Partner wydania: bezcennym dokumentem, który pozwala prawidłowo zaplanować koszty, dobrać odpowiednie rozwiązania, a przede wszystkim podjąć decyzję, czy są w stanie zapewnić to, czego oczekuje artysta i czy jest tam miejsce na innowację. Trójstronny dialog między artystami, producentami a firmami technicznymi sprawia, że ridery zmieniają się, a wraz z nimi oprawy multimedialne i oświetleniowe. CZYM WŁAŚCIWIE JEST INNOWACJA? Oczywiście z jednej strony jest to użycie znanych urządzeń o jeszcze lepszych parametrach technologicznych, a z drugiej są to systemy, które wyraźnie zacierają linię pomiędzy scenografią, techniką eventową i oprogramowaniami. Tak naprawdę dziś innowacja rodzi się z umiejętności łączenia tych wszystkich eventowych „nowości” w spójną, wyważoną, ale jednocześnie śmiałą koncepcję oprawy multimedialnej i oświetleniowej. Dodatkowo przy doborze rozwiązań należy pamiętać o tym, że oprawa multimedialna koncertu musi nie tylko spełnić wymogi riderów artystów, ale musi być dopasowana do zewnętrznych czynników, tj. miejsca wydarzenia i jego terminu. Nie wszystkie rozwiązania techniczne możemy stosować podczas tzw. outdoorowych wydarzeń (czyli odbywających się na otwartych przestrzeniach) – te, oprócz „pierwiastka” nowoczesności, muszą mieć odpowiednie parametry techniczne, aby zapewniły najlepszą oprawę multimedialną nawet przy najgorszych warunkach atmosferycznych. Jeżeli mówimy o całodniowych, plenerowych wydarzeniach muzycznych, musimy pamiętać, że pierwsze koncerty będą odbywać się w ciągu dnia, a więc wszystkie techniki zakładające „wyciemnione” przestrzenie, jak np. projekcja, będą niemożliwe do zrealizowania. Wiedząc, z czym tak naprawdę będziemy się mierzyć podczas eventu, można otworzyć katalog dostępnych technologii eventowych oraz innowacyjnych i inspirujących realizacji i zacząć tworzyć swoją jedyną i niepowtarzalną oprawę multimedialną. TECHNOLOGICZNE PODSTAWY INNOWACJI Myśląc o festiwalowej oprawie multimedialno-oświetleniowej, przed oczami pojawia się scena, duże (najczęściej prostokątne lub kwadratowe) ekrany diodowe umiejscowione po jej dwóch stronach lub złożone scenografie, których głównym zadaniem jest odsłonięcie ekranów diodowych tak, aby możliwe było uzyskanie ciekawych multimedialnych form oraz niezliczona liczba głów ruchomych, która zapewnić ma odpowiednie oświetlenie artystów. Elementem, który coraz częściej będzie pojawiał się na scenach, są ekrany LED zbudowane z nieregularnych modułów. Ekrany te zmieniają myślenie o projektowaniu scen festiwalowych, w które w coraz łatwiejszy sposób możemy wkomponować multimedia i uzyskać zupełnie nowe formy, wzbogacające scenografię. Scenografie, które będziemy spotykać na festiwalach muzycznych a szczególnie na koncertach, coraz częściej nabierać będą nie tylko nietypowej formy, ale również dodatkowej wielowymiarowości. Stanie się tak poprzez stosowanie m.in. ekranów diodowych w kilku płaszczyznach. Tak połączone będą tworzyć np. multimedialne niebo nad artystą lub pełną głębi, interaktywną podłogę diodową. Można pomyśleć, że przecież festiwale i koncerty to olbrzymie, plenerowe wydarzenia, podczas których widz stoi naprzeciwko sceny i widzi tylko jej front. Wiodącą formą scenografii będzie ta klasyczna, którą każdy z nas dobrze zna, ale coraz częściej pojawiać się będą sceny w układzie 360 stopni, oczywiście w miejscach, w których będzie to możliwe, a efekt końcowy spotęgowany będzie przez ruch elementów multimedialnych wywołany przez zastosowanie zapadni scenicznych i wyciągarek linowych. CO PRZYNIESIE ROK 2018? Już teraz wiemy, że rok 2018 będzie pełny ruchu na festiwalowych scenach, głównie dzięki mocnym, bo zbudowanym z najlepszych media serverów, systemów realizacji, zapleczom eventowym, ale również dzięki świadomemu łączeniu techniki sceny z technologiami eventowymi. W tym też kierunku zmierzają kolejni producenci, proponując systemy i oprogramowania, które umożliwiają budowanie i zarządzanie dynamicznymi elementami scenografii, które tak naprawdę są elementami oprawy multimedialnej wydarzenia. Zarządzanie nimi poprzez media servery pozwala nie tylko na ich integrację z tym, co się dzieje na scenie pod względem wyświetlanego contentu, ale i pozycji, w jakiej aktualnie się znajdują. Tylko umiejętne połączenie produktów najwyższej klasy z autorskimi rozwiązaniami producentów pozwala np. na wprowadzanie do występów muzycznych elementów pokazów multimedialnych, takich jak np. ruchome ekrany diodowe z płynnie i spójnie wyświetlanymi animacjami na poruszających się płaszczyznach. To ścisłe powiązanie między „nowym” a dobrze znanym „starym” związane jest z kreacją i umiejętnością łączenia poszczególnych technologii eventowych również z elementami techniki sceny wcześniej obecnej głównie w teatrach, czyli wszystkim tym, co sprawia, że oprawa koncertu będzie wyjątkowa. To właśnie „wprawienie” scenografii w ruch i umiejętna praca z contentem pozwala tworzyć (podczas jednego festiwalu, na tej samej scenie i z wykorzystaniem tych samych urządzeń) zupełnie niepowtarzalne multimedialne show dla każdego z artystów. Oprócz podstawowej 51
RkJQdWJsaXNoZXIy MTMwMjc0Nw==