach, konferencjach czy targach? Zastosowań jest wiele. Poniżej opisane zostały te, które wydają się najciekawsze z punktu widzenia tego, co można dzięki nim zaproponować uczestnikom, zwiększając ich poziom zadowolenia. Szybka i/lub automatyczna rejestracja Kolejki do rejestracji lub kasy to jedna z rzeczy, które najbardziej irytują uczestników dużych konferencji i wydarzeń. Wykorzystując beacony, można w prosty sposób zautomatyzować albo przynajmniej przyspieszyć ten proces, oszczędzając nie tylko nerwy gości, ale i pracę personelu obsługi. Zbliżając się do miejsca organizacji eventu (lub nawet jeszcze wcześniej – na dworcu lub lotnisku), gość może np. wygenerować i pobrać na telefon kod QR pozwalający na szybszą rejestrację lub nawet na samodzielny „check-in” po przybyciu na miejsce. Zresztą aplikacja mobilna może także automatycznie rejestrować uczestnika, który znajdzie się w bezpośredniej okolicy odpowiednio umieszczonego beacona. Ułatwienie kontaktu pomiędzy uczestnikami W czasie eventu beacony można wykorzystać m.in. do aranżowania spotkań pomiędzy uczestnikami. Zwykle odbywa się to na podstawie wcześniej przygotowanych i wprowadzonych do aplikacji informacji profilujących zainteresowania danej osoby, jednak może to być też np. kierowanie do stoisk firm, których oferta pokrywa się z zainteresowaniami odwiedzającego. Wielu dostawców oferuje już w tej chwili tego typu systemy na wynajem (czy to dla właścicieli obiektów, czy organizatorów wydarzeń). Inna możliwość to funkcja „znajdź w pobliżu”, umożliwiająca uczestnikom odnalezienie interesujących ich obiektów czy osób (w tym innych uczestników), lub „przewodnik” będący wirtualną, interaktywną i reagującą na ruch użytkownika mapą obiektu. Zwiększanie zaangażowania uczestników i gamifikacja Zaangażowanie uczestników jest kluczowe dla powodzenia i sukcesu wielu imprez i wydarzeń. Wykorzystując beacony, można w stosunkowo prosty oraz przede wszystkim skuteczny sposób owo zaangażowanie zwiększać, pozwalając np. uczestnikom brać udział w dyskusji (poprzez zgłaszanie pytań do mówców lub zapraszając na spotkania i panele dyskusyjne odbywające się w pobliżu), przesyłając im personalizowane oferty od wystawców targowych wtedy, gdy znajdą się niedaleko ich stoiska, zapraszając do mniej uczęszczanych obszarów wystawy lub do wypełnienia kwestionariusza w zamian za rozmaite zachęty, nagrody czy kupony itp. Dostarczanie treści uczestnikom Beacony mogą być ponadto wykorzystane do natychmiastowego dostarczania treści uczestnikom znajdującym się w wybranym obszarze. Mogą to być np. dodatkowe informacje o aktualnych wydarzeniach i atrakcjach w danej części eventu, menu i oferta dnia restauracji, do której właśnie wszedł uczestnik, czy kopie prezentacji mówcy na konferencji. Dodatkowy przychód z reklam (kontekstowych) Dzięki technologii można również generować nowe strumienie przychodów, np. z personalizowanych reklam, jakie uczestnicy targów lub sponsorzy wydarzenia mogliby kierować do gości przebywających w określonej strefie obiektu. Nawigacja Dość duża dokładność identyfikacji położenia użytkownika (zależna w zasadzie przede wszystkim od ilości i zagęszczenia beaconów na danym Inteligentny marketing Wi-Fi // Mam kilka przemyśleń dotyczących technologii beaconów. Niewielka grupa użytkowników smartfonów ma włączony stale Bluetooth. Dodatkowo, biorąc pod uwagę mało liczną grupę użytkowników posiadających dedykowane aplikacje na swoich urządzeniach, system beaconów pozostaje jeszcze dość niszowy. Z pewnością jest to ciekawa i innowacyjna technologia, jednak można obawiać się skuteczności jej działania. Dobrym uzupełnieniem w tym przypadku będzie Socialin.io, czyli inteligentny marketing Wi-Fi. Narzędzie to wykorzystuje powszechne sieci Wi-Fi, aby dotrzeć do odbiorców, dzięki czemu przesyła pożądaną informację w łatwiejszy i szybszy sposób do dużo większego grona użytkowników. Nie wyklucza to jednak połączenia obu tych technologii, co jest popularnym zjawiskiem np. w galeriach handlowych. Technologie te w cyfrowej rzeczywistości tworzą dodatkowe możliwości dystrybucji treści dla sprzedawców, co pozytywnie wpływa na sprzedaż reklamowanych produktów. Podsumowując, myślę, że przewagę na chwilę obecną mają narzędzia wykorzystujące Wi-Fi, ze względu na popularność i bardzo niskie koszty wdrożenia. Piotr Perzyna właściciel Socialin.io 52 Technologie i innowacje
RkJQdWJsaXNoZXIy MTMwMjc0Nw==