Partner wydania: Dlaczego informacja zwrotna jest tak ważna? Pozyskanie informacji dotyczących wrażeń wszystkich uczestników organizowanego przez nas wydarzenia to klucz nie tylko do realizacji kolejnych spotkań, ale przede wszystkim możliwość poddania ocenie sukcesu obecnej konferencji. Pozyskanie opinii daje nam możliwość dokonania zmian i ulepszeń, analizę dotychczas podejmowanych przez nas decyzji, a co najistotniejsze – wyróżnienia się na tle konkurencyjnych spotkań. O co powinniśmy zapytać? Z pewnością powinniśmy poprosić o ocenę i poziomu merytorycznego, i organizacyjnego konferencji. Najlepiej zastosować prostą skalę liczbową (od 1 do 6), przy której nie pojawią się wątpliwości związane z interpretacją zastosowanych przez nas określeń dla danej wartości. Częstą bowiem pułapkę stanowi stosowanie określeń, które stają się względne w interpretacji, jak np. „Niezadowalająco” i „Nisko” – u wielu uczestników zrodzi to pytanie, które określenie właściwie jest lepsze, a które gorsze. Warto poddać szczegółowej ocenie wszystkich występujących prelegentów z osobna, jak i poszczególne aspekty organizacyjne, jak np. proces rejestracji na konferencję, informacje organizacyjne (tzw. pakiet konferencyjny), catering, prowadzący event, sale wykładowe, obsługę recepcji, warto również pozostawić miejsce na wpisanie uwag ogólnych przez uczestników. Pamiętajcie też o tym, by zapytać o oczekiwania na przyszłość, sugestie, co warto zmienić albo jakie tematy poruszyć przy kolejnej edycji. Jakich błędów unikać przy tworzeniu ankiet? Kluczowe jest z pewnością zastosowanie odpowiedniej kolejności pytań. W niektórych ankietach możemy spotkać się z niezachowaniem reguły „od ogółu do szczegółu”. Umieszczane są czasem w pierwszej kolejności pytania wyznaczające treść odpowiedzi na następne czy oddziałujące na punkt odniesienia uczestnika konferencji za pomocą wcześniejszych pytań. Zdarza nam się również zapytać o kwestie nieistotne dla nas albo o informacje, które już posiadamy w naszej bazie danych. W takiej sytuacji możemy zmęczyć uczestników, którzy nie zdecydują się na pełne wypełnienie formularza. Należy ponadto bardzo uważać na zbyt skomplikowane słownictwo (w tym na używanie zaawansowanej terminologii), ale i na zbyt potoczny język, który może sprawić, że nasze pytania albo odpowiedzi do wyboru nie zostaną prawidłowo zinterpretowane. Warto zwrócić uwagę na dobór rodzaju pytania. W miejscu, gdzie powinno się pojawić pytanie zamknięte, często umieszczane jest otwarte i na odwrót. Kiedy jest ten idealny moment na zebranie wrażeń uczestników? Kluczowa staje się natychmiastowa informacja zwrotna. Zdecydowanie warto postawić na tzw. backchannel, czyli możliwość zbierania informacji, ocen i pytań od uczestników w czasie rzeczywistym. Dzisiaj coraz częściej na konferencjach korzystamy z naszych laptopów, tabletów czy smartfonów, co sprawia, że naturalne dla nas stają się komunikacja w sieci i wymiana doświadczeń. Wykorzystajmy to i dowiedzmy się, 21
RkJQdWJsaXNoZXIy MTMwMjc0Nw==